Gå til innhold

Mellomvalgene i USA 2022


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Omnia vincit amor skrev (4 timer siden):

Takk og lov!

Jepp....han leder nå med 124k stemmer. De to andre, Katie Hobbs og Adrian Fontes drar også ytterligere fra. Men fremdeles over 300k stemmer igjen å telle. Og vi kan nok regne med at ihvertfall Kari Lake kommer til å forlange en om-telling.

Men det ser ut til at Arizona har sagt ifra at de er en rød stat, men ikke en Trump-stat 🙂

I Nevada er det nå bare 821 stemmer i forsprang for Republikanernes kandidat Adam Laxalt over Catherine Cortez Masto, så der er det ikke avgjort !

Endret av SilverShaded
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (15 timer siden):

Did I stutter..?
Det er ikke grove beskyldninger, det er et sykt demokrati hvor et amalgam av ekstremistiske konservative ideologier har slått seg sammen for å ta over et parti sitt idegrunnlag.

Mike Godwin -- skaperen av Godwin's Law, om de republikanske Proud Boys og Patriot Prayer-gruppene:

Og du burde ta en prat med wikipedia, de beskriver dagens MAGA-segment republikanske parti i sin beskrivelse av fascisme:

Fascism is a far-right, authoritarian, ultranationalist political ideology and movement, characterized by a dictatorial leader, centralized autocracy, militarism, forcible suppression of opposition, belief in a natural social hierarchy, subordination of individual interests for the perceived good of the nation and race.

---
At de ikke har lykkes med å oppnå ønsket styresett enda betyr ikke at vi ikke kan kalle en spade full av møkk for en spade full av møkk.

Dette er første gang jeg roper ulv -- og ulven forsøkte seg på minst 5 forskjellige kuppforsøk etter at jeg sa i fra.
Jeg vet ikke hva mer man kan forvente av noen som roper ulv -- enn et metaforisk fotobevis for at ulven forsøkte ta sauer ved fem anledninger en natt men var for inkompetent til å fange noen.

Det er ikke aktuelt å skyte den og vise deg skinnet.

For referanse:
1: Forsøkte å hindre flere hundre tusen eller til og med millioner poststemmer fra å bli talt.
2: Forsøkte å ovebevise stater om å erklære gale valgresultater.
3: Forsøkte å få stater til å sende feil valgmenn-
4: Forsøkte å få Mike Pence og senatet til å nekte å godta Biden som ny president
5: 6. januar.

Jeg regner med at enhver som er engasjert i politikk er klar over og ikke trenger kilde på hver av disse.

 

Noen av dem er som Trump sine kjernesupportere - mennesker som faktisk ønsker ledere som fyisk skader og straffer sine politiske motstandere med fengsel og politi.
Og ja -- det er en beskrivelse som faktisk stemmer med mange av Trump sine kjernevelgere.
De er demonstrerbart i samme sinnelag som mennesker som støtter Putin.
https://www.psypost.org/2018/07/authoritarian-aggression-and-group-based-dominance-distinguished-trump-supporters-from-other-republicans-in-2016-51821
 

Det er ikke dehumaniserende å påpeke hvor farlig noen sin ideologiske politiske overbevisning faktisk har blitt.
Vi forutså at Trump og en stor del av hans kjernevelgere var villige til å forsøke å drepe demokratiet heller enn å akseptere tap, i bakgrunn av nettopp slike analyser.
Det er nettopp derfor de oppfyller definisjonene til fascister og misinformerte.
 

Når noen utøver en viss dedikert motstand mot å bruke ord "fascist" i slike kontekster, har jeg med tiden blitt mer spørrende om hva som er deres motiver. Mener de helt seriøst at det ordet har blitt overbrukt, eller er det et forsøk på å renvaske fascisme?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

A6904F54-7B01-4E50-B60D-AA9DA73410F7.jpeg.bc68a89c9c89dde8289a471dc918d879.jpeg

Laxalt sitt forsprang har gradvis blitt mindre… 862 stemmer som skiller nå i følge grafikken.

