Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Service på varmepumpe


Anbefalte innlegg

Kjøpte ny varmepumpe for to år siden. Gulvmodell fra Daikin. Ble da fortalt at den burde ha service hvert annet år pga garanti. Jeg støvsuger den ukentlig, men bestille service. Og det er det jeg stusser litt på om er noen vits. Det var fast pris på ca 1600kr. Ikke helt riktig viser det seg ettersom fastpris til forbruker oppgis uten moms. Men likevel er ikke det det værste. Det som er ikke er at den servicen tar 10min fra servicemannen kjører inn i gården til han drar igjen. Utedelen ble ikke sett på og innedelen ser helt lik ut. Ikke noe av støvet som har gått igjennom støvfilter, og som jeg ikke fikk vekk selv, er borte. Det ser helt likt ut som før og det eneste var en liten eim av såpevann i 2min etter oppstart.   Er det virkelig vits å ta service på en varmepumpe? For meg virker det som sløsing med penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske lett å gjøre selv. Man får varmepumperens på f.eks Jula, så kan man bare børste av når det har virket. Ajax, zalo osv vil også fungere. Gjerne kombiner med trykkluft fra kompressor eller på boks. Etter ca 3-4 år bør man kanskje demontere radialviften og vaske den skikkelig, gjorde dette på min i fjor, tar fort en times tid. Se på modell nummeret du har og søk på cleaning, er ikke særlig vanskelig. Man har ganske godt betalt for å gjøre slike ting selv, rense pumpe, bytte hjul osv. Det blir noen timer jobb for å betale dette inkl skatt man skal betale.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (19 minutter siden):

Skal prøve å finne ut hvordan gulvutgaven renses. Gidder ikke bruke penger på dette igjen. Føles som svindel.

Dem sjekker gassen og andre div ting 

Vask er ikke en del av service.

Kjenner en som driver service på slike.

Han må ha med seg mer utstyr for service en montering.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (21 timer siden):

Kjøpte ny varmepumpe for to år siden. Gulvmodell fra Daikin. Ble da fortalt at den burde ha service hvert annet år pga garanti. Jeg støvsuger den ukentlig, men bestille service. Og det er det jeg stusser litt på om er noen vits. Det var fast pris på ca 1600kr. Ikke helt riktig viser det seg ettersom fastpris til forbruker oppgis uten moms. Men likevel er ikke det det værste. Det som er ikke er at den servicen tar 10min fra servicemannen kjører inn i gården til han drar igjen. Utedelen ble ikke sett på og innedelen ser helt lik ut. Ikke noe av støvet som har gått igjennom støvfilter, og som jeg ikke fikk vekk selv, er borte. Det ser helt likt ut som før og det eneste var en liten eim av såpevann i 2min etter oppstart.   Er det virkelig vits å ta service på en varmepumpe? For meg virker det som sløsing med penger.

Her høres det ut som tekniker er problemet. Vi kjørte felles service på pumpene i sameiet i år. Brukte 30+ minutt, demonterte hele innedel, vasket deler osv.

Etter hva jeg forstår er det bare anbefalt hos oss, har ingenting med garantien å gjøre. 

De prøvde dog å selge meg filter for blodpris. Det droppet jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Hvor fikk du det fra at jeg ikke skulle betale regningen? Prisen var klar på forhånd. Det var også punktene i servicen, bla rengjøring av utedelen. Det er det at punktene de selv har satt opp ikke er utført som er spesielt. 

De prøver seg vel på en spansk en, og fakturerer for ting som ikke blir utført, så lenge de selv kalkulerer for at det er liten sjangse for at de blir avslørt. Du kan jo ta bilder og klage, er nok muligheter for å få en rabattert pris da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Powertrainer said:

De prøver seg vel på en spansk en, og fakturerer for ting som ikke blir utført, så lenge de selv kalkulerer for at det er liten sjangse for at de blir avslørt. Du kan jo ta bilder og klage, er nok muligheter for å få en rabattert pris da.

Lager nok ikke noe føss ut av dette. Har betalt og avskriver firmaet som kåbboivirksomhet. Varmepumper varer ikke evig så da er de utelukket ved neste korsvei.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (2 timer siden):

Hvor fikk du det fra at jeg ikke skulle betale regningen? Prisen var klar på forhånd. Det var også punktene i servicen, bla rengjøring av utedelen. Det er det at punktene de selv har satt opp ikke er utført som er spesielt. 

Du skrev at 1600 var uten moms, men du skal uansett bare betale 1600, da det er det du har avtalt. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Dubious said:

Du skrev at 1600 var uten moms, men du skal uansett bare betale 1600, da det er det du har avtalt. 

Var ikke helt det jeg skrev og jeg synes fortsatt det er skunkete og oppgi priser uten moms til vanlige folk og uten og opplyse om det. Det er bare ett triks for å få prisen til å virke lav. Blir som om bensinstasjonen averterer med 10kr literen. Og så bare legger de på avgiftene etterpå når du har fylt ferdig. Tror også det er noen regler rundt dette, men mitt inntrykk er at ventilasjon og varmepumpebransje i likhet med radon-bransjen er en ganske shady greie hvor man må lete for å finne en real aktør. Sikkert fordi det nå er i vinden og masse penger i det og alle vil melke gullkalven før den dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eskove skrev (På 14.10.2022 den 15.47):

Dem sjekker gassen og andre div ting 

Vask er ikke en del av service.

Har hatt varmepumper i mange år, med årlig service. Innedelen åpnes, støvfiltrene rengjøres med rensevæske. Selve viften påføres rensevæske/avfetting, og skylles med rent vann (som renner ut via kondensvannslangen). Gass sjekkes aldri, men temperaturen på luften måles når den kommer ut av innedelen (både på max varme og max kjøling). Det føres logg for max og min for hver service, og endringer her vil vise om det må etterfylles gass (noe som ikke har vært behov her). 

Støvsuger selv støvfiltrene ved behov, ca hver 14. dag. Med dette vedlikeholdsnivået har min nåværende varmepumpe virket fint i 18 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...