Gå til innhold

Lønner det seg å kjøpe en litt dyrere elbil?


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Tullballj said:

Når jeg kjører på hytten som ligger 50 mil unna må jeg typisk lade 2-4 ganger på veien.  Det medfører ekstra tid på 1-2 timer

Ladefarten på VAG trillingene er jo helt elendig, topper ut på 30-35 kW. Det er virkelig dårlig. Men disse bilene er vel ikke i salg lenger nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
43 minutes ago, AndersT2 said:

Alt er å gamble ved valg av bil.

168 000 for batteri på 10 år er ikke så galt det, koster vel 90.000,- å kjøpe det med bilen hvis jeg ikke husker feil, og uten å ha bekymring på at det ryker.

De har batteribytte eller x antall hurtiglading i leieprisen, og har skaffet avtale med en av leverandørene slik at man får ladet veldig mange stedet nå etter hvert, samtidig som de bygger ut.

Er firmaet konk, så sitter det ett batteri i bilen, det forsvinner jo ikke. Og kreditorene kan man nok forhandle med.

Trekker de seg ut av Europa så vil jeg nok gjette på at de prisene man får ikke er så gale at det ikke er å leve med.

Bra det er noen som tenker nytt, og hadde de vært smarte så hadde de lisensiert ut til mindre oppstartsfirmaer som og fått enda større utbredelse enn å ha alt låst.

 

Dersom firmaet går konk (eller den norske delen av selskapet, det er helt sikkert delt opp), så kjøper noen opp boet og de eier da batteriet i din bil. De er da ikke ansvarlig for forpliktelsene som det selskapet som gikk konkurs inngikk. 
Hvordan du skal kunne forhandle med de, når de har ALLE kortene på hånden ser jeg ikke. 

Selv om de ikke går konkurs, så har du et massivt problem 10-15 år frem i tid. Skal de aldri revolusjonere batteriene sine ettersom nye batterier om 15 år skal passe i gamle biler og gamle batterier skal passe i nye biler? Eller faser de ut gamle batterier, slik at du om 15 år ikke har noen mulighet til å bytte lenger?

Det er fint å tenke nytt, men om noe slikt skulle fungert, så måtte "alle" bilprodusentene gått sammen om standardiserte batterier. Da kunne du valgt bil og batteritilbyder separat, og man hadde fått konkurranse på begge sider og man hadde fått mange batteribyttestasjoner.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt model 3 som eneste familiebil siste 3+ år, og kan skrive under på at det fungerer veldig fint. (2 voksne og 2år + 6år barn)

Det er nok plass i den, og vil sammenligne med en Octavia stasjonsvogn i hva man får med seg, så lenge det ikke er store enkelt kolli. 

Jeg kjører endel på motorvei på langturene vi tar. Jeg synes WLTP rekkevidden / forbruk / ladehastighet på Model 3 LR 2019 er _akkurat_ bra nok.

Vil ikke anbefale å fire på noen av de for å kunne bruke bilen komfortabelt som nr 1 bil. Selv om jeg skulle ønske meg mer praktisk lasterom og høyere sittehøyde, bedre innlasting i bakseter. Så er det ikke noe tema, siden ingen av de andre bilene leverer på grunnkriteriene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (15 timer siden):

Dersom firmaet går konk (eller den norske delen av selskapet, det er helt sikkert delt opp), så kjøper noen opp boet og de eier da batteriet i din bil. De er da ikke ansvarlig for forpliktelsene som det selskapet som gikk konkurs inngikk. 
Hvordan du skal kunne forhandle med de, når de har ALLE kortene på hånden ser jeg ikke. 

Selv om de ikke går konkurs, så har du et massivt problem 10-15 år frem i tid. Skal de aldri revolusjonere batteriene sine ettersom nye batterier om 15 år skal passe i gamle biler og gamle batterier skal passe i nye biler? Eller faser de ut gamle batterier, slik at du om 15 år ikke har noen mulighet til å bytte lenger?

Det er fint å tenke nytt, men om noe slikt skulle fungert, så måtte "alle" bilprodusentene gått sammen om standardiserte batterier. Da kunne du valgt bil og batteritilbyder separat, og man hadde fått konkurranse på begge sider og man hadde fått mange batteribyttestasjoner.
 

