Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjører 20 000 km i året!


Lotus23

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe en ny bil og ønsker å være mest mulig økonomisk. Kjører mye. Ca 20 000 km i året… ser for meg å ha bilen i ca 5 år. Har mulighet til å kjøpe elbil da jeg har lademuligheter hjemme, men i så fall ønsker jeg en med litt lenger rekkevidde.
 

Hvilken bil vil være økonomisk mest fornuftig for mitt bruk? Hva ville du selv ha kjøpt i min situasjon?

 

(Har testkjørt tesla model 3 og liker den veldig godt, men jeg regner med det ikke kan forsvares økonomisk å kjøpe den?) Er helt håpløs på utregning og har ingen å spørre rundt meg, derfor jeg spør her :) 
 

Blir veldig takknemlig for svar!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje greit å ta med om du ønsker ny bil eller brukt, men uansett er model 3 en meget rimelig bil i bruk. Lang rekkevidde kombinert med lavt forbruk gjør at vi kan kjøre 4-5 timer hver vei for å besøke familie i helga, uten å måtte hurtiglade selv om vi bare kan lade opp 9A og også bruker bilen litt på lørdagen. Nå har Tesla satt ned prisene en del, og det bør være mulig å gjøre gode kjøp på bruktmarkedet også.

Det er klart at Leafen vår som er 10 år er ennå mer økonomisk hvis man har kjøremønster som passer, den er ikke noe særlig på lengre turer, men passer bra til daglig småkjøring som jobb, skole, bhg, aktiviteter.

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 minutter siden):

Kanskje greit å ta med om du ønsker ny bil eller brukt, men uansett er model 3 en meget rimelig bil i bruk. Lang rekkevidde kombinert med lavt forbruk gjør at vi kan kjøre 4-5 timer hver vei for å besøke familie i helga, uten å måtte hurtiglade selv om vi bare kan lade opp 9A og også bruker bilen litt på lørdagen. Nå har Tesla satt ned prisene en del, og det bør være mulig å gjøre gode kjøp på bruktmarkedet også.

Det er klart at Leafen vår som er 10 år er ennå mer økonomisk hvis man har kjøremønster som passer, den er ikke noe særlig på lengre turer, men passer bra til daglig småkjøring som jobb, skole, bhg, aktiviteter.

Tusen takk for svar! Jeg vet ikke hva som lønner seg ang brukt og ny (leser at nye teslaer er på «billigsalg») men regner jo med det er brukt som er lurest å kjøpe. Tenker økonomi her. 

Kan legge til at jeg har fryktelig lyst på tesla model 3 hehe 😛 da den er den beste bilen jeg har kjørt, men jeg er mer opptatt av å være økonomisk fornuftig. 

 

Lenke til kommentar
Lotus23 skrev (1 time siden):

Hei! Jeg skal kjøpe en ny bil og ønsker å være mest mulig økonomisk. Kjører mye. Ca 20 000 km i året… ser for meg å ha bilen i ca 5 år. Har mulighet til å kjøpe elbil da jeg har lademuligheter hjemme, men i så fall ønsker jeg en med litt lenger rekkevidde.
 

Hvilken bil vil være økonomisk mest fornuftig for mitt bruk? Hva ville du selv ha kjøpt i min situasjon?

 

(Har testkjørt tesla model 3 og liker den veldig godt, men jeg regner med det ikke kan forsvares økonomisk å kjøpe den?) Er helt håpløs på utregning og har ingen å spørre rundt meg, derfor jeg spør her :)
 

Blir veldig takknemlig for svar!

 

Ved å kjøpe elbil med lademuligheter hjemme vill du spare minst 15000 i året bare i drivstoff slik ting er nå. Så kommer annet som bompenger, vedlikehold osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner ikke så godt til elbiler, men jeg tenker at du bør finne en med batterikapasitet som passer til den daglige bruken (hensyntatt redusert kapasitet på vinteren), ikke langturer du er på to ganger i året. 

