Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utstyr utenfor leilighet er tilkoblet mitt sikringsskap, som jeg betaler for..


Sneakydecoy

Anbefalte innlegg

Driver en del med hjemmeautomasjon for tiden. Kjøpte en "Pow-U" nylig. Dette er en dings som kobles på HAN-porten i strømmåleren, som da viser forbruk rett fra skapet. En av grunnene jeg kjøpte denne, var at jeg fikk en mistanke om at det er ting utenfor leiligheten som er koblet på mitt skap. Det er et par ledninger som går igjennom veggene, som ikke kommer tilbake andre steder.

Det ser nå ut som at dette stemmer. Det er en slags verkstedhall eller lager på andre siden av veggen. Når det var folk på andre siden sist, så registrerte jeg et totalforbruk på ca 800W, hvor bare rundt 150W var mitt utstyr (koblet ut varmeovner å lys). Det vil antagelig si at det er en varmeovn, å kanskje lys påkoblet mitt skap, som jeg da har betalt for i ukjent tid. Økningen forsvant når de dro igjen. Mulig en kurs som går igjennom en lysbryter.

Totalforbruket til den lille leiligheten er på rundt 9000kWt i året. Vet ikke om dette er mye. Strømmen var inkludert i leien før (mulig pga. dette ekstra utstyret), men har betalt strøm i nesten 10 år. Om dette utstyret utenfor har vært tilkoblet hele tiden så kan det vel være snakk om en del penger? Så langt har jeg bare registrert en hendelse, men jeg vil nok se flere framover, spesielt i vinter.

Kan også nevne at veggen mot hallen trolig ikke inneholder isolasjon, da jeg hører folk svært godt på min side. Veggen høres hul ut. Det kan kanskje delvis forklare høyt strømbruk.

Hva burde jeg gjøre her? Kanskje få en elektriker til å dokumentere hva som er tilkoblet? Trenger jeg advokat? Har jeg krav på tilbakebetaling? Det blir kanskje vanskelig å regne ut strømmen de har brukt, da det har vært forskjellige bedrifter over årene som har leid hallen som tilhører firmaet som eier hele bygget. Det er mange leiligheter og 4-5 bedrifter i bygget. Bygget ble også solgt en gang. Nå er det et eiendomsfirma som eier det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, minim said:

Når det er folk der så kan du prøve å se om det er lys på, skru av hovedsikring i skapet ditt og se om det blir mørkt? :)

Har ikke nok ikke tilgang til det. Hallen er ganske stor, og det er små rom mellom (altså; yttervegg - leilighet - hul vegg - små rom - vegg - hall) tror jeg. Tror ikke jeg kan se noe. Jeg kan derimot gjøre dette når det er folk der. Da vil de antagelig si noe om hva som foregår.. Det er også en dør dit, men den er sperret på begge sider, å har muligens alarm.

Edit. En risiko med å gjøre dette når det er folk der, er dersom de har tjuvkoblet seg på med vilje, så kan de finne på å koble ut utstyret, slik at det ikke er noe å dokumentere.

Endret av Sneakydecoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sneakydecoy skrev (6 minutter siden):

Har ikke nok ikke tilgang til det. Hallen er ganske stor, og det er små rom mellom (altså; yttervegg - leilighet - hul vegg - små rom - vegg - hall) tror jeg. Tror ikke jeg kan se noe. Jeg kan derimot gjøre dette når det er folk der. Da vil de antagelig si noe om hva som foregår.. Det er også en dør dit, men den er sperret på begge sider, å har muligens alarm.

Er det lyset så vil de nok fort begynne å leite etter feilen ihvertfall så da finner du det gjerne ut uten å måtte tilkalle elektriker, men dersom du skal følge det videre er det nok viktig å få det dokumentert FØR noe endres. Kan du ikke bare snakke med de neste gang de kommer å høre om de kan stå på telefon å se om noe går av når du skrur av sikringene i skapet?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, minim said:

Er det lyset så vil de nok fort begynne å leite etter feilen ihvertfall så da finner du det gjerne ut uten å måtte tilkalle elektriker, men dersom du skal følge det videre er det nok viktig å få det dokumentert FØR noe endres. Kan du ikke bare snakke med de neste gang de kommer å høre om de kan stå på telefon å se om noe går av når du skrur av sikringene i skapet?