Batteriet sitter i en kasse i bunn av bilen, kan bygge mye forskjellig rundt den størrelsen. Heller ikke noe problem å ha 2 type batteri fasonger i en slik batteribytte stasjon. Stasjonen vet hvilken type bil som bytter, og bare velger ritkig batteri, slik de i dag kan gjøre med 75 og 100kWh batteriene. 

Heller ikke vanskelig å bygge inn noe av elektronikken for lading i selve batteriet, da vil ikke utstyret ombord i bilen ha noe å si for batteriversjonen som sitter i selve batterimodulen.

Høres verre ut med biler hvor det er vanskelig å bytte batteri, og veldig fordyrende. Men håpet er nok at reperasjon av batterier blir en god industri, så vil vanlige biler også leve lenge, ellers så ser det mer ut som bruk og kast.

Lenke til kommentar
kremt skrev (15 timer siden):

Ladefarten på VAG trillingene er jo helt elendig, topper ut på 30-35 kW. Det er virkelig dårlig. Men disse bilene er vel ikke i salg lenger nå.

Det er ikke så farlig med lav DC lading når batteriet er lite. Hadde maks 35kW på min eGolf 24kWt (Fikk faktisk 43kW en perfekt sommerdag etter lang kjøring som overrasket veldig).

De fleste som kjøper småbiler med lite batteri gjør det med tanke på kort kjøring, og man bør har mulighet for lading hjemme uansett når man kjøper elbil (Spesielt på grunn av kost). Selv på langturene jeg tok med eGolfen så var det normalt aldri mer enn maks 15min ved en hurtiglader. Lengste turen jeg hadde i bilen var 36 mil, det meste på motorvei med 90-110km/t, og hadde 3 ladinger på den turen. Den ene var mens jeg var inne å handlet, og da slapp ventetid. De andre var ca 15 minutter. Greide 12mil med bilen ved normal kjøring, 14 hvis jeg presset penkjøring til max.

VAG trillingene har litt mindre batteri enn den eGolfen.

Lenke til kommentar
kremt skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde en facelift, de har 31 kwt netto. Blir fort 30-50 minutter for å lade fra 10 til 60-70 % da, det er for dårlig.

Det tar det samme med biler med stort batteri også ofte.

Ladetid henger sammen med batteristørrelse og volt/amp som de kan ta.

Min nye Hyundai Ioniq 5 med 72,6 kWt batteri skal kunne lade 10-80% på 18 min, men det er på grunn av 800V system, og fås kun ved helt optimale forhold. Andre biler med samme batteristørrelse men med 400V dobler tiden på samme mengde lading under optimale forhold, altså rundt 40min. Det er helt normale ladetider etter batteristørrelse du refererer til.

Alle skulle ønske det var bedre.

Hvis man lærer seg å kjenne bilen, så er heller ikke ladekurven linjær. Man kan spare mye tid med å stoppe ladingen tidligere som regel, og heller ta ett ladestopp til. De fleste biler lader høyere opptil 40-50% ett sted, og dabber av etter det. Så skal man kjapt frem, er oftest flere ladestopp kjappere enn få og lange.

Det er jo bare å se på Porsche sin Taycan, annonserer 270kW lading, men får det ett par minutter under optimale forhold rundt 10% merket eller noe slikt, greier som regel 200kW til 30% tror jeg det var før det går litt nedover.

Legger ved ladkurve fra en del biler

En av de beste bilene på markedet for DC lading er "Fat" e-Tron

Både Porsche og Tesla (blå og grønn) er det lurt å kjøre lå langt ned som mulig, for så å dra til neste lader ved rundt 30% for å komme kjapest frem. Mens Ioniq 5 så bør man kanskje holde ladingen mellom 30 og 70% (Den har en liten dupp ved 55% alltid).

Alle Teslaer ser det ut til at man ikke bør lade lenger enn 60%, mens de fleste andre har ok hastighet frem til 70 og 80.

