vidor Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det er ikke så lenge siden en vanlig handletur kostet rundt 500 +/- kr. Nå kan den godt koste over 1100 kr, men sjeldent under 700 kr. Kjøper som regel normale produkter som alltid, men sjelden ekstravagante ting i tillegg til godteri og snacks. Kjøper sjelden brus, men unner meg desto flere liter med grønn Farris.
Subara Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Simen1 skrev (7 timer siden): Havregryn koster fortsatt 19,90, men kanskje ikke på Kiwi. Jeg så denne prisen her om dagen både på Rema og Extra. Urkraft lettkokte havregryn til 17,50 på Oda. Håper jeg finner den prisen i butikken. Kan virke som Rema har blitt billigere enn Kiwi. Jeg syntes det var motsatt før. Jeg klarer utansett ikke å følge med. Får ev. hamstre noen Urkraft. Kan være havregryn brukes til beredskapslager. Da kjøper jo folk inn uavhengig av pris, så da settes nok prisen snart opp på Urkrafts sine gryn også.
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mr.M skrev (På 14.11.2025 den 13.49): jeg har lurt på om ikke folk flest (også) handler mer/spiser mer idag enn de gjorde "før i tiden"? Trulss skrev (14 timer siden): Tviler da ingen har råd til å kjøpe skikkelig mat lenger. vi kjøper nok ikke mer "brød og poteter" enn før, men det har jo (fortløpende) kommet hundrevis av nye produkter, både tørt og vått etterhvert. Og folk er nysgjerrige og rasker med seg alt mulig rart. Jeg synes liksom det har blitt mer småspising/måltider (og drikke) utenom frokost/middag i løpet av døgnet, og dermed handler man mer og variert også. Men kan selvsagt ikke bruke meg sjøl "som bevis" på hypotesen, er bare ett inntrykk jeg har. 😋
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Subara skrev (41 minutter siden): Kan virke som Rema har blitt billigere enn Kiwi. Jeg syntes det var motsatt før. Jeg klarer utansett ikke å følge med. høyere lønninger på Kiwi? Husker f.eks under pandemien at Kiwi-ansatte fikk ekstra lønnssjekker på opptil 10.000 kroner fordi de sto på ekstra. Vet ikke om andre kjedene hadde slik policy.
Føniks Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Neptun1 skrev (7 timer siden): Jo, problemet er de tre store kjedenes kartellvirksomhet med prissamarbeid og overetablering. Kundene får regningen for begge deler. Dessuten eier de ofte størstedelen av produksjonsleddet. I Sverige er det også 3 store kjeder som til sammen har over 90% av dagligvaremarkedet. 3 store aktører er tilstrekkelig for å få til god konkurranse. Om du mener det er et problem, bør du ha en forklaring på hvordan det fungerer i Sverige. Endret 1 time siden av Føniks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå