Gå til innhold

Hverken startlån eller bolig støtte fra Husbanken


Gjest 06244...d69

Anbefalte innlegg

Gjest 06244...d69

Hei,

Jeg har søkt om startlån, men inntekten ble beregnet som for lav til å betjene lånet:

Budsjett:
Startlån    2 000 000 kr
Inntekter / ytelser etter skatt 
Uføretrygd:    20 651 kr
Utgifter og forbruk
Forbruksutgifter:    10 974 kr
Fremtidige boutgifter:    6 300 kr
Terminbeløp startlån 8 050 kr
Beregnet underskudd pr. måned for husstanden:    -4 673 kr
 

Men samtidig jeg har for høy inntekt til å få bostøtte: https://www.husbanken.no/person/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/

Det står grensen er på ca 25 700 NOK brutto, men min brutto er på ca 27 000 NOK.

 

Hvordan kan jeg få et eget sted å leve i?

 

 

 

Anonymous poster hash: 06244...d69

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 06244...d69
5 minutes ago, Leo_ said:

Ser ut som du må gå for noe som er mye billigere, kanskje du blir nødt til å flytte. 

Ja, men det fins ikke noe billigere alternativ.

Anonymous poster hash: 06244...d69

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Musefella said:

Det er ikke meningen at uføre skal eie bolig lengre

Legg til lavtlønnede også. Spesielt enslige.

De skryter fælt at nå skal de gjøre det lettere å få boliglån, men holder elegant kjeft om at SIFO-budsjettet blir kraftig oppjustert så det i praksis blir mye vanskeligere.

Lenke til kommentar
Musefella skrev (1 time siden):

Når man får en så rask befolkningsvekst så blir det rett å slett for få boliger, hjelper ikke på at det nærmest ikke finnes jobber utenfor servicenæringen.

Velkommen til Norge utenfor Oslo-gryta! Her er det plenty jobber utenfor servicenæringen.

Lenke til kommentar
Gjest 06244...d69 skrev (5 timer siden):

Hei,

Jeg har søkt om startlån, men inntekten ble beregnet som for lav til å betjene lånet:

Budsjett:
Startlån    2 000 000 kr
Inntekter / ytelser etter skatt 
Uføretrygd:    20 651 kr
Utgifter og forbruk
Forbruksutgifter:    10 974 kr
Fremtidige boutgifter:    6 300 kr
Terminbeløp startlån 8 050 kr
Beregnet underskudd pr. måned for husstanden:    -4 673 kr
 

Men samtidig jeg har for høy inntekt til å få bostøtte: https://www.husbanken.no/person/bostotte/kan-jeg-faa-bostotte/

Det står grensen er på ca 25 700 NOK brutto, men min brutto er på ca 27 000 NOK.

Hvordan kan jeg få et eget sted å leve i?

Anonymous poster hash: 06244...d69

Siden du har forbruksutgifter i budsjettet på 10 974 kr/mnd. så ser det ut til at du iht. SIFO er en mann mellom 31 og 60 år, uten bil og uten barn som bor hjemme. Etter SIFO sin oppdatering med nye tall fra august 2022 så er utgiftene økt til 11 434 kr/mnd., altså blir regnestykket enda verre. Budsjett i spoiler:

Spoiler

image.thumb.png.eb50ee8bc00796d394d5e32b66409857.png

 

Lyst til å dele hva slags bolig du ser etter, og i hvilket område? Har du noe egenkapital?

 

Startlån har flytende rente på 2,394 % fra og med i går. Dette er vanligvis annuitetslån med løpetid 30 år. I tillegg kan kommunene legge på 0,25 %-poeng rente for å dekke sine administrative kostnader, dvs. flytende rente på 2,644 % nominelt, som gir terminbeløp ca. 8050 kr slik du har satt opp i budsjettet.

20 651 - 11 434 = 9217 kr/mnd. Altså har du i praksis ikke råd til noe særlig renteoppgang å snakke om, hvis du skulle ha lånt 2 000 000 kr. Men du er også begrenset av regelen om at du kan låne maks. 5x inntekten din, som da tilsvarer ca. 1 620 000 kr.

Det er satt opp "fremtidige bokostnader" på 6300 kr/mnd. Dette ser ut til å være stresstesten av økonomien din med 5 %-poeng renteoppgang, dvs. en nominell rente på ca. 7,64 %. Dette er høyere enn nødvendig, regjeringen har nylig lempet noe på kravene (info her) slik at bankene ikke trenger å legge på 5 %-poeng lengre. Bankene skal nå velge det høyeste av 7 % eller dagens rente + 3 %-poeng. Altså må du i ditt tilfelle ha et budsjett som tåler en rente på 7 %.

Med en begrensning på 9200 kr/mnd. og en rente på 7 % nominelt over 30 år så kan du låne maksimalt ca. 1 380 000 kr. Da går budsjettet ditt akkurat opp. Selv dette er litt urealistisk, for du må også ha rom for andre boligkostnader som strøm, vedlikehold, kommunale avgifter, forsikringer, evt. felleskostnader i borettslag, osv. Så det er vanskelig å komme fram til en 100 % korrekt sum uten å se på konkrete områder og boligtyper.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 88008...8a8
Gjest 06244...d69 skrev (13 timer siden):

Fremtidige boutgifter:    6 300 

Hva mener de egentlig med fremtidige boutgifter 6300?

