Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Livredd for tredje verdenskrig


Gjest 47421...bdc

Anbefalte innlegg

Gjest 47421...bdc

Klarer ikke roe meg selv ned. Bare gråter og gråter etter nyheten om at en russisk missil har truffet Polen. Jeg er livredd for krig, livredd for hva som kommer til å skje, mest redd er jeg fordi jeg er helt alene og føler meg ikke trygg sammen med min egen familie, som for øvrig bor veldig langt unna. Har ingen jeg kan snakke med det om og jeg bare kverner rundt på mine egne tanker. Skal sies at jeg er psykisk syk fra før, og kjenner at denne uforutsigbarheten om fremtiden og uroen i Europa virkelig trigger visse tanker hos meg. 

Blir faktisk helt nervevrak. Det er helt grusomt. Nå aner ikke jeg hva jeg skal gjøre for jeg holder på å bli gal her jeg sitter. 

Anonymous poster hash: 47421...bdc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 47421...bdc
Imaginacíon skrev (1 minutt siden):

Ta det med ro. Det blir litt uro nå, men så roer det seg. 

Jeg klarer ikke ta det med ro. Får helt panikk. :( 

Anonymous poster hash: 47421...bdc

Lenke til kommentar

Hei du, 

Forstår deg godt, og at det i disse tider kan være lett å tenke at nå går alt til helvete. Men, heldigvis har NATO vært veldig klare på at de ikke kommer til å følge eskaleringen til Russland. Tom. Kina har i dag og tidligere utrykket (så sterkt som de kan få til uten å terge på seg noen) at krig er feil og bør avsluttes, samt at Russland har tonet ned sine trusler om 3. verdenskrig og atombomber. Etter saken i dag kan vi risikere at Polen rasler med sablene og forlanger krig, men, på samme tid er det ikke dermed sagt at NATO som helhet følger. Mest sannsynlig blir dagens utfall at Polen blåser ut kraftig (det er maktintriger innad, og de har behov for å vise "styrke") samt at alle og enhver skal fordømme det som skjer, men i realiten har det lite endringer på situasjonen vi står oppi.

Så forstår at du er redd, men det er også taktikken til Russland - å skremme. Sjeldent følger de opp truslene, for det har de ikke kapasitet til eller vilje (hvem har vel lyst på selvutslettelse?). Anbefaler en tur på treningssenter eller en gåtur, ting kommer litt på avstand etterpå. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 47421...bdc
The Very End skrev (5 minutter siden):

Hei du, 

Forstår deg godt, og at det i disse tider kan være lett å tenke at nå går alt til helvete. Men, heldigvis har NATO vært veldig klare på at de ikke kommer til å følge eskaleringen til Russland. Tom. Kina har i dag og tidligere utrykket (så sterkt som de kan få til uten å terge på seg noen) at krig er feil og bør avsluttes, samt at Russland har tonet ned sine trusler om 3. verdenskrig og atombomber. Etter saken i dag kan vi risikere at Polen rasler med sablene og forlanger krig, men, på samme tid er det ikke dermed sagt at NATO som helhet følger. Mest sannsynlig blir dagens utfall at Polen blåser ut kraftig (det er maktintriger innad, og de har behov for å vise "styrke") samt at alle og enhver skal fordømme det som skjer, men i realiten har det lite endringer på situasjonen vi står oppi.

Så forstår at du er redd, men det er også taktikken til Russland - å skremme. Sjeldent følger de opp truslene, for det har de ikke kapasitet til eller vilje (hvem har vel lyst på selvutslettelse?). Anbefaler en tur på treningssenter eller en gåtur, ting kommer litt på avstand etterpå. 

Jeg håper du har rett. Jeg prøver å roe meg selv og prøver å tenke optimistisk, tenke at jeg kan ikke bekymre meg over noe jeg ikke kan kontrollere. Men jeg blir så utrolig redd og når jeg sliter sånn med å trygge meg selv blir det helt grusomt. Kan ikke stikke til en venn eller ringe noen for å prate om det heller. Så da begynner så klart tankene å kverne i retning av hvordan jeg i alle dager skal overleve om det blir krig her til lands. 

Anonymous poster hash: 47421...bdc

Lenke til kommentar

Om det er til noen trøst er det helt naturlig, og skal selv innrømme at krigen skremmer meg. Men, så kommer jeg jo også på at om vi klarer å holde huet kaldt når Russland sprenger gassrør og truer med å bombe oss til steinalderen, ja da skal vi komme oss gjennom dette også :) Russland taper så det synger på slagmarken, og det er bygger opp til uroligheter internt i Russland også. Krigen vil ta slutt, men vi håper jo så klart at det skjer snart slik at vi slipper å se så mange mennesker sendes i kjøttkvernen. 

