Gå til innhold

Flyktninger med feil farge nedprioriteres


Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (49 minutter siden):

Hvis jobbkandidatene  på søknadene ble utdannet innenlands med gode karakterer så holder argumentet ditt lite vann    

Hvis du bare har høyere utdanning på Norsk jord så trenger du vel generelt ikke å kunne snakke Norsk.

Hvis du har gått på internasjonal skole i Norge så er det mye opp til foreldrene dine om du kan Norsk.

Hvis du har gått alle årene fra første klasse på offentlig skole så snakker du sannsynligvis flytende Norsk. En førsteklassing lærer «godt» Norsk på uker eller måneder (den som hadde hatt slike evner…)

Jeg har kolleger fra f.eks. USA som har bodd her i 15 år og ikke ytrer et ord på Norsk. Hvis disse søker en jobb hvor de skal drive IT support til Norske konsumenter så er det en ulempe i jobben.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (35 minutter siden):

Akkurat som det er diskriminering å være mindre tilbøyelig til å kalle inn kristne, eldre eller barnløse kvinner i reproduktiv alder.

Jeg vil hevde at å diskriminere Muhammed fordi man har grunn (god eller dårlig) til å tro at han snakker dårligere Norsk er en mer sympatisk form for diskriminering enn å ignorere søknaden hans fordi «alle negre er late og stjeler som ravner»*).

-k

*) For ettertiden: dette er et tenkt utsagn og representerer ikke mitt syn

Og derfor….?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (28 minutter siden):

Uansett er et hvitt navn en ufortjent fordel fordi slike fordommer om språkkunnskaper er ikke noe å bry seg om

Arbeidsgivere prøver etter min erfaring å finne fram til den beste kandidaten. Jeg har til gode å møte noen som gir inntrykk av å ville ofre bedriftens ve og vel for å kunne trykke ned en eller annen gruppe i samfunnet.

Metodene de bruker for å sile kandidatene er mangelfulle. Fordi det ikke er en spesielt moden vitenskap, og kanskje fordi det er et problem som ikke kan løses. Hva er en god ansatt? Hva skiller en framtidig god ansatt fra en mindre god ansatt, i intervjusituasjonen?

Noen vektlegger øyekontakt og et fast håndtrykk. Det er kanskje relevant i en selger-jobb, men i mange stillinger synes det ganske irrelevant. Kandidater som er nervøse eller innadvendte gjør det dårlig i en slik test, uten at det nødvendigvis sier at de er en dårlig kokk eller MRI-operatør.

Så det diskrimineres. Mot alder, kjønn, skolegang, håndtrykk, bekjentskaper. Og navn.

Mitt ønske er å finne «stygge andunger». Dvs hun ene gode kandidaten som har vært hjemme med barn i 10 år, er bikket 50, har bare middels gode karakterer, men virkelig, virkelig lyst til å få dette til. Det er det primære som motiverer meg til ganske traurige runder med lesing av CV, screening-møter og intervjuer. Tanken på at jeg kan ansette noen som vi ikke ville ha fått uten innsatsen min.

Jeg er veldig positiv til orkester som arrangerer prøvespilling bak et forheng. Jeg skulle ønske at flere arbeidsgivere fikk til noe sånt. Kokker som fikk lage en 3-retters som ble servert til kunder/kolleger, ratet blindt og gikk videre i prosessen basert på deres evner som kokk uavhengig av antall tatoveringer i ansiktet.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 timer siden):

Bare en ufortjente fordel  

Identiske CVer unntatt navnet

White names receive 50 percent more callbacks for interviews

https://www.nber.org/papers/w9873

 

Hvordan er det med tjukkaser i Norge? Blir de diskriminert i arbeidslivet tror du?

Statistikken viser jo allerede at tjukke får dårligere service i Norge. Vil tro dårligere enn slanke inkludert mørkhuda eller folk med utenlandsk navn.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 timer siden):

Bare en ufortjente fordel  

Identiske CVer unntatt navnet

White names receive 50 percent more callbacks for interviews

https://www.nber.org/papers/w9873

 

Det der har jo ingenting med hudfarge å gjøre. Det er ikke noe som heter «hvite navn». (Jeg går utifra at du med «hvite navn» egentlig mener Europeiske navn?) Hvis det var hudfargen som gjorde at de ble diskriminert så skulle jo et «hvitt navn» utgjøre ingen forskjell, da søkeren har samme hudfarge som før. I beste fall så kan du argumentere for at det foregår en slags kulturell diskriminering, om så enn utelukkende på grunnlag av forestillinger om språkferdigheter hos utlendinger, men det er isåfall ingenting som er eksklusivt for «hvite samfunn». Har hørt historier om utlendinger som blir diskriminert i Japan, inkludert hvite. «Hvite navn» hjelper kanskje i «hvite samfunn», akkurat som japanske navn hjelper i Japan.

