Gå til innhold

Fikk invilget garanti men Elkjøp vil ikke gi meg det samme produktet tilbake fordi det var kjøpt på tilbud


Anbefalte innlegg

Hos Elkjøp fikk jeg innvilget garanti på et headsett som tok kvelden altfor tidlig. 
Men de ville ikke gi meg samme produkt tilbake fordi det var kjøpt på tilbud og det tilbudet er utgått. (50% tilbud)
Jeg har aldri hatt noe problemer med dette før, tilbud eller ei. De sa de kunne gi et avslag på 300, mot at jeg betalte resterende mellomlegg. 

Jeg fikk selvfølgelig pengene tilbake men vil heller ha samme produktet og det sa jeg til selger.

Hva er egentlig rettighetene mine her?
Er ikke elkjøp pliktet til å gi meg samme produkt tilbake eller av tilsvarende kvalitet?
Har tilbudet noe å si for disse rettighetene ved at de kan nekte meg å gi meg samme produktet tilbake?
 

Endret av Fnix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du garanti, eller mener du egentlig reklamasjon iht. Forbrukerkjøpsloven? 

Hvis du faktisk mener garanti, så kommer svaret an på hva Elkjøp garanti lover. 

Mener du derimot egentlig reklamasjon, så gjelder Forbrukerkjøpsloven. I følge den har du krav på tilsvarende produkt, og hvis selger ikke kan gi deg det, har du rett på dekningskjøp, hvor du kjøper det i annen butikk, og selger dekker hele denne summen. 

Om varen opprinnelig var billigere, er ikke relevant. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Fnix said:

Hos Elkjøp fikk jeg innvilget garanti på et headsett som tok kvelden altfor tidlig. 
Men de ville ikke gi meg samme produkt tilbake fordi det var kjøpt på tilbud og det var utgått. (50% tilbud)
Jeg har aldri hatt noe problemer med dette før, tilbud eller ei. De sa de kunne gi et avslag på 300, mot at jeg betalte resterende mellomlegg. 

Jeg fikk selvfølgelig pengene tilbake men vil heller ha samme produktet. 

Hva er egentlig rettighetene mine her?
Er ikke elkjøp pliktet til å gi meg samme produkt tilbake eller av tilsvarende kvalitet?
Har tilbudet noe å si for disse rettighetene ved at de kan nekte meg å gi meg samme produktet tilbake?
 

Det er vel normalt at selger kan velge om de vil reparere, bytte ut eller erstatte i reklamasjonssaker. Hvis du har fått tilbake det du betalte, kan du ikke klage.

 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Rhabagatz said:

Det er vel normalt at selger kan velge om de vil reparere, bytte ut eller erstatte i reklamasjonssaker. Hvis du har fått tilbake det du betalte, kan du ikke klage.

I forbrukerkjøpslova er det nemnt at kjøper kan kreve heving av avtalen som følge av mangel. Selgjar kan imidlertid ikkje heve avtalen.

Med mindre det er urimeleg må selgjar gjennomføre avhjelp eller omlevering. Det er neppe urimeleg her, gitt aktøren sin størrelse og at dei har produktet inne, men til anna pris.

Så kva hevingsgrunnlag meiner du selgjar har?

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (24 minutter siden):

Det er vel normalt at selger kan velge om de vil reparere, bytte ut eller erstatte i reklamasjonssaker. Hvis du har fått tilbake det du betalte, kan du ikke klage.

 

Du har da absolutt all grunn til å klage hvis du ikke får e det du har krav på i henhold til loven. 

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (27 minutter siden):

Det er vel normalt at selger kan velge om de vil reparere, bytte ut eller erstatte i reklamasjonssaker. Hvis du har fått tilbake det du betalte, kan du ikke klage.

 

hvorfor skriver du om ting du ikke har greie på?

Fra forbrukerkjøpsloven:

"§ 26.Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a.holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b.velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c.kreve prisavslag etter § 31

d.kreve heving etter § 32

e.kreve erstatning etter § 33.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen."

Det er altså ikke opp til selger hva de ønsker, men derimot opp til kjøper.

Trådstarter kan antagelig foreta dekningskjøp i dette tilfellet.

Endret av zorry
Lenke til kommentar
3 hours ago, zorry said:

hvorfor skriver du om ting du ikke har greie på?

Fra forbrukerkjøpsloven:

"§ 26.Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a.holde kjøpesummen tilbake etter § 28

b.velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30

c.kreve prisavslag etter § 31

d.kreve heving etter § 32

e.kreve erstatning etter § 33.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen."

Det er altså ikke opp til selger hva de ønsker, men derimot opp til kjøper.

Trådstarter kan antagelig foreta dekningskjøp i dette tilfellet.

Du leste kanskje ikke:

Partene kan avtale en annen løsning.

 

Ta med:

§ 29.Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

§ 31.Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

🔗

§ 32.Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

------------------------------

Det er altså ikke så enkelt som du fremstiller det som. det er ikke slik at forbrukeren nødvendigvis kan velge hva som skjer.

Endret av Rhabagatz
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Rhabagatz said:

Det er altså ikke så enkelt som du fremstiller det som. det er ikke slik at forbrukeren nødvendigvis kan velge hva som skjer.

Forbrukar kan ikkje velje mellom avhjelp (reperasjon) og omlevering. Men det gir framleis ikkje seljar hevingsrett. Så kvar finn du seljar sin hevingsrett?

