Gå til innhold

Flere nye droneobservasjoner: Fagforeninger etterlyser tiltak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes også det var en veldig merkelig uttalelse fra Støre. Som om det var en unnskyldning for å ikke ha hevet beredskapen tidligere, som om det skulle berolige befolkninga.

Han burde heller sagt "Når beredskapen ble hevet og på hvilken måte er hemmelig - håper dere forstår det, men jeg kan samtidig forsikre befolkningen om at vi har hatt og fortsatt vil ha god kontroll på våre territorier og økonomisk sone. Beredskapen endres kontinuerlig i tråd med trusselbildet."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått er det mange enkle måter å stoppe droner på, de er jo forholdsvis lite robuste.

- Man kan overta kontrollen av dem elektronisk.

- En angrepsdrone kan kaste et nett over den.

- En selvmordsdrone kan ødelegge den.

- En skarpskytter med rifle eller hagle kan gjøre underverker.

Det finnes antagelig flere muligheter, men det er ingen grunn til å finne seg i at fremmede droner invaderer norske installasjoner.

 

Endret av WencheJensen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært fint å få vite litt mer om dronene som er observert: type, størrelse, mm. 
 

Og hvis en har observert dette gjentatte ganger over lenger tid, hvorfor i alle dager har en ikke gjort tiltak for lenge siden? Feks involvert Forsvaret og skutt de ned.  Eller er sikkerhet og hms bare en lek for oljeselskapene?
 

Ingen hobbyflyger flyr droner fra elefun midt i Nordsjøen….

Endret av TorHansen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TorHansen skrev (1 time siden):

Ingen hobbyflyger flyr droner fra elefun midt i Nordsjøen

Men plattformene flyter over at TikTokere som laster opp mye rart, og det er ikke utenkelig at noen har tatt med en kommersiell sivil får-plass-i-baklommen-drone ut på plattformen sin for å øke sin influencerstatus.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WencheJensen skrev (På 1.10.2022 den 9.46):

Så vidt jeg har forstått er det mange enkle måter å stoppe droner på, de er jo forholdsvis lite robuste.

- Man kan overta kontrollen av dem elektronisk.

- En angrepsdrone kan kaste et nett over den.

- En selvmordsdrone kan ødelegge den.

- En skarpskytter med rifle eller hagle kan gjøre underverker.

Det finnes antagelig flere muligheter, men det er ingen grunn til å finne seg i at fremmede droner invaderer norske installasjoner.

 

En slik en montert på hver plattform fikser nok biffen ganske lett:
 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

@WencheJensen En ødelagt drone har mindre verdi for etteretningen enn en som er fanget i et nett og kan undersøkes. Det kan ha ennå større verdi å feste en parasitt (kamera, mic, GPS, sender etc) på den fiendtlige dronen og følge med hva den gjør, hvor den drar og hvem som plukker den opp etter en stund.

Å feste noe på det blir nok ikke enkelt, men å overvåke de via egne droner lar seg gjøre. Dessverre tror jeg ikke Norge har noen egnede droner til det, det kunne nok vært ganske smart å investert i noen MQ-9B SeaGuardian til ytterligere overvåkning av havområdene våre . Disse er også MYE rimeligere i drift enn kystvaktskip og P-8 Poseidon. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Utvalget av droner er for lite. Det har vært for dårlig satsing på vestlige militære droner i mange år. Dette har jeg etterlyst i kommentarfeltene i årevis. Europa / Nato har sovet i timen, mens Kina har vært i front på dette området.

En parasitt-drone er bare en av mange typer droner vesten burde hatt klar for lengst. Ennå viktigere mener jeg det er med dronesvermer som styres som én enhet av én operatør, men som har autonom omgruppering innad i formasjonen, fantastisk redundans pga antallet og som er sammensatt av et mangfold av dronetyper med ulike egenskaper. Praktisk talt en flyvende hær, der operatøren er general og har et stort antall spesialenheter som har en viss autonomitet. Med fokus på masseproduksjon så kan man ha et så stort antall at det overvelder ethvert antidronesystem. Fra StarCraft: Taktikken Zerg-rush.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Ser ut som løsningen blir heimevernet 🤣 hvorfor starter de alltid med reservestyrker? 

Heimevernet er fullt kapable til objektsikring, overvåking og kontroll. Selve kjernekompetansen til HV er nettopp å beskytte sivil- og militær infrastruktur. Det de skal gjøre er å bistå øvrig forsvar og politiet på nettopp dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Droner rundt installasjoner har nå vært observert over tid, og hvorfor meldes det ikke om mottiltak? Og hvor styres de fra? Regner med man identifiserer fartøy som hypotetisk kan være base, men man hører iheller ngen ting om det. 

Hvis det er "våre droner" så kan det forklare hvorfor disse rapportene dukker opp i media i form av spekulasjoner i at de må være fiendtlige. Det er jo ganske unisont det meste av informasjon fra media, og innslaget av spekulasjon blir jo bare større fordi det er krig. Jeg velger å "tro" at det er våre egne/allierte som følger med, og hvorfor skulle man i så fall forklare uttømmendke om dette i detalj, i media?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (Akkurat nå):

Droner rundt installasjoner har nå vært observert over tid, og hvorfor meldes det ikke om mottiltak? Og hvor styres de fra? Regner med man identifiserer fartøy som hypotetisk kan være base, men man hører iheller ngen ting om det. 

Hvis det er "våre droner" så kan det forklare hvorfor disse rapportene dukker opp i media i form av spekulasjoner i at de må være fiendtlige. Det er jo ganske unisont det meste av informasjon fra media, og innslaget av spekulasjon blir jo bare større fordi det er krig. Jeg velger å "tro" at det er våre egne/allierte som følger med, og hvorfor skulle man i så fall forklare uttømmende om dette i detalj, i media? Man pleier ikke å gjøre det.

 

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (58 minutter siden):

Hva med å forby all uautorisert droneaktivitet rundt alle viktige omeråder slik at det blir enklere å holde oversikt?

Autorisasjon bør være enkelt å få om man er utenfor viktige områder. Dersom all droneflyvning blir søknadspliktig så får man også god oversikt over hvem som søker. Autorisasjonene avgrenses i tid og rom. Dersom man oppdager flyvning og ikke har noen søknader for sted og tid må man regne med at dronen kan bli skutt ned uten varsel, fanget i nett eller lignende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...