Dessuten er ikke «hvite samfunn»  et enket kollektiv. Det er sikkert mange land i Europa, hvor de har snåle/usedvanlige navn (i mine skandinaviske øyne) som godt kan være til like stort hinder som «ikke-hvite navn». Som f.eks:

Yelysaveta (Ukraina), Veaceslav, Parascovia, Nadezhda (Moldova), Lourenço, Carminho (Portugal), Željko, Snježana (Kroatia), Aesculapius, Bellerophon (Hellas), Grishilde, Schuyler, Vsnderveer (Nederland), Edenema, Luugus, Koit, Kaapo (Estland), Gruffudd, Gwyladyss, Dwynwen, Gaynor, Morwenna (Wales).

Skal vi tro denne «teorien» om at «hvite navn» er en fordel så skulle jo personer med disse «hvite navnene» ha like stor sjanse på arbeidsmarkedet i Norge som personer som heter Knut, Ingrid, Lars eller Siri.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Hvordan er det med tjukkaser i Norge? Blir de diskriminert i arbeidslivet tror du?

Statistikken viser jo allerede at tjukke får dårligere service i Norge. Vil tro dårligere enn slanke inkludert mørkhuda eller folk med utenlandsk navn.

Barn foretrekker å leke med barn av et annet etnisk opphav fremfor feite barn. Det er altså verre om andre barn er overvektige enn om de har en annen hudfarge.

«Disse funnene antyder muligheten for at stigmaet som er forbundet med å være overvektig faktisk er mer skadelig enn å være overvektig, skriver Angelina R. Sutin Florida State University i siste utgave av Psychological Science»

https://forskning.no/sosiale-relasjoner-overvekt-mobbing/skadelig-diskriminering-av-alvorlig-overvektige/462586

Jeg har tidligere funnet kilder som viser at selv store arbeidsgivere uten blygsel unngår å ansette feite folk - eller gjemmer dem unna på et bakrom. Noe tilsvarende på etnisitet ville i 2022 skape et ramaskrik.

 

Jeg tror at deler av venstre-sida har låst seg fast i et venne- og fiendebilde som ikke lar dem se diskriminering og lidelse for hva det er. Hvite, hetro, kristne menn på 50 er slave-eieren, og alle problemer må per def tilskrives denne stakkaren og alle identitetsmarkører han måtte ha. Uansett hvor vanskelig det er for 50-åringer å finne seg jobb så er det umulig å bekymre seg for hvis man har bestemt seg for at alle 50-åringer (utenom evt en selv) er rasister, Boomere, Frp-ere og det som verre er.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Hvordan er det med tjukkaser i Norge? Blir de diskriminert i arbeidslivet tror du?

Statistikken viser jo allerede at tjukke får dårligere service i Norge. Vil tro dårligere enn slanke inkludert mørkhuda eller folk med utenlandsk navn.

At det finnes andre slags diskriminering endrer ikke faktumet at det finnes rasediskriminering 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (58 minutter siden):

Det der har jo ingenting med hudfarge å gjøre. Det er ikke noe som heter «hvite navn». (Jeg går utifra at du med «hvite navn» egentlig mener Europeiske navn?) Hvis det var hudfargen som gjorde at de ble diskriminert så skulle jo et «hvitt navn» utgjøre ingen forskjell, da søkeren har samme hudfarge som før. I beste fall så kan du argumentere for at det foregår en slags kulturell diskriminering, om så enn utelukkende på grunnlag av forestillinger om språkferdigheter hos utlendinger, men det er isåfall ingenting som er eksklusivt for «hvite samfunn». Har hørt historier om utlendinger som blir diskriminert i Japan, inkludert hvite. «Hvite navn» hjelper kanskje i «hvite samfunn», akkurat som japanske navn hjelper i Japan.

