Gå til innhold

Anmeldelse: The Last of Us


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøleskap skrev:

Jeg håper virkelig det er bra. Det er på tide at vi får en skikkelig god spill-adapsjon og ingen serie fortjener det mer enn dette. Dessverre har det vist seg gang på gang at dette er vanskelig å få til, så jeg går ikke inn med kjempehøye forventninger.

Har det ikke bedret seg litt i det "siste" da? Med Castlevania, Arcane og Witcher friskt i minne🙂 Historisk sett har det dog vært mye rart ja😅
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det som ofte er problemet med film og serier som er basert på spel er at i dei fleste adapsjonane så prøver ein å gå vekk frå det spelmekaniske til fordel for å fortelle ei historie med drama.
Då er det veldig lett å ende opp med eit produkt som er for langt unna dataspelet til at fenger spel-fansen, samtidig som historia er for innbakt i "lore" og eit univers som er etablert i dataspelet til at vanlege TV-sjåarar klarer å henge med i svingane.
Når fans ikkje ser på fordi dei ikkje kjenner igjen favorittspelet sitt, og vanlege TV-sjåarar ikkje ser på fordi dei ikkje forstår kva som foregår, ja då er det ikkje rart at ein får lave sjåartal.

 

Her virker det som det tatt ein trygg men litt kjedeleg tilnærming ved å rett og slett lage ei nyinnspeling av eit dataspel som i utgangspunktet er veldig cinematisk. Det er ikkje veldig kreativt, men det dei oppnår er at historia frå spelet blir tilgjengeleggjort til eit heilt nytt publikum, samtidig som fans av spelet er nyskjerrige nok til å sjå historia på nytt i TV-format sjølv om dei kjenner historia frå spelet. Kanskje får ein også gjennom serien meir bakgrunnsinformasjon eller muligheit til å sjå historia frå andre synspunkt enn vi fekk i spelet.

 

For meg så blir det mest spennande å sjå kvar serien går vidare. Basert på det som eg har sett av omtalar så reknar eg med at fyrste sesong kjem til å følgje det fyrste spelet ganske så slavisk. Ettersom serien baserer seg på det fyrste spelet så betyr nok det at vi ikkje får sjå meir frå det som prequelen tok føre seg, altså kva Ellie opplevde før ho møtte Joel.
For sesong 2 blir det veldig spennande å sjå om serien spinner vidare på tida etter handlinga i fyrste spelet som vi ikkje tidlegare har fått vite noko særleg om, eller om dei tar eit lite tidshopp og lar sesong 2 ta for seg handlinga i the last of us 2.
Gjer dei det sistnemde så vekkes nok hylekoret til live igjen for å klage over at alt er så "woke", men akkurat som i kritikken mot tLoU2 så var kritikken sterkast frå dei som ikkje hadde spelt spelet men berre fått med seg bruddstykka frå lekkasjen som skjedde før lansering av spelet. Eg veit at enkelte også var ueinige i dei dramatiske grepa som skjedde i tLoU2, men oppstandelsen som oppstod viser også at den historieutviklinga gjorde inntrykk på folk.
Om eg skal gjette så vil eg tru at sesong 2 tek for seg tLoU2, også fordi at innan dei får spelt inn ein sesong 2 så har nok Bella Ramsey blitt såpass mykje eldre at det sikkert gir mest meining med eit lite hopp framover i tid.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
donwang skrev (1 time siden):
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Jeg håper virkelig det er bra. Det er på tide at vi får en skikkelig god spill-adapsjon og ingen serie fortjener det mer enn dette. Dessverre har det vist seg gang på gang at dette er vanskelig å få til, så jeg går ikke inn med kjempehøye forventninger.

Vis sitat  

Har det ikke bedret seg litt i det "siste" da? Med Castlevania, Arcane og Witcher friskt i minne🙂 Historisk sett har det dog vært mye rart ja😅

Witcher er basert på bøkene ikke spillene. Selv om Henry Cavill 100% har latt seg inspirere av spillenes Geralt når han har tolket karakteren.

