Gå til innhold

Og så får vi en diskusjon om fødselstall (igjen)


Anbefalte innlegg

11 hours ago, kremt said:

Norske kvinner vil ikke føde barn men gå 10 år på universitetet, reise verden rundt på venninneturer, dyrke karriere og feste/ ligge rundt med top 1 % av menn.

Dette gjelder menn og, meg selv inkludert. Forskjellen er at eg kan hoppe av når eg er 40, og fortsatt få barn. Tror og det er smart for kvinner å ikke få barn midt i studietiden, og helst fått en fot innenfor arbeidsmarkedet, i tillegg til å få en ålreit partner.
Det er veldig mye som skal klaffe på veldig kort tid for kvinner. De har det ikke lett, det er det menn som har. Ingen menstruasjon, ingen biologisk klokke, ingen samfunnspress om barn, og når de først blir gravid, så er det et helvete å gå gjennom for mange, med oppkast, tretthet, og til slutt en fødsel. Det er ikke bare bare å komme tilbake til jobb heller, noen er ikke klar for jobben med engang, dette er veldig individuelt.

Menn har det jævla lett i forhold.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hatredFan911 skrev (1 minutt siden):

Dette gjelder menn og, meg selv inkludert. Forskjellen er at eg kan hoppe av når eg er 40, og fortsatt få barn. Tror og det er smart for kvinner å ikke få barn midt i studietiden, og helst fått en fot innenfor arbeidsmarkedet, i tillegg til å få en ålreit partner.
 

Biologisk sett er det ikke smart å vente til 40 åra med å få barn.

Da er det vanskeligere å bli gravid, risiko for komplikasjoner er større og overskuddet til å fostre barn er på retur.

Dessverre stimulerer det materialistiske samfunnet til denne lite bærekraftige utviklingen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Inspector said:

Biologisk sett er det ikke smart å vente til 40 åra med å få barn.

Da er det vanskeligere å bli gravid, risiko for komplikasjoner er større og overskuddet til å fostre barn er på retur.

Dessverre stimulerer det materialistiske samfunnet til denne lite bærekraftige utviklingen.

Gjelder dette menn?

Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (20 minutter siden):

Dette gjelder menn og, meg selv inkludert. Forskjellen er at eg kan hoppe av når eg er 40, og fortsatt få barn. Tror og det er smart for kvinner å ikke få barn midt i studietiden, og helst fått en fot innenfor arbeidsmarkedet, i tillegg til å få en ålreit partner.
Det er veldig mye som skal klaffe på veldig kort tid for kvinner. De har det ikke lett, det er det menn som har. Ingen menstruasjon, ingen biologisk klokke, ingen samfunnspress om barn, og når de først blir gravid, så er det et helvete å gå gjennom for mange, med oppkast, tretthet, og til slutt en fødsel. Det er ikke bare bare å komme tilbake til jobb heller, noen er ikke klar for jobben med engang, dette er veldig individuelt.

Menn har det jævla lett i forhold.

Hvis jeg skulle ha lagt opp livet mitt på nytt så ville jeg ha fått barn tidligere. Det ville ha vært utfordrende på helt andre måter (økonomisk, karriere…) men årene fra 25 til 35 er en periode hvor man har mye overskudd fysisk og mentalt. Det kommer godt med.

Hvis du planlegger å få barn som 40-årig mann så er det ikke bare et spørsmål om du fremdeles er fertil (og om barna dine får dårligere arvemasse pga alderen på svømmerene dine). Det er også et spørsmål om en kvinne vil ha deg som medforelder. Og om du greier å skjøtte jobben bra. Og du vil være pensjonist når barnet ditt er ferdig med høyere utdanning.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg skulle ha lagt opp livet mitt på nytt så ville jeg ha fått barn tidligere. Det ville ha vært utfordrende på helt andre måter (økonomisk, karriere…) men årene fra 25 til 35 er en periode hvor man har mye overskudd fysisk og mentalt. Det kommer godt med.

Hvis du planlegger å få barn som 40-årig mann så er det ikke bare et spørsmål om du fremdeles er fertil (og om barna dine får dårligere arvemasse pga alderen på svømmerene dine). Det er også et spørsmål om en kvinne vil ha deg som medforelder. Og om du greier å skjøtte jobben bra. Og du vil være pensjonist når barnet ditt er ferdig med høyere utdanning.

-k

Det er riktig.

Det er dessuten en verdi i seg selv  å ha et godt forhold mellom besteforeldre og barnebarn.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, knutinh said:

årene fra 25 til 35 er en periode hvor man har mye overskudd fysisk og mentalt. Det kommer godt med.

