Gå til innhold

Tyrkia spiller et høyt spill


Anbefalte innlegg

Ekspertkommentator skrev (14 minutter siden):

Det er jo ikke Paludan som skal "reformeres" som holder en lovlig demonstrasjon! 


Vel, jo, Paludan bør absolutt reformeres, da han har meninger de færreste ønsker å assosieres med.

Jeg er dog enig i at han har lov til å holde en demonstrasjon, slik alle andre har, men i visse tilfeller kan demonstrasjoner nektes gjennomført, og i dette tilfellet så burde det ha vært en lovhjemmel som gjorde det mulig.

Man har vel rett og slett ikke forutsett at det finnes idioter som Paludan når man utformet lovverket. Svenskene er noe naive.
 

Ekspertkommentator skrev (14 minutter siden):

Fokus må jo være på reformering av innvandere (og spesielt muslimer). Hvis de er uvillig til å leve i fred og fordragelighet i Norge og heller foretrekker å leve etter stammeregler fra landsbyer ...


Er du veldig plaget av dette, fra Norges om lag 200 000 muslimer, eller er det noe du leser om i avisen når det er bilder av Bhatti, Krekar og den slags?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ekspertkommentator skrev (2 timer siden):

Det er nettopp min innsikt i fremmede kulturer fra mange år med reiser og jobb rundt om i verden som forteller meg at jeg ikke vil ha blasfemilover og "hat paragrafer" i Norge! Det er ingen grunn for Norge å tilpasse oss stammekulturerer / middelalderkultur fordi de blir sure hvis vi spøker med Islam her i Norge!
  
Som jeg har påpekt tidligere. Det er ingen tvil om at Islam har blitt en byrde i Norge fordi det er et politisk rammeverk som omfatter mye mere enn religionsutøvelse. Islam må reformeres, d.v.s. det må bli slutt å etterleve alt som står i koranen og vedleggene bokstavelig som ord fra gud! Hvis ikke har ikke Islam noen fremtid i Norge og mange andre vestlige land med sekulære styresett og samsfunnsstrukturer.

Her er det enda en som tar en belærende og nedlatende holdning til «undermenneskene» https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/vew68m/paludan-jeg-skal-brenne-en-koran-hver-fredag-til-sverige-slippes-inn-i-nato

I ytterste konsekvens vil slike naive holdninger gjøre at Russland seirer i Ukraina.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 timer siden):

Er du veldig plaget av dette, fra Norges om lag 200 000 muslimer, eller er det noe du leser om i avisen når det er bilder av Bhatti, Krekar og den slags?

Hvis du har barn eller er glad i livet så er det enkelte kultur-uttrykk man bare må unngå. Karikatur-tegnere i Norske aviser (de som er igjen) uttrykker gjerne at de har gitt opp islam som tema. Fordi de vil beholde hodet. I Norge i 2023.

Og påstanden din er at dette ikke er noe som berører oss? At så lenge de aller fleste muslimer er lovlydige så er alt bra??

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, knutinh said:

Hvis du har barn eller er glad i livet så er det enkelte kultur-uttrykk man bare må unngå. Karikatur-tegnere i Norske aviser (de som er igjen) uttrykker gjerne at se har gitt opp islam som tema. Fordi de vil beholde hodet. I Norge i 2023.

Hvis alle slutter med koranbrenning, slutter med å tegne profeten eller slutter med å selge bøker med sataniske vers så vil ikke det bety endelig fred og fordragelighet i landet. 
  
Som jeg har nevnt tidligere i Islam er det en lang liste av handlinger som kan få dødelig utgang. 
  
En ung gravid jente i Iran skal nå henrettes (ved henging) fordi hun satte fyr på et bilde av diktatoren Komeini.
Hvis denne handlingen medfører dødsstraff i Iran så må vi jo anta det er de som brenner et bilde av Komeini i Norge leker med sine liv?
  
At Paludan brenner koranen er ikke problemet. Problemet er at Islams mørkemenn søker å straffe enhver person som "fornærmer" Islam, uansett statsborgerskap og uansett land hvor handlingen ble utført. De som snakker om "at ytringsfriheten ikke er absolutt" i denne sammenheng (som koranbrenning) bærer vannet for de værste regimer på denne planeten.

https://www.agenzianova.com/en/news/iran-sentenced-to-death-a-pregnant-woman-after-burning-a-photo-of-khomeini/

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (41 minutter siden):

Som jeg har nevnt tidligere i Islam er det en lang liste av handlinger som kan få dødelig utgang. 
  
