Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jarmo skrev (10 timer siden):

Synd! Jeg skulle gjerne sett en dypere begrunnelse for påstanden om at det kan føre til høyere priser, for det høres rett og slett usant ut.

En annen ting, som ikke er nevnt der, er krav om offentlige pris-databaser med åpent API, sånn at det legger til rette for pris-sammenlignings-tjenester. Med godt nok brukergrensesnitt så kan folk mate inn handlelista si og få opp forslag til hvor de bør handle. Legger vi litt AI på toppen så kan de få ukas måltider (innkjøp av middager, pålegg etc) automatisk generert etter sin egen smak og budsjett. Men den grunnleggende forutsetningen for en oppblomstring av slike tjenester er offentlige prisdatabaser med åpent API. Det må starte der.

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (På 21.9.2025 den 11.39):

Pga sukkeravgift osv tipper jeg du kan handle sjokolade til vesentlig lavere priser på alt fra harryturer til Sverige, eller i ditt tilfelle jobbreiser til Romania og Sveits.

Det er ikke sukkeravgift (eller noen annen særavgift) verken på ferdig sjokolade eller på sukker som råvare til ervervsmessig sjokoladeproduksjon (eller mineralvann, eller bakervarer, eller som råvare i noe som helst, faktisk; bare på sukkerarter (sukker, melis, perlesukker...) du som forbruker kjøper i butikken)...

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/saravgifter/om/sukker/

Årsaken til at norskprodusert melkesjokolade (sannsynligvis produsert på norsk melkepulver/tørrmelk) fra Nidar er nesten 70% dyrere i Norge enn på Island er utelukkende (i alle fall nesten; de har riktignok hele 1% lavere matmoms, "bare" 14% mot våre 15) pga kundenes betalingsvilje/evne.

https://www.facebook.com/AndersNordstadBlogg/posts/pfbid0AvXP3MH 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja jøss. Avgiften var på 21,22 kr/kg i 2020 og det var visst Frp som gikk i bresjen for å forhandle den ut av statsbudsjettet. Da burde jo sjokoladen blitt billigere fra 2020 til 2021. Men jeg har en følelse på at den prisgevinsten forsvant fort til andre enn forbrukeren.

Var det ikke noe med kjeks med og uten sjokolade også? Kjeks med over 40 vekt% sjokolade ble definert som sjokolade, mens de under grensa ble definert som kjeks og dermed slapp avgiften. Så mange sjokoladekjeks-produsenter justerte oppskriftene til 39%. Om jeg husker rett.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

Det var også noe marsipan vs mandelmasse (eller hva den heter). Husker et TV-innslag av en konditor som smillende fortalte den historien: marsipan hadde avgift, mandelmasse ikke - forskjellen i sammensetning mellom de to var så å si ingenting.

Så går nå dagene i avgiftsdirektoratet...

Har iaf flyttet strøsukker i min handlelist til avdelingen 'kjøpes helst i utlandet'.

Endret av trikola
Skrevet

Rimelig forbanna når jeg handlet "laks" i dag, rema1000 har en pakke til 79 med skinn. Dog skulle de ha 120++ for en uten skinn og de var tomme for de med skinn. Skinn er jo det beste så det ble helt uaktuelt, de hadde også 250g pakker til 70 spenn! 

Gikk til slutt for en pakke med ørret til 120 kroner. 

Helt latterlig hvordan disse "lakseprisene" er for tiden. Å betale 150 kroner for en laksemiddag for en voksen og ett barn er alt for mye. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nesten blitt vegetarianer på grunn av prisene. 
Bruker fortsatt pepperoni på pizza, og må ha leverpostei på brødskiva. 
Kjøttdeig har jeg kuttet ut helt, og laks har jeg ikke spist i år. 

• Liker 1
Skrevet

Nå koster druer i alle farger 44,90 kr for en eske/boks i våre lavpriskjeder.

Før (før sommerferien?) var prisen som regel kr 39,90. Og på Rema 1000 fantes et rimeligere alternativ til kr 29,90.

Jeg reiste til Oslo på Grønland og kjøpte en boks druer til kr 9,90. Snudde på emballasjen for å velge en uten knust eller råtten frukt. Ble veldig fornøyd med kjøpet.

Skrevet

Kjeldsberg kaffe på Rema denne uken

3nsIGj6.png

vurderer også prøve ostegrill m/grønnsaker(56 kr/kg.)

4h1nyQQ.png

antar det er gulrot, erter og muligens mais? Hva skal man ha ved siden av, ris eller kanskje poteter? :roll:

Skrevet

Det er bare å kjøre forbi dagligvarebutikken og ta turen innom fiskhandler, slakter og grønsaksmarkedet.

