Gå til innhold

Hvorfor krever forsikringsselskaper fødselsnummer for å gi et tilbud?


Datata

Anbefalte innlegg

Vi hører nesten daglig om identitetstyveri og personnummer fødselsnummer som kommer på avveier, så jeg har vært lite villig til å opplyse om mitt personnummer fødselsnummer mer enn nødvendig de siste årene.

Men henvender du deg til et forsikringsselskap for å be om et tilbud er det første de ber om personnummer fødselsnummer! Hvorfor er det nødvendig, er det noen her som har greie på det? Har de ikke lik pris til alle kunder eller?

Endret av Gaea
Endring av tittel etter TS sitt ønske
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ali q skrev (14 minutter siden):

Nei, et personnummer i seg selv er nyttesløst. Fødselsnummer derimot, det har en faktisk merverdi.. Fødselsnummer består av fødselsdato og personnummer.. Fødselsdato er 6 siffer, personnummer er 5 siffer, fødselsnummer er 11 siffer..

Når de spør etter personnummer så skal de ha alle 11 tallene. 

Har aldri vært bort noen plasser hvor de kun vil ha de 5 siste tallene. 
De 5 siste er verdiløse om en ikke har de 6 første. 

Endret av Dubious
  • Liker 4
Lenke til kommentar
ali q skrev (58 minutter siden):

Nei, et personnummer i seg selv er nyttesløst. Fødselsnummer derimot, det har en faktisk merverdi.. Fødselsnummer består av fødselsdato og personnummer.. Fødselsdato er 6 siffer, personnummer er 5 siffer, fødselsnummer er 11 siffer..

Ok, men da var det fødselsnummer jeg mente. Litt begrepsforvirring.

Lenke til kommentar

Det er mange tusenvis av IT-folk som har tilgang til uhorvelig mange personnummer (11 siffer) i databaser fordi det brukes i alt fra kredittsjekk til verifisering av identitet, så om dette virkelig var verdifullt hadde det nok vært på avveie for lenge siden.

På en måte bør en fremdeles beskytte dette, men det gjøres en god del endringer som gjør at de ikke er like enkelt å misbruke isolert som før.

Lenke til kommentar
Datata skrev (33 minutter siden):

Men jeg (ts) synes ikke jeg har fått noen god forklaring på hvorfor det er helt nødvendig for forsikringselskaper å ha fødselsnummeret mitt for å kunne gi et tilbud.

Mest trolig fordi det er mest effektive måte å raskt finne deg i datasystemer. Du kan i farten overse en bokstav i navnet ditt når du fyller ut et skjema på nett. På telefon er det veldig tidsbesparende å ta fødselsnummer, mange navn som må staves, med bredde av dialekter og variabel norsk kan det ta sin tid...

Du sjekkes jo umiddelbart opp mot register på historikk. Alder er et moment på prisen du får, men mest din historikk på uærlighet og hyppighet av uhell.

Med uærlighet, menes forsikringssvindel (som man sliter mer med nå), med risiko menes at du har hatt mange skader/uhell osv.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

Mest trolig fordi det er mest effektive måte å raskt finne deg i datasystemer. Du kan i farten overse en bokstav i navnet ditt når du fyller ut et skjema på nett. På telefon er det veldig tidsbesparende å ta fødselsnummer, mange navn som må staves, med bredde av dialekter og variabel norsk kan det ta sin tid...

Du sjekkes jo umiddelbart opp mot register på historikk. Alder er et moment på prisen du får, men mest din historikk på uærlighet og hyppighet av uhell.

Med uærlighet, menes forsikringssvindel (som man sliter mer med nå), med risiko menes at du har hatt mange skader/uhell osv.

Synes fortsatt at dette er tvilsom praksis der personvernet ikke blir tatt nok hensyn til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Datata skrev (På 8.11.2022 den 18.28):

Da skal det være korrigert alle steder unntatt overskriften, det fikk jeg ikke korrigert (vet ikke hvordan det gjøres), men folk forstår det, de er ikke mer tungnemme. 😉

Fiksa tittel nå, siden jeg først så det nå. Neste gang kan du rapportere tråden din og etterspør endring av tittel der eller send en pm til en moderator (vi som har brukernavn i grønt), så får du ordnet endring av tittel raskere :)

Lenke til kommentar
On 11/8/2022 at 6:31 PM, vidor said:

Det er mange tusenvis av IT-folk som har tilgang til uhorvelig mange personnummer (11 siffer) i databaser fordi det brukes i alt fra kredittsjekk til verifisering av identitet, så om dette virkelig var verdifullt hadde det nok vært på avveie for lenge siden.

På en måte bør en fremdeles beskytte dette, men det gjøres en god del endringer som gjør at de ikke er like enkelt å misbruke isolert som før.

For ikke å snakke om at de er latterlig enkelt å generere også. Du har ca 1000 personer per fødselsdato siden 2 av siffrene er kontrollsiffer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...