En ung gravid jente i Iran skal nå henrettes (ved henging) fordi hun satte fyr på et bilde av diktatoren Komeini.
Hvis denne handlingen medfører dødsstraff i Iran så må vi jo anta det er de som brenner et bilde av Komeini i Norge leker med sine liv?


Okey, kanskje du kan poste denne listen her, slik at vi andre også får tilgang til denne informasjonen?

Hva har dødsstraff for å fornærme Irans ledere, med Islam å gjøre?
Det står så vidt jeg vet ingenting i Koranen om at alle som fornæmer Khomeini skal henrettes?

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Karikatur-tegnere i Norske aviser (de som er igjen) uttrykker gjerne at se har gitt opp islam som tema. Fordi de vil beholde hodet. I Norge i 2023.


Er det veldig mange som har mistet hodet?

Jeg husker noen episoder fra 2005, hvor blant annet Lars Vilks ble truet av den islamske staten i Irak, og skytingen hos Charlie Hedbo, hvor to forstyrrede brødre, begge franske statsborgere opprinnelig fra Algerie, drepte 12 mennesker osv.

Men er dette noe som er vanlig blant muslimer? At de skyter folk som tegner karikaturer? 
Vi vet jo alle at det finnes ekstremistiske miljøer i midtøsten og andre steder, men at man bør ha en generell frykt for muslimer, som kommer å hugger av en hodet, dersom man spøker med Profeten, var nyheter for meg?

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):


Er det veldig mange som har mistet hodet?

Jeg husker noen episoder fra 2005, hvor blant annet Lars Vilks ble truet av den islamske staten i Irak, og skytingen hos Charlie Hedbo, hvor to forstyrrede brødre, begge franske statsborgere opprinnelig fra Algerie, drepte 12 mennesker osv.

Men er dette noe som er vanlig blant muslimer? At de skyter folk som tegner karikaturer? 
Vi vet jo alle at det finnes ekstremistiske miljøer i midtøsten og andre steder, men at man bør ha en generell frykt for muslimer, som kommer å hugger av en hodet, dersom man spøker med Profeten, var nyheter for meg?

Når du har levd under en stein som deg, så er det vel en nyhet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (32 minutter siden):


Er det veldig mange som har mistet hodet?

Jeg husker noen episoder fra 2005, hvor blant annet Lars Vilks ble truet av den islamske staten i Irak, og skytingen hos Charlie Hedbo, hvor to forstyrrede brødre, begge franske statsborgere opprinnelig fra Algerie, drepte 12 mennesker osv.
 

Lars Vilks (Anki Gerhardsen):
«
Hvorfor viser ikke norske medier frem tegningen Lars Vilks ble kjent for?

Han satte profetens hode på hundekroppen, og dermed var helvete løs. Vilks ble et terrormål for ekstreme islamister og levde resten av sitt liv med drapstrusler, drapsforsøk, attentat og også et fullstendig tap av frihet.

Det er forståelig at redaktørene vegrer seg. Å lage humor over islam har vist seg å være livsfarlig.

Ikke bare til et frihetselskende samfunn, men til alle enkeltindivider som mener annerledes, tenker annerledes, er oppglødd og frustrert og vil skape endring. Ikke mer rå religionskritikk, takk. Ikke mer harselerende satire. 

Har vi sett vår siste karikatur av den mektige gudeverdenen? Jeg tror det.»

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/5Gj71b/hvorfor-viser-ikke-norske-medier-frem-tegningen-lars-vilks-ble-kjent-for

Sitat

Men er dette noe som er vanlig blant muslimer? At de skyter folk som tegner karikaturer? 
Vi vet jo alle at det finnes ekstremistiske miljøer i midtøsten og andre steder, men

Er det nok for deg at 50% av muslimer ikke er terrorister? 95%? 99%

Hvor mange terrorister og voldsmenn er du villig til å akseptere som «cost of doing business»?

Sitat

at man bør ha en generell frykt for muslimer, som kommer å hugger av en hodet, dersom man spøker med Profeten, var nyheter for meg?

Har du barn? Familie? Er du villig til å henge opp karikaturtegninger av profeten på torget og undertegne med fullt navn og bilde av deg og barna?

Jeg tenkte ikke det.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Er det nok for deg at 50% av muslimer ikke er terrorister? 95%? 99%

 

Jeg mener åpenbart vi bør ha null terrorister, men hva er nok for deg, for at du skal stigmatisere en hel gruppe, som består av rundt en fjerdedel av verdens befolkning?