Legger ved for e-Up også, ser ut som man bør stoppe ved 40-50% for å bruke minst tid på lading, selv om kurven ikke er så veldig bratt, så det vil komme an på hvor lang tid det tar fra avkjøring til lading på de forskjellige stedene om man sparer noe.

porsche-taycan-934-kwh-2021-dcfc-power-comparison-20210607.jpg.26619556e6f781e123a22f42f754ec95.jpg

 

https://insideevs.com/news/463751/volkswagen-ev-triplets-dc-fast-charging-tested/

volkswagen-e-up-dcfc-20210101.jpg.7f1158fe6f537197d17226fa0af3a7f0.jpg

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 timer siden):

Tesla 3;  2barn -> 2år + 6år

 

 

Det er dessverre kombinasjonen alle bilprodusenter kjører på. Er man uheldig å ha 3 barn, så er det ikke mange biler igjen. (tesla x, 7 siffer pris.) og diverse kinesisk dritt til 750k.

Med 2 barn så passer ALLE biler. Til og med Bmw i3.

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
15 hours ago, Complexity said:

Spretter vel opp igjen snart med moms å vektavgift på nye biler 

Jeg er ikke så sikker på dette. Antall elbiler til salgs har tredoblet seg siden i sommer, 4k > 12k. Renten er på vei opp, bruksfordeler for elbiler er på vei til å fases ut. Det er ingen gullgruve lenger. Plutselig skal "alle" selge biler, men hvem skal da kjøpe alle disse overprisede bilene og betale 6-7 % rente samtidig som man sitter igjen med mindre og mindre til overs per måned, nye skatter og avgifter i øst og vest.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Sommer2022 said:

 

Det er dessverre kombinasjonen alle bilprodusenter kjører på. Er man uheldig å ha 3 barn, så er det ikke mange biler igjen. (tesla x, 7 siffer pris.) og diverse kinesisk dritt til 750k.

Med 2 barn så passer ALLE biler. Til og med Bmw i3.

Ja, det tar sin tid for de store bilfabrikantene å komme seg til markedet. Nå har jo EU satt sundown på fossilbiler om 13år, så det sier nok litt om hvor lang tid dette kommer til å ta. 

Bilindustrien i Tyskland er i lobbymodus for å beholde status quo.

En elektrisk VW Touran med over 500km rekkevidde og 4hjulstrekk til under 500.000 kr kommer nok ikke med det første. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, AndersT2 said:

Det tar det samme med biler med stort batteri også ofte.

Ladetid henger sammen med batteristørrelse og volt/amp som de kan ta.

Min nye Hyundai Ioniq 5 med 72,6 kWt batteri skal kunne lade 10-80% på 18 min, men det er på grunn av 800V system, og fås kun ved helt optimale forhold. Andre biler med samme batteristørrelse men med 400V dobler tiden på samme mengde lading under optimale forhold, altså rundt 40min. Det er helt normale ladetider etter batteristørrelse du refererer til.

Alle skulle ønske det var bedre.

Hvis man lærer seg å kjenne bilen, så er heller ikke ladekurven linjær. Man kan spare mye tid med å stoppe ladingen tidligere som regel, og heller ta ett ladestopp til. De fleste biler lader høyere opptil 40-50% ett sted, og dabber av etter det. Så skal man kjapt frem, er oftest flere ladestopp kjappere enn få og lange.

Det er jo bare å se på Porsche sin Taycan, annonserer 270kW lading, men får det ett par minutter under optimale forhold rundt 10% merket eller noe slikt, greier som regel 200kW til 30% tror jeg det var før det går litt nedover.

Legger ved ladkurve fra en del biler

En av de beste bilene på markedet for DC lading er "Fat" e-Tron

Både Porsche og Tesla (blå og grønn) er det lurt å kjøre lå langt ned som mulig, for så å dra til neste lader ved rundt 30% for å komme kjapest frem. Mens Ioniq 5 så bør man kanskje holde ladingen mellom 30 og 70% (Den har en liten dupp ved 55% alltid).

Alle Teslaer ser det ut til at man ikke bør lade lenger enn 60%, mens de fleste andre har ok hastighet frem til 70 og 80.

Legger ved for e-Up også, ser ut som man bør stoppe ved 40-50% for å bruke minst tid på lading, selv om kurven ikke er så veldig bratt, så det vil komme an på hvor lang tid det tar fra avkjøring til lading på de forskjellige stedene om man sparer noe.

porsche-taycan-934-kwh-2021-dcfc-power-comparison-20210607.jpg.26619556e6f781e123a22f42f754ec95.jpg

 

https://insideevs.com/news/463751/volkswagen-ev-triplets-dc-fast-charging-tested/

volkswagen-e-up-dcfc-20210101.jpg.7f1158fe6f537197d17226fa0af3a7f0.jpg

 

Men disse tallene gir liten mening uten at man ser på forbruket. 