Som jeg redigerte inn, så er det ikke umulig at det er en bedrift selv som har koblet seg på med vilje. Kan hende det var koblet ut når jeg begynte å betale strøm, som noen da koblet inn igjen senere. Det har vært mange episoder tidligere der strømmen min ble tatt uten varsel når det ble arbeidet med strømmen på andre siden, så jeg vil nok anta at de var fult klar over hvor ledningene kommer fra..

Lenke til kommentar

Dette høres merkelig ut. I alle fall at du ikke er informert om denne koblingen og at det ikke er satt opp en delmåler for å separere dette.

Det at du betaler for andres strømbruk er uholdbart, men hvordan du skal forholde deg tilbake i 10 år for dette blir vel advokatmat basert på estimeringer med den infoen som foreligger pr nå.

Er det snakk om at det har vært de samme folkene som har brukt din strøm alle årene så er det kanskje noen som har mer detaljer om hvordan dette har foregått før, for det virker ikke som noe som bare gjøres uten at det er avtalt noe form for kompensasjon.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, vidor said:

Dette høres merkelig ut. I alle fall at du ikke er informert om denne koblingen og at det ikke er satt opp en delmåler for å separere dette.

Det at du betaler for andres strømbruk er uholdbart, men hvordan du skal forholde deg tilbake i 10 år for dette blir vel advokatmat basert på estimeringer med den infoen som foreligger pr nå.

Er det snakk om at det har vært de samme folkene som har brukt din strøm alle årene så er det kanskje noen som har mer detaljer om hvordan dette har foregått før, for det virker ikke som noe som bare gjøres uten at det er avtalt noe form for kompensasjon.

Det er minst 3 forskjellige bedrifter som har leid, eller kanskje eid plassen, inkludert folk med kunnskap til å gjøre endringer på strømnettet selv. Tror det er et snekkerfirma som bruker plassen til lager nå.

Lenke til kommentar

Det spørs om det er verdt bryet med advokat basert på oppgitt forbruk. Nå er det selvsagt store variasjoner, men gjennomsnitt  forbruk for leilighet i blokk er i følge lenken under 10 899 kWh så du er i nærheten. Hadde først funnet ut hva det er og hvor mye det er snakk om ihvertfall før jeg gadd å bruke noe energi på det. Tidligere år med "gratis" strøm så har det nok vært neglisjerbart, men nå som prisen er høy og skal enda høyere hadde jeg fått ryddet opp i det.

 

https://www.elvia.no/smart-forbruk/forbruk-og-sparing/normalt-stromforbruk/

Lenke til kommentar

Må nok vente litt for å se om jeg får flere solide tegn til at dette faktisk skjer. Akkurat nå så er det ganske sjeldent det er folk der.

Kan også få elektriker til å koble ut disse ekstra ledningene, helst på huseiers regning, men da bør det kanskje vites hva som kobles ut, i tilfelle det er noe viktig.

Flere sikringer er også bare 10A, så denne ekstra belastningen gjør at leiligheten tåler mindre. En 15A kurs tror jeg har bare et taklys tilkoblet... Når det ble montert smartmåler for flere år siden, så sa elektrikeren at det var veldig mye rart i dette bygget. Rart det ikke ble nevnt disse ekstra ledningene.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Sneakydecoy said:

Må nok vente litt for å se om jeg får flere solide tegn til at dette faktisk skjer. Akkurat nå så er det ganske sjeldent det er folk der.

Kan også få elektriker til å koble ut disse ekstra ledningene, helst på huseiers regning, men da bør det kanskje vites hva som kobles ut, i tilfelle det er noe viktig.