Kom til å tenke på, hvis du har panikk / angst, du har ikke vurdert å ringe en av hjelpelinjene (telefon)? Det er et godt tilbud for dem som har behov for å snakke med noen, og i situasjonen du står i nå skal du ikke ha dårlig samvittighet for å snakke med noen. 

Edit: Her er noen: https://www.helsenorge.no/psykisk-helse/trenger-du-noen-a-snakke-med/

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 47421...bdc
The Very End skrev (1 minutt siden):

Om det er til noen trøst er det helt naturlig, og skal selv innrømme at krigen skremmer meg. Men, så kommer jeg jo også på at om vi klarer å holde huet kaldt når Russland sprenger gassrør og truer med å bombe oss til steinalderen, ja da skal vi komme oss gjennom dette også :) Russland taper så det synger på slagmarken, og det er bygger opp til uroligheter internt i Russland også. Krigen vil ta slutt, men vi håper jo så klart at det skjer snart slik at vi slipper å se så mange mennesker sendes i kjøttkvernen. 

Kom til å tenke på, hvis du har panikk / angst, du har ikke vurdert å ringe en av hjelpelinjene (telefon)? Det er et godt tilbud for dem som har behov for å snakke med noen, og i situasjonen du står i nå skal du ikke ha dårlig samvittighet for å snakke med noen. 

Jeg håper den tar slutt uten at hele verdenen blir involvert. Uro i verden har alltid bekymret meg og gjort meg trist og lei meg, ikke bare fordi jeg er redd for å bli råket selv for jeg føler jo selvsagt med alle menneskene som må legge på flukt, som mister familien sin og som lider under alt dette. Jeg tar innover meg alt og blir helt idiot i hodet av det.

Skal vurdere å ringe en slik hjelpetelefon. Takk for at du tok deg tid til å svare.  

Anonymous poster hash: 47421...bdc

Lenke til kommentar
Gjest 47421...bdc
Dragonlove skrev (1 minutt siden):

Du er ikke alene, vi er vel ca 5,4 millioner mennesker her i Norge og i værste fall om det skulle bryte ut 3 verdenskrig så er nok ikke Norge det landet som blir rammet først.

Men jeg er alene. Greit nok at det er mange andre som er redde og bekymret, men jeg føler ingen trygghet i det. Frykt skremmer meg og ustabilitet skremmer meg enda mer siden jeg sliter kraftig med å holde meg selv stødig. At andre er redde gjør bare meg enda mer redd. Jeg hadde trengt noen som holder hodet kaldt, ser på situasjonen med logikk og fatning, og som kan trygge meg til tross for at fremtiden er uforutsigbar. Det er faktisk ikke så nøye om det er fakta eller ikke så lenge jeg klarer å tro på det og finner ro i det. Helt jævlig å sitte her alene med disse tankene og ikke klare å finne roen. Svarene til @The Very End hjalp heldigvis litt. Skal ta meg en tur ut, logge av datamaskinen for i dag og prøve å få tankene over på noe annet slik at jeg klarer å sove i kveld. Når dette kommer på toppen av allerede vanskelige tanker og følelser så blir det overveldende og mye. 

Anonymous poster hash: 47421...bdc

Lenke til kommentar

Eg veit kva angst er, så eg føler med deg.

Når det gjeld det som skjedde i kveld er det usannsynleg at ei feilbombing utløyser noko meir enn meir støtte til Ukraina, slik at det kan bli ein slutt på galskapen. 3. verdskrig blir ikkje utløyst av ei feilbombing som dette. Ein veit heller ikkje om rakettane var russiske, det kan også vere slik at ukrainske rakettar har komme på avvege då dei prøvde å skyte ned dei russiske rakettane.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 47421...bdc skrev (2 minutter siden):

Men jeg er alene. Greit nok at det er mange andre som er redde og bekymret, men jeg føler ingen trygghet i det. Frykt skremmer meg og ustabilitet skremmer meg enda mer siden jeg sliter kraftig med å holde meg selv stødig. At andre er redde gjør bare meg enda mer redd. Jeg hadde trengt noen som holder hodet kaldt, ser på situasjonen med logikk og fatning, og som kan trygge meg til tross for at fremtiden er uforutsigbar. Det er faktisk ikke så nøye om det er fakta eller ikke så lenge jeg klarer å tro på det og finner ro i det. Helt jævlig å sitte her alene med disse tankene og ikke klare å finne roen. Svarene til @The Very End hjalp heldigvis litt. Skal ta meg en tur ut, logge av datamaskinen for i dag og prøve å få tankene over på noe annet slik at jeg klarer å sove i kveld. Når dette kommer på toppen av allerede vanskelige tanker og følelser så blir det overveldende og mye. 