Fra NY Times:

Sitat

With control of Congress potentially hinging on Senator Catherine Cortez Masto’s re-election bid in Nevada, the latest returns put the Democratic incumbent within striking distance of taking the leadfrom her Republican challenger, Adam Laxalt.

Ms. Cortez Masto has been winning mail ballots by a wide margin in Clark County, the state’s most populous and home to Las Vegas.

She has won 51 percent of all votes in Clark so far, with Mr. Laxalt at 46 percent, according to the latest results.

But Ms. Cortez Masto has won mail ballots by a much wider margin. The last reported batch of mail ballots in Clark County broke for Ms. Cortez Masto by 63 percent to 33 percent. It left her about 800 votes behind Mr. Laxalt.

[…]

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/11/2022 at 6:16 PM, Red Frostraven said:

Did I stutter..?
Det er ikke grove beskyldninger, det er et sykt demokrati hvor et amalgam av ekstremistiske konservative ideologier har slått seg sammen for å ta over et parti sitt idegrunnlag.

Mike Godwin -- skaperen av Godwin's Law, om de republikanske Proud Boys og Patriot Prayer-gruppene:

Og du burde ta en prat med wikipedia, de beskriver dagens MAGA-segment republikanske parti i sin beskrivelse av fascisme:

Fascism is a far-right, authoritarian, ultranationalist political ideology and movement, characterized by a dictatorial leader, centralized autocracy, militarism, forcible suppression of opposition, belief in a natural social hierarchy, subordination of individual interests for the perceived good of the nation and race.

---
At de ikke har lykkes med å oppnå ønsket styresett enda betyr ikke at vi ikke kan kalle en spade full av møkk for en spade full av møkk.

Dette er første gang jeg roper ulv -- og ulven forsøkte seg på minst 5 forskjellige kuppforsøk etter at jeg sa i fra.
Jeg vet ikke hva mer man kan forvente av noen som roper ulv -- enn et metaforisk fotobevis for at ulven forsøkte ta sauer ved fem anledninger en natt men var for inkompetent til å fange noen.

Det er ikke aktuelt å skyte den og vise deg skinnet.

For referanse:
1: Forsøkte å hindre flere hundre tusen eller til og med millioner poststemmer fra å bli talt.
2: Forsøkte å ovebevise stater om å erklære gale valgresultater.
3: Forsøkte å få stater til å sende feil valgmenn-
4: Forsøkte å få Mike Pence og senatet til å nekte å godta Biden som ny president
5: 6. januar.

Jeg regner med at enhver som er engasjert i politikk er klar over og ikke trenger kilde på hver av disse.

 

Noen av dem er som Trump sine kjernesupportere - mennesker som faktisk ønsker ledere som fyisk skader og straffer sine politiske motstandere med fengsel og politi.
Og ja -- det er en beskrivelse som faktisk stemmer med mange av Trump sine kjernevelgere.
De er demonstrerbart i samme sinnelag som mennesker som støtter Putin.
https://www.psypost.org/2018/07/authoritarian-aggression-and-group-based-dominance-distinguished-trump-supporters-from-other-republicans-in-2016-51821
 

Det er ikke dehumaniserende å påpeke hvor farlig noen sin ideologiske politiske overbevisning faktisk har blitt.
Vi forutså at Trump og en stor del av hans kjernevelgere var villige til å forsøke å drepe demokratiet heller enn å akseptere tap, i bakgrunn av nettopp slike analyser.
Det er nettopp derfor de oppfyller definisjonene til fascister og misinformerte.
 

Jeg googlet både Proud Boys og Patriot Prayers. Den første gruppen jeg husker ble nevnt i forbindelse med Kyle Rittenhouse-rettssaken, den andre var jeg ikke klar over. Og jeg har ikke og vil ikke argumentere mot deg at begge disse gruppene er fascistiske.

