Gå til innhold

Noen som har erfaringer med LighInTheBox?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja og nei.

Ja, det er en seriøs nettbutikk som sender varene du bestiller. 

Nei, fordi det er en Kina-nettside lignende Wish uten kvalitetssikring på produktene de selger. Mye av det de selger er brannfarlig, kan bestå av farlige/giftige stoffer - eller rett å slett produkter av svært dårlig kvalitet. Ved å bestille fra den type nettsider, risikerer man også i mye større grad å få varer produsert av "moderne slaver" - der menneskerettigheter og lignende blir kraftig undertrykket. Mange av Kina-produktene produseres i Xinjiang som er fungerer som rene konsentrasjonsleirer i regi av Kina.

Når det er sagt, gjelder dette ikke alle produktene fra Lightinthebox. 

Forkaster du alt av moral, etikk og helserisiko. Der penger og kostnadsbesparelse slår alt dette. Så er det bare å bestille.... :)

Men dersom "alle" viste litt mer om hvordan slike nettsider opererer, er jeg overbevist om at de færreste hadde bruk den type nettsider.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opplevde det samme, bare å sette det som spam, så blir de borte, gjorde ihvertfall det med Gmail.

Ellers så har Milhouse rett vedrørende resten. Eneste grunnen til at jeg kjøpte derifra var fordi de var de eneste som hadde det jeg trengte. Tok med ett par andre ting samtidig, og noe var ok, annet var juggel, som alle andre kina butikker.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (32 minutter siden):

Bedre å bruke Aliexpress, Kina's svar på eBay.

Enig i det.

Det positive med Aliexpress er at man ser hvem selger/produsent er. Derfor kan man i mange tilfeller selv sjekke kvaliteten på produktet før man bestiller. Veldig mye som selges i Norge (testet og godkjent) er varer kjøpt i bulk direkte fra produsent gjennom Aliexpress - der man også kan kommunisere direkte med produsent/fabrikk dersom man ønsker det. 

Dersom man bestiller noe i bulk (kvantum) kan man også få skreddersydd bestillingen sin, der de for eksempel trykker på egenvalgt logo eller lignende. Slik mange forhandlere av el-sparkesykler i Norge har gjort (med ymse resultater).

Mange selgere (produsenter/grossister) på Aliexpress har også lager i EU. Så alt kommer ikke nødvendigvis rett fra Kina. 

Lenke til kommentar
Datata skrev (59 minutter siden):

Men kommer det toll og mva i tillegg?

Det legges på 25% MVA når beløpet er over frigrensen. Beløpet kommer opp når du skal betale. 
"As required by the relevant tax laws, the marketplace is required to collect Value-Added Tax and remit to the relevant tax authorities."

Lenke til kommentar
Datata skrev (1 time siden):

Takk for gode og informative svar!

Men kommer det toll og mva i tillegg?

Det blir automatisk lagt på prisen. Nå er de fleste store utenlandske nettbutikker med i VOEC-registeret. Som gjør at du betaler norsk mva direkte til nettbutikken. Dette gjelder ikke i alle tilfeller. Men lightinthebox er med i VOEC.

Hårek skrev (39 minutter siden):

Det legges på 25% MVA når beløpet er over frigrensen. Beløpet kommer opp når du skal betale. 
"As required by the relevant tax laws, the marketplace is required to collect Value-Added Tax and remit to the relevant tax authorities."

Det er ikke lengre en "frigrense" i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (56 minutter siden):

Det blir automatisk lagt på prisen. Nå er de fleste store utenlandske nettbutikker med i VOEC-registeret. Som gjør at du betaler norsk mva direkte til nettbutikken. Dette gjelder ikke i alle tilfeller. Men lightinthebox er med i VOEC.

Det er ikke lengre en "frigrense" i Norge.

 

 

Den såkalte 350-kronersgrensen for toll/momsfri netthandel ble egentlig fjernet for et par år siden, og erstattet med en ordning der utenlandske nettbutikker må betale inn moms direkte til staten. Ordningen kalles «VOEC» (VAT On E-Commerce).

Men innføringen av ordningen ble fulgt av et midlertidig fritak for deklarering for varer med verdi under 350 kroner.