Anonymous poster hash: 47421...bdc

Ja det er sikkert lurt, det er jo noe som heter "Lykkelig uvitende" å drive å lese alt som kommer frem i media og/eller på nett er ikke alltid like sunt og det meste kan heldigvis taes med en spade salt.. da media har en tendens til å blåse ting ut av proporsjoner.

Så ta deg en god tur i frisk luft du, det er godt for både kroppen og sjela 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 47421...bdc
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Eg veit kva angst er, så eg føler med deg.

Når det gjeld det som skjedde i kveld er det usannsynleg at ei feilbombing utløyser noko meir enn meir støtte til Ukraina, slik at det kan bli ein slutt på galskapen. 3. verdskrig blir ikkje utløyst av ei feilbombing som dette. Ein veit heller ikkje om rakettane var russiske, det kan også vere slik at ukrainske rakettar har komme på avvege då dei prøvde å skyte ned dei russiske rakettane.

Takk. 

Skjønner. Leste nå på VG at der er en ekspert som ikke tror at dette utløser artikkel 5. Håper denne eksperten også har rett. 

Dragonlove skrev (Akkurat nå):

Ja det er sikkert lurt, det er jo noe som heter "Lykkelig uvitende" å drive å lese alt som kommer frem i media og/eller på nett er ikke alltid like sunt og det meste kan heldigvis taes med en spade salt.. da media har en tendens til å blåse ting ut av proporsjoner.

Så ta deg en god tur i frisk luft du, det er godt for både kroppen og sjela 🙂

Ja, kjenner jeg hater media litt. I denne tråden og i den andre tråden her på forumet er stemningen litt lettere. Æsj, skulle ønske jeg hadde en rolig og trygg mann med meg nå. Blir en tur ut nå ja, blir gal av å sitte her. 

Anonymous poster hash: 47421...bdc

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er også bekymret for at det skal bli en eskalering men jeg har såpass tillit til Jens Stoltenberg og resten av NATO at jeg ikke tror det vil skje. 

Putin er ikke tjent med at NATO blandes inn i krigen. Og jeg tror han gjør alt i sin makt for at NATO ikke skal blandes inn. Men episoder som det som skjedde i Polen viser for alvor hvor lite som skal til før følelsene vekkes til livet.

Nei TS jeg tror du kan ta det helt med ro. Det er ingen som er tjent med en eskalering. 

Lenke til kommentar

Russland har vært i krig med vesten lenge, de prøver å skape usikkerhet og tvil og de tøyer grensene hele tiden. Russland terroriserer hele Ukraina med raketter, nå har noen av de landet i Polen (ca. 850Km fra fronten). Putin må komme med en umiddelbar og uforbeholden unnskyldning til Polen og Nato. Ingenting annet er akseptabelt. Uansett om det var med forsett eller ikke vil Russland nå få en test på om Nato er seriøse. Jeg antar vi vil vende det andre kinnet til (igjen)....

Eneste måten å oppnå varig fred i Europa er å knuse de russiske styrkene i Ukraina og sette grensene tilbake til pre 2014.

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være et S-300 missil, altså et bakke til luft missil som har truffet Polen. Det kan dermed bety at raketten er fra Ukraina som prøver å skyte ned russiske kryssermissil og som har fått en feil og flydd inn i Polen. Russland har samme missil de også, men det gir mindre mening at en av deres S-300 systemer skal brukes som et angrepssystem. Mye propaganda fra Ukraina og Russland vil naturligvis prøve å tilsløre sannheten og hisse til mer krig, men den kommer som oftest frem til slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår at du er redd, det er ingenting unormalt ved det. Men husk at det sitter mange kompetente mennesker i NATO, og i samarbeid med medlemslandene vil de gjøre alt for å unngå storkrig. Mitt tips til deg er å ha tillit til at de vil ta de riktige beslutningene, og at din jobb er å få mest mulig ut av ditt eget liv. Kanskje se litt mindre på nyheter siden du vet det opprører deg, og heller bruk tiden din på noe du synes er gøy. Når du sitter alene og bekymrer deg blir det ofte en vond spiral hvor du skremmer deg selv opp mer og mer, og det er fryktelig vondt. Prøv om du kan å ikke la frykten styre livet ditt, og forsøk teknikker på å styre tankene over på noe annet når du merker at du begynner å kverne.

