Gå til innhold

Hvilken del av "oppvarming" er det som trekker strøm?


Jajakanskjedet

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har nylig flyttet inn i et hus på 270 kvm. Så langt i desember har vi brukt 1740 kWt kun til oppvarming (69% av totalt strømforbruk). Er ikke det uhorvelig mye? Fyrer i peisen nesten hver dag, ellers er det varmepumpa som står for oppvarmingen. I tillegg har vi varmekabler som er skrudd ned nok til å holde varmen i rommene, men de holder ikke høyere temperatur enn at du så vidt kjenner varmen på beina. 

Det jeg lurer på, er hva er det som går i kategorien oppvarming som trekker strøm utenom varmepumpa og varmekablene? Panelovner er skrudd av. Varmepumpa bruker kanskje 800 kw. Trekker kablene så mye? Eller er det noe jeg glemmer? 

 

Midt på dag i dag så jeg også at huset brukte rundt 4000 W. Skrudde av varmepumpa og da gikk det ned til 3500. Så virker som at noe trekker mye strøm, men vet ikke hva. Kan det ha med varmtvannet å gjøre mon tro? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jajakanskjedet skrev (15 minutter siden):

Hei!

Vi har nylig flyttet inn i et hus på 270 kvm. Så langt i desember har vi brukt 1740 kWt kun til oppvarming (69% av totalt strømforbruk). Er ikke det uhorvelig mye? Fyrer i peisen nesten hver dag, ellers er det varmepumpa som står for oppvarmingen. I tillegg har vi varmekabler som er skrudd ned nok til å holde varmen i rommene, men de holder ikke høyere temperatur enn at du så vidt kjenner varmen på beina. 

Det jeg lurer på, er hva er det som går i kategorien oppvarming som trekker strøm utenom varmepumpa og varmekablene? Panelovner er skrudd av. Varmepumpa bruker kanskje 800 kw. Trekker kablene så mye? Eller er det noe jeg glemmer? 

 

Midt på dag i dag så jeg også at huset brukte rundt 4000 W. Skrudde av varmepumpa og da gikk det ned til 3500. Så virker som at noe trekker mye strøm, men vet ikke hva. Kan det ha med varmtvannet å gjøre mon tro? 

3.5kW er mye. Skru av sikringene en og en til du finner synderen?

vv tank kan nok trekke mye rett etter en dusj men så burde den falle kraftig. Hvis du har mange varmekabler så kan det kanskje bli 3.5kW. Men selv med «pulset» termostat (og asynkron pulsing) så låter 3.5kW i gulvene mye ut når du bruker varmepumpe og ved som primær varme?

Er det et gammelt hus? Varmelampe på badet, på terrassen eller varmekabler i innkjørselen?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Varmtvannstanken skrur seg av og på gjennom heile døgnet, så du kan ha sjekka forbruket då den låg inne.

Korleis veit du at varmepumpa trekk 800W? Uansett er det energien som er interessant, ikkje momentaneffekten. Dvs. avgitt effekt over tid, i kWh. Ei varmepumpe vil ha periodar med høgare og lågare forbruk.

Som nevnt over, legg ut ein og ein sikring.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, knutinh said:

Fyrer i peisen nesten hver dag, ellers er det varmepumpa som står for oppvarmingen.

Altså, om det er et eldre hus og en eldre peis som du fyrer opp daglig så kan det være den som er synderen.

En vanlig/eldre peis som tar oppvarmet forbrenningsluft fra rommet kan ha negativ oppvarmingseffekt fordi den trekker uhørvelige mengder luft inn og ut pipa. Og ikke minst når den slukner må spjeldet stå åpen lenge etterpå. Det må komme ny luft inn som varmepumpe må varme opp.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (16 minutter siden):

Altså, om det er et eldre hus og en eldre peis som du fyrer opp daglig så kan det være den som er synderen.

En vanlig/eldre peis som tar oppvarmet forbrenningsluft fra rommet kan ha negativ oppvarmingseffekt fordi den trekker uhørvelige mengder luft inn og ut pipa. Og ikke minst når den slukner må spjeldet stå åpen lenge etterpå. Det må komme ny luft inn som varmepumpe må varme opp.

