Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Trulss skrev (40 minutter siden):

Joda, det er ofte en god løsning å sette ned prisen på nødvendige varer slik at man kan opprettholde en viss livsstil og kanskje ta seg råd til å gå til tannlegen, eller servere barna sine skikkelig mat? Ved nødvendig bruk av hva det måtte være så må jo noe annet vike for de med dårlig råd. Og hva skal man gjøre når behandlingen ikke fungerer? Tas med bak veggen og bli skutt?

Der (den uthevede skriften) er alle enige.
Alle (foruten deg) skjønner også at hverken røyk eller vin er "nødvendige varer" i hvert fall i det omfanget du skriver om. Og definitivt dersom man av den grunn ikke har råd til å gå til tannlegen eller servere barna sine skikkelig mat...

Det neste er vel at bensin skal bli gratis fordi noen få bruker "for mye" fordi de driver med motorsport på fritiden?
Ellers takk

Endret av wampster
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (48 minutter siden):

Der (den uthevede skriften) er alle enige.
Alle (foruten deg) skjønner også at hverken røyk eller vin er "nødvendige varer" i hvert fall i det omfanget du skriver om. Og definitivt dersom man av den grunn ikke har råd til å gå til tannlegen eller servere barna sine skikkelig mat...

Det neste er vel at bensin skal bli gratis fordi noen få bruker "for mye" fordi de driver med motorsport på fritiden?
Ellers takk

Joda, røyk og vin/alkohol er viktig del av kulturen og individets ve og vel, og da naturlig å bevare for å opprettholde en viss livskvalitet. Av naturlige årsaker må annet vike for slike varer man liker godt. Bensin bør være billig slik at man ikke frarøver individets frie bevegelsesbehov, slik at man også har mulighet til å delta i samfunnet og få barna på fritidsaktiviteter osv.

Ingen tvil om at verden i ferd med å bli ondskapsfull.

• Liker 1
Skrevet

Nettavisen: «Perfekt storm» kan sende kaffeprisene til nye høyder

Jeg stusser på meningsmålingen der hele 49% svarer at "kaffepriser er svært viktig for deg". Elsker folk å krisemaksimere eller hva? For min del utgjør kaffe en ubetydelig del av min årslønn. Hvis krisen blir maksimal og prisen dobles så er det jo ikke sånn at jeg lider noen nød. Men 49% mener altså at kaffeprisen er svært viktig for dem.

På hverdager drikker jeg bare jobbkaffe så mitt egenbetalte forbruk er begrenset til helger. Uten å ha ført noen statistikk akkurat vil jeg gjette på at en halvkilospose varer en måneds tid. Hvor mye kaffer drikker egentlig folk? Det høres jo ut som det går med flere kilo i uka for de 49%.

Skrevet
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Nettavisen: «Perfekt storm» kan sende kaffeprisene til nye høyder

Jeg stusser på meningsmålingen der hele 49% svarer at "kaffepriser er svært viktig for deg". Elsker folk å krisemaksimere eller hva? For min del utgjør kaffe en ubetydelig del av min årslønn. Hvis krisen blir maksimal og prisen dobles så er det jo ikke sånn at jeg lider noen nød. Men 49% mener altså at kaffeprisen er svært viktig for dem.

På hverdager drikker jeg bare jobbkaffe så mitt egenbetalte forbruk er begrenset til helger. Uten å ha ført noen statistikk akkurat vil jeg gjette på at en halvkilospose varer en måneds tid. Hvor mye kaffer drikker egentlig folk? Det høres jo ut som det går med flere kilo i uka for de 49%.

Ja kaffe er ikke noe vi trenger, selv om mange såklart foretrekker det. Som Røyk og snus. 

Personlig har jeg stort sett bare drukket kaffi på jobb. Da jeg var fast på kontoret drakk jeg alt for masse. Nå når jeg er hjemme stort sett hele tiden drikker jeg ikke en eneste kopp. Dog tar jeg meg gjerne en kopp om jeg er på møte hos kunde eller lignende. Men thats it. 

Jeg har heller ikke trakter/maskin hjemme og har ikke hatt det på lang tid. Har aldri kjøpt en heller, alltid fått de i gave. 

Har dog noe pulver stående til nøds for besøkt og slikt. 

Til selskap etc får jeg enten andre til å lage evt kjøper ferdig traktet der det er mulig. 

Skrevet

Så siden dere personlig ikke bruker penger på kaffe, så har det ikke noe å si at prisen dobles? 

Egoismen og ironien er til å ta og føle på… 

var vel ganske opptatt av sjokoladeprisen for noen sider siden? Er det noe vi trenger?

Skal man bruke tankegangen deres kan man jo bare skattlegge alt med 100%, forutenom sild og potet. Da har vi alt vi trenger. 

velkommen tilbake til 1942.