Dermed er det fortsatt slik at det i realiteten er momsfri netthandel under 350 kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hos Aliexpress, ebay og flere trekker de nå automatisk mva i henhold til VOEC, så normalt sett skal man ikke betale mva når man får varen.

Butikker/nettsteder som ikke forholder seg til VOEC kan man fortsatt få varer momsfritt under 350,- men dette midlertidige fritaket forsvinner helt i 2023.

Endret av Dragonlove
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (12 timer siden):

Hos Aliexpress, ebay og flere trekker de nå automatisk mva i henhold til VOEC, så normalt sett skal man ikke betale mva når man får varen.

Butikker/nettsteder som ikke forholder seg til VOEC kan man fortsatt få varer momsfritt under 350,- men dette midlertidige fritaket forsvinner helt i 2023.

Ikke alltid underleverandører får med seg VOEC greiene riktig på pakningen, opplevde det med en som solgte via Amazon, hvor Amazon trakk mva. Traff heldigvis riktig selger, som ga meg tilbake mva kosten som var trukket, inkludert fortollingsgebyret til Posten, samt ga noen dollar ekstra tilbake for good will som de sa.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Ikke alltid underleverandører får med seg VOEC greiene riktig på pakningen, opplevde det med en som solgte via Amazon, hvor Amazon trakk mva. Traff heldigvis riktig selger, som ga meg tilbake mva kosten som var trukket, inkludert fortollingsgebyret til Posten, samt ga noen dollar ekstra tilbake for good will som de sa.

Hadde inntrykk av det en del i starten hos Aliexpress også, men nå virker det til å være i orden, jeg har iallefall ikke måttet ut med dobbel mva de siste gangene jeg har handlet.

Lenke til kommentar

Det går greit å snakke fornuft med posten når ting skjærer seg. De andre frakt-aktørene kan være vanskeligere. Og veldig få av de som har tatt i bruk VOEC-ordningen tar hensyn til at forskjellige varer har forskjellige mva-satser. Så om du kjøper en bok på ebay, så er det full mva på 25%, selv om satsen på bøker skal være 0%. Og som tidligere nevnt, vi er fortsatt i en "overgangsperiode" hvor det i praksis er som før med tanke på frigrensen. På 3. året eller hva det er blitt. Lenke til uttalelse om at dette skal endres i 2023?

Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 timer siden):

Det går greit å snakke fornuft med posten når ting skjærer seg. De andre frakt-aktørene kan være vanskeligere. Og veldig få av de som har tatt i bruk VOEC-ordningen tar hensyn til at forskjellige varer har forskjellige mva-satser. Så om du kjøper en bok på ebay, så er det full mva på 25%, selv om satsen på bøker skal være 0%. Og som tidligere nevnt, vi er fortsatt i en "overgangsperiode" hvor det i praksis er som før med tanke på frigrensen. På 3. året eller hva det er blitt. Lenke til uttalelse om at dette skal endres i 2023?

Nei beklager, Posten går det ikke an å snakke fornuft med! Har bitter erfaring, du møter bare arroganse over alt i Poster, for de vet bestandig best! Og når du har beviser på at de har tatt feil, så nytter det aldri å få en forklaring! Det hadde jo vært greit med tanke på at det ville gå bedre på framtidige forsendelser, men nei.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd det hos posten så da er begge deler tydeligvis mulig. Når noe har blitt tollvurdert med feil verdi eller har fått dobbel mva, så har posten alltid forholdt seg til dokumentasjon jeg har sendt dem på epost, og krav blitt korrigert eller frafalt. Og jeg har handlet fra utlandet i noen tiår.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri opplevd det hos posten så da er begge deler tydeligvis mulig. Når noe har blitt tollvurdert med feil verdi eller har fått dobbel mva, så har posten alltid forholdt seg til dokumentasjon jeg har sendt dem på epost, og krav blitt korrigert eller frafalt. Og jeg har handlet fra utlandet i noen tiår.

Har opplevd det tre ganger, alle dette året, selv om jeg har handlet like mye fra utlandet de 4-5 siste år. Det ene tilfellet ga meg en tilleggskostnad på 300 kr, noe Posten avslo å dekke! Saken er ennå ikke avsluttet, men er klagd inn til Forbrukerrådet, så får vi vente å se utfallet. De pleier visst å bruke 4-5 uker på en framsatt klage.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...