Du quotet meg men teksten later til å være fra trådstarter.

Lenke til kommentar

1740kWh bare til oppvarming var mye ja. Vi har 250m2 som vi varmer opp til 25 grader, fordelt på to bygninger på 200m2 og 50m2 (utleieleilighet i den minste). Varmepumpa lager også varmtvann til begge husholdningene, det er en 12kW bergvarmepumpe. Forbruk hittil i desember er 886kWh for varmepumpa og 1550kWh totalt inkl. lading av 2 elbiler og strøm til leiligheten (som går under vår måler). Ingen vedfyring, all oppvarming er vannbåren. 

Når varmepumpa ikke går (skrur den stort sett av på dagtid for tiden og kjører den for fullt på natten for å utnytte prisforskjellene) er forbruket typisk 0,8kWh per time om det ikke må produseres varmtvann eller lages mat. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Er det et gammelt hus? Varmelampe på badet, på terrassen eller varmekabler i innkjørselen?

Huset er fra 2000. Mulig der er varmekabler i innkjørselen ja, som selger har glemt å nevne. Måkingen har gått lekende lett ned til asvalten rett utenfor garasjen :D 

Zeph skrev (4 timer siden):

Varmtvannstanken skrur seg av og på gjennom heile døgnet, så du kan ha sjekka forbruket då den låg inne.

Korleis veit du at varmepumpa trekk 800W? Uansett er det energien som er interessant, ikkje momentaneffekten. Dvs. avgitt effekt over tid, i kWh. Ei varmepumpe vil ha periodar med høgare og lågare forbruk.

Jeg måler med Tibber Pulse, som sjekker sanntids energiforbruk. Sjekket verdiene i det pumpa surret og gikk, og etter at jeg slo den av. De gangene jeg har gjort det har forbruket gått ned mellom 500-1000W. 800 sist jeg sjekket. 

WiiBoy skrev (4 timer siden):

Hvordan måler du fordelingen mellom oppvarming og annet? Mange apper gjetter dersom du ikke har faktiske enheter som måler dette

Det faktiske forbruket i sanntid ser jeg i tibber gjennom Pulse enheten som er koblet rett i strømmåleren. Jeg får også nøyaktige tall på hvor mye strøm brukt per dag. Som i skrivende stund ligger på 80 kWt. Peek på 9220W og laveste er 915W. 

At det er 1740 kWt som går til oppvarming er nok bare et estimat ja, som ligger under analyse fra Tibber appen. 

oddeh skrev (4 timer siden):

Mange kvm å varme opp. Hvor mange av de har varmekabler? De trekker ca. 100w pr kvm. Hvor i landet er dette?

Det er nok en del. Ser jeg ikke nevnte at kjelleretasjen er utleiedel, og de bruker verken ovner, pumpe eller peis til oppvarming. Det går nok kun på kabler. Men jeg merker ikke særlig varme fra gulvet... Huset er godt isolert, men spørs om leiligheta trekker mer enn antatt. Totalt teller jeg 30 kvm på 3 bad, 1 WC, og 1 vaskerom. Om der er kabler i bruksrom i leiligheten og i innkjørselen så stiger riktig nok det estimatet kraftig. Så om de trekker 100w per kvm så spørs det om vi har funnet skylderen. 

Det er på Sunnmøre :)

trikola skrev (1 time siden):

Altså, om det er et eldre hus og en eldre peis som du fyrer opp daglig så kan det være den som er synderen.

En vanlig/eldre peis som tar oppvarmet forbrenningsluft fra rommet kan ha negativ oppvarmingseffekt fordi den trekker uhørvelige mengder luft inn og ut pipa. Og ikke minst når den slukner må spjeldet stå åpen lenge etterpå. Det må komme ny luft inn som varmepumpe må varme opp.

Huset er fra 2000, men pusset opp så og si hele innvendig i fjor. Ny peis som er effektiv og gir god varme. Har også ventilasjonssystem som jeg har forstått skal hjelpe å fordele luften i huset. Bruker naturligvis ikke funksjonen for luftoppvarming i disse tider...