Lenke til kommentar
donwang skrev (2 timer siden):
Kjøleskap skrev (2 timer siden):

Jeg håper virkelig det er bra. Det er på tide at vi får en skikkelig god spill-adapsjon og ingen serie fortjener det mer enn dette. Dessverre har det vist seg gang på gang at dette er vanskelig å få til, så jeg går ikke inn med kjempehøye forventninger.

Har det ikke bedret seg litt i det "siste" da? Med Castlevania, Arcane og Witcher friskt i minne🙂 Historisk sett har det dog vært mye rart ja😅

Arcane og Castlevania var bra. Cyberpunk også. Men jeg tenkte på live action. Der har jeg enda tilgode å se noe skikkelig bra. Witcher var helt ok, men gadd ikke mer enn én sesong.

Lenke til kommentar

Blir vanskelig å bestemme seg om jeg skal vente til etter jeg har spilt det eller ikke.. 

1 hour ago, Baldini said:

Merkelig ikke spillet lanseres til PC samme dag som serien kommer. Må vente helt til 3 mars.

Men, har spilt det for lenge siden på PS4 så, som mange andre gleder jeg meg helt enormt :)

Sesongen er ferdig 12 mars da, så nære nok. 

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev:
donwang skrev (2 timer siden):
Kjøleskap skrev (2 timer siden):

Jeg håper virkelig det er bra. Det er på tide at vi får en skikkelig god spill-adapsjon og ingen serie fortjener det mer enn dette. Dessverre har det vist seg gang på gang at dette er vanskelig å få til, så jeg går ikke inn med kjempehøye forventninger.

Har det ikke bedret seg litt i det "siste" da? Med Castlevania, Arcane og Witcher friskt i minne🙂 Historisk sett har det dog vært mye rart ja😅

Arcane og Castlevania var bra. Cyberpunk også. Men jeg tenkte på live action. Der har jeg enda tilgode å se noe skikkelig bra. Witcher var helt ok, men gadd ikke mer enn én sesong.

Ja, Cyberpunk også selvsagt👍🏾 Nei personlig så jeg ikke mer enn 1 ep av Witcher, men virka som mange andre var fornøyd. Ikke mye live action nei🤔 Kan se for meg at Diablo universet kunne det ha blitt en heftig serie ut av😅
Lenke til kommentar

Har spilt gjennom spillet mange ganger så kan historien nesten utenat men er en stund siden jeg har spilt det så er litt rusten i detaljer. Så i dag så spilte jeg den 2 timer prøveperioden vi fikk via PS premium og deretter så vi første episode like etter.
Må si meg mektig imponert! Utrolig gode skuespillerprestasjoner.
Mange scener og hvertfall replikker er direkte kopier av spillet men uten at det blir negativt eller for klisjeaktig, bare kult. Likte dette meget godt. Jeg ble fort glad i Bella Ramsey også, hun gjorde en bra veldig bra figur selv om hun er natt og dag utseendemessig, i forhold til Joel sin skuespiller.
Ok, "Woke" men det er slik det har blitt og det også kommet for å bli så er bare å se forbi det ;)

Sitter i skuta med en mugge med grog og venter på episode 2.
 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som en som er oppvokst i nordland må jeg si jeg felte en gledeståre over språkbruket til "14-årige" Bella Ramsey i denne serien. ❤️

Har ikke noe forhold til spillserien overhodet (Nintendo 64 -> PC), selv om jeg hadde forståelsen av det hele var en blanding av Far Cry og Resident Evil, og av hva jeg har sett i de 2 første episodene så virker det ihvertfall som de har hatt et bra budsjett på dette.

Har avventet til det var kommet ut noen episoder før jeg hoppet på TLoU-serietoget, og jeg må si det virker bra sålangt.
Eneste er at HBO-logoen som kommer helt i starten minner meg alt for mye om Game of Thrones fiaskoslutten så jeg mister allerede der noe av lysten til å se videre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/17/2023 at 9:12 PM, Guybrush 3pwood said:

 Jeg ble fort glad i Bella Ramsey også, hun gjorde en bra veldig bra figur selv om hun er natt og dag utseendemessig, i forhold til Joel sin skuespiller.

Bella Ramsey ligner ikke, men minner meg likevel veldig mye om Ashley Johnson. Jeg synes hun gjør en veldig god jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...