Gå til innhold

Strømselskap vil betale kunder opp til 50.000 for å stoppe fastprisavtale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er såvidt jeg kan se Meløy kommune som eier dette selskapet, og de eier også (100%)  Lysvatn Kraftstasjon (28 og 32 GWh pr. år) og  (50%) Rendalselva Kraftverk (7-10 GWh pr. år)

- med tanke på (den lave) produksjonskostnaden på strøm, hvordan kan 800 kunder "med altfor gunstig fastprisavtale" velte selskapet? (kundemasse totalt er 7000)

Lenke til kommentar

De må kjøpe strømmen i markedet som gjelder for sonen kundene befinner seg i visstnok. Til langt høyere pris enn fastprisen kundene har altså. Spørsmålet er hvor riktig bildet de tegner er. Kommer de til å gå konk, eller prøver de bare å kvitte seg med ulønnsomme kunder? Veldig vanskelig for kundene å vurdere, så som ellers i denne latterlige situasjonen så må man bare stikke fingeren i luften å gjette. Med titusener av kroner hengende i et snøre.

Folk har fått tilbud om alt fra noen få tusen kroner opp til 50.000 kr, alt etter stipulert forbruk og lengde på avtale. Noen hevder de har fått nye økte tilbud hvis første tilbud ble takket nei til.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Alle har sikkert glemt Terra-kommunene som brukte fremtidige kraftinntekter på å kjøpe amerikanske søppelobligasjoner. Tror nok disse bygdeselskapene bør holde seg unna kompliserte finansielle disposisjoner.

Heldigvis kan man som kommuneansatt hive millioner i do uten at det får noen personlige konsekvenser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, Mr.M said:

Det er såvidt jeg kan se Meløy kommune som eier dette selskapet, og de eier også (100%)  Lysvatn Kraftstasjon (28 og 32 GWh pr. år) og  (50%) Rendalselva Kraftverk (7-10 GWh pr. år)

- med tanke på (den lave) produksjonskostnaden på strøm, hvordan kan 800 kunder "med altfor gunstig fastprisavtale" velte selskapet? (kundemasse totalt er 7000)

Meløy Energi produserer ikke strøm som i dette tilfellet har solgt strøm billig samtidig som de må kjøpe dyrt fra Nord Pool. Tough luck.
De er strømleverandør, et unyttig mellomledd som kan gå konkurs uten at kundene mister strømmen.

Jeg kan tenke meg at kundene har fått hint om at ved eventuell konkurs for Meløy Energi så flyttes kundene over til andre "strømleverandører" med mye dårligere betingelser enn dagens fastpris med Meløy Energi. Kan derfor tenkes at tilbudet fra Meløy Energi om å kjøpe kundene ut er en god deal for begge partene.

Endret av Ekspertkommentator
Kommentar fra Mr.M
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (16 minutter siden):

Jeg kan tenke meg at kundene har fått hint om at ved eventuell konkurs for Meløy Energi så flyttes kundene over til andre "strømleverandører" med mye dårligere betingelser enn dagens fastpris med Meløy Energi. Kan derfor tenkes at tilbudet fra Meløy Energi om å kjøpe kundene ut er en god deal for begge partene.

Nei, det er kun en god deal for Meløy.

Sier de opp fastprisavtalen så får de dårligere betingelser.

Går Meløy konkurs så ender kunde opp med det samme som om de hadde sagt opp avtalen. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -i said:

Alle har sikkert glemt Terra-kommunene som brukte fremtidige kraftinntekter på å kjøpe amerikanske søppelobligasjoner. Tror nok disse bygdeselskapene bør holde seg unna kompliserte finansielle disposisjoner.

Heldigvis kan man som kommuneansatt hive millioner i do uten at det får noen personlige konsekvenser.

Nei jeg har ikke glemt Terra saken!
Terra saken burde ha medført fengsel for de ansvarlige i kommunene som signerte på disse groteske og ulovlige avtalene som medførte enorme tap. Narvik kommune var en av værstingene. I tillegg til enorme tap på Terra saken greide Narvik kommune å selge ut konsesjonskraft for 50 år uten å få kontraktfestet prisstigning! Estimert tap 1.5 milliarder i 2007 kroner. Daværende administrasjonssjef i Narvik kommune ble senere informasjonsleder i Narvik Energi som hadde fordel av avtalen. 

Norge gjør det bra på korrupsjonsindekser. Men dette er fordi nesten ingenting er definert som eller etterforsket som korrupsjon i Norge! 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/6j5wWO/mye-verre-enn-terra-saken-bomsolgte-kraft-kan-tape-15-milliarder

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (16 minutter siden):


Jeg kan tenke meg at kundene har fått hint om at ved eventuell konkurs for Meløy Energi så flyttes kundene over til andre "strømleverandører" med mye dårligere betingelser enn dagens fastpris med Meløy Energi. Kan derfor tenkes at tilbudet fra Meløy Energi om å kjøpe kundene ut er en god deal for begge partene.

Kundene får gamble på om selskapet holder seg gående lenge nok til at tilbudet de fikk er spart inn med å beholde avtalen sin, uansett så havner de på spotpris når de går konkurs, og den er lik hos alle om dagen, i hvertfall de seriøse selskapene.

Ved en konkurs, så får jeg håpe selskapet ikke har tatt forskuddsbetaling slik Tibber har startet med, da er pengene tapt. Etterskudds betaling så blir det bare å betale det man skylder uansett til den prisen man har i avtalen.

Noen konkurser i den bransje må kanskje til for at det skal bli en god bransje for begge parter.