For meg personlig har kaffepris ingen betydning for økonomien min, men for de som har det litt trangt så er det prinsippet med mange bekker små, blir til en stor elv.. 

• Liker 2
Skrevet
kåre b skrev (3 minutter siden):

Så siden dere personlig ikke bruker penger på kaffe, så har det ikke noe å si at prisen dobles? 

Egoismen og ironien er til å ta og føle på… 

var vel ganske opptatt av sjokoladeprisen for noen sider siden? Er det noe vi trenger?

Skal man bruke tankegangen deres kan man jo bare skattlegge alt med 100%, forutenom sild og potet. Da har vi alt vi trenger. 

velkommen tilbake til 1942.

For meg personlig har kaffepris ingen betydning for økonomien min, men for de som har det litt trangt så er det prinsippet med mange bekker små, blir til en stor elv.. 

nei, leste du innlegget?

det er ett av mange produkter som har negative effekter og derfor er en økning i pris bra for det fører til reduksjon i konsum.

• Liker 1
Skrevet
kåre b skrev (55 minutter siden):

49% svarer "kaffeprisen er svært viktig for deg". Gjennomsnittlig årslønn i Norge er 704 700 kr

Synes du det virker som svarene og tallene henger på greip? Hvor mye kaffe (kg) og hvilken pris (kr/kg) tror du folk disse 49% betaler for kaffen i gjennomsnitt?

Skrevet
Simen1 skrev (27 minutter siden):

49% svarer "kaffeprisen er svært viktig for deg". Gjennomsnittlig årslønn i Norge er 704 700 kr

Synes du det virker som svarene og tallene henger på greip? Hvor mye kaffe (kg) og hvilken pris (kr/kg) tror du folk disse 49% betaler for kaffen i gjennomsnitt?

Er det virkelig så vanskelig å forstå at en artikkel om kaffepriser tiltrekker de som er opptatt av kaffepriser, i et av landene i verden som drikker mest kaffe per innbygger..?

Skrevet

Det er ein statistikk på Nettavisen der lesarane trykker på ein knapp. Eg ville ikkje lagt for mykje vekt på ordlyden.

Kaffi er viktig for folk, så det er fort gjort å tenke at då er prisen òg viktig, spesielt når dei les ein artikkel med tittelen "«Perfekt storm» kan sende kaffeprisene til nye høyder" og det i desse tider er mykje snakk om inflasjon og daglegvarprisar.

Kor mange av dei som svarte har rekna på kva ei ev. endring ville betydd for dei? Eg tippar så få at det er tilnærma null. Ikkje står det noko forslag til kor mykje prisen kan gå opp heller, så lesarane kan sjølve dikte opp eit tal. Her er nokre tal med ei 50% auke som eksempel:

image.png.4973903e2fcdc024ea67471e6a08928f.png

Snittet for dei som drikk kaffi er kanskje 2-4 koppar per dag, der mange får kanskje halvparten gratis på jobb.

Eg vil påstå at kaffi er langt viktigare enn prisen på kaffi.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (5 timer siden):

Å ja, så er det plutselig relevant hvor stor årslønn og kjøpekraft nordmenn har? 

Skrevet
Inge Rognmo skrev (7 minutter siden):

Å ja, så er det plutselig relevant hvor stor årslønn og kjøpekraft nordmenn har? 

Prisen på kaffe er internasjonal. Det er samme pris om man stikker over grensa for å kjøpe der, eller til en annen verdensdel. Årsaken til at det er sånn er fordi norsk selvforsyningsgrad på kaffe er 0% og vi har ingen Trumpisk tollmur på kaffe for å blokkere sunn konkurranse med egen kaffenæring. Tollsatsen er 0.

Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Prisen på kaffe er internasjonal. Det er samme pris om man stikker over grensa for å kjøpe der, eller til en annen verdensdel. 

Nei.

Du burde lese litt om prisforskjellene på matvarer internt i EU, hvor det ikke finnes tollmurer. Så kan du også se på prisforskjellene på varer som er importert fra utenfor EU, med samme tollsats inn til alle medlemslandene.

Kortversjonen er at du finner nok ikke ETT land hvor sluttkundeprisene på (mat)varer ikke henger sammen med det generelle lønns- og kostnadsnivået i landet, i ett marked fullstendig uten tollmurer. Også på varer importert fra utlandet. Bare se på prisene på alle tollfrie matvarer i Norge kontra Sverige, som eksempelvis -trommevirvel- KAFFE.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=svenskehandel+priser+kaffe

Google sin AI sier følgende:

Sitat

Kaffe er generelt billigere i Sverige enn i Norge, med en prisbesparelse som kan være betydelig

. For eksempel var filtermalt kaffe priset til ca. 98 kr/kg i Sverige mot 144 kr/kg i Norge i en sammenligning, noe som tilsvarer en besparelse på ca. 47% for den svenske kaffen, Facebook-innlegg. Denne prisdifferansen kan variere avhengig av merke, type og tilbud, men er en tydelig faktor for svenskehandel, som også gjelder mange andre dagligvarer, kredittkortinformasjon. 

