Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Min teori er at dette bare er starten på fallet. Den norske krona svekkes av mer fundamentale årsaker enn konjunktursvingninger. Norge har opplevd en eventyrlig vekst i oljealderen, inkludert offentlige utgifter og et næringsliv som har levd godt på overfloden. Nå går oljealderen mot slutten og bakrusen kommer først i form av kronesvekkelse. Senere vil også næringer som kun overlevde på grunn av overflod, ikke ha den å flyte på lengre. Da må de ut og konkurrere i det internasjonale markedet og være reelt konkurransedyktig. Det vil mange selskaper slite med og vi vil se et ras av konkurser. Videre så er offentlige utgifter enorme og ekstremt vanskelig å reversere. Derfor vil det først og fremst vise seg i form av kronesvekkelser. Jeg spår at de norske krympesmertene blir ennå større de neste 20 årene.

Egentlig sier all logikk at jeg burde tatt med meg mine verdier for 5-10 år siden, flyttet til et vekstland og investert der i stedet for. Hoppe fra et synkende skip til et med vekst og framdrift. Men jeg er nok for sosialt investert her til at jeg klarer å lytte til min egen fornuft. Jeg spår en halvering av reallønna de neste 20 årene!

Ha oppsparte midlar i globale indeksfond utan valutasikring. Det meste av aksjane er i andre land og ei svekka krone vil gje endå meir avkastning. Det er ein fin måte å spre risiko på. Eigedom, inntekt og utgifter er alle knytt opp mot den norske økonomien, men sparemidlar kan ein halde utanfor landegrensene.

Mange har sjølvsagt mykje verdiar i eigedom, men ein stad må du bu, og om bustadprisane skulle gå ned så går gjerne det meste ned samtidig, så den praktiske effekten av at ein har mista verdiar er ikkje nødvendigvis så stor.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Oi, ministeren truer med å kalle dagligvarekjedene inn til nytt møte oga prisøkningen.  Da blir de nok redde og setter ned prisene med en gang (ironi)

• Liker 1
Skrevet
33 minutes ago, Tussi said:

Oi, ministeren truer med å kalle dagligvarekjedene inn til nytt møte oga prisøkningen.  Da blir de nok redde og setter ned prisene med en gang (ironi)

Spør du meg gjøres disse til syndebukk noe ufortjent, men sånn blir det med politiske broilere på desperate let etter en syndebukk når man ikke evner å fortelle sannheten av ulike grunner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...