Men jeg vet ikke hvordan denne gruppen på 15-30 år gamle gutter kunne få mye folkelig støtte, og jeg kunne heller ikke finne noen tall på antall medlemmer. I et land med 332 millioner innbyggere kan det ikke klassifiseres som rart at det finnes en gruppe antisosiale individer med ekstreme synspunkter. Du snakker om dem som en stor trussel mot samfunnet, men hvis de bryter loven, kan du bare låse dem inne. Behandle dem som gjengkriminelle og gi ekstra harde straffer hvis de er medlemmer av disse gjengene og begår forbrytelser.

Når det gjelder post-i stemmesedler, leste jeg i går at det var 10.000 av 270.000 post-i stemmesedler i Clark County, Nevada, som manglet en signatur eller signaturen ikke samsvarer med den som ble registrert. Er det ikke rart at du sender stemmeseddelen tilbake og ber om en oppdatering?

-

Mitt syn på amerikansk politikk er at Trump er et symptom og ikke roten til populismen. Jeg tror det hele stammer fra det faktum at en stor del av befolkningen lever under stadig verre og verre forhold. Statene som stemmer rødt har alle omfattende problemer med alkoholisme, narkotikamisbruk og selvmord. De som da bor i disse områdene ser dette forfallet, men merker ingen politisk vilje til å gjøre noe med det. Dessverre var det klovnen Trump som fanget denne misnøyen, da mange andre politikere valgte å ignorere denne brede gruppen velgere.

Så hvis man vil unngå at populismen utvikler seg til fascisme i det lange løp, er det viktig å øke tilliten til det demokratiske systemet. Jeg tror den beste måten er å forbedre levekårene til gruppen som er klassifisert som globalismens tapere. Men dessverre har demokratene valgt å investere i identitetspolitikk i stedet. Hvis du vil gå dypere inn i hvordan jeg resonnerer, vil jeg anbefale artikkelen nedenfor fra The Atlantic.

Democrats’ Long Goodbye to the Working Class - The Atlantic

Jeg vil ikke debattere deg, men jeg ville bare ha en diskusjon der jeg forklarer tankene mine på samme måte som du prøver å forklare dine. Vi har begge klart forskjellige referansepunkter til våre konklusjoner. Min sympati ligger først og fremst hos arbeiderklassen, og jeg finner det beklagelig at det politiske klimaet har utviklet seg i en så truende og polariserende retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bastu skrev (23 minutter siden):

Jeg googlet både Proud Boys og Patriot Prayers. Den første gruppen jeg husker ble nevnt i forbindelse med Kyle Rittenhouse-rettssaken, den andre var jeg ikke klar over. Og jeg har ikke og vil ikke argumentere mot deg at begge disse gruppene er fascistiske.

Men jeg vet ikke hvordan denne gruppen på 15-30 år gamle gutter kunne få mye folkelig støtte, og jeg kunne heller ikke finne noen tall på antall medlemmer. I et land med 332 millioner innbyggere kan det ikke klassifiseres som rart at det finnes en gruppe antisosiale individer med ekstreme synspunkter. Du snakker om dem som en stor trussel mot samfunnet, men hvis de bryter loven, kan du bare låse dem inne. Behandle dem som gjengkriminelle og gi ekstra harde straffer hvis de er medlemmer av disse gjengene og begår forbrytelser.

Når det gjelder post-i stemmesedler, leste jeg i går at det var 10.000 av 270.000 post-i stemmesedler i Clark County, Nevada, som manglet en signatur eller signaturen ikke samsvarer med den som ble registrert. Er det ikke rart at du sender stemmeseddelen tilbake og ber om en oppdatering?

-

Mitt syn på amerikansk politikk er at Trump er et symptom og ikke roten til populismen. Jeg tror det hele stammer fra det faktum at en stor del av befolkningen lever under stadig verre og verre forhold. Statene som stemmer rødt har alle omfattende problemer med alkoholisme, narkotikamisbruk og selvmord. De som da bor i disse områdene ser dette forfallet, men merker ingen politisk vilje til å gjøre noe med det. Dessverre var det klovnen Trump som fanget denne misnøyen, da mange andre politikere valgte å ignorere denne brede gruppen velgere.