• Prisforskjell: Det er en merkbar prisforskjell, der kaffe ofte er billigere i Sverige enn i Norge.
  • Eksempel: I en sammenligning var filtermalt kaffe ca. 47% billigere i Sverige enn i Norge, med priser på rundt 98 kr/kg i Sverige og 144 kr/kg i Norge 

•  

Så kan du sjekke prisene på den tollfrie* kaffen her, langt nede i saken: (kortversjonen: den er 37,5% dyrere i Norge. Når man regner andre veien er besparelsen på "bare" ca. 27%.)

https://www.ranano.no/ekstreme-prisforskjeller-tre-ganger-sa-dyrt-i-norge/s/5-158-166705

*) ferdigbrent kaffe er tollbelagt inn til Sverige/EU, rå/ubrent er det ikke. Så kaffe importert ferdigbrent til Sverige burde ut fra dine påstander være dyrere i Sverige enn Norge. Jeg regner imidlertid med kaffen i testen er brent i Sverige, altså tollfri.

Eller her: (det er dette innlegget AI'en refererer til)

https://www.google.com/url?sa=i&source=web&rct=j&url=https://www.facebook.com/AndersNordstadBlogg/posts/p%C3%A5-forh%C3%A5nd-takk-jeg-har-igjen-sjekket-noen-priser-i-norge-og-sverige-kilder-http/2354537948016592/?locale%3Dms_MY%23:~:text%3DVeldig%20interessante%20faktisk.-,Filtermalt%20kaffe%20koster%20i%20Norge%20143%2C80%20per%20kg%2C%20mens,er%2047%25%20dyrere%2C%20alts%C3%A5.&ved=2ahUKEwjCndb1lt6QAxU4FRAIHa2GETQQqYcPegQIBBAG&opi=89978449&cd&psig=AOvVaw3LhW_20Tr96d7a-NoKqP95&ust=1762540972207000

Skrevet (endret)
Inge Rognmo skrev (2 timer siden):
Simen1 skrev (3 timer siden):

Prisen på kaffe er internasjonal. Det er samme pris om man stikker over grensa for å kjøpe der, eller til en annen verdensdel. 

Nei.

Kaffe er en internasjonal vare. Om den selges til Sverige eller Norge spiller ingen rolle for produsenten. De tar samme pris uansett om landet heter Norge eller Sverige. Hva som skjer inni landene (påslag, mva-satser, forskjeller i fraktkostnader etc) er en annen historie og kan føre til prisforskjeller.

Men sånn er det ikke for f.eks ost og veldig mye annet. Norge har skyhøye tollmurer for å blokkere sunn konkurranse så de norske meieriene skal kunne flå oss i fred og ro. Dermed har vi skapt store nasjonale forskjeller i grunnprisen, før eventuelle forskjeller i påslag m.m.

.. og 98 kr er ikke 47% billigere enn 144 kr. Dette er tross alt 7. trinn pensum. Dette legger jo lista for resten av facebook-innlegget.

Hva synes du om at Venezuela selger bensin til egen befolkning for ca 10 øre literen?

Endret av Simen1
Skrevet
On 9/28/2025 at 2:35 PM, Mr.M said:

har snublet over slikt i Kiwi-butikker i alle fall.

føler det er gullegget/julekvelden/lykkedag når det det skjer :D

Det er begge deler. Store skilt og sentral plassering for priser som minst er vanlig om ikke dyrere enn vanlig, hvertfall ikke tilbud. Også kiwi da som har tilbud du bare ser på den lille digitale prislappen, og da den lille teksten inni der igjen for kg pris.

Skrevet
Dubious skrev (15 timer siden):

Regner med at det blir tilbud på kaffe i neste uke, fordi kupongen min går ut denne uken. 

He-he, nå ler jeg høyt her. Sånn har verden blitt ;)

Skrevet
9 hours ago, Neptun1 said:

Norske matvarer tildels betydelig billigere i Sverige.

Overetablering, ingen konkurranse samt prissamarbeid hos dagligvarekartellet er årsaken.
https://www.nettavisen.no/okonomi/norske-tine-freia-mills-og-grilstad-billigere-i-sverige-det-er-helt-ulogisk/s/5-95-2712791

Likefullt er det flere som forsvarer det særnorske prisnivået.

Jeg mener å ha lagt merke til at Gilde-salami i Sverige var LAGET i Sverige - med andre ord bare et varemerketriks: Svensk produsent fikk kjøpt rettigheten til å bruke 'Gilde-merke'.

Blåser i det uansett - salamien min er typisk dansk (tilsynelatende).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...