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (13 minutter siden):

Nei jeg har ikke glemt Terra saken!
Terra saken burde ha medført fengsel for de ansvarlige i kommunene som signerte på disse groteske og ulovlige avtalene som medførte enorme tap. Narvik kommune var en av værstingene. I tillegg til enorme tap på Terra saken greide Narvik kommune å selge ut konsesjonskraft for 50 år uten å få kontraktfestet prisstigning! Estimert tap 1.5 milliarder i 2007 kroner. Daværende administrasjonssjef i Narvik kommune ble senere informasjonsleder i Narvik Energi som hadde fordel av avtalen. 

Norge gjør det bra på korrupsjonsindekser. Men dette er fordi nesten ingenting er definert som eller etterforsket som korrupsjon i Norge! 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/6j5wWO/mye-verre-enn-terra-saken-bomsolgte-kraft-kan-tape-15-milliarder

 

Alle snakker om hva vi skal leve av etter oljen. Mange gode forslag om vindmøller og alt mulig. Men det viktigste som kan gjøres for fremtiden er å holde folk ansvarlig for det de gjør og ikke feie under teppet skandaler som dette. Hvis ikke så spiller det ingen rolle hva vi enn satser på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Nei, det er kun en god deal for Meløy.

Sier de opp fastprisavtalen så får de dårligere betingelser.

Går Meløy konkurs så ender kunde opp med det samme som om de hadde sagt opp avtalen. 

Går de konkurs får kundene ingen kompensasjon for å måtte gå ut av fastprisavtalen. Går de med på å kjøpes ut får de en engangsutbetaling som kompensasjon. Så fult så ensidig som du fremstiller det er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, uname -i said:

Alle har sikkert glemt Terra-kommunene som brukte fremtidige kraftinntekter på å kjøpe amerikanske søppelobligasjoner. Tror nok disse bygdeselskapene bør holde seg unna kompliserte finansielle disposisjoner.

Heldigvis kan man som kommuneansatt hive millioner i do uten at det får noen personlige konsekvenser.

Var vel derfor de byttet navn på hele konsernet bare noen år etterpå.

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (22 timer siden):

Meløy Energi produserer ikke strøm

"Meløy Energi AS produserer årlig om lag 40 gigawatt (GWh) kraft for vårt hoved-nedslagsfelt Meløy, men selger også kraft i resten av landet. Produksjonen gjøres i våre to kraftverk Lysvatn Kraftstasjon og Rendalselva Kraftverk."

https://meloyenergi.no/ac/anlegg-kraftproduksjon

Meløy Kommune eier både produksjon, nett, og mellomleddet ut til kundene, alt organisert i et holdingselskap som kommunen eier 100% ifølge proff.no

Det interessante nå er hvorvidt krisen er så dyp som de hevder (konkurs-trussel), eller om kommunen (som det i realiteten er) bare forsøker kjøpe ut fastpriskundene for å redusere tap og få bedre kommune-regnskap totalt sett. Det virker i alle fall snodig at de angivelig ikke har rygg til å komme gjennom dette.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Mr.M said:

"Meløy Energi AS produserer årlig om lag 40 gigawatt (GWh) kraft for vårt hoved-nedslagsfelt Meløy, men selger også kraft i resten av landet. Produksjonen gjøres i våre to kraftverk Lysvatn Kraftstasjon og Rendalselva Kraftverk."

https://meloyenergi.no/ac/anlegg-kraftproduksjon

Meløy Kommune eier både produksjon, nett, og mellomleddet ut til kundene, alt organisert i et holdingselskap som kommunen eier 100% ifølge proff.no

Det interessante nå er hvorvidt krisen er så dyp som de hevder (konkurs-trussel), eller om kommunen (som det i realiteten er) bare forsøker kjøpe ut fastpriskundene for å redusere tap og få bedre kommune-regnskap totalt sett. Det virker i alle fall snodig at de angivelig ikke har rygg til å komme gjennom dette.

Good catch. Meløy Energi er deleier i et kraftverk (Rendalselva Kraftverk AS). Jeg overså at de og har et kraftverk direkte underlagt Meløy Energi AS (Lysvatn).

Lenke til kommentar

alt dette blir jo også et moralsk spørsmål,

altså, hvor mye har Meløy Kommune tjent på kraft opp gjennom, og skal de la kundene i stikken fordi strømsalg-selskapet har beregnet feil? Hva pleier kommunen å ha i utbytte pr. år på eierskapet? Jeg aner ikke, men la si bare for illustrasjonens skylt 30 millioner.

Nå derimot (pga. de ugunstige fastprisavtalene) ligger det kanskje an til bare 5 millioner. Og dermed dukket ideen om å kjøpe ut endel fastpriskunder, slik at tapet minimeres. Dermed kan kommunen kanskje forbedre resultatet fra 5 mill. til 10. mill.

Rent formelt kan de (kommunen) selvsagt la salgsselskapet gå konkurs, men det vil skurre litt, hvis kommunen har god nok økonomi til å redde det.

Jeg er neimen ikke sikker på at de engang vil bli kvitt "de plagsomme fastpriskundene" selv om de slår det konkurs, og kommunen liksom oppretter et nytt salgs-selskap dagen etterpå for å fortsette driften "i samme lokaler" Det kan vel brått bli advokat-mat hvis noen fastpriskunder står på sitt å nekter gi seg.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (20 minutter siden):

Er det forresten noen som vet hva slags fastpris kundene fikk tegne seg til (i mars måned) og lengden på avtalene? Kunne vært interessant å vite.

Står øverst i artikkelen:

Sitat

Tidligere i år sikret nærmere 800 kunder i Sør-Norge seg et lukrativt fastpristilbud på 126 øre per kWh fra strømselskapet Meløy Energi.

og følger en linken til NRK:

Sitat

Nå er han sikret «billig» strøm fra juni 2022 til juni 2023.

Så om det kun er snakk om 1 år så må de tåle tapet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...