Modenhet kommer også med årene, og erfaring om egen kropp og helse. Det er kanskje litt banalt å prøve å diskutere sånt på generelt basis, når dette vil variere veldig fra hvordan folk lever. Eter du og lever som 25åringer flest når du nærmer deg 40, så ja, da har du ræva helse. Eg hadde personlig mer kroppsplager før, men alle disse ristet eg av meg med å gjøre drastiske endringer.


Så bra at en kan være pensjonist når barnet er ferdig med høyere utdanning, da kan eg vel stille opp i startfasen? Eller ser du for deg at alle pensjonister er overvektige menn som drikker øl i Thailand ? Min far er snart pensjonist, sprekere enn 30åringer flest vil eg påstå.
Som sagt, det blir litt banalt å diskutere på generelt grunnlag, for på det grunnlaget er eg enig med deg i. Men har sett mange unge foreldre være emosjonelt ustabil og stresset og overfører sånt til barnet i startfasen. Du har kanskje et "overskudd", men når det bare blåser ut ukontrollert og i sinne, så tror ikke eg det er så heldig heller.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (51 minutter siden):

Så bra at en kan være pensjonist når barnet er ferdig med høyere utdanning, da kan eg vel stille opp i startfasen?

Det er flott at du lever sunt. Hvis du ser på en gjennomsnittlig 67-åring så har ikke han/hun samme fysiske evner (eller forståelse for dagens samfunn) som en 50-åring. Hvis man skal gi generelle råd for hvordan man bør innrette seg så gir det mest mening å se på den generelle virkeligheten. Sjansen for å dø øker også radikalt med alder - selv for de sunneste av oss.

Hvis du får barn som 40-åring og barnet ditt også får det så er du 80 når du blir bestefar og 90 når barnebarnet vil gå på skitur med deg. Det kan hende at det går, men oddsen er langt lavere enn for bestemoren min som var 40 når jeg ble født. Det var en fantastisk glede for meg og besteforeldrene mine (og antagelig foreldrene mine) at vi fikk så mye tid sammen mens de enda var fysisk og psykisk oppegående.

For ordens skyld så «angrer» jeg ikke på at jeg fikk barn med hun jeg fikk barn med, eller de barna jeg fikk. Når jeg ser på relasjonene jeg hadde som 20-åring så kan jeg være glad for at det ikke ble barn i den settingen. Det er også nært umulig å se for seg hvordan livet hadde blitt da, og hva jeg da ville ha tenkt om en som tok de valgene jeg faktisk har tatt. Innspillet mitt må mer sees på som et generelt råd om å ikke utsette ting så lenge.

Sitat

Du har kanskje et "overskudd", men når det bare blåser ut ukontrollert og i sinne, så tror ikke eg det er så heldig heller.

Alle foreldre blir sint og sier ting de angrer på, uansett alder. Vi som var de mest liberale onkler og tanter henfaller til tvang når sinnataggen etter 30 minutter med gulrot blånekter på å dra til eller fra barnehagen.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 6.1.2023 den 6.36):

 Sosiale rettigheter og følelse av sikkerhet kan ikke bare knyttes opp mot ansettelse i et moderne, fleksibelt og dynamisk arbeidsliv. Vi trenger et fleksibelt og dynamisk arbeidsliv som slipper belastningen av å ta vare på sosiale rettigheter til folk. Den primitive "arbeidslinjen" gir uansett ikke rom for at unge skal føle seg nok etablert til å stifte familie - da kanskje heller et lite eventyr og et par lette kjæresteforhold 🙂

Jeg tror at sosiale rettigheter og fast jobb er det som skal til for å ta sjansen på å stifte familie for mange kvinner. Det blir i hvert fall viktig for å fortsette å lage barn etter den 1. fødte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (13 timer siden):

Å forby det er vel ingen som vil, men man kan jo oppfordre til mer tradisjonelle kjernefamilier der mor får flere barn og er hjemme med barna mens far er på jobb

Krf prøvde med kontantstøtten.

Kvinner har fått smaken på arbeidslivet - og på menn? Dvs. ha penger nok til å kunne skille seg og finne en ny mann, hvis forholdet ikke er basert på gjensidig respekt og kjærlighet lenger.

Begge blir frigitt for å kunne prøve kjærligheten på nytt.

Nå sier psykologene at det ofte er verre for barn å vokse opp i kjærlighetsløse ekteskap enn at mor og far skiller seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 minutter siden):

Krf prøvde med kontantstøtten.

Kvinner har fått smaken på arbeidslivet - og på menn? Dvs. ha penger nok til å kunne skille seg og finne en ny mann, hvis forholdet ikke er basert på gjensidig respekt og kjærlighet lenger.

Begge blir frigitt for å kunne prøve kjærligheten på nytt.