Ultraprosessert mat: Ny forskning skaper sjokkreaksjoner
7 hours ago — Stadig flere studier peker mot en sammenheng mellom et høyt inntak av slike matvarer og økt risiko for overvekt, diabetes, hjertesykdom, ...

Skrevet
Subara skrev (9 minutter siden):

Før (før sommerferien?) var prisen som regel kr 39,90. Og på Rema 1000 fantes et rimeligere alternativ til kr 29,90.

Coop Extra hadde beger til 24 for to uker siden, men var latterlige små, så styrte unna. Fryktet de var sure i tillegg :p

druer med normal str. kostet 34

Skrevet
Dubious skrev (19 minutter siden):

kjøttdeig får en jo stabilt til 50-60 kroner. Stort sett fryst eller på tilbud. Laks får en også stort sett til 60-70 kroner for 400 gram på tilbud. Men i dag var jeg uheldig da det var tomt. Synes ikke 30-40 kroner for "kjøtt" pr pers er så galt. 

Skrevet
Dubious skrev (20 minutter siden):

Jeg prøver å kutte i kjøttforbruket av mange grunner. Pris er bare en av de tingene jeg bruker for å holde kontroll på kjøttforbruket. Jeg har laget meg en pris-cap på 50 kr for kjøttdeig og 60 kr for karbonadedeig. Jeg har til dags dato ennå ikke betalt mer for en 400g pakke. Planen er at når prisstigning tar prisene permanent forbi dette så slutter jeg med kjøttdeig og karbonadedeig.

Laks prøver jeg å fiske selv. Hittil har jeg nok brukt over 200 kr pr kg laks, i form av fiskeutstyr men det er mye morsommere å bruke penger på utstyr og opplevelser enn å handle ferdig vare i butikken. Jeg har bare rundt 10 kg igjen i fryseren nå så det minker jevnt og trutt. Rundt nyttår må jeg nok over på torsken jeg også har.

• Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (5 minutter siden):

7 hours ago — Stadig flere studier peker mot en sammenheng mellom et høyt inntak av slike matvarer og økt risiko for overvekt, diabetes, hjertesykdom, ...

og, skilsmisser, seksuelle overgrep, vold i nære relasjoner, astma og allergi, depresjon og lumbago. Og sikkert noe mer 😋

• Liker 3
Skrevet
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Jeg har laget meg en pris-cap på 50 kr for kjøttdeig og 60 kr for karbonadedeig.

kr.55/kg denne uken

s5WmFMy.png

ps. har ikke prøvd dette slaget sjøl. da jeg kjøper Mamma Scans kjöttbullar over grensen (som jeg vet er mye smak i)

Skrevet
BadCat skrev (33 minutter siden):

Det er bare å kjøre forbi dagligvarebutikken og ta turen innom fiskhandler, slakter og grønsaksmarkedet.

Sitat

hvor "prosessert" må produktet være før vi evt. kan si det er ultraprosessert?

noen mente f.sks. at Grandiosa er ultraprosessert, er den egentlig det? slik jeg ser den, er det en bakt bunn av hvetemel, revet gulost, strimlet kokt skinke, og rå paprika. Enklere kan det jo knapt gjøres.

Skrevet
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

kjøttdeig får en jo stabilt til 50-60 kroner.

Sist gang jeg kjøpt så  kostet de 40 kroner.

Nå kjøper jeg bønner til under 20 kroner. 
Bruker stort sett til  gryteretter. 

Skrevet
7 minutes ago, Mr.M said:

hvor "prosessert" må produktet være før vi evt. kan si det er ultraprosessert?

noen mente f.sks. at Grandiosa er ultraprosessert, er den egentlig det? slik jeg ser den, er det en bakt bunn av hvetemel, revet gulost, strimlet kokt skinke, og rå paprika. Enklere kan det jo knapt gjøres.

Det er ikke skinke på Grandiosa Original. Det er "pizzakjøtt".

Pizzakjøttet i den originale Grandiosa er en farse hovedsakelig laget av storfekjøtt (ca. 40%), vann, soyaprotein, hvetestivelse, salt og krydder. Dette kjøttproduktet er et bearbeidet kjøtt som ikke er skinke, og har en skindelignende utseende og konsistens.

Du ser nok at dette er ultraprosessert.

Hvis du fremdeles er i tvil.

Bunnen er en del av en industriell prosess, og som en ultraprosessert matvare er den ikke ment å lages hjemme fra bunnen. Det er altså ikke et sett med ingredienser man kan bruke til å lage bunnen på en enkel måte hjemme.

Sykdom og død i en gul pappfolder.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...