Jens Kr. Kirkebø skrev (58 minutter siden):

Når varmepumpa ikke går (skrur den stort sett av på dagtid for tiden og kjører den for fullt på natten for å utnytte prisforskjellene) er forbruket typisk 0,8kWh per time om det ikke må produseres varmtvann eller lages mat. 

Vil ikke da varmepumpa jobbe ekstra hardt på morgenen for å ta igjen temperaturtapet? 

Lenke til kommentar
Jajakanskjedet skrev (1 time siden):

Vil ikke da varmepumpa jobbe ekstra hardt på morgenen for å ta igjen temperaturtapet? 

Den jobber ekstra hardt (kompressoren går på 100%) hele natten, på morgenen skrur jeg den normalt av kl. 7. Innetemperaturen fortsetter å stige i ca. 3 timer etterpå, så ligger den flat i et par timer før den begynner å synke. Dessuten kjører jeg opp temperaturen en grad eller så over ønsket temperatur på natten så det er en del ekstra varme å ta av før det blir for kaldt inne. Nå kl. 22 er det fortsatt 24,5 grader inne selv om varmepumpen stoppet kl. 7 i morges. Makstemperaturen var 26,3 grader fra kl. 10:13 til 12:39. Mao. 1,8 graders tap på 9,5 timer eller rundt 0,2 grader per time slik utetemperaturen er nå. 

Jeg får litt lavere COP på denne måten, rundt 3,5 istedenfor drøye 4. Men slik prisene er nå er strømmen gratis på natten (koster rundt 240 øre inkl. nettleie i natt mens strømstøtten sannsynligvis havner på 250-260 øre) så da spiller det ingen rolle at COP er litt lavere. Bedre å bruke mye strøm til -10 øre/kWh på natten enn å bruke strøm på dagtid som i praksis koster 80-90 øre/kWh. Nettleien er da også 10 øre/kWh lavere på natten. 

Men dette fungerer nok betydelig bedre med en bergvarmepumpe og betonggulv som magasinerer varme, enn med en luft/luft varmepumpe. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Jajakanskjedet said:

Midt på dag i dag så jeg også at huset brukte rundt 4000 W. Skrudde av varmepumpa og da gikk det ned til 3500. Så virker som at noe trekker mye strøm, men vet ikke hva. Kan det ha med varmtvannet å gjøre mon tro?

En vanlig varmtvannsbereder trekker fort 2000W. Det kan forklare effekten som ble benyttet.

Du kan forøvrig logge inn på elhub for å se forbrukshistorikk. Eksempel fra 14. desember:

49ae07b919e565455e0f64d1973928fe.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jajakanskjedet skrev (På 22.12.2022 den 15.34):

Hei!

Vi har nylig flyttet inn i et hus på 270 kvm. Så langt i desember har vi brukt 1740 kWt kun til oppvarming (69% av totalt strømforbruk). Er ikke det uhorvelig mye? Fyrer i peisen nesten hver dag, ellers er det varmepumpa som står for oppvarmingen. I tillegg har vi varmekabler som er skrudd ned nok til å holde varmen i rommene, men de holder ikke høyere temperatur enn at du så vidt kjenner varmen på beina. 

Det jeg lurer på, er hva er det som går i kategorien oppvarming som trekker strøm utenom varmepumpa og varmekablene? Panelovner er skrudd av. Varmepumpa bruker kanskje 800 kw. Trekker kablene så mye? Eller er det noe jeg glemmer? 

 

Midt på dag i dag så jeg også at huset brukte rundt 4000 W. Skrudde av varmepumpa og da gikk det ned til 3500. Så virker som at noe trekker mye strøm, men vet ikke hva. Kan det ha med varmtvannet å gjøre mon tro? 

Godt mulig at det er v.v.berederen ja. Utenom det så vil øvrig varme og komfyr og vaskemaskin trekke mye, pluggbart utstyr som kaffetraktere,vannkokere og mikro trekker også mye under drift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...