Gå til innhold

Hvorfor støtter du abort?


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (3 minutter siden):

Som en gris eller hund. Jeg kjenner best til hund og ser tydelige tegn på at de føler smerte, savn, glede, tilhørighet. Å vilkårlig og pinefullt drepe en hund framstår for meg som problematisk. Hvis og når et foster når det stadiet så synes jeg at det er problemstisk å gjøre det samme mot dem.

Så du synes det er greit å rive av armer og bein og knuse hodet på fosteret som er avbildet?

Endret av DimSum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Abigor skrev (3 minutter siden):

Klart man kan avslutte liv før 6. uke! Liv er ikke udødelig. Synes du det er like feil å drepe encellet zygote barn som 2 cellet?

Forstår du ikke eller bare later du som? 

Hvis du mener at man kan avslutte et liv ved å ta medisin som sulter ihjel det kommende barnet før uke 6 så går det helt sikkert an, men man kan ikke få det utført på sykehus!

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Hvis kjøttproduksjon hadde vært praktisk umulig uten å påføre dyr store*) lidelser så hadde jeg nok revurdert mitt kjøttkonsum.

Som også er grunnen til at noen er sterkt imot konsum av hvalkjøtt, men ikke konsum av alt kjøtt generelt. Folk som skriker «kjøtt er mord» derimot bryr seg vel neppe om dyret hadde det godt.

knutinh skrev (1 minutt siden):

Hvis det lykkes noen å bevise at fostre på 20 uker har følelsesliv på linje med en gris, og at abort gir dem store smerter så vil jeg revurdere min støtte til abort.

Ihvertfall ville jeg revurdere å støtte abort frem til 20. uke. Men nå er det fri abort kun frem til 12. uke i Norge, og jeg regner med at legene som er med på å ta avgjørelsen etter 12. uke er kvalifiserte. Uansett så er det en omvurdering av vårt syn på saken som både du og jeg ville ta som et resultat av at noen fremsatte bevis og argumentasjon. Ikke som et resultat av at noen skriker «mord».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, DimSum said:

Les deg opp, man kan ikke utføre en abort før uke 6. Jeg synes det er like feil å drepe etter 5 uker som etter 6 uker. Men du kan ikke dra til et sykehus og få en abort før det har gått 6 uker. 

Klart man kan avslutte liv før 6. uke! Liv er ikke udødelig. Synes du det er like feil å drepe encellet zygote barn som 2 cellet?

 

Just now, DimSum said:

Forstår du ikke eller bare later du som? 

Hvis du mener at man kan avslutte et liv ved å ta medisin som sulter ihjel det kommende barnet før uke 6 så går det helt sikkert an, men man kan ikke få det utført på sykehus!

Ok så det er greit å drepe barn så lenge sykehuset ikke kan utføre det? Du har sagt 6 uker ikke er ok. Og 5 uker ikke ok. Hva med å drepe 4 uker gammelt barn, ok?

Vi ka fortsette helt ned til 1 sekund gammelt barn, eller vil du bare si hvor grensen din går? De kristne setter grensen ved 1 sekund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DimSum skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er feil å avslutte det som har begynt å utvikle seg til et menneske ja. Fra start til slutt.

Nei, det gjør du ikke. Du støtte abort de første dagene etter unnfangelse? Utrolig hyklerisk.

Ikke har du mot til å svar heller. Bare ignorerer spørsmål som er for vanskelige. Da er det ganske stusselig å opprette en tråd som dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DimSum said:

Jeg synes det er feil å avslutte det som har begynt å utvikle seg til et menneske ja. Fra start til slutt.

Ok så det spiller ingen rolle om det er zygote eller 9 måneder foster. Da kan vi utelukke intelligens og at det ser ut som baby, for det er ingen fellesnevner og gjelder ikke for hele spekteret du argumenterer for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 minutt siden):

Vi ka fortsette helt ned til 1 sekund gammelt barn, eller vil du bare si hvor grensen din går? De kristne setter grensen ved 1 sekund.