Holder det med et par ekstremister i midtøsten, kanskje en gal Mulla i Norge, og et par gjengledere i Sverige, eller må det litt mer til før du drar nesten 2 millarder mennesker over samme kam?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (17 minutter siden):

Jeg mener åpenbart vi bør ha null terrorister, men hva er nok for deg, for at du skal stigmatisere en hel gruppe, som består av rundt en fjerdedel av verdens befolkning?

(min utheving)
Du burde unngå å juge. Det tar seg dårlig ut for deg personlig og det gjør debatten dårligere.

Problemet akkurat nå er at aviser og forfattere og kulturpersoner sensurerer seg selv fordi de frykter konsekvensene av harselas med islam. Det er noe som vi som samfunn burde håndtere sammen. Ikke ved å bryte ned i «høyre» og «venstre» og «progressiv» og «konservativ». Men ved at alle Nordmenn var enige om at når noen kutter hodet av en skolelærer for å vise en tegning så viser vi alle den tegningen. Daglig. Helt til det blir så mange å drepe at ekstremistene bare må gi opp.

Et resolutt oppgjør med voldelig ekstremisme, hang-arounds og servile muliggjørere hvor vi setter en fot i bakken og sier at her skal det faktisk være rom for å le av religion og politiske ståsteder. Dette er en grunnleggende verdi som man (fram til man evt har demokratisk flertall) enten må akseptere eller finne seg et annet sted i verden (uten internett).

Kanskje kan da dagbldets Finn Graff igjen bruke ytringsfriheten uten å ekskludere Muhammed i frykt for represalier:

Sitat

Jeg setter grensen for mine karikaturer ved drapstrusler. Ett sted må grensen gå, sier Graff.

https://journalisten.no/finn-graff-vil-ikke-tegne-muhammed/208630

Eller kanskje Morten M som pleide å være i vg kan tegne Muhammed uten å bli truet på livet?

Sitat

I september 2004 mottok han drapstrussel. Den kom som e-post fra Iran, med klar beskjed om "henrettelse på den rette måten".

https://www.dagen.no/nyheter/tor-ikke-tegne-muhammed/

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Problemet akkurat nå er at aviser og forfattere og kulturpersoner sensurerer seg selv fordi de frykter konsekvensene av harselas med islam..


Gjør de virkelig det? Og dette vet du hvordan?

Kan det være at disse rett og slett ikke finner noen grunn til å skrive om Islam, eller trykke karikaturer av Profeten hver uke?
Det er dog nettsider som regelmessig skriver slikt, for eksempel Document, hvordan går det med Lurås forresten, lever han under beskyttelse og er redd for å miste hodet hver dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (21 minutter siden):

Gjør de virkelig det? Og dette vet du hvordan?

Fordi de sier det? «Jeg setter grensen for mine karikaturer ved drapstrusler. Ett sted må grensen gå, sier Graff.»

Sitat

Kan det være at disse rett og slett ikke finner noen grunn til å skrive om Islam, eller trykke karikaturer av Profeten hver uke?

Jeg forstår. Terror i redaksjonen til Charlie Hebdo. 12 mennesker drept. Og grunnen til at Norske medier ikke avbilder profeten er fordi de ikke kommer på noe interessant? Tror du på ønskedrømmene dine selv?

Sitat

Det er dog nettsider som regelmessig skriver slikt, for eksempel Document, hvordan går det med Lurås forresten, lever han under beskyttelse og er redd for å miste hodet hver dag?

Jeg leser ikke document så det vet jeg ærlig talt ingenting om.

Terrorens natur er slik at man ved hjelp av små ressurser og få reelle dødsfall kan forårsake store endringer.

Hvordan ble det med at du skulle henge opp karikaturer med navn, addresse og bilde av deg og ungene under? Det er jo liten sjanse for at dere blir neste, så det er vel bare å kjøre på, eller?

Hvor stor risiko for skudd mot fasaden eller en bombe under bilen er du villig til å påta deg? 1%? 0.01%?

Vi burde takke Lars Vilks og Charlie Hebdo og Kurt Westergaard for at de står/stod på prinsippene og betalte en stor pris der hvor sånne som meg er for komfortable og feige. Hvis alle Nordmenn er kujoner eller naive velgjørere så får vi bare godta at en liten gruppe voldelige bestemmer hva ytringsfriheten skal og ikke skal være.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, Sidekick said:

Her er det ikke snakk om å forby noe, her er det snakk om å gripe inn å stoppe en koranbrenning. Trenger ikke være så jævla vanskelig å gjennomføre. Tyrkia advarte på forhånd, så da ble resultatet som det ble. Sverige kan skylde seg selv.