PS: Dette skal nok gå bra!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, curiousone said:

Jeg forstår at du er redd, det er ingenting unormalt ved det. Men husk at det sitter mange kompetente mennesker i NATO, og i samarbeid med medlemslandene vil de gjøre alt for å unngå storkrig. Mitt tips til deg er å ha tillit til at de vil ta de riktige beslutningene, og at din jobb er å få mest mulig ut av ditt eget liv. Kanskje se litt mindre på nyheter siden du vet det opprører deg, og heller bruk tiden din på noe du synes er gøy. Når du sitter alene og bekymrer deg blir det ofte en vond spiral hvor du skremmer deg selv opp mer og mer, og det er fryktelig vondt. Prøv om du kan å ikke la frykten styre livet ditt, og forsøk teknikker på å styre tankene over på noe annet når du merker at du begynner å kverne.

PS: Dette skal nok gå bra!

Jeg støtter den, dropp medier og gå heller tur. Jeg opplevde selv et slags fysisk ubehag når krigen brøt ut. En klok kollega av meg sa at han aldri bekymret seg for ting han ikke kunne gjøre noe med.

Vi kan berolige oss med at vi som medlemmer av NATO er på rett siden i denne konflikten. Russland er militært sjanseløse mot NATO og de har ingenting å tjene på å fremprovosere noe som utløser artikkel 5. Utfordringen til NATO er å reagere kontant og passe overbevisende på evt. provokasjoner. NATO overvåker luftrommet og vi har bra kontroll på hvor missilene kommer fra. Nå er det is i magen som gjelder...

Ting tyder på at det var Ukrainske luftvernmissiler som landet i Polen. Det er fullstendig uten betydning, Russland bærer absolutt alt ansvar for hendelsen. 

Lenke til kommentar

Jeg kjenner at jeg ikke helt klarer å bli veldig bekymret selv. Det er naturligvis fælt det som skjer, og jeg er også intellektuelt klar over følgene av en full kjernefysisk utveksling mellom NATO og Russland vil få enorme følger for verden slik vi kjenner den. Men, jeg er overbevist om at sjansen for at du blir påkjørt, drukner i badekaret, faller ned trappa, får en selvmordsdue i hodet eller blir truffet av lynet er større enn at du skulle bli rammet direkte eller indirekte av en atomkrig.

Retorikken har naturlivs vært tilstede i noe tid allerede, men man må også se pragmatisk på situasjonen. Hva skal til for at kjernefysiske våpen tas i bruk? Noen virker å tro at om NATO blir involvert i Ukraina så er neste steg atomkrig, dette er langt fra tilfellet.

Videre er ikke en gang bruk av kjernefysiske våpen sidestilt med atomkrig heller. Man kan spekulere i om Russland vil kunne bruke taktiske kjernefysiske våpen i Ukraina om de ikke lykkes konvensjonelt. Dette er i praksis våpen med mindre sprengkraft som er beregnet til bruk på en aktiv slagmark, gjerne i relativt nærhet til egne styrker. Selv om dette høres skummelt ut, og selv om dette er svært kraftige våpen på lokal skala, så er virkningen like vel relativt begrenset, med et skadeomfang som måles i noen hundre meter til noen kilometer.

Dette vil naturligvis mest sannsynlig resultere i en respons fra NATO, men jeg er overbevist om at dette ikke vil være en kjernefysisk respons, men heller en betydelig konvensjonell respons fra NATO mot russiske styrker i og rundt Ukraina. Så betydelig at Russlands evne til å føre krig i Ukraina vil ødelegges totalt. Men, det er veldig lite trolig at de vil rette angrep mot viktige russiske byer, eller angripe Russlands strategiske våpenarsenal. 

Det samme vil gjelde om Russland skulle finne på å beskyte et NATO-land. Som ikke kommer til å gjøres med overlegg.

Vestens slagkraft er så betydelig, at Russland ikke vil kunne evne å respondere. Man kan argumentere med at dette vil føre til en høyere tilbøyelighet til å igjen ty til kjernefysiske våpen, men til hvilket formål? Så lenge NATO ikke går mot elementene som utgjør Russlands strategiske sikkerhet eller landets ledelse, så utgjør heller ikke denne responsen en eksistensiell trussel for Russland.

Om Russland responderer med en kjernefysisk eskalering, med angrep direkte mot NATO-land, så vil situasjonen naturligvis kunne eskalere til en atomkrig, men da er vi tilbake til spørsmålet, hva ønsker de å oppnå? Om Russland går ned denne stien med stadig eskalering, så blir det raskt et spørsmål om gjensidig utslettelse. Hvorfor skulle de ønske dette?

Det blir på en måte litt Catch-22. Det er nesten ikke mulig å føre en atomkrig og samtidig håpe på seier, eller overlevelse. Og, en konvensjonell krig kan ikke Russland vinne.

Er dette eksakt vitenskap? Naturligvis ikke. Men igjen, du sitter ikke inne fordi du er redd for selvmordsduer heller.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...