Gå til innhold

Posten pakkeboks tom


Anbefalte innlegg

Jeg åpnet en pakkeboks fra Posten for første gang. Jeg var allerede skeptisk på sikkerheten på dette, men siden det var det eneste valget som hadde fri frakt fra Elkjøp så valgte jeg dette.

Når jeg kom dit så var det ingenting der. Jeg prøvde å ringe kundeservice, men det var selvfølgelig stengt (skal ringe i morgen tidlig når det åpner). Så jeg valgte "pakkeboks er tom". Her sto det at posten skal prøve å lokalisere pakken og gi ny hentekode/hentested. Jeg er bare litt redd for at pakken har blitt stjålet og dette var en vare jeg fikk på outlet til 50% som jeg omtrent aldri ser på tilbud. 

Så jeg lurte på kan jeg ha krav på en lik vare fra posten eller har jeg bare krav på pengene tilbake? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke du som er postens kunde i dette tilfellet - det er forhandler. Du har derimot en avtale med forhandler, som står ansvarlig for at du får avtalt vare til avtalt pris. Om pakkeboksen er tom, er det med andre ord ikke ditt problem.

Endret av Aetius
  • Liker 7
Lenke til kommentar
32 minutes ago, ali q said:

Du vil at vi skal tro at den aller første gangen du skulle bruke pakkeboks så var den tom? Mhmmmmmm.......

Og her er vel problemet. Kunden kan ikke sjekke at posten har lagt pakken der, og posten kan ikke sjekke om kunden har fått pakken.

Pakkebokser er egentlig flott, men de trenger en slags sensor/kamera på at riktig pakke er lagt i riktlig slot. Og at riktig person henter pakken. Slik som i butikk.

Jeg ville klaget til både posten og elkjøp samtidig. Men det er 50/50 om du får noe tilbake, med mindre pakken dukker opp noe sted i post-systemet. Jeg tipper at du bare kan drite i å få noe fra elkjøp, de er kjipe. Og når de har en kvittering fra posten om at pakken er hentet på pakkeboks.. auch!

Lenke til kommentar

Nettopp, systemet er basert på en viss mengde tillit, og noen ser sitt snitt til å påstå at boksen var tom når den ikke var det, både pga gjerrighet, men også siden de var iboende skeptisk allerede før bruk og ser på dette som en genial måte å både ødelegge for noe de ikke liker, og slippe å betale for det de bestilte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (2 timer siden):

Du vil at vi skal tro at den aller første gangen du skulle bruke pakkeboks så var den tom? Mhmmmmmm.......

Det var et veldig frekt svar. Jeg visste ikke om at Posten hadde noe som het pakkeboks engang før jeg bestilte denne blenderen. Jeg ringte Posten forresten og de sa selv at det skal ikke være mulig å åpne boksen uten at det blir registrert hos dem og den boksen var bare å åpne og de hadde ikke sett dette. Så her har det ganske klart vært noe feil.

Jeg ville aldri turt å lurt meg til noe slik uansett pga jeg ser ikke noe grunn til å stjele og pga jeg ville vært veldig redd for hva som skjer hvis det hadde blitt oppdaget. 

 

 

Til dere alle andre. Takk for hjelpsomme svar. Posten skulle få et postbud til å se på dette også skulle de sende varen til butikk hvis de finner den. Hos dem sto det ikke engang at pakken var levert selvom det står på appen.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kanskje budet har forsøkt putte det inn, og så funnet ut at det ikke går og har tatt det med til postkontoret for manuell håndtering og henting i stedet? Jeg vet ikke hvordan systemene deres fungerer, men hvis budet har åpnet luken, forsøkt å få esken inn, men måttet lukke luken igjen, så kan det jo tenkes at den blir registrert som levert, selvom den ikke befinner seg i luken. Esken bør da dukke opp etterhvert. 

Hvis postbudet har levert pakken i en annen luke, så burde det jo ligget en pakke i din som skulle vært i den andre luken. Kan ikke skjønne at budet skal ha klart å registrere en pakke i luken og så lukke den igjen når den var tom, uten at budet må ha oppdaget at noe var feil. 

Det siste alternativet må være en eller annen form for tjuveri, men det er vel også vanskelig da lukene har sensorer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme skjedde med meg i dag. Fikk hentemelding ca kl 8 og dro for å hente den kl 11.. tomt.. kontaktet posten med en gang å de har opprettet sak. Aldri hatt problemer med boksene før. Denne gangen var det en ganske stor pakke da.. og en dyr gjenstand. Så håper på det beste.

Lenke til kommentar
20 hours ago, Dubious said:

Finner ikke Posten pakken, så må du kontakte selger. 

Å få kompensasjon fra Posten er som å snakke til veggen. 

De store Norgespakkene er forsikret automatisk til 10.000 Kr så vidt jeg vet.

Andre produkter som f.eks EDI sendt fra firma har sikkert andre løsninger.

Lenke til kommentar
1 hour ago, vidor said:

De store Norgespakkene er forsikret automatisk til 10.000 Kr så vidt jeg vet.

Andre produkter som f.eks EDI sendt fra firma har sikkert andre løsninger.

Men i vilkårene står det kanskje(?) at pakken er hentet når pakkeboksen åpnes, eller noe lignende.

Juridisk sett skal man gå på selger, siden pakken ikke er kommet fram. Jeg vil tro forbrukermyndighetene vil konkludere med at butikken må ha et bedre bevis på at pakken er utlevert, og at butikken er erstatningspliktig. Det er bare synd det tar over 2 år...

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Det ordner seg som oftest, derfor skal man ta det rolig til man får beskjed om at det ikke ordner seg. Jeg hadde også noe trøbbel med pakkeboks rett før jul, men det ordnet seg etter en telefon. Kjipt til man fikk oppdatering om at pakken var ankommet butikk, men det gikk seg til.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...