Gå til innhold

Tester fra Tekguide.no Seriøst?


Anbefalte innlegg

Prøver disse å fremstå som seriøse?, jeg har gjort litt research rundt denne siden, da jeg har komt over diverse inlegg i sosiale media i det siste hvor denne siden er nevnt, spesielt i forbindelse med Airfyere og da hovedsaklig Cosori (Som forøvrig er vel Amerikansk og lager gode airfryere så ingenting å si på det)

Det første som slår meg ved siden er hvor like logoer de bruker i forhold til tek.no

Tek.no sin logo

tekno.jpg.1e1dab0e98cfa14cf20f3ae5598348e0.jpg

 

Tekguide sin

 

tekguide.jpg.5429fcec10b9e9a37d7963ee16ddacee.jpg

 

Så her har de altså laget en logo som er såpass lik at flere jeg har vært i kontakt med har trodd at det dreier seg om tek.no som forøvrig eies av Verdens Gang som igjen eies av Schibsted AS.

 

Og det er nå det begynner å bli interessant, dette står på sidene deres.

 

https://www.tekguide.no/#:~:text=Tekguide.no finansieres igjennom reklameavgifter som vi mottar hvis nettsidene mottar salg igjennom linkene våres. Vi tester kun de produktene vi mener er best på markedet og gir en ærlig og helhetlig vurdering av produktet. 

 

Så da tenkte jeg å sjekke noen av deres tester, hovedsaklig de produktene som er best i test, en del av de leder til store selskaper som Elkjøp, Komplett osv...

men noen leder også til andre som Neatsvor som selger robotstøvsugere, Cosori som selger airfryere, massajsepistoler.no som selger, ja du gjettet riktig massasjepistoler.

Så jeg ble jo litt nyskjerrig på disse testene siden massajepistolen og Neatsvor X600 begge er Kina produkter som man kan kjøpe for eksempel på Aliexpress, Neatsvor X600 har jeg sett en del omtale om i sosiale media, det er blant annet en del reklamasjoner på denne kan det virke som (Kinavare så ja) men tydeligvis har de som har sluttet å fungere fått en helt ny (De er nok billige å lage tenker jeg)

Iallefall, når jeg da fortsetter min research av disse selskapene så finner jeg ut at flere har samme adresse og samme eiere, det er 2 navn som går igjen her og dette er ikke for å henge ut noen, dessuten så er all info her offentlig tilgjengelig for alle.

Daglig leder og eier av Cosori står blant annet bak disse selskapene:

Ledende Teknologi

Cosori.no

Massasjepistoler.no

Airfryers.no

Det er forsåvidt greit nok det, men selskap som er registrert på samme adresse er

boblespa.no
hydro-force.no
ivieyes.no
iviskin.no
bestpools.no
nordiskbadstu.no
klimaanlegg.no
dusjkabinett.no

 

Det er også greitt nok, men så begynner det å bli litt pussig, for eier av disse nettbutikkene eier også tekhuset.no, helt greitt det også, helt til man sjekker ut nettsiden deres under menyen "Brands og partners"

 

Egne brand er da

Neatsvor, Iviskin og Ivieyes.

Mens Partnere er:

Cosori, Boblespa, massasjepistoler, hydroforce, Mazetti, Nordiskbadstu, Bestpools, Klimaanlegg og dusjkabinett.no.

 

Det jeg forsåvidt har konkludert med er at disse 2 som eier begge disse butikkene kjenner til hverandre og skal jeg tippe så vil jeg tro at eier av de siste butikkene som eier Tekhuset også står bak tekguide.no, (Dette blir bare gjetting, men Tekhuset og Tekguide klinger nå litt i mitt hode)  desverre ikke mulig å finne ut hvem som eier domenet da det er registrert på en privatperson og adressen Tekguide er registrert på er Øvre Slottsgate 3 hvor også det er registrert over 100 personer/firma.

 

Nå ble dette sikkert litt rotete og slik, men det får nå bare bli sånn, det blir forøvrig også en del spekulasjoner, men jeg synes hele greia er rart.