Hvordan er det åpenbart at Erdogan ville finne på flere unnskyldninger? Jeg ser ikke på advarsler om konsekvenser etter en koronabrenning som en unnskyldning til å dra det enda mer ut.

Det er ikke bare Tyrkia som er forbannet på Sverige, men hele den muslimske verden.

Får Salman Rushdie skylde på seg selv for å ha mistet et øye? Fortjente Samuel Paty å bli halshugget? Burde Taslima Nasim ha sluttet å skrive om minoriteter undertrykt av islam for å unngå en fatwa? Å kunne kritisere verdens nest største religon bør være en selvfølge.

De aller fleste mennesker her i Sverige anser Paludan for å være en irriterende tosk som er best gjort i å bli ignorert. Men en viktig del av det å leve med ytringsfrihet er nettopp at man skal kunne akseptere at folk kan si og gjøre krenkende ting. Fordelene ved ytringsfrihet overgår ulempene med stor margin.

Hvis du har fulgt trekantdramaet som NATO-anskökan har blitt, er det klart at Erdogan ønsker å fremme sin egen posisjon foran det kommende valget. Gitt at prisene i landet har økt med 70% og matprisene er nesten dobbelt så dyre, er den største trusselen mot hans presidentskap hans eget folk. Så han prøver å skifte fokus fra hvordan han har styrt sentralbanken i ruiner, og ønsker i stedet å vise seg som en respektert internasjonal maktspiller.

Det han nå krever er at Sverige utelater kurdiske terrorister som er i landet. Først sa Tyrkias justisminister Bekir Bozdag at det var 33 personer, deretter korrigerte Erdogan til 73. Sveriges ambassadør Yönet Can Tezel vet ikke hvor mange som er involvert, men han sier det er viktig, og uten overføringen blir det ikke noe NATO-ja. Dette var fra en interjuve i november. I desember stoppet Sverige utvisningen av fire personer da det var flere juridiske hindringer.

Siden det osmanske rikets fall har kurderne kjempet for retten til et Kurdistan. Dessverre har dette ført til terrorangrep og krangler som går langt tilbake. Å da påstå at NATO-søknaden hang på en brent Koran høres naivt ut for meg.

-

Mange svenske flagg (og et sveitsisk flagg) har brent de siste dagene. Svenskene bare trakk på skuldrene. Hvis du vil gjøre oss sinte på ordentlig, bør du sortere avfall feil, gå med sko innendørs eller folkemengde foran køen. Først da kan vi bli veldig sinte.

Endret av Bastu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Her er det enda en som tar en belærende og nedlatende holdning til «undermenneskene» https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/vew68m/paludan-jeg-skal-brenne-en-koran-hver-fredag-til-sverige-slippes-inn-i-nato

I ytterste konsekvens vil slike naive holdninger gjøre at Russland seirer i Ukraina.

Dette betyr også at Tyrkia havner i russisk interessesfære og at Finland/Sverige blir liggende uten stormaktstilhørighet, som et lett bytte for Putins destabliseringsoperasjoner.

Da har i tilfelle Putin oppnådd mye og det kan vel umulig være den nyttige idiotens mål ?

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Bastu said:

Får Salman Rushdie skylde på seg selv for å ha mistet et øye? Fortjente Samuel Paty å bli halshugget? Burde Taslima Nasim ha sluttet å skrive om minoriteter undertrykt av islam for å unngå en fatwa? Å kunne kritisere verdens nest største religon bør være en selvfølge.

De aller fleste mennesker her i Sverige anser Paludan for å være en irriterende tosk som er best gjort i å bli ignorert. Men en viktig del av det å leve med ytringsfrihet er nettopp at man skal kunne akseptere at folk kan si og gjøre krenkende ting. Fordelene ved ytringsfrihet overgår ulempene med stor margin.

Hvis du har fulgt trekantdramaet som NATO-anskökan har blitt, er det klart at Erdogan ønsker å fremme sin egen posisjon foran det kommende valget. Gitt at prisene i landet har økt med 70% og matprisene er nesten dobbelt så dyre, er den største trusselen mot hans presidentskap hans eget folk. Så han prøver å skifte fokus fra hvordan han har styrt sentralbanken i ruiner, og ønsker i stedet å vise seg som en respektert internasjonal maktspiller.