Tesla Model 3 er vel fortsatt den som legger til mest rekkevidde på 20 min lading tror jeg. Men det er lett å bli forvirra av dette, for det er ekstreme forskjeller hva slags kjøring man gjør.

I NAF sin test der de kjører i 80 km/t på landevei, så kommer Ioniq 5 høyt opp på rekkevidde lagt til, men når man flytter seg til motorvei i 110 - 120 km/t så faller den igjennom pga høyt forbruk.

 

 

2DEAFD49-BE06-4E82-A867-8B275596B734.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (12 timer siden):

Med 2 barn så passer ALLE biler. Til og med Bmw i3.

Kanskje når barna har bikka 4 år og alt småbarnsutstyret ikke lenger er nødvendig. Med bakovervendte barneseter, barnevogn, bæremeis, barneseng + madrass og klær+mat til en helg på hytta fyller jeg lett opp 750 l bagasjerom med min lille 2+2 familie. I hverdagen fungerer en Leaf fint, men kunne aldri hatt sedan ala Model 3 som bil til langtur og weekender. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Dassen said:

Kanskje når barna har bikka 4 år og alt småbarnsutstyret ikke lenger er nødvendig. Med bakovervendte barneseter, barnevogn, bæremeis, barneseng + madrass og klær+mat til en helg på hytta fyller jeg lett opp 750 l bagasjerom med min lille 2+2 familie. I hverdagen fungerer en Leaf fint, men kunne aldri hatt sedan ala Model 3 som bil til langtur og weekender. 

Vet ikke hvilken bil du sammenligner med, men med riktig barnevogn, og pakke i bagger, så har jeg ikke noe problem med plassen. To barnevogner går ikke da.

Veldig god plass til barnestoler, men innlasting av unger er klønete pga lav takhøyde.

Her er Bugaboo Buffalo som er en fullsize vogn, inkludert sportsdel i Model 35FB46B0C-E486-4A48-97D5-2D46D174D36C.thumb.jpeg.348a1dbb223ab94bd73a6fc2e347fc3c.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Vet ikke hvilken bil du sammenligner med, men med riktig barnevogn, og pakke i bagger, så har jeg ikke noe problem med plassen. To barnevogner går ikke da.

Veldig god plass til barnestoler, men innlasting av unger er klønete pga lav takhøyde.

Her er Bugaboo Buffalo som er en fullsize vogn, inkludert sportsdel i Model 3

Ser det er god dybde der, har samme vogna. Også er det vel plass til en bag eller to foran i tillegg. Jeg gleder meg til jeg kan kjøpe bil i den størrelsen om et års tid. Med alt pikk-pakk vi må ha med nå, så fyller vi dette bagasjerommet. 
1191013248_Skjermbilde2022-10-29kl_08_12_31.thumb.jpg.d2ac97ef40c885420fccd8766de0029e.jpg

Lenke til kommentar

Det går fint med en Emaljunga XT90 baki model 3 også. Dette er og en stor vogn.

Men sportselen går de inn slik den andre vognet på bildet over - men bruker man liggedelen (den man bruker når ungene er veldig små) så må den ligge bak understellet og vogna tar dobbelt så mye plass.

Men da får man jo andre ting i høyden over understellet til vogna, og liggedelen kan også fylles ned bagasje.

Er god plass i Model 3 men man må spille Tetris som sakt.

Ser Leaf er nevnt her som bedre enn Model 3. Jeg eier en Leaf også, og vogna går fint baki den uten tetris men da er det ikke mye plass til andre ting siden den må stå på høykant. Man må også fjærne hattehylla.

Det Leafen er mye bedre enn Teslan på er å få ungen inn og ut av barnestol. Firkantige høye dører på leaf mens det er lave bøyde dører på Model 3. Så litt Tetris der og 😅

Edit: har sett folk har kjøpt kompakte vogner som passer under panseret på bilen. Kan man bruke slike er man godt berget med plass.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...