Nå sier psykologene at det ofte er verre for barn å vokse opp i kjærlighetsløse ekteskap enn at mor og far skiller seg.

Jeg tror heller ikke at vi kan gå tilbake til 50-tallet. Dvs de individene som vil må selvsagt få lov til det, men staten bør ikke pushe i den retningen.

Når vi nå har en virkelighet hvor menn og kvinner for alle gode formål er likestilt utenom det rent fysiologiske, så må vi finne fram til nye idealer og strukturer som gir et bærekraftig samfunn.

Ordninger som hadde til hensikt å beskytte «kvinner som havnet i uløkka» på 50-tallet må revideres når det slett ikke er slik at menn er uten foreldre-evne, og kvinner kan forsørge seg selv.

Et samfunn hvor menn i mindre grad får ta del i det å oppdra barn, men forventes å betale skatt (eller bidrag) slik at kvinner kan ha en karriere, en egen familie og et behagelig liv uten menn er neppe bærekraftig. Mennene vil gjøre opprør og stemme på et parti som gjør finansiering av barn til et privat anliggende, og det vil (igjen) bli vanskelig å være aleneforelder.

-k

Lenke til kommentar

Mange av mine kollegaer (mest menn, tech heavy bransje) får barn når de er ca 35 og oppover. Då har dem stort sett fullført utfordringer med å få utdannelse, jobb og bolig, samt kanskje vært heldig å funnet seg en kjæreste (tar tid å etablere tillit og kjentskap, tullete å få barn med en du har kjent 1-2år). De er nå klar for neste utfordring eller vil bare høste fruktene med å reise et par år til. 

Hvorfor er dette feil ? Hva er problemet? Vi får vel ikke mer barn med å si at du begynte for seint, stakkars barn, nå blir du for gammal. Då blir det enten eller. Enten barn før eg er 30, eller så blir du alt for gammal til å være besteforeldre. 
Tror dessuten barn klarer seg uten besteforeldre og, selv om det kan være positivt. Det er ikke alle besteforeldre som er topp heller, de bare er der. 

Ingenting er verre enn når foreldrene skiller seg, snakker av erfaring. Det kan gjøres på en god måte, men tydlig at der har vi endel å gå her i Norge. Er det noen statistikk som sier at par som får barn fra 30år og oppover, holder mer sammen enn de som får tidlig?
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, itgrevelin said:

Mange av mine kollegaer (mest menn, tech heavy bransje) får barn når de er ca 35 og oppover. Då har dem stort sett fullført utfordringer med å få utdannelse, jobb og bolig, samt kanskje vært heldig å funnet seg en kjæreste (tar tid å etablere tillit og kjentskap, tullete å få barn med en du har kjent 1-2år). De er nå klar for neste utfordring eller vil bare høste fruktene med å reise et par år til. 

Hvorfor er dette feil ? Hva er problemet? Vi får vel ikke mer barn med å si at du begynte for seint, stakkars barn, nå blir du for gammal. Då blir det enten eller. Enten barn før eg er 30, eller så blir du alt for gammal til å være besteforeldre. 
Tror dessuten barn klarer seg uten besteforeldre og, selv om det kan være positivt. Det er ikke alle besteforeldre som er topp heller, de bare er der. 

Ingenting er verre enn når foreldrene skiller seg, snakker av erfaring. Det kan gjøres på en god måte, men tydlig at der har vi endel å gå her i Norge. Er det noen statistikk som sier at par som får barn fra 30år og oppover, holder mer sammen enn de som får tidlig?
 

Nå er kvinner mer lykkelig uten barn mann: https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-studie-kvinner-er-lykkeligere-uten-barn-eller-ektemann/s/12-95-3423689780 

Så det er ikke spesielt rart at man vil fokusere på seg selv og friheten som følger. Er nok mer vanlig å få barn for de som bor i små bygdestrøk vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (1 time siden):

Hvorfor er dette feil ? Hva er problemet? Vi får vel ikke mer barn med å si at du begynte for seint, stakkars barn, nå blir du for gammal. Då blir det enten eller. Enten barn før eg er 30, eller så blir du alt for gammal til å være besteforeldre. 
Tror dessuten barn klarer seg uten besteforeldre og, selv om det kan være positivt. Det er ikke alle besteforeldre som er topp heller, de bare er der. 

Jeg har bidratt med et råd til andre basert på egne erfaringer. Om det er et «godt» råd og om du ønsker å ta det til deg er helt opp til deg.