Det han nå krever er at Sverige utelater kurdiske terrorister som er i landet. Først sa Tyrkias justisminister Bekir Bozdag at det var 33 personer, deretter korrigerte Erdogan til 73. Sveriges ambassadør Yönet Can Tezel vet ikke hvor mange som er involvert, men han sier det er viktig, og uten overføringen blir det ikke noe NATO-ja. Dette var fra en interjuve i november. I desember stoppet Sverige utvisningen av fire personer da det var flere juridiske hindringer.

Siden det osmanske rikets fall har kurderne kjempet for retten til et Kurdistan. Dessverre har dette ført til terrorangrep og krangler som går langt tilbake. Å da påstå at NATO-søknaden hang på en brent Koran høres naivt ut for meg.

-

Mange svenske flagg (og et sveitsisk flagg) har brent de siste dagene. Svenskene bare trakk på skuldrene. Hvis du vil gjøre oss sinte på ordentlig, bør du sortere avfall feil, gå med sko innendørs eller folkemengde foran køen. Først da kan vi bli veldig sinte.

Hva med å bare respektere hverandres religioner? Det er det ekstremistiske islam som er problemet, ikke den vanlige muslimen i gata.

Så når en person som Paludan brenner koranen så skjæres alle over en kam, dermed blir det reaksjoner hos alle, ikke bare hos ekstremistene

Endret av Sidekick
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

 

Jeg mener åpenbart vi bør ha null terrorister, men hva er nok for deg, for at du skal stigmatisere en hel gruppe, som består av rundt en fjerdedel av verdens befolkning?

Holder det med et par ekstremister i midtøsten, kanskje en gal Mulla i Norge, og et par gjengledere i Sverige, eller må det litt mer til før du drar nesten 2 millarder mennesker over samme kam?

Alle er ikke terrorister. 

Av de 2/3 av de som bor i Norge er kanskje etnisk norske og vi har kanskje 2(?) store terrorister. 

Så er kanskje 1 av 3 i Norge er innvandrere, og alikevel klarer å få 100-200+ norske muslimer til å bli terrorister og kjempe eller delta for ISIS og begå forferdelige drap, for å ikke snakke om hvor mange tusen som støtter handlingene men ikke gjør noe selv. 
 

1/3 av befolkningsgruppen har altså minst 100 ganger så mange terrorister som de resterende 2/3. 
 

Tenker det sier sitt. 

Lenke til kommentar
MrL skrev (38 minutter siden):

1/3 av befolkningsgruppen har altså minst 100 ganger så mange terrorister som de resterende 2/3. 
 

Tenker det sier sitt. 


Men hvordan er det relevant for de som ikke er terrorister?

Norges største terrorist er vel fremdeles etnisk norsk, har sin egen uniform, manifest, og angivelige flere tilhengere.
Tenker det sier sitt !

Er resten av oss nordmenn terrorister av den grunn, og bør puttes i samme kurv som Bottolf ?

Det er vel litt av poenget.

Det er mye snakk om muslimer, men av 2 milliarder muslimer, så er det en ytterst liten promille som driver med trusler mot karikaturtegnere og den slags.

Det er åpenbart et problem, og jeg hevder ikke at man skal innskrenke ytringsfriheten av den grunn, men folk som Paludan er jo ikke ute etter å slå et slag for ytringsfrihet, fyren er totalt rasist og muslimhater, og gjør dette kun for å lage problemer.

Finnes det ingen lovhjemler for å stoppe slike som han, uten at det påvirker mer ordinære demonstrasjoner, så bør det snarest hostes opp noen nye lover.
 

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (19 minutter siden):


Men hvordan er det relevant for de som ikke er terrorister?

Norges største terrorist er vel fremdeles etnisk norsk, har sin egen uniform, manifest, og angivelige flere tilhengere.
Tenker det sier sitt !

Er resten av oss nordmenn terrorister av den grunn, og bør puttes i samme kurv som Bottolf ?

Det er vel litt av poenget.
 

Norges største terrorist var nok høyest sannsynlig i Syria, og handlingene som ble utført der var antakeligvis 10 ganger verre. 

Det er relevant fordi høyre ekstremister i slike terrorangrep er gjerne enkeltindivider. De fleste av oss støtter ikke idelogien til Brevik.

Derimot er det millioner av mennesker støtter idelogien og terrrorismen til ISIS, og at 200 norske muslimer som ikke var terrorister en dag ble terrorister neste sier sitt om hvorfor vi skal være skeptisk til de som følger Islam som idelogi men ikke er terrorister i dag. 
 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...