 

Enten så er det genial markedsføring eller svindel, jeg stoler iallefall ikke på tester utført av tekguide, spesielt når de ikke engang har ett mva nummer eller kontaktinfo, kun en andresse midt i Oslo.

 

Edit Tekguide AS er visstnok registrert på en Rudi, men adresse samsvarer ikke med adresse på nettsiden til tekguide.

 

 

 

 

 

 

Endret av Dragonlove
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele Tekguide-greia er vel ganske tvilsom ja. Jeg mistenker vel også fort at produktene ikke testes, men bare "skrives om".... og så spiller man nok på at folk skal tro at produktet har fått en reell "best i test" og at dette er en "annerkjent nettsted", eller direkte misforstått med at man tror det faktisk er tek.no.

I mine øyne framstår hele greia som svindel.

Lenke til kommentar
NULL skrev (15 timer siden):

Hele Tekguide-greia er vel ganske tvilsom ja. Jeg mistenker vel også fort at produktene ikke testes, men bare "skrives om".... og så spiller man nok på at folk skal tro at produktet har fått en reell "best i test" og at dette er en "annerkjent nettsted", eller direkte misforstått med at man tror det faktisk er tek.no.

I mine øyne framstår hele greia som svindel.

Nei det er heller tvilsomt at produktene er blitt testet, det virker heller ikke som om det er mye egne bilder i testene.

Lenke til kommentar

Har reagert på dette selv, spesielt fordi disse testene har dukket opp flere steder rundt på nettet, tilogmed på seriøse nettsteder.

Siden de har rappet designet fra tek.no testene så er det også lett for forbrukere å forveksle disse, og regner med at dette er hele poenget her? - Gjorde aldri så grundig research som første post her, men skal ikke mye klikking rundt til for å skjønne at dette ikke er spesielt seriøst, men fremstår som en enkeltperson som driver å lager disse testene mot betaling eller gratis produkter.

Synes det var litt rart at Tek/Schibsted ikke har reagert, men gjorde aldri noe med det....

(Kjøpte meg en Cosori, men at de reklamerer med disse "best" i test-merkene får de til å fremstå noe useriøse, så hadde de ikke solgt den på Elkjøp hadde jeg nok gått for noe annet)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (6 minutter siden):

Synes det var litt rart at Tek/Schibsted ikke har reagert, men gjorde aldri noe med det....

Hmm, kanskje de ikke er kjent med det? Jeg sendte dem uansett en e-post om denne tråden, for de burde sette en advokat på dette såfremt de ikke har fått en vurdering på dette tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (27 minutter siden):

Hmm, kanskje de ikke er kjent med det? Jeg sendte dem uansett en e-post om denne tråden, for de burde sette en advokat på dette såfremt de ikke har fått en vurdering på dette tidligere.

Ja, om ikke annet så burde iallefall en journalist tatt tak i dette, jeg har også lagt merke til at det har poppet opp diverse andre "Test" sider som appelerer til Nordmenn, om sidene er Norsk registrerte har jeg ikke sjekket, problemet er at det finnes massevis av  mennesker som bare hopper på slikt ukritisk.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (1 minutt siden):

Ja, om ikke annet så burde iallefall en journalist tatt tak i dette, jeg har også lagt merke til at det har poppet opp diverse andre "Test" sider som appelerer til Nordmenn, om sidene er Norsk registrerte har jeg ikke sjekket, problemet er at det finnes massevis av  mennesker som bare hopper på slikt ukritisk.

Jupp, helt enig. Det er flust av slike useriøse nettbutikker og "test" sider.
Det florerer av det på Facebook også, de betaler for tonnevis av reklame og folk går rett på.

 

Lenke til kommentar

En annen ting er at prisen ikke stemmer på alle testene heller, ser man på testen av Neatsvor X600 Pro blant annet så står det at den koster  4990,- i butikk, trykker man på linken sånn at man kommer til nettsiden så er prisen 5990,- dette gjelder flere priser, det hadde vært mulig og vist dagens pris, så dette er for dårlig oppsett av side.

Lenke til kommentar

Finner ut stadig mer rare ting.