Det er åpenbart ikkje snakk om avtale her, ettersom trådstarter ikkje ønskjer å heve avtalen, men få produktet. Vi er neppe inne i territoriet urimeleg heller, berre fordi seljar har endra prisen.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (3 timer siden):

Mener du garanti, eller mener du egentlig reklamasjon iht. Forbrukerkjøpsloven? 

Hvis du faktisk mener garanti, så kommer svaret an på hva Elkjøp garanti lover. 

Men hvis garantien er dårligere enn reklamasjon, så er det vel bare å kreve ihht reklamasjonsregelverket.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, barfoo said:

Forbrukar kan ikkje velje mellom avhjelp (reperasjon) og omlevering. Men det gir framleis ikkje seljar hevingsrett. Så kvar finn du seljar sin hevingsrett?

Det er åpenbart ikkje snakk om avtale her, ettersom trådstarter ikkje ønskjer å heve avtalen, men få produktet. Vi er neppe inne i territoriet urimeleg heller, berre fordi seljar har endra prisen.

La oss starte med at jeg på ingen måte er bastant i det jeg skriver. Jeg skrev at selger vel kan velge.

I denne saken handler det om en vare som er kjøpt til nedsatt pris på et utgått produkt. Omlevering vil dermed kunne anses som en urimelig kostnad for selger, fordi det koster mer og fordi det er et utgått produkt (§30). Da kan man velge gi prisavslag (§31) eller heve kjøpet (§ 32).

Årsaken til at TS vil ha nytt produkt er jo nettopp fordi prisen på et nytt prtodukt er høyere enn det han selv betalte. Sett fra selgers synspunkt/tolkning er dette urimelig (særlige grunner).

 

Endret av Rhabagatz
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (4 timer siden):

Det er vel normalt at selger kan velge om de vil reparere, bytte ut eller erstatte i reklamasjonssaker. Hvis du har fått tilbake det du betalte, kan du ikke klage.

 

Tullball. Selger kan ikke avverge et krav om avhjelp med å tilby heving. 

TS: Du har krav på omlevering i tilsvarende vare. Om ikke tilsvarende vare kan skaffes av selger men er tilgjengelig i markedet kan du kreve erstatning for mellomlegget. Da bør du nok si fra at du kommer til å gjøre det, og være forberedt på lang ventetid før du faktisk får pengene dine om de er uenige. 

Om den samme/identisk vare ikke er tilgjengelig i markedet så er det såvidt jeg vet litt uklart når selger kan hevde at den varen du har anskaffet ikke er "tilsvarende" og om selger da kan hevde at det er uforholdsmessig dyrt med erstatning. Men jeg er ikke helt sikker. 

Reglene her fremgår av fkjl. § 26, 29 og § 33. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Capitan Fracassa said:

Mener du garanti, eller mener du egentlig reklamasjon iht. Forbrukerkjøpsloven? 

Hvis du faktisk mener garanti, så kommer svaret an på hva Elkjøp garanti lover. 

Elkjøp sier garanti på serviceordren:

Og her er vilkårene jeg har funnet på nettsiden https://www.elkjop.no/kundeservice/hjelp-support/garanti-reklamasjon-service

Men det nevner jo ikke noe om at produkter på tilbud ikke får samme erstatningsprodukt. 

Screenshot_2023-03-02-12-07-26-560_com.android.chrome-01.thumb.jpeg.5682b6de1caaf740b54c2d80c21fb964.jpeg

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Rhabagatz said:

La oss starte med at jeg på ingen måte er bastant i det jeg skriver. Jeg skrev at selger vel kan velge.

I denne saken handler det om en vare som er kjøpt til nedsatt pris på et utgått produkt. Omlevering vil dermed kunne anses som en urimelig kostnad for selger, fordi det koster mer og fordi det er et utgått produkt (§30). Da kan man velge gi prisavslag (§31) eller heve kjøpet (§ 32).

Årsaken til at TS vil ha nytt produkt er jo nettopp fordi prisen på et nytt prtodukt er høyere enn det han selv betalte. Sett fra selgers synspunkt/tolkning er dette urimelig (særlige grunner).

 

Ser jeg ordla meg dårlig i førsteposten, beklager dette. Tilbudet er utgått men produktet selger de fremdeles i butikk til full pris. 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Rhabagatz said:

I denne saken handler det om en vare som er kjøpt til nedsatt pris på et utgått produkt. Omlevering vil dermed kunne anses som en urimelig kostnad for selger, fordi det koster mer og fordi det er et utgått produkt (§30). Da kan man velge gi prisavslag (§31) eller heve kjøpet (§ 32).

 

Nei. Kjøper kan krevje prisavslag eller heving. Seljar kan ikkje. Les lovteksten.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Men hvis garantien er dårligere enn reklamasjon, så er det vel bare å kreve ihht reklamasjonsregelverket.

Ja, selvsagt.

 

Rhabagatz skrev (1 time siden):

I denne saken handler det om en vare som er kjøpt til nedsatt pris på et utgått produkt. Omlevering vil dermed kunne anses som en urimelig kostnad for selger, fordi det koster mer og fordi det er et utgått produkt (§30). Da kan man velge gi prisavslag (§31) eller heve kjøpet (§ 32).

At varen nå koster mer gjør det ikke urimelig. Den må koste urimelig mye mer for at selger skal kunne unndra seg dette, og det er det ingen grunn til å anta i denne saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...