Anonymous poster hash: 88008...8a8

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor i landet du bor, om du bor i by/tettsted og det går ann å flytte litt mer usentralt, men allikevel ha grei kollektivtrafikk i området.  Du bør kanskje se på det, evnt. om det finnes trygdeboliger (fastprisboliger, eid av kommunen eller boligstiftelse) som du kan sette deg på liste hos ?
Du skal ikke ha mer enn 5x bruttoinntekta i lån, det vil være sykt å gi deg 2 mill i lån, for du får kommunale avgifter, renovasjon, eiendomsskatt, osv. i tillegg til boliglånet, og du må ha en bufferkonto til uforutsette utgifter.

Du kan gå nøye gjennom Sifo sine beregninger av levekostnader, for mange er de for høye , så kan du sette opp et realistiskt budsjett av hva du vanligvis bruker av penger, og det må stemme med kontoutskriftene dine over tid.
Er det poster du kan kutte ut eller kutte kraftig ned på, så lager du en oversikt over det.  
Dette kan du legge ved i et vedlegg til banken eller kommunen når du søker om startlån (eller vanlig banklån) hvis du får finner en bolig som er rimeligere.
Jeg vil anbefale deg å følge med på finn.no og lokale medier/oppslag utenfor bankene over en periode og se hva som dukker opp (si ett års tid) , i tillegg til å høre med kommunen om de har trygdeboliger e.l. som du kan kjøpe deg inn i. 

Jeg valgte selv å gå ut av byen da jeg skulle kjøpe bolig (noe jeg aldri hadde trodd for noen år siden), fordi boligene koster ca 1 mill mindre her, og det er bare ca 20 minutters reisetid med buss, 10 min med tog eller ca 15 min med bil til byen. Resultatet er at jeg sitter igjen med noen tusenlapper i måneden som jeg sparer, og jeg slipper å være bekymra over renteøkninger eller høyere strømregninger. 

Du vil aldri bli en fornøyd boligeier hvis du hele tiden må bekymre deg for neste regning.
Sparer du noe ? Hvis ikke, så begynn med det. Evnen til å spare blir vektlagt av bankene, og her kan din faste bankforbindelse komme inn i bildet, hvis de anser deg for å være en pålitelig kunde. Men, du må uansett ha mye lavere  lån enn 2 mill.

Endret av Mentos2
Lenke til kommentar

Hei, 

Er du h e l t sikker  på at du har tatt med alle Sifo's tall som regnes som godkjente, livsnødvendigheter i utregningen av dine utgifter? Tv, internett glemmer mange, det er vedtatt fra kommune til kommune, bruker å ligge på 500kr per måned som godkjente utgifter, busskort? , er du avhengig helsemessig av å trene på treningsstudio? Svømmekort?  

Google Sifos levekostnader og ta en titt. Lykke til! 

 

Mvh Hilde 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det jeg liker med SIFO-budsjettet er at det stemmer 100% med 100% av Norges befolkning. Dette er et helt nøyaktig utarbeida budsjett som stemmer med absolutt alle i hele Norge. Det er også derfor det er lovpålagt av bankene å følge dette. Alle som mener at de klarer seg på mindre enn dette lyver.

Lenke til kommentar

Hva gjør du om du får innvilget boliglån og det senere blir kraftig stigning i renten? Eller du må bruke penger på oppussing? Har du et par hundre tusen liggende på konto i tilfelle det feks blir lekkasje i taket og det må byttes ut? Eller hva om kommunale avgifter går kraftig opp slik at de kommer på over 2 000 kr i måneden? Eller høy eiendomsskatt fra første krone på ligningsverdien?

Har man lav inntekt er det dessverre leie som gir mening, selv om det kan være dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket også dette med startlån pga barn i etablererfasen som i prinsipp ikke får råd til noen leilighet i nærområdet der jobb, venner osv er.  Alternativet blir å flytte 4 mil med tilhørende pendling etc.

Stusset på at startlån krever veldig lav inntekt samtidig som de med for dårlig inntekt ikke får lån - det må jo bli en type lån som svært få kan søke om...

Samtidig som unge strever med prisnivået på boliger og støtteordninger som ikke hjelper dem (godt hjulpet av AP som halverer skattefradrag for BSU) - ble jeg tilfeldigvis obs på at en flyktning tydeligvis har fått startlån eller annen type kommunal støtte, og står som eier av en leilighet vesentlig over det en tilsvarende norsk får som vanlig boliglån (dvs 5x inntekt) til via banken.

Det virker som det er på vei til å bli et misforhold her mellom hvor mye norske i etablererfasen får lån/støtte til - kontra flyktninger.  Ordningene bør være likeverdige.  Greit å være rause overfor flyktninger, men da bør rausheten strekke også til våre egne unge i etableringsfasen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 88008...8a8
sedsberg skrev (2 timer siden):

Det jeg liker med SIFO-budsjettet er at det stemmer 100% med 100% av Norges befolkning. Dette er et helt nøyaktig utarbeida budsjett som stemmer med absolutt alle i hele Norge. Det er også derfor det er lovpålagt av bankene å følge dette. Alle som mener at de klarer seg på mindre enn dette lyver.

Bull! 

Ifølge referansebudsjett skal jeg bruke 880 kr mnd på klær og sko, jeg bruker kanskje 2-300 max 😉

Så er langt fra så sett in stone som du hevder, men velger å tro du var litt ironisk. 

Anonymous poster hash: 88008...8a8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...