For eksempel Smartklokke Test 2022, dette skriver Tekguide:

Smartklokke test 2022 har vurdert smartklokker, som stiller sterkt i dagens marked. Dette er smartklokker som byr på en rekke integrerte funksjoner. Her får du muligheten til å ringe, sende SMS, høre på musikk og sjekke om du har fått e-post. Våre vurderinger i denne samletesten tilsier at riktig bruk av smartklokke, vil bidra til en enklere hverdag. Vinneren av testen vår er Apple Watch SE levert av Eplehuset.no.

Legg merke til at Vinneren av testen er levert av Eplehuset.no

Men trykker man på linken, så kommer man inn på en "affiliate link" for Kjell og CO.

Her er Linken:

https://www.kjell.com/no/apple-watch-se-gps-40-mm-space-greysvart-p89145-----264250-771417?utm_source=adtraction&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Tekguide&at_gd=8FBC1E1D6E36C7B5CCACB13FD031E1B99BCF2BA6

Som leder til en tom side, man kan ikke registrere seg som Firma hos Kjell og Company, jeg vil tro at Tekguide prøver å fremstå som firma selv om det er registrert som AS på en privatperson, her er info på Tekguide:

Tekguide AS - 929090748 - Fjellhamar - Se Regnskap, Roller og mer (proff.no)

aff.thumb.jpg.c13a3f4833784226c56a4f6b32ab34bd.jpg

Endret av Dragonlove
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Tester som er kjøpt og betalt av leverandørene.
At f.eks. Momas Jason vinner sykkeltest er helt hinsides. Har selv hatt en slik sykkel og byggekvaliteten er så dårlig at denne er laget for å gå i stykker etter bare noen få tusen kilometer. Krankdrev og motor er kanskje noe av det dårligste jeg noen gang har opplevd på noen el-sykkel. Dette krever konstant etterstramming og vil med selv minste slark bli slitt ut i løpet av kort tid.
Nå skal det samtidig sies at samme sykkel faktisk har "vunnet" i andre tester, men disse testene er svært overfladiske og tester på ingen måte slitestyrke, faktisk IP grad, batterilevetid etc.
VG publiserer til stadighet "tester" av slike produkter som bare er annonsørinnhold. 

Konklusjonen bør være svært enkel: styr unna disse nettstedene og bruk forum og trustpilot for erfaringer med selskaper og deres produkter. Brukeranmeldelser på Amazon er også en god kilde, men også her florerer dessverre mange falske anmeldelser.

Endret av Severin Suveren
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Severin Suveren skrev (På 6.5.2023 den 12.07):

Tester som er kjøpt og betalt av leverandørene.
At f.eks. Momas Jason vinner sykkeltest er helt hinsides. Har selv hatt en slik sykkel og byggekvaliteten er så dårlig at denne er laget for å gå i stykker etter bare noen få tusen kilometer. Krankdrev og motor er kanskje noe av det dårligste jeg noen gang har opplevd på noen el-sykkel. Dette krever konstant etterstramming og vil med selv minste slark bli slitt ut i løpet av kort tid.
Nå skal det samtidig sies at samme sykkel faktisk har "vunnet" i andre tester, men disse testene er svært overfladiske og tester på ingen måte slitestyrke, faktisk IP grad, batterilevetid etc.
VG publiserer til stadighet "tester" av slike produkter som bare er annonsørinnhold. 

Konklusjonen bør være svært enkel: styr unna disse nettstedene og bruk forum og trustpilot for erfaringer med selskaper og deres produkter. Brukeranmeldelser på Amazon er også en god kilde, men også her florerer dessverre mange falske anmeldelser.

Her treffer du nok spikeren.

Jeg holdt på å gå i «baret» på denne hos e-wheels.

Ikke nok med at jeg først trodde Best i Test 2023 var av tek.no og ikke den super-shady «Tekguide», men de velger i tillegg å slenge på en 6er ved siden av som gir inntrykk av at den har fått topp score i hele TO tester.

Når man så leser testen av den samme sykkelen, gjort av det jeg antar er et litt mer seriøst panel hos Tek.no så blir den nærmest slaktet.

IMG_3334.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...