Så hvis man vil unngå at populismen utvikler seg til fascisme i det lange løp, er det viktig å øke tilliten til det demokratiske systemet. Jeg tror den beste måten er å forbedre levekårene til gruppen som er klassifisert som globalismens tapere. Men dessverre har demokratene valgt å investere i identitetspolitikk i stedet. Hvis du vil gå dypere inn i hvordan jeg resonnerer, vil jeg anbefale artikkelen nedenfor fra The Atlantic.

Democrats’ Long Goodbye to the Working Class - The Atlantic

Jeg vil ikke debattere deg, men jeg ville bare ha en diskusjon der jeg forklarer tankene mine på samme måte som du prøver å forklare dine. Vi har begge klart forskjellige referansepunkter til våre konklusjoner. Min sympati ligger først og fremst hos arbeiderklassen, og jeg finner det beklagelig at det politiske klimaet har utviklet seg i en så truende og polariserende retning.

Lover fungerer ikke når ledere og en betydelig andel statsborgere ikke respekterer dem.  En stor andel republikanere (ikke bare Proud Boys) støttet forsøket på statskuppet 6 januar.  Hadde Trump bare litt mer støtte fra Pence og flere andre republikanske ledere/dommere/advisors ville det blitt helt mulig

Hvis Trump blir president igjen så blir det sikkert at han prøver det igjen.  Heldigvis så ser det ut som Murdochs leter etter andre ledere enn Trump etter det siste valget 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bastu skrev (42 minutter siden):

men hvis de bryter loven, kan du bare låse dem inne. Behandle dem som gjengkriminelle og gi ekstra harde straffer hvis de er medlemmer av disse gjengene og begår forbrytelser.

I et land der mang en snut har sydd en punisher patch på uniformen. 

https://www.american.edu/sis/centers/security-technology/decoding-hate-understanding-far-right-symbology.cfm

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Bastu skrev (6 timer siden):

Jeg googlet både Proud Boys og Patriot Prayers. Den første gruppen jeg husker ble nevnt i forbindelse med Kyle Rittenhouse-rettssaken, den andre var jeg ikke klar over. Og jeg har ikke og vil ikke argumentere mot deg at begge disse gruppene er fascistiske.

Canadiske myndigheter har klassifisert disse gruppene som terrororganisasjoner.

Det er vel mest stakkarslige mannfolk som tror de er nettopp mannfolk disse gruppene består av. Usikre menn som tror pique-skjorte og shorts med rhodesisk kamo gjør de til en eller annen enhet så lenge de har noe billige våpen fra nærmeste arms dealer. I virkeligheten er det bortkasta testo og en runkering kun overgått av incelgjengen til Jordan Peterson.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Demokratene beholder flertallet i Senatet

Demokratene vant kampen om Nevada, dermed beholder de flertallet i Senatet.

Demokraten Catherine Cortez Masto får beholde plassen sin i Senatet etter at hun vant over sin republikanske utfordrer Adam Laxalt i delstaten Nevada. Dermed beholder se kontrollen over Senatet, skriver AFP og Reuters.

https://www.nrk.no/urix/demokratene-beholder-flertallet-i-senatet-1.16177706

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Danielzu skrev (11 timer siden):

Får litt troen tilbake over USA dersom dette stemmer. Landet i sin helhet er jo skakkjørt på mange måter og trenger sårt flerfoldige reformer. 

Bill Maher hadde ikke trua =p

Hvem kan klandre han.. Han ser jo landet sitt bokstavelig talt falle sammen..

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (16 minutter siden):

Hvem kan klandre han.. Han ser jo landet sitt bokstavelig talt falle sammen..