Og så har du kanskje et sparepotensiale når det gjelder småturer også, uten at jeg kjenner din situasjon. Hvis du f.eks. er typen som kjører til butikken hver dag så kan du spare inn en del (både km og kroner) ved å handle en gang i uka på vei til/fra noe annet.

Lenke til kommentar
Lotus23 skrev (2 timer siden):

Hvilken bil vil være økonomisk mest fornuftig for mitt bruk? Hva ville du selv ha kjøpt i min situasjon?

Kan du si litt mer om budsjett, om du ønsker helt ny bil eller en brukt, litt om størrelse, krav til fremkommelighet (2WD eller 4WD), type bil (sedan/crossover/SUV/varebil)?

Lenke til kommentar
zanta skrev (24 minutter siden):

Kan du si litt mer om budsjett, om du ønsker helt ny bil eller en brukt, litt om størrelse, krav til fremkommelighet (2WD eller 4WD), type bil (sedan/crossover/SUV/varebil)?

Jeg har budskjett på 350 000 maks, men spørsmålet er jo om det er økonomisk å bruke så mye i lengden 🤔 resten av spørsmålene er litt vanskelige å svare på da jeg har null kunnskaper om bil men den trenger absolutt ikke være ny (tenker kun økonomi sånn sett). Når det gjelder størrelse så ser jeg etter en litt mindre bil helst. Vet ikke hva 2wb og 4 wd betyr men alt jeg har tenkt når det gjelder en eventuell elbil er at det er kjekt om den har lang rekkevidde. Har tidligere kjørt litt med en egolf som måtte lades hyppig og det gav ikke mersmak. 

Lenke til kommentar
Lotus23 skrev (12 minutter siden):

Jeg har budskjett på 350 000 maks, men spørsmålet er jo om det er økonomisk å bruke så mye i lengden 🤔 resten av spørsmålene er litt vanskelige å svare på da jeg har null kunnskaper om bil men den trenger absolutt ikke være ny (tenker kun økonomi sånn sett). Når det gjelder størrelse så ser jeg etter en litt mindre bil helst. Vet ikke hva 2wb og 4 wd betyr men alt jeg har tenkt når det gjelder en eventuell elbil er at det er kjekt om den har lang rekkevidde. Har tidligere kjørt litt med en egolf som måtte lades hyppig og det gav ikke mersmak. 

Tesla Model 3 er nok bilen for deg. Lang rekkevidde, superenkel i bruk, god plass, god oversikt/enkel å kjøre. Du får Teslas ladenettverk også, det er supert. Minuset er at de har endel problemer, uten at det er helt forferdelig.

BMW i3 er en mindre bil, men den er også ansett som meget god - veldig trygg, utrolig driftsikre med få feil. De fås med inntil 30 mils rekkevidde. Den er litt rar, noe jeg liker.

Det er mine tips på stående fot. Husk å prøvekjøre bilen så langt at du kan lade den litt og bruk god tid med bilene før kjøp. Om du kjenner noen litt bilkyndige kan det være et tips å la den personen kjøre litt, man kan avsløre mye ved prøvekjøring.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Lotus23 said:

Vet ikke hva 2wb og 4 wd betyr men alt jeg har tenkt når det gjelder en eventuell elbil er at det er kjekt om den har lang rekkevidde. Har tidligere kjørt litt med en egolf som måtte lades hyppig og det gav ikke mersmak. 

2wd og 4wd angir om den driver på to hjul eller fire hjul. 4wd gjør det lettere å komme seg frem på snø og is, siden den da ikke så lett spinner. Om du derimot bor et sted som knapt får snø/is (Stavanger?), eller er vant til bil med 2wd og klarer deg godt nok på snø og is med det, så gir det ikke nødvendigvis mening å betale ekstra for å få en med 4wd.

Med min siste bil med 2wd og diverse elektroniske hjelpemidler (samt at jeg alltid er tidlig ute med å legge om til vinterdekk) kom jeg meg alltid opp bakken til slutt, men noen ganger måtte jeg rett og slett tenke for å få det til, og flere forsøk. Med bilene med 4wd har det gått helt av seg selv, jeg bare styrer og holder jevn gass, og vips er jeg oppe.

