Gå til innhold

Staten dekker begravelsen til tidligere biskop


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal skattebetalerne, du og jeg, dekke begravelsen til denne Rosemarie Køhn? Har hun ikke fått lønn for jobben som biskop mellom 1993-2006? Eller hva med pensjon? Dersom det ikke finnes penger i boet, får de etterlate søke om støtte fra nav til begravelsen som alle andre. Jeg er så dritt leie av å slite i hamsterhjulet hver dag, bare for å se at skattepengene jeg tvinges til å betale sløses bort på alt mellom himmel og jord, i dette tilfellet bokstavelig talt!

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig at man begraves på statens regning hvis man har hatt en spesiell funksjon/betydning i samfunnet. Jeg har ingen problemer med dette.

Hvis det hjelper, så kan vi si at det er mine skattepenger som går til denne begravelsen. Dine går til sykehusene. ;) 

Hvis du er misfornøyd med å "slite i hamsterhjulet" så ville jeg vurdert å gjøre noen endringer i livet slik at du kan få det bedre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Tabris skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig at man begraves på statens regning hvis man har hatt en spesiell funksjon/betydning i samfunnet. Jeg har ingen problemer med dette.

Hvis det hjelper, så kan vi si at det er mine skattepenger som går til denne begravelsen. Dine går til sykehusene. ;) 

Hvis du er misfornøyd med å "slite i hamsterhjulet" så ville jeg vurdert å gjøre noen endringer i livet slik at du kan få det bedre.

Vel jeg spinker og sparer for å kunne trappe ned, men det er jo ikke lett når skattene bare øker år for år! Spesielt den økte skatten på aksjegevinst provoserer meg veldig! Men det må vel til når state også skal betale begravelsen til folk! Finnes det ikke grenser? 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (3 minutter siden):

Det er ikke noen veldig saklig sammenheng mellom det du sier du er misfornøyd med (høy skatt) og det du henger deg opp i (at staten dekker begravelsen til en person som har gjort en stor innsats for samfunnet) 

Mange bekker små gjør en stor å. Staten får jo aldri nok penger, og det er jo ikke rart slik det øses ut! 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er ganske respektløst at du gjør narr av den avdøde biskopen ved å harselere over navnet hennes.

Hun var en omstridt person innenfor Den Norske Kirke, mye fordi hun var en foregangsperson for homofile. Hun var på mange måter forut for sin tid og et menneske som ble respektert også i kretser som var uenig med hennes syn.

At staten dekker hennes begravelse har neppe noe med pengemangel å gjøre, det er en takk og æresbevisning fra statens side. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Norge har et høyt skattenivå, men ikke høyere enn våre naboland. Det er ingenting som tilsier at vi sløser med offentlige midler i større grad enn andre land. Kvaliteten på tjenestene våre er etter min oppfatning høyere eller på høyde med andre sammenlignbare land. 

221719790_Skjermbilde2022-10-30kl_19_42_55.thumb.jpg.4e850067e63b903706c107a5f17b1e46.jpg
Kilde:     Piketty, T. (2014). Capital in the 21st Century. Cambridge: Harvard University Press

Når det er sagt er jeg heller ikke noe fan av at offentlige midler sjenkes trossamfunn og religion, men det store bildet tilsier nok at dette er fornuftig bruk også. De er jo tross alt skattebetalere de også.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (8 minutter siden):

At staten dekker hennes begravelse har neppe noe med pengemangel å gjøre

I så fall er det enda verre, med tanke på alle som sliter med å få endene til å møtes i dag. Spesielt de som tjener minst kunne heller fått mindre skatt. Det er en skam at inntekt under 250 000 skattlegge. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (42 minutter siden):

Er vel ca 50øre pr person i skatt for begravelsen der..

Skal de virkelig bruke over 2,5 millioner på denne begravelsen? Jeg blir helt matt! Noen av oss er tydligvis mer verdt enn andre. Mens jeg er helt verdiløs, bare fordi jeg har feil farge. Lurer på hva Rosemarie selv ville tenkt om dette. Jeg håper og tror at hun ville skjemmes, og heller ønsket at pengene for eks gikk til Fattighuset. Som har fått kuttet sin finansiering, på skarve 600K, grunnet pengemangel i staten! 

Her har nok alle som må legge seg med tomme mager stor sympati. Biskopen må jo ha høvelig begravelse!

Eller hva med alle de som stryker med, fordi staten ikke har råd til å dekke behandling?

I stedet skal vi bruke pengene på noen som allerede er død.

Penger som brukes på en ting, er penger som ikke kan brukes på noe annet. Virker som mange sliter med å forstå dette, spesielt staten. Men det er kanskje ikke så rart, når de bare kan øke skattene.

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Pengene brukes for å hedre og for å anerkjenne hvor viktig hennes tankegang har vært og fortsatt er for samfunnet.
Jeg synes i dette tilfellet det er helt uproblematisk.

Jeg har mye mindre sans for andre ting vi daglig betaler for.


Hvorfor skal politi og militærer ha egne prester som betales med mine penger?
Hvorfor skal jeg betale for gigantiske infrastrukturprosjekter som er mer prestisje enn funksjon?

Det er mange sånne spørsmål og svar, men det er jo dette med å leve i et demokrati som til syvende og sist betyr at jeg kan ikke alltid vinne frem med mine synspunkter ;)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis jeg får lov til å sette meg selv på en reservasjonsliste som forhindrer en PREST ifra å dukke opp hos mine pårørende (når både jeg og mine pårørende for lengst er utmeldt av DNK, men likevel blir stående oppført i statlige registre med "Sokn") hvis jeg skulle være i en dødsulykke så kan jeg gjerne dekke begravelsen hennes helt selv. Det er helt sinnsvakt for meg at jeg ikke blir kvitt slikt piss selv hvis jeg er villig til å betale for at en NØYTRAL STATLIG REPRESENTANT skal informere mine pårørende om min død..

Endret av ali q
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...