Flere sikringer er også bare 10A, så denne ekstra belastningen gjør at leiligheten tåler mindre. En 15A kurs tror jeg har bare et taklys tilkoblet... Når det ble montert smartmåler for flere år siden, så sa elektrikeren at det var veldig mye rart i dette bygget. Rart det ikke ble nevnt disse ekstra ledningene.

Før du tar tak i en elektriker for å koble disse ut kan du gjøre noen steg selv som ikke vil koste deg masse penger.

Mest sannsynelig har disse ekstra ledingene du sier du har observert ut fra sikringskapet ditt egene kurser.
Dra ned de kursene og vent på reaksjon.

Om du ikke vet hvilke det evt er, så kan du enten prøve en etter en og se om noe ikke blir berørt i din egen bolig, eller ta av deksler i sikringskapet og se hvilke sikringer disse ledningene går inn i.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Dubious said:

Slå av sikringen, snip snip, slå på sikringen. 

Men prøv å bare ta sikringene først, finne ut om du har bruk for sikringen som går til den andre siden. 

Nei, nei, nei.. slå av sikringen, sett på en bryter, slå på sikringen..

Så slår du av og på bryteren i fem- ti sekunder med ujevne mellomrom.. litt gøy må du jo kunne ha etter å ha betalt i mange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hm.. Har nå funnet ut av flere ting; Gikk rundt med kraftig vannkoker for å sette belastning på ledningene, slik at jeg kunne se med varmekamera hvilke ledninger som går hvor.

Merkelappen på sikring 3 og 4 var feil, å måtte bytte plass. Kurs 3,4,5 går ut, eller via hallen og tilbake. Nr. 4 går dit fra to forskjellige rom (gang og soverom). Det er antagelig da 4 ledninger som kan være i bruk på andre siden.. Dette er via mine kurser, som alle er i bruk av meg. Det er ikke en separat sikring til bruk utenfor leilighet. Det står heller ikke noe i kursoversikten om det er noe påkoblet utenfor.

Ledningen som går fra soverommet til hallen er koblet til en splitter (som ikke splitter noe, men forlenger), så på denne er det enkelt å koble til en ledning, slik at strømmen kan måles. Har utstyr til dette. Denne ledningen kommer ikke tilbake noe sted i leiligheten.

Leiligheten er slik fordi den ble bygd om fra en bedrift for mange år siden tror jeg. Dette er den eneste leiligheten i første etasje. Den er såpass dårlig nå at den bør rives når jeg blir mer heldig med budrunder å flytter. Den har også et alvorlig radon problem som jeg har kontroll på selv, men gjetter på at det er i hele første etasje, inkludert bedriftene, men det er nå en helt annen sak.

Var noe aktivitet på andre siden i dag også. Registrerte en liten økning på 100-150W som jeg tviler på kommer fra meg. Har nå mistanke om at ledningene går til to forskjellige rom på andre siden. Skal høre med noen andre i bygget som har mer kunnskap om lover og regler. De kjenner også mer til både bygget og huseier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, ali q said:

Setter lett en tusenlapp på at trådstarter ikke har full kontroll av alt eget utstyr slik det påstås, men å innrømme at det kanskje bare var varmtvannstanken eller en noe annet som lever sitt eget liv kommer vel aldri til å skje

Det er ikke umulig.. Har aldri påstått full kontroll. Jeg har jo selv sagt at det må registreres mer tydelige tegn over tid for å være sikker på at dette skjer. Lagde kanskje posten litt tidlig. HAN-måleren i sikringsskapet har jeg hatt i knapt en uke. Jeg kan derimot ikke se noen grunn til at disse ledningene skal gå igjennom den veggen. En av ledningene går ut, og så inn igjen knapt en meter bort på samme vegg. Ingen grunn til det, med mindre den er tilkoblet noe.

Varmtvannstank har jeg tenkt på. Den er faktisk ikke i leiligheten.. Det er flere leiligheter på samme tank i dette bygget, å den sitter ganske langt unna i andre etasje. Det kan ta over et minutt før vannet blir varmt. Blir også kaldt i dusjen hvis noen tapper vann.