-k

Lenke til kommentar
18 hours ago, knutinh said:

Hvis du får barn som 40-åring og barnet ditt også får det så er du 80 når du blir bestefar og 90 når barnebarnet vil gå på skitur med deg. Det kan hende at det går, men oddsen er langt lavere enn for bestemoren min som var 40 når jeg ble født. Det var en fantastisk glede for meg og besteforeldrene mine (og antagelig foreldrene mine) at vi fikk så mye tid sammen mens de enda var fysisk og psykisk oppegående.

Der har du et poeng som jeg tror er sterkt undervurdert. Friske besteforeldre kan ha veldig stor betydning for hvor mange barn man får. Venter man til etter 35 år, så er det mindre sjanse for å ha tilgjengelig friske foreldre. Og ventet foreldrene dine lenge med å få barn, så blir situasjonen enda værre.

Kanskje dette er en viktig faktor for å forstå det lave fødsels-tallet?  Beste-foreldre påvirker kanskje fødsels-tallet mer enn å øke barne-trygda 10-20 ganger?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (17 timer siden):

Nå er kvinner mer lykkelig uten barn mann: https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-studie-kvinner-er-lykkeligere-uten-barn-eller-ektemann/s/12-95-3423689780 

Så det er ikke spesielt rart at man vil fokusere på seg selv og friheten som følger. Er nok mer vanlig å få barn for de som bor i små bygdestrøk vil jeg tro. 

En bør nok være forsiktig med å ta denne artikkelen for god fisk, da det her er snakk om relativt tabloide uttalelser fra en som prøver å selge boken sin, og om du går tilbake til originalkilden vil du se at the Guardian har måtte legge til en kommentar om at noen av påstandene måtte trekkes fordi forfatteren (lykke-eksperten) hadde misforstått kilden han brukte. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, lada1 said:

Der har du et poeng som jeg tror er sterkt undervurdert. Friske besteforeldre kan ha veldig stor betydning for hvor mange barn man får. Venter man til etter 35 år, så er det mindre sjanse for å ha tilgjengelig friske foreldre. Og ventet foreldrene dine lenge med å få barn, så blir situasjonen enda værre.

Kanskje dette er en viktig faktor for å forstå det lave fødsels-tallet?  Beste-foreldre påvirker kanskje fødsels-tallet mer enn å øke barne-trygda 10-20 ganger?

Eg tror, endel flytter mer på seg i dag enn før. Min slekt er ganske spredt utover landet, så det påvirker også besteforeldre aktiviteten.
Og eg tror fokuset også burde vært på friske og tilgjengelige besteforeldre, kontra bare det å være gammel. Folk slurver noe vanvittig med helsen.
Skulle ønske mamma og pappa ventet, de fikk meg veldig tildlig, og alt gikk i vasken. Skillsmisse, med ufattelig mye krangel når spesielt pappa fikk seg ny dame.. Vi møtes ikke lenger til jul for å si det sånn.

Personlig, så synes eg ulempene med å vente til 35 er bagateller i forhold til ulempene med å starte uhyre tidlig. Og ja, selvsagt kan folk skilles senere, men tror folk som starter å gifte seg i 20åra har lettere for å gli fra hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gunstigste er vel å få barn i det besteforeldrene blir pensjonister. Så rundt 33 kan være bra. 

Gjennomsnittsalderen når folk får barn slår også mye ut på befolkningsmengden. 

Når 20 åringer får barn, 40 åringer får barnebarn og  60 åringer får oldebarn, får man gjerne 4 parallelle generasjoner. Altså 1 barn gir en befolkningsøkning på 4, hvis alle etterkommere får 2 barn.

Når 40 åringer får barn og 80 åringer får barnebarn, blir det bare vel 2 parallelle generasjoner, altså 1 barn gir en befolkningsøkning på 2 hvis alle etterkommere får 2 barn.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Det er generasjon redd.. dagens unge voksne er redde for å gå glipp av noe.. redde for å ta ansvar

Det som er trist er at de kommer til å forstå at det å få barn eller å ta ansvar for barn er det man vokser på som menneske og som faktisk til slutt betyr noe. Fødselstallene kommer til å stupe så lenge samfunnet fortsetter å skremme disse unge med klima, økonomi og alt annet. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Det gunstigste er vel å få barn i det besteforeldrene blir pensjonister. Så rundt 33 kan være bra. 

Det et gunstig mhp at besteforeldrene har mer tid til overs. 33 er også en alder hvor mange har fått en stabil jobb, hus, er i en stabil relasjon og har «roet seg» på mange måter.

Det er antagelig ugunstig mhp kapasiteten til foreldrene for å få (friske) barn, og evnen deres til å fungere med lite søvn og løpe i akebakker.

De fleste besteforeldre på 67 har mindre fysiske evner enn mormoren min hadde som 40-åring. 10 år senere er forskjellen enda større.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...