Gå til innhold

Staten dekker begravelsen til tidligere biskop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (7 minutter siden):

Hun har i ettertid sagt at hun har fått dekket rullestol av NAV. 

Hvor? :) 

EDIT: Ser du redigerte.

Sitat

Takk!

Ser ut til at det faktisk var en grei løsning siden det var anbefalt av psykologen. Virker som det fort kunne blitt dyrere og mer styr for staten å ikke etterkomme det, absurd nok. Hvis dette hjelper pasienten gjennom BIID-diagnosen så er det ikke verdens verste bruk av skattepenger.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Vi har vel ganske forskjellig oppfattelse av hva som er grei bruk av skattepenger. 

Psykisk helse er veldig viktig bruk av skattepenger etter min mening. Dersom det å hjelpe denne pasienten holder diagnosen i sjakk og hindrer at hen sklir enda mer ut og koster mer ressurser så er det bra etter min mening. Ser ut til at det var psykologens vurdering ut fra videoen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Psykisk helse er veldig viktig bruk av skattepenger etter min mening. Dersom det å hjelpe denne pasienten holder diagnosen i sjakk og hindrer at hen sklir enda mer ut og koster mer ressurser så er det bra etter min mening. Ser ut til at det var psykologens vurdering ut fra videoen.

Psykisk helse er viktig etter mitt syn også. Men det er ingen psykisk helsehjelp i at personer som ikke trenger rullestol får rullestol av staten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, debattklovn said:

Psykisk helse er viktig etter mitt syn også. Men det er ingen psykisk helsehjelp i at personer som ikke trenger rullestol får rullestol av staten. 

Hva er din grense for symptomlindring i psykisk helsevesen? Bare piller (selv om det kanskje koster mer enn f.eks. rullestolen) eller setter du grensen et annet sted?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, shockorshot said:

Hva er din grense for symptomlindring i psykisk helsevesen? Bare piller (selv om det kanskje koster mer enn f.eks. rullestolen) eller setter du grensen et annet sted?

Personer som har vrangforestillinger trenger ikke å få vrangforestillingene sine "oppfylt" som mange ser ut til å mene, de trenger å få hjelp til å bli kvitt dem eller hjelp til å leve med dem uten å gå inn i dem. 
Hvor sunt er det for en funksjonsfrisk kropp å  begynne bruke rullestol mesteparten/hele døgnet?
Er det helsebringende? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (På 30.10.2022 den 19.44):

Hun var en omstridt person innenfor Den Norske Kirke, mye fordi hun var en foregangsperson for homofile. Hun var på mange måter forut for sin tid og et menneske som ble respektert også i kretser som var uenig med hennes syn.

At staten dekker hennes begravelse har neppe noe med pengemangel å gjøre, det er en takk og æresbevisning fra statens side. 

Nemlig, og i tråd med woke-utviklingen er det ikke logisk å klage over offentlig begravelse for en slik. Da vi tvert om kan imøtese en periode der det lages statuer og gatenavn for personer som KC Friele og Rosemarie Köhn.

Statue og gate til ære for Siri Sunde, ganske sikkert. Fordi hun ville være prest og møtte på disse kjempevrange folkene burde Gardermoen skifte navn til Siri Sunde. Og vi kan komme til å se dette skje. 

https://www.nrk.no/innlandet/xl/siri-sunde-rydda-veg-for-oss-som-kjem-etter.-1.15741499 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, debattklovn said:

Personer som har vrangforestillinger trenger ikke å få vrangforestillingene sine "oppfylt" som mange ser ut til å mene, de trenger å få hjelp til å bli kvitt dem eller hjelp til å leve med dem uten å gå inn i dem. 
Hvor sunt er det for en funksjonsfrisk kropp å  begynne bruke rullestol mesteparten/hele døgnet?
Er det helsebringende? 

Så symptomlindring for psykisk helse innenfor sykdommer/vrangforestillinger som ikke har en fungerende behandling, er ikke du for? De må bare tåle det uten lindring?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/30/2022 at 7:44 PM, SilverShaded said:

Hun var en omstridt person innenfor Den Norske Kirke, mye fordi hun var en foregangsperson for homofile. Hun var på mange måter forut for sin tid og et menneske som ble respektert også i kretser som var uenig med hennes syn.

Å være prest og akseptere homofili er vel mye det samme som å sitte i en Pepsi-bil og åpent drikke Coca-cola. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, sedsberg said:

Skal staten dekke det? Og er det en fin grense for behandling?

Jeg vet ikke i hvilken grad staten dekker cellegift- og strålebehandling til kreftpasienter, men det bør vel dekkes tilsvarende for trans-personer? Jeg forstår ikke problemstillingen, hvorfor skulle det å være trans medføre endringer i statens bidrag til kreftbehandling?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (På 30.10.2022 den 19.21):

Hvorfor skal skattebetalerne, du og jeg, dekke begravelsen til denne Rosemarie Køhn? Har hun ikke fått lønn for jobben som biskop mellom 1993-2006? Eller hva med pensjon? 

Som nemnt så er gravferd på statens kostnad ei ordning for å ære personar som har hatt viktige posisjonar i det norske samfunnet.
Ho har sjølvsagt hatt lønn for jobben som biskop, men kanskje kan håpet om å få statsbetalt gravferd være det som skulle til for at ho gjorde jobben utan å kreve meir lønn medan ho var i live?

Eg vil også legge til at alternativet til ei statleg betalt gravferd vil ikkje nødvendigvis være at staten ikkje brukar pengar på ære Køhn, alternativet hadde fort vært at staten hadde brukt nokre millionar på å få ein steinhuggar til å sette opp ei statue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...