Jump to content

Bgr

Medlemmer
  • Content Count

    51
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

24 :)
  1. Ja. Vet ikke om denne motoren er verre eller bedre enn andre. Alt dette med soting, partikkelfilter, egrventil, turbo, dyser, u name it, er jo generelle problemer for alle turbodiesel når de blir gamle. Og bare 55k km på 10 år lukter det som flere har kommentert mye småkjøring av, noe som forsterker problemet. Hadde selv en 1.6hdi som gikk uten feilslag i 13 år og 190k km. Men da var det slutt på de gode tidene og fikk trøbbel med dyser, egr og turbo på løpende bånd. Når turboen røk for andre gang var det på tide å kvitte seg med bilen for litt over vrakpant. Så sånn er det vel bare. Ti år gammel diesel er en viss risikosport og dyre reparasjoner kan påregnes uansett merke.
  2. Har en Ford focus 2014 1.0 125hk som har 205/55-16 som oppgitt "standard" dekkdimensjon. Den ble levert med vinterhjul i 16" og sommerhjul i 17". Vinterhjulene i 16" er imidlertid utslitt. Så har jeg tilgang til et sett gode vinterhjul fra en eldre ford focus i 195/65-15. Det er jo samme rulleomkrets, og boltsirkel/innpress skal være det samme. Hadde dermed vært fristende å bruke opp de "gode" dekkene på den nyeste focusen. Men vil det være mulig å bruke 15 tommers felger på den nyeste focusen? Kan det for eks være at 15" felger ikke går pga større bremseskiver eller lignende problemstillinger og at 16" er minimum? Noen som vet?
  3. Og i 2013, da Zoe var ny, fikk den 5/5 stjerner. I 2021 fikk den 0/5. Mye av det sikkert pga. fravær av hjelpesystemer som ikke var vanlige i "hverdagsbiler" i 2013, men som har blitt vanlig nå. EuroNCAP er altså et bevegelig mål, sånn at det er nytteløst å sammenligne biler som er testet på forskjellig tidspunkt. Best mulig kollisjonssikkerhet og kontinuerlig utvikling er selvfølgelig en bra ting, men skulle man målt opp mot dagens vurderingskriterier, så hadde de fleste bilene vi kjørte rundt i for ti år siden fremstått som livsfarlige....
×
×
  • Create New...