Kan vise seg å være litt hykleri fra min side, da jeg vet ikke hvor mange som er påkoblet tanken, eller hvem som betaler for den. Kan være en annen leilighet. Kan være huseier. Kan være delt med flere. Kan godt hende at jeg betaler strøm for bedriften, å noen andre betaler vann for meg.

Hvor ofte går en varmtvannstank av og på? Og hvor mye strøm trekker de?

Edit: Fant det på Elvia sine sider. I gjennomsnitt:

  • 60 prosent går til oppvarming 

  • 15-20 prosent til varmtvann 

  • 15 prosent til elektriske apparater 

  • 10 prosent til belysning

De bruker vanligvis 1500-2000W i starten, men hvor mye trekker de i når de er oppvarmet?

Endret av Sneakydecoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sneakydecoy skrev (På 7.11.2022 den 23.26):

Driver en del med hjemmeautomasjon for tiden. Kjøpte en "Pow-U" nylig. Dette er en dings som kobles på HAN-porten i strømmåleren, som da viser forbruk rett fra skapet. En av grunnene jeg kjøpte denne, var at jeg fikk en mistanke om at det er ting utenfor leiligheten som er koblet på mitt skap. Det er et par ledninger som går igjennom veggene, som ikke kommer tilbake andre steder.

Det ser nå ut som at dette stemmer. Det er en slags verkstedhall eller lager på andre siden av veggen. Når det var folk på andre siden sist, så registrerte jeg et totalforbruk på ca 800W, hvor bare rundt 150W var mitt utstyr (koblet ut varmeovner å lys). Det vil antagelig si at det er en varmeovn, å kanskje lys påkoblet mitt skap, som jeg da har betalt for i ukjent tid. Økningen forsvant når de dro igjen. Mulig en kurs som går igjennom en lysbryter.

Totalforbruket til den lille leiligheten er på rundt 9000kWt i året. Vet ikke om dette er mye. Strømmen var inkludert i leien før (mulig pga. dette ekstra utstyret), men har betalt strøm i nesten 10 år. Om dette utstyret utenfor har vært tilkoblet hele tiden så kan det vel være snakk om en del penger? Så langt har jeg bare registrert en hendelse, men jeg vil nok se flere framover, spesielt i vinter.

Kan også nevne at veggen mot hallen trolig ikke inneholder isolasjon, da jeg hører folk svært godt på min side. Veggen høres hul ut. Det kan kanskje delvis forklare høyt strømbruk.

Hva burde jeg gjøre her? Kanskje få en elektriker til å dokumentere hva som er tilkoblet? Trenger jeg advokat? Har jeg krav på tilbakebetaling? Det blir kanskje vanskelig å regne ut strømmen de har brukt, da det har vært forskjellige bedrifter over årene som har leid hallen som tilhører firmaet som eier hele bygget. Det er mange leiligheter og 4-5 bedrifter i bygget. Bygget ble også solgt en gang. Nå er det et eiendomsfirma som eier det.

Du må sjekke om ledningene går på din målesløyfe. Hvis du avslører at de gjør det vil jeg ha tatt bilder og dokumentert det. Du kan også få kraftselskapet til å sjekke dette. Jeg fikk de til å gjøre det, det kostet 800kr, men det er nærmere 20år siden så man må sikkert regne med en 2-3lapper nå. 

Det er jo også en liten sjangs for at dette for eksempel er frostsikring av vannrør eller lignende som du betaler for med en mistenkelig kabelføring, altså ikke noe kriminellt, men det blir synsing så dette må uansett sjekkes grundig.

Lenke til kommentar

Står måleren inne i din leilighet? hvis nei så skru av hovedsikringen i leiligheten og se forbruket FYSISK på strømmåleren. Ettersom AMS er digitale kan du trykke på en knapp til du kommer til sanntidsforbruket på selve måleren

Endret av Ephrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...