Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (17 minutter siden):

Endelig litt handling fra regjeringen:  

https://www.vg.no/nyheter/i/MnrzvB/statsminister-jonas-gahr-stoere-kaller-inn-seks-matgiganter-paa-teppet

Matvarebaronenes grådighet, kreativitet og vikarierende argumenter har nådd smertegrensen, også hos politikere som har fredet disse altfor lenge. Når krøsusene flytter til skatteparadiser, kan man ikke lenger feie dette uvesenet under teppet.

Men hva slags handling?

Bla..bla..bla...= alt som før?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vokteren skrev (26 minutter siden):

Endelig litt handling fra regjeringen:  

https://www.vg.no/nyheter/i/MnrzvB/statsminister-jonas-gahr-stoere-kaller-inn-seks-matgiganter-paa-teppet

Matvarebaronenes grådighet, kreativitet og vikarierende argumenter har nådd smertegrensen, også hos politikere som har fredet disse altfor lenge. Når krøsusene flytter til skatteparadiser, kan man ikke lenger feie dette uvesenet under teppet.

Endelig, er påtide å ta de i nakkeskinnet 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (8 minutter siden):

Men hva slags handling?

Bla..bla..bla...= alt som før?

bedre å ikke gjøre noe tenker du? Alt starter med dialog.. 

Skrevet

Jeg synes det er overraskende og imponerende at de turte å kalle inn bondekartellet Nortura. Det hadde aldri skjedd med bondepartiet Sp i regjering.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje nepene i AP/regjeringen kan kalle inn bankene (og finanstilsynet ang dnb/sbanken) og deres mye mer absurde overskudd også? DNB har vel alene (før oppkjøpet av Sbanken) mer i overskudd enn alle mataktørene og deres underleverandører tilsammen

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (5 minutter siden):

Kanskje nepene i AP/regjeringen kan kalle inn bankene (og finanstilsynet ang dnb/sbanken) og deres mye mer absurde overskudd også? DNB har vel alene (før oppkjøpet av Sbanken) mer i overskudd enn alle mataktørene og deres underleverandører tilsammen

Generelt sett bør de kalle inn alle på teppet som bidrar til inflasjonen på en negativ måte kun basert på egen vinning, som tilslutt går ut over folk flest med høye priser og renter osv. 

Uten å bli helt kommunistisk, såklart. 

Men det er ingen tvil om at det er mange som utnytter "dyrtiden" med å presse prisene og marginene ekstra og melke. 

• Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

bedre å ikke gjøre noe tenker du? Alt starter med dialog.. 

Men ingenting skjer jo..

Disse aktørene har jo vært inne å pratet med regjeringen tidligere også..

Dette minner meg om aksjonene man har mot russland. Er det ikke 17 ganger man har kommet med nye økonomiske sanksjoner mot russland uten at noen effekt. Jeg tenker som så at de bare går rundt grøten. Om de vil gjøre noe så må de faktisk gjøre noe..

Og mhp russland så må jeg si at det overrasker meg hver gang at det tydeligvis er nye sanksjoner man kan komme med...Jeg trodde de hadde gått all in for lenge siden..men neida..de flikker videre på nye sanksjoner.

En annen ting er at vi nordmenn opplever prisstigning som følge av elendig kronekurs..Faktisk har vi f.eks gått ned i lønn sammenlignet med Tyskere og Dansker..

Skal vi få billigere mat må kronekursen opp. Men grep i den retningen som vil gi høyere kronekurs tør ikke regjeringen vurdere. 

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (6 minutter siden):

Men ingenting skjer jo..

Disse aktørene har jo vært inne å pratet med regjeringen tidligere også..

Dette minner meg om aksjonene man har mot russland. Er det ikke 17 ganger man har kommet med nye økonomiske sanksjoner mot russland uten at noen effekt. Jeg tenker som så at de bare går rundt grøten. Om de vil gjøre noe så må de faktisk gjøre noe..

Og mhp russland så må jeg si at det overrasker meg hver gang at det tydeligvis er nye sanksjoner man kan komme med...Jeg trodde de hadde gått all in for lenge siden..men neida..de flikker videre på nye sanksjoner.

En annen ting er at vi nordmenn opplever prisstigning som følge av elendig kronekurs..Faktisk har vi f.eks gått ned i lønn sammenlignet med Tyskere og Dansker..

Skal vi få billigere mat må kronekursen opp. Men grep i den retningen som vil gi høyere kronekurs tør ikke regjeringen vurdere. 

Når da? 

Sanskjoner ikke har hatt noen effekt på russland? De er snart bankrot.. men et er ikke en samtale for her. 

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (16 minutter siden):

da fremmer de forhåpenltligvis noen krav i dette møtet da :) Dialog må uansett til, men som du nevner hjelper det ikke å prate å forvente endring når en gjør det samme om og om igjen. Einstein var vell inne på noe her 😛

Skrevet

Skjønner ikke helt hva de vil ha samtaler om.
Regjeringen(e) har jo i lang tid vært mot konkurranse som kan virke prispressende

Dette ser man på hvordan de lot Norgesgruppen vokse seg så stor/kjøpe opp det de gjorde
Dette ser man på hvordan de lot DNB kjøpe opp Sbanken
Dette ser man på hvordan de lot Nordea ta over Danske Bank sitt hele privatmarked
Dette ser man på hvordan de aktivt presset ut Lidl da de prøvde å etablere seg her
osv osv osv

Folk burde i mye større grad se på hva de gjør og ikke hva de sier.