TS støtter bruk av angrepiller og p-piller, begge to avslutter påbegynt liv en god stund etter unnfangelse i en del tilfeller (ved at de hindrer befruktede egg i å feste seg). Men det klarer ikke TS å argumentere for, så da bare ignorerer hun det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DimSum skrev (7 minutter siden):

Så du synes det er greit å rive av armer og bein og knuse hodet på fosteret som er avbildet?

Altså.
Hjerneaktivitet starter absolutt tidligst uke 24-25.
Hjerneaktivitet er dog ikke et bevis på følelser eller primitiv bevissthet:
Det finnes ikke nok oksygen til å gi et foster i uke 25 bevissthet om de så var i stand til å oppleve noe.

I det store og hele har jeg mer problemer med å avlive en krabbe enn frivillig abort i uke 24.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (3 minutter siden):

TS støtter bruk av angrepiller og p-piller, begge to avslutter påbegynt liv en god stund etter unnfangelse i en del tilfeller (ved at de hindrer befruktede egg i å feste seg). Men det klarer ikke TS å argumentere for, så da bare ignorerer hun det.

Det er FEIL, angrepille hindrer befruktning. Altså, IKKE NOE BEFRUKTNING=IKKE PÅBEGYNT LIV=UTVIKLING. 

 

Hvor vanskelig er det å forstå?

Lenke til kommentar
DimSum skrev (Akkurat nå):

Hva er forskjellen?

Hva mener du med «Hva er forskjellen»? En person som har mistet bevisstheten kan fortsatt få den tilbake. En bevisstløs komapasient har en sjanse for å våkne igjen. Det samme kan derimot ikke sies om en hjernedød komapasient.

Eller mener du at vitale organer hos en hjernedød komapasient skal holdes i funksjon til evig tid? Eller mener du det er greit å avlive hjernedøde komapasienter? «Det er jo fortsatt å avlive noe som er levende.»

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, DimSum said:

Det er FEIL, angrepille hindrer befruktning. Altså, IKKE NOE BEFRUKTNING=IKKE PÅBEGYNT LIV=UTVIKLING. 

 

Hvor vanskelig er det å forstå?

https://www.ung.no/oss/04BTrOV8vYpXzLb3q7ddro

"Hvis et egg har blitt befruktet og begynt å feste seg i livmoren så vil ikke en angrepille virke."

Men hvis egget har blitt befruktet uten å feste seg i livmoren? Da kan vel angrepillen virke.

Lenke til kommentar

image.png.4d996aedf8900c4a776255c913a711b1.png 

 

Takk for at du endelig svarte på spørsmålet mitt @DimSum.

Så du mener at en 14 åring utsatt for incest og overgrep skal få hjelp og støtte til å føde frem dette barnet. På bekostning av moren, et uskyldig overgrepsoffer som med dette vil få ødelagt hele sitt liv. Samtidig som også barnet vil møte store utfordringer, dersom det overlever svangerskapet som mildt sagt vil være høyrisiko.

Med fare for å provosere.

Et lite tankeeksperiment: Dersom denne 14-åringen hadde vært din egen datter. Blitt gravid etter et overgrep av et nært familiemedlem. Jeg nekter å tro at du fremdeles hadde latt din egen datter gå gjennom et slikt helvete. Da lyver du. Enkelt og greit.

En klump med celler på størrelse med et pepperkorn er ikke et liv. Det finnes ingen bevissthet, det finnes ingen hjerne.

Planter og trær er også liv. Forskjellen er at disse ikke har bevissthet. Så dersom du mener at det å trekke ut en ansamling celler på 0,4 mm, som ikke engang veier et gram - og som på langt nær har utviklet en form for bevissthet er drap.

Da er det å plukke blomster også drap.

Du poster bilder av et foster på 22 uker - og påstår at "mange støtter abort frem til 9 måned". Noe som selvfølgelig bare er tull. Det er ytterst sjelden at abort skjer etter uke 12 i Norge. De fleste kvinner tar abort så tidlig som de kan, fordi det er unødvendig å vente lengre enn nødvendig når man først har bestemt seg. Så det vanligste er mellom uke 6 og 8. 