Ellers, for enkelte modeller er det rett og slett litt sært å ikke ha 4wd, noe som kan straffe seg når den skal selges igjen senere. I skrivende stund ser jeg 1373 Tesla Model 3 til salgs, hvorav bare 245 har 2wd. På den annen side, dette kan også gjøre det mulig for deg å kjøpe en Model 3 billigere i dag.

Personlig opplever jeg Model 3 som ubehagelig fast i fjæringen, og for meg er touchskjerm rett og slett uakseptabelt i en bil (fun fact: US Navy fjerner touchskjermer fra broen på sine destroyere og går tilbake til fysiske kontroller, og Volkswagen skal bytte fra touchknapper til fysiske knapper/hjul), men det er ingen andre enn deg selv som kan vurdere hva du synes er greit for ditt bruk.

 

Lenke til kommentar
Lotus23 skrev (1 time siden):

Jeg har budskjett på 350 000 maks

Når det gjelder størrelse så ser jeg etter en litt mindre bil helst.

Av mindre biler med lang rekkevidde er BMW i3 (2019 og nyere) med 310 km WLTP aktuell. Bilen har høy kvalitet og er vanligvis ganske feilfri, men ikke alle liker utseendet. VW ID.3 kan være et alternativ. Begge disse kan du finne ny(ish) innenfor ditt budsjett, og brukte fra ca 200k. Så ny som mulig og så lav kilometerstand som mulig ville jeg sett etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører 25000km motorvei. Elbil vil være mest økonomisk med tanke på drivstoff og bomring intill det blir full pris der. Om den er mer økonomisk enn bensin avhenger av prisen på bilen. Du kan kjøpe en veldig dyr elbil sammenlignet med bensin om du ser på totalkost over flere år. Akkurat nå kjører jeg bensin ettersom jeg fikk den billig, 22000kr og deler er billig og service enkelt å fikse selv. Den bruker 0.4l/mil så den tåler ikke sammenligning med strøm, men slipper lån, stort verditap og dyre servicer. Jeg bytter nok til elbil når den jeg har er utkjørt. Håper det kommer noen rimelige, under 300K og med god garanti. Nå har de fleste 8år/160K km på batteri og 5-7år og 100-150K km på bilen. Jeg leste ett sted at California har krav om 10år/241K km mener jeg. Satser på at de nye LFP batteriene gjør garanti overflødig.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, daruu said:

Mest økonomisk per nå tror jeg må bli noe sånt som det her https://www.finn.no/288377291

Vi er selv eup (som er ca lik) som "sparebøsse" - det er overraskende mye bil for penga!

Det er en helt grei bil men veldig basic utstyrt. Det er i praksis en 10-12 år gammel vag satt sammen av overskuddsdeler på lageret. Blitt mange av disse til salgs nå, jeg tipper du kan presse ned prisen 20-30 tusen. Kjøpers marked, flommer over av bruktbiler.

Lenke til kommentar
kremt skrev (22 minutter siden):

Det er en helt grei bil men veldig basic utstyrt. Det er i praksis en 10-12 år gammel vag satt sammen av overskuddsdeler på lageret. Blitt mange av disse til salgs nå, jeg tipper du kan presse ned prisen 20-30 tusen. Kjøpers marked, flommer over av bruktbiler.

Ja ganske basic, men har bla forvarming/ladestyring via app, cruisekontroll og lane assist.

Vw sin versjon har oppvarmet frontrute og ryggekamera, usikker på om seat versjonen har dette.

Det er vel, og vil bli levert inn igjen mange seat mii etter endt "leasingkampanje" nå - så bør være mulig å gjøre en god deal ja.

Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Skal en kjøre super økonomisk så kan en gå for de billigste elbilene på bruktmarkedet. Stor sannsynlighet for at de varer >1 år og da har en betalt ned bilen med besparelsene.

Absolutt. Men da kan det fortsatt ryke noe "når som helst" som gjør at besparelsen blir borte - så litt sjansespill er jo det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...