Videoen er jo fra før valget, og han trodde (som alle vi andre) på en rød tsunami. Den materialiserte seg ikke, og det fins en liten månestråle av håp. For eksempel : Tim Michels, den nevnte guvernør-kandiaten fra Wisconsin, vant ikke valget....takk og pris. Flere av samme stykke har også gått på en smell. Selv om Huset går til GOP velger jeg å se positivt på det....det kunne gått så mye verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
SilverShaded skrev (3 timer siden):

Videoen er jo fra før valget, og han trodde (som alle vi andre) på en rød tsunami. Den materialiserte seg ikke, og det fins en liten månestråle av håp. For eksempel : Tim Michels, den nevnte guvernør-kandiaten fra Wisconsin, vant ikke valget....takk og pris. Flere av samme stykke har også gått på en smell. Selv om Huset går til GOP velger jeg å se positivt på det....det kunne gått så mye verre.

Det er greit. Men pessimismen han sitter med har jeg forståelse for og da etter valget og. Men det var gøy at folket faktisk hørte på Biden når han advarte om at dette valget ville vært et vendepunkt om galingene i rødt hadde vunnet valget. 

Må bare su det er rart å snakke om rødt som noe forferdelig da jeg er så vant til å assosiere meg med den fargen 😅

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Dette har tydeligvis blitt typisk republikanere post-Trump. "If I don't win, it's rigged!"

Er det virkelig så vanskelig for dem å forstå at motstanderen rett og slett fikk flere stemmer? At motstanderen kanskje, jeg vet ikke, er bedre likt eller at det republikanske partiet rett og slett ikke er ønsket i flertallsposisjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Lake (R) fikk lite ut av batchen fra Maricopa i natt, og må nå ha ca. 2/3 av de gjenværende stemmene i Arizona. Det er nå overveiende sannsynlig at hun taper.

Nåja...Kari Lake tok innpå med 10k stemmer, alle de tre viktige demokratiske kandidatene fikk forsprangene sine krympet i natt. Men...det skal nok veldig mye til at hun vinner, selv om det er ca. 160k stemmer igjen å telle.

GOP plukket opp et nytt sete i Huset i natt og er som ventet på god vei til et snevert flertall der. Nå ligger det an til en makt kamp i partiet om lederroller mellom Mitch McConnell, minoritetsleder i Senatet  og Kevin McCarthy, minoritetsleder i Huset. McCarthy streber etter rollen som Speaker i Huset, men opplever sterk motvind fra høyresiden i eget parti, bl.a fra MAGA-mannen Andy Biggs (R-Az) . Begge har appellert til sine tilhengere for support. Så denne uka er det duket for oppvask-møter i GOP, bak lukkede dører. Beskyldningene kommer nok til å hagle, siden mange ønsker en forklaring på hvorfor valget ikke gikk som ventet. Noen skylder på Trump, MAGA-klanen skylder på McConnell. Nå får vi se hvor langt Trump-lojaliteten rekker...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (1 minutt siden):

Nåja...Kari Lake tok innpå med 10k stemmer, alle de tre viktige demokratiske kandidatene fikk forsprangene sine krympet i natt. Men...det skal nok veldig mye til at hun vinner, selv om det er ca. 160k stemmer igjen å telle.

Nettopp, tok bare innpå 10k - mindre enn ventet. Hun måtte nok ha tatt innpå mye mer. Jeg har ikke sett en eneste ekspert som ikke mener det er overveiende sannsynlig at Lake taper nå, inkludert republikanske. Men det er alltids en mulighet, uventede ting kan alltid skje. Hun kommer til å nærme seg mer før 100% er telt opp.

Ingen race calls enda. De fleste opererer med >99.9% sannsynlighet i sine modeller før de gjør et call.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Nettopp, tok bare innpå 10k - mindre enn ventet. Hun måtte nok ha tatt innpå mye mer. Jeg har ikke sett en eneste ekspert som ikke mener det er overveiende sannsynlig at Lake taper nå, inkludert republikanske. Men det er alltids en mulighet, uventede ting kan alltid skje. Hun kommer til å nærme seg mer før 100% er telt opp.

Ingen race calls enda. De fleste opererer med >99.9% sannsynlighet i sine modeller før de gjør et call.

Yep....og hvis/når Kari Lake taper, blir det garantert uro. Man kan bare håpe at hun og tilhengerne hennes tar hintet fra velgerne om at folk er lei av MAGA-ekstremistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...