Egentlig så tror jeg du bare har låst deg fast i dette sporet - om at abort er drap. Uansett. Uten at du klarer å argumentere så veldig mye på hvorfor. Det er ingen argumenter fra deg. Kun holdninger og meninger. På tross av at du har blitt servert over 100 motargumenter her inne, så har du ikke kommet med et eneste skikkelige svar tilbake. Kun "fake news" - som du ikke har kilder på.

 

Endret av Milhouse85
leif
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

 

Et vennepar har gjennomgått både ønskede/planlagte graviditeter og fremprovosert abort. Begge deler riktige valg, sett i ettertid. Abort ble gjennomført i en for dem svært krevende livssituasjon og sparte samfunnet, foreldrene og barnet for store byrder og lidelser. En gjerning utført i en barmhjertighet som kaldhjertede abortmotstandere ikke har forutsetninger til å forstå.

Min kone og jeg støttet venneparet, uten å være dømmende, stigmatiserende, etterpåklok eller manipulerende og vi har fortsatt et godt og nært forhold.

En praktisk leksjon i nestekjærlighet hvor de mest blodtørstige abortmotstanderne har mye å lære.  Mang en ung mor i en sårbar situasjon har blitt varig traumatisert og ødelagt av hyklersk fordømmelse og skam påført av geistlige. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DimSum skrev (34 minutter siden):

Det er FEIL, angrepille hindrer befruktning. Altså, IKKE NOE BEFRUKTNING=IKKE PÅBEGYNT LIV=UTVIKLING. 

 

Hvor vanskelig er det å forstå?

Så du vet bedre enn produsenten av angrepillen jeg linket til? Jeg tror nok ikke det. Det er bare at du ikke klarer å forholde deg til fakta.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (16 minutter siden):

image.png.4d996aedf8900c4a776255c913a711b1.png 

 

Takk for at du endelig svarte på spørsmålet mitt @DimSum.

Så du mener at en 14 åring utsatt for incest og overgrep skal få hjelp og støtte til å føde frem dette barnet. På bekostning av moren, et uskyldig overgrepsoffer som med dette vil få ødelagt hele sitt liv. Samtidig som også barnet vil møte store utfordringer, dersom det overlever svangerskapet som mildt sagt vil være høyrisiko.

Med fare for å provosere.

Et lite tankeeksperiment: Dersom denne 14-åringen hadde vært din egen datter. Blitt gravid etter et overgrep av et nært familiemedlem. Jeg nekter å tro at du fremdeles hadde latt din egen datter gå gjennom et slikt helvete. Da lyver du. Enkelt og greit.

En klump med celler på størrelse med et pepperkorn er ikke et liv. Det finnes ingen bevissthet, det finnes ingen hjerne.

Planter og trær er også liv. Forskjellen er at disse ikke har bevissthet. Så dersom du mener at det å trekke ut en ansamling celler på 0,4 mm, som ikke engang veier et gram - og som på langt nær har utviklet en form for bevissthet er drap.

Da er det å plukke blomster også drap.

Du poster bilder av et foster på 22 uker - og påstår at "mange støtter abort frem til 9 måned". Noe som selvfølgelig bare er tull. Det er ytterst sjelden at abort skjer etter uke 12 i Norge. De fleste kvinner tar abort så tidlig som de kan, fordi det er unødvendig å vente lengre enn nødvendig når man først har bestemt seg. Så det vanligste er mellom uke 6 og 8. 

Egentlig så tror jeg du bare har låst deg fast i dette sporet - om at abort er drap. Uansett. Uten at du klarer å argumentere så veldig mye på hvorfor. Det er ingen argumenter fra deg. Kun holdninger og meninger. På tross av at du har blitt servert over 100 motargumenter her inne, så har du ikke kommet med et eneste skikkelige svar tilbake. Kun "fake news" - som du ikke har kilder på.

 

Du kan tro jeg lyver alt du vil, jeg ville aldri latt datteren min leve med abort på sin samvittighet resten av livet. Det er en tung byrde å bære og det er mye bedre for alle at barnet blir båret frem, jeg hadde adoptert den babyen og tatt vare på han eller henne. 

 

Det er fortsatt å drepe et ufødt liv om det er meg, min datter eller naboen som ta abort. Det vil jeg ikke leve med gitt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...