• Liker 4
Skrevet

Kiwi ser ut til å være rimeligere enn Rema 1000. 

Tine Yoghurt blåbær/bringebær 4 pk.: Kiwi 21,90,-  og  Rema 2 kr mer.

Castello Blue organic: Kiwi ca. 27,90,- kr og  Rema omtrent 2 kr mer.

Prisene fra Rema var i forrige uke. Hvis de skifter priser ofte, kan de jo være utlignet nå.

Skrevet
6 hours ago, obygda said:

Hvis de skal få kursen opp må Norges Bank aktivt gå inn i valutamarkedet og bruke litt midler der. Dette markedet er oversvømt av spekulanter og aktører som manipulerer for kortsiktig profitt. Hvis de faktisk går inn vil nok en hel haug av disse stikke av før de går konkurs. Men det kommer nok ikke til å skje pga 2 ting. 

1. Oljefondet vil bli mindre verdt, det er viktig for staten å ha høy tilsynelatende verdi på dette

2. Folk flest vil få bedre råd, dette er det største problemet. Staten ønsker at folk flest skal være raka fant. Hvis prisveksten går ned, kan renta settes ned. Lav rente = lav inntekt for Norges bank, og muligens lavere profitt for landets verste bank DNB. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

Hvis de skal få kursen opp må Norges Bank aktivt gå inn i valutamarkedet og bruke litt midler der. Dette markedet er oversvømt av spekulanter og aktører som manipulerer for kortsiktig profitt. Hvis de faktisk går inn vil nok en hel haug av disse stikke av før de går konkurs. Men det kommer nok ikke til å skje pga 2 ting. 

1. Oljefondet vil bli mindre verdt, det er viktig for staten å ha høy tilsynelatende verdi på dette

2. Folk flest vil få bedre råd, dette er det største problemet. Staten ønsker at folk flest skal være raka fant. Hvis prisveksten går ned, kan renta settes ned. Lav rente = lav inntekt for Norges bank, og muligens lavere profitt for landets verste bank DNB. 

Å skru opp kronens verdi er å gi makt til folket og ta bort makt fra politikere..Så det skjer ikke frivillig..

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, kremt said:

Jeg se for et par uker siden en video om rubelen. 
Inntrykket jeg har fått er vi begynner å ha samme problem, men en hake: Siden vi har handelsregelen, så gjør det at man har vært litt frikoblet fra at eksportindustrien må levere, men man har også fått en fordel med å devaluere NOK for å hente ut MER via handelsregelen.
Russerne har det problemet at staten og industri med vilje devaluerer rubelen for å kontinuerlig få ut den økte kjøpekraften mellom pengene printes til deflasjonen treffer. 

Skrevet
wampster skrev (På 15.5.2025 den 11.07):

enig i at bankene tjener enormt mye penger, men som kunde er det jo ikke dyrt å ha nettbank osv. 350 kr. i årsavgift for Visa-kortet + noen tiere for kontantuttak. Renter på lån er det staten som i stor grad bestemmer nivået på?

gud vet hva de tjener penger på, men det er ikke meg i alle fall :roll:

Skrevet
wampster skrev (På 15.5.2025 den 11.07):

DNB har vel alene (før oppkjøpet av Sbanken) mer i overskudd enn alle mataktørene og deres underleverandører tilsammen

"Over 40 prosent av DNB eies av den norske staten og Folketrygdfondet. Staten eier altså 40 prosent av overskuddet i landets største bank, og får en tilsvarende andel av utbyttene allerede. Sånn sett skor staten seg også på boliglånskundene."

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/staten-tjener-mest-pa-rentefest-og-bankran-av-kundene/o/5-95-1546364

Det mest "urettferdige" i forhold til mat-aktørene og ansatte, er at banker/finans kun flytter penger med lette tastetrykk, mens å sørge for at folk i det langstrakte land kan handle mat hver dag, er "blod, svette, og tårer" og et sant slit.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (27 minutter siden):

Renter på lån er det staten som i stor grad bestemmer nivået på?

Staten bestemmer bare styringsrenta. Banken tar rentemarginen mellom styringsrenta og lånerenta. I tillegg til gebyrer. Det gjelder også innskuddsrente. Styringsrenta er sterkt koblet til inflasjon, sånn at det er penger du "får tilbake". F.eks ved at lånets realverdi krymper med 4% per år.

Eksempel: 100k i innskudd, 3M i lån, 4% styringsrente 1% innskuddsrente og 5% lånerente. Her tjener banken 33 000 kr på deg årlig. Pluss gebyrer. F.eks 350 i kortgebyr, 50 kr i kontantuttak, 500 kr i valutapåslag og uttaksgebyr ved handel i utlandet, 95 kr/mnd i gebyr for å ta i mot avdrag på lån osv. Så kanskje 2000 kr bare i gebyrer. Totalt ca 35 000 kr/år. På et helt enkelt og vanlig kundeforhold. Det tilsvarer vel sånn omtrent mat-kostnaden per pers i en gjennomsnittlig familie. Satt på spissen så kan du godt si at banken er en ekstra munn og mette rundt bordet, hver dag, hvert måltid.

Endret av Simen1
Skrevet

det er klart at det svir mer jo høyere lån, men alt i alt synes jeg at jeg får "mye for pengene" for 350 kr. i kortavgift (nettbank døgnet rundt, betale i butikker overalt, Vipps, etc.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ser jeg siterte litt feil. Det var ment som et svar på "gud vet hva de tjener penger på". De tjener altså ganske fett på folk med vanlige boliglån.

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...