Dessuten er ikke «hvite samfunn»  et enket kollektiv. Det er sikkert mange land i Europa, hvor de har snåle/usedvanlige navn (i mine skandinaviske øyne) som godt kan være til like stort hinder som «ikke-hvite navn». Som f.eks:

Yelysaveta (Ukraina), Veaceslav, Parascovia, Nadezhda (Moldova), Lourenço, Carminho (Portugal), Željko, Snježana (Kroatia), Aesculapius, Bellerophon (Hellas), Grishilde, Schuyler, Vsnderveer (Nederland), Edenema, Luugus, Koit, Kaapo (Estland), Gruffudd, Gwyladyss, Dwynwen, Gaynor, Morwenna (Wales).

Skal vi tro denne «teorien» om at «hvite navn» er en fordel så skulle jo personer med disse «hvite navnene» ha like stor sjanse på arbeidsmarkedet i Norge som personer som heter Knut, Ingrid, Lars eller Siri.

De ikke hvite navnene var spesifikt til typiske afroamerikansk navn.  Uansett årsaken til diskrimineringen så er rasediskriminering resultatet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 minutter siden):

Barn foretrekker å leke med barn av et annet etnisk opphav fremfor feite barn. Det er altså verre om andre barn er overvektige enn om de har en annen hudfarge.

På en måte positivt. Dersom man er feit er det som regel mulig å gjøre noe med det. Feil farge får man ikke gjort noe med dessverre. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (7 minutter siden):

På en måte positivt. Dersom man er feit er det som regel mulig å gjøre noe med det. Feil farge får man ikke gjort noe med dessverre. 

Trøster du deg med det når barnet ditt kommer gråtende hjem? «Bare slanke deg, så blir alt bra»?

I så fall kan man vel på samme måte bare si at folk med «feil» hudfarge kan farge/bleke huden for å blende bedre inn?

Jeg sier ikke at fedme ikke er et alvorlig helseproblem. Men alt tyder på at det er vanskelig for de fleste å slutte å være feite. Forskning viser også at jo mer skam samfunnet påfører dem, jo feitere blir de. Hvis vi hadde hatt en løsning som kunne føre folket tilbake til en vekt på 75 kg for voksne menn så burde vi gjøre det straks. Inntil vi har den så er det helt galt å usaklig diskriminere tjukkaser.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

De ikke hvite navnene var spesifikt til typiske afroamerikansk navn.  Uansett årsaken til diskrimineringen så er rasediskriminering resultatet 

Skal ærlig innrømme at jeg bare skumleste det dokumentet du linkte til, da det fremstår som spesifikt rettet mot forhold i USA, samt da jeg ikke gidder å lese 40 sider sånn uten videre uten at du poengterer hva i dokumentet som underbygger påstanden din. Men for å komme med en kjapp kommentar, så vil jeg ta for meg overskriften.

Sitat

Are Emily and Greg More Employable than Lakisha and Jamal?

Dette er ikke «hvite navn», så mye som de er engelske navn. Selv om USA teoretisk sett ikke har et offisielt språk, så har de i praksis engelsk som offisielt språk. Om navn knyttet til den rådende språkkulturen i et geografisk område er fordelaktig er fullt mulig. Men dette har igjen ingenting med rase å gjøre. Om noe som helst er det kulturdiskriminering som foregår, ikke rasisme. Og jeg ser heller ingen grunn til at dette er eksklusivt for «hvite land», og følgelig ikke et «hvitt» fenomen. I min forrige post listet jeg opp flere «hvite navn». Tror du disse ikke-engelske «hvite navnene» gjør det like bra i USA som Emily og Greg? Ville «hvite» nederlandske, Vsnderveer gjøre det like bra som Emily og Greg? Jeg har et stereotypisk norsk navn, og den gjengse amerikaner ville sikkert ha gjettet på at jeg er skandinavier. Ville mitt ikke-engelske men «hvite» navn gjøre det like bra som Emily og Greg? Ville jeg gjøre det bedre i stater med en stor andel norsk-amerikanere, enn andre stater?

Artikkelen du linker til konkluderer med at det foregår rasediskriminering, men for meg fremstår konklusjonen som pseudovitenskapelig. Selve begrepet «hvite navn» fremstår som et mildt sagt uvitenskapelig begrep, forfattet av noen som tror at «hvitt» er synonymt med engelsk. At «hvite» er en ekstrem homogen gruppe med lite variasjon innen språk og kultur. Hvis det er noe i artikkelen du linket til som redegjør for faktisk rasisme så må du gjerne gi meg de spesifikke sidene, men jeg gidder ikke å lese 40 sider i leting etter fakta som støtter DITT argument.

At engelske navn er en fordel i engelskspråklige kulturer, skandinaviske i Skandinavia og japanske i Japan