Gå til innhold

Hijab debatt på NRK avlyses grunnet Iran. Undring og spørsmål. .


Vi diskuterer ikke hijab når dette er svært anspent i et annet land.   

46 stemmer

  1. 1. Hva tenker du?

    • Dette skal ikke diskuteres nå
      2
    • Vet ikke, usikker
      7
    • Det passer å diskutere dette nå
      37


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Dette handler til syvende og sist om NRKs uduglighet og berøringsangst. Trist å se alle bortforklaringene her, ettersom NRK kunne fint forandre vinklingen hvis det var problemet, uten å kansellere hele debatten.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Tilbakemeldingene jeg leser på Instagram kommer fra mange norskiranske kvinner som mener at å diskutere hijabbruk i frie Norge er å redusere det som skjer i Iran ned til et spørsmål bare om plagget hijab, og ikke kvinneundertrykkelsen og mangelen på menneskerettigheter og retten til å velge selv. Så de er misfornøyd med at vinklingen for debatten var ment å ta utgangspunkt i det som skjer i Iran, overført til Norge.

Høres merkelig ut at det ikke skal være mulig å diskutere det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (1 time siden):

– Vi har lagt bort dette tema for i dag rett og slett fordi vi ikke i mål med et godt nok panel til det vi ønsket å debattere.
- Fungerende redaksjonssjef i Debatten, Gunnhild Viken (bort)forklarer til VG

Utrivelig å fortelle Lily Bandehy og de andre at de ikke er dyktige nok til å kunne ha en debatt om hijab pga Iran. Vet ikke om jeg er enig i den eller kjøper den.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Ekspertkommentator said:

Endring innenfra? Det er vel mere at de "moderate" lar de erkekonservative fronte endringer i samfunnet som de egentlig synes er greie.
Jeg har sett fint lite eksempler på moderate som har gjort noe som helst for å stå imot de erkekonservative. I stedet er det de frafalne her i Norge som er modige og risikerer liv og helse med å fremme kritikk mot islam.

Offentlig Islamkritikk som fremmes av troende har fremdeles den ulempen at den brukes av andre såkalte islamkritikere hvis mål er ingen Islam, det koster ofte mer enn det smaker.
Også er det jo gjerne slik at dersom man finner nok å kritisere, så har man kanskje ikke lyst å tilhøre Islam lenger, dermed er det en viss logikk at mye kritikk kommer fra såkalte frafalne.
Jeg forsøkte å finne et inlegg fra tidligere hvor jeg listet opp eksempler på troende som kritiserte ulike deler av Islam offentlig også, men jeg kunne ikke finne den, men her er et mindre utfyllende forslag til hvor du kan lete hvis du vil ha flere eksempler på moderate som har gjort noe som helst.

De såkalte skamløse jentene Nancy Herz, Sofia Nesrine Srour, Amina Bile, organisasjonen for skeive muslimer Salam, forfatter og forsker Bushra Ishaq, aktivisten Sara Azmeh Rasmussen, musiker og filmskaper Deeyah Khan, Sister-hood magazine, skribenten og legen Mohammad Usman Rana, aktivist og tv-personligheten Faten Mahdi Al-hussaini, journalisten Shazia Sarwar, avisen utrop, journalist og fotograf Afshin Ismaeli, magazinet Shuddhashar, forfatteren Shahvand Shirazi, jornalist og diplomat Ayesha Wolasmal, forfatter Noshin Saghir, aktivist og forfatter Rahma Hamed, debattant og politiker Mina Adampour, komiker Ahmed Mamow, artisten Sofian Benzaim, artisten Noora Noor, artisten Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid, med fler...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som har skjedd er nok heller dette:

NRK profilerer en rekke kvinner i hijab og har hatt mange "gladreportasjoner" om hijab. De er redde for at situasjonen i Iran kan sette det i et dårlig lys så de høye herrer har tatt en prat rundt borda på Marienlyst eller hvor det er de holder til og funnet ut at dette er en dårlig ide. Det er det jeg tror.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ekspertkommentator said:

Dette handler ikke om hijab som religiøst plagg. I Iran er dropping av hijab et symbol på at folk er lei av å bli kontrollert og undertrykket av det erkekonservative prestestyret. Dette trodde jeg opplagt. 

Det er nokså opplagt.
Såvidt jeg vet, er det helt riktig å omtale plagget hijab som et religiøst plagg, uten at det medfører at en slik beskrivelse hindrer plagget fra å være symbolsk, jeg skulle tro alle religiøse plagg er symbolske plagg.
Poenget er at man beskriver opprøret i Iran for enkelt, dersom man skal ha det til å kun dreie seg om dette reiligiøse -og symbolske hodeplagget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser nå et det er blitt mer opplyst hva som var tema/agenda til debatten, som ble avlyst. Det oppklarer noe https://www.dagbladet.no/kultur/kaster-om-pa-kort-varsel/77557291

Hvilke stemmer bør være med hvis vi skal diskutere hijab i Norge i lys av Masha Aminis død og hijabpåbudet i Iran og andre islamistiske land? 

Les resten i lenke her... 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Atib Azzad said:

De såkalte skamløse jentene Nancy Herz, Sofia Nesrine Srour, Amina Bile, organisasjonen for skeive muslimer Salam, forfatter og forsker Bushra Ishaq, aktivisten Sara Azmeh Rasmussen, musiker og filmskaper Deeyah Khan, Sister-hood magazine, skribenten og legen Mohammad Usman Rana, aktivist og tv-personligheten Faten Mahdi Al-hussaini, journalisten Shazia Sarwar, avisen utrop, journalist og fotograf Afshin Ismaeli, magazinet Shuddhashar, forfatteren Shahvand Shirazi, jornalist og diplomat Ayesha Wolasmal, forfatter Noshin Saghir, aktivist og forfatter Rahma Hamed, debattant og politiker Mina Adampour, komiker Ahmed Mamow, artisten Sofian Benzaim, artisten Noora Noor, artisten Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid, med fler...

Jeg mere ser på hva som faktisk er innført eller forsøkt innført av religiøse særkrav i det offentlige rom under dekning av "religiøs frihet". Det er en lang liste som du ganske sikkert er klar over. Dette skjer fordi endel mennesker ikke klarer å forstå at det de tror eller holder på innefor loven er deres privatsak, og ikke noe som skal pådyttes og plage resten av samfunnet. Dette tyder på mangel av oppdragelse og respekt for medmennesker.

Artig at du nevnte Mina Adampour. Hun er i avisa i dag fordi hun har klart å få en lærer arbeidsløs. Er det bra jobba?. Se nettavisen.
https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/rasisme/likestillings-og-diskrimineringsombudet/beskyldningene-mot-forfatteren-ble-for-mye-jeg-matte-slutte-i-jobben/s/5-95-721082


 

Endret av Ekspertkommentator
Lenke til kommentar

hijab er en ting, folk skal på den ene siden få lov til å gå med hva de selv vil, men å presse barn til dette spesielt og jenter generelt er religøs svada fra fortiden, vi er tolerante her i landet men forhåpentligvis vil surmulingen mot hijab aldri forstumme til det er borte. Tiden vil ordne dette. Omskjæring av gutter er mye mindre komplisert, det er et grotesk overgrep mot forsvarsløse barn samme hvor sterile redskapene er og hvor god kutteren er - barnet har ikke bedt om å bli omskåret, det er svært sannsynlig ikke medisinsk grunn til at det gjøres. Koster forresten 6000 per runde så noen tjener penger på å lemleste smågutter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Geir T said:

Dette handler til syvende og sist om NRKs uduglighet og berøringsangst. Trist å se alle bortforklaringene her, ettersom NRK kunne fint forandre vinklingen hvis det var problemet, uten å kansellere hele debatten. 

Vi kan i stor grad takke NRK og co for at vi har fått denne problematikken her i lille nordlige Norge, som i seg selv er ganske absurd. Så hvordan ble egentlig dette multikulturelle utopia som venstreaktivistene hos NRK og co kjempet så inderlig for i mange år - med deres endeløse produksjon av tendensiøse artikler og reportasjer? Hmm…

Sånn går det når samfunnsdebatten blir dominert av korttenkte ideologer og akademikere, kunnskapsløse journalister og svake politikere.

Korrekt. Politikerne og velgerne må forstå at en persons "frihet til å utøve sin religion" i det offentlige rom er en annen persons plage.
 
Lar en moskene sette opp høytalere med bønnerop 5 ganger om dagen blir 3 personer happy og 3000 sure inkludert faktisk mange av de troende!

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Ekspertkommentator said:

Jeg mere ser på hva som faktisk er innført eller forsøkt innført av religiøse særkrav i det offentlige rom under dekning av "religiøs frihet". Det er en lang liste som du ganske sikkert er klar over. Dette skjer fordi endel mennesker ikke klarer å forstå at det de tror eller holder på innefor loven er deres privatsak, og ikke noe som skal pådyttes og plage resten av samfunnet. Dette tyder på mangel av oppdragelse og respekt for medmennesker.

Artig at du nevnte Mina Adampour. Hun er i avisa i dag fordi hun har klart å få en lærer arbeidsløs. Bra jobba. Se nettavisen.

Hvorvidt det tyder på mangel på respekt eller oppdragelse bør vel diskuteres opp mot konkrete forhold, svært ofte dreier det seg bare om andre perspektiv, eller dyp tro.

Jeg nevnte svært mange hvis eneste nominatør var å være muslimer og kritisere aspekter ved Islamsk tolkning, alle er mennesker med flere meninger og holdninger, jeg vil ikke gå inn å argumentere for eller imot alt de har sagt eller mener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Atib Azzad said:

Det er ikke mer riktig av staten eller maktpersoner tvinger noen på et plagg, eller tvinger dem ut av et plagg.
En endring av kontrollen man kan finne i religiøse miljøer trenger å komme innenfra, å utøve press og makt utenfra vil bare skyve gruppen lenger vekk, og gi grobunn for fortellinger om forfølgelse.

Hva hvis de religiøse selv ikke er i stand til å kvitte seg med ukultur/undertrykkelse/kontroll? Hva er løsningen da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (4 timer siden):

Det er ikke mer riktig av staten eller maktpersoner tvinger noen på et plagg, eller tvinger dem ut av et plagg.

Jeg er enig. Hvis noen borgere ønsker å bære et spesielt plagg så må det være særdeles gode grunnet for å forby dem det. I utgangspunktet bør vi vise stor forståelse for den enkeltes behov.

At mange fedre/menn/brødre tvinger kvinnene til å bruke hijab (evt «oppfordrer dem sterkt») er ikke god nok grunn. På samme måte som sexkjøpsloven så bør ikke staten innskrenke borgerenesnfrihet for å få bukt med tvang som er «assosiert» med nevnte frihet. Undertrykkende menn og kvinner må påtales på andre måter.

Å forby hijab for de som er under 18 er jeg mer åpen for. Barn nyter ikke de samme friheter som voksne og de er mer utsatt for press fra voksne.

Politifolk bør være nøytrale og upersonlige, og ikke ha kjennetegn som gjør at vi kan stille spørsmål ved hvem de representerer når de utøver voldsmonopol.

Brannmenn, baristaer, lastebilsjåfører må gjerne bære hijab for min del så lenge det ikke hindrer dem i jobben.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klart dem er redd islam, bare se tilbake på karikaturstriden. Det hele er håpløst, de har seg selv å takke dog.

Men det er nordmenn som ønsker et fritt og godt land, også for fremtidige generasjoner som må betale prisen.
Kom akkurat hjem ifra butikken, følte meg fremmed i eget land.. Over 50% var innvandrere som ikke engang snakker norsk.
Økonomien i norge har virkelig gått til h*** også, mange tjener det samme i kroner og ører som man gjorde for over 20 år siden og kronen er nesten ikke verdt noe som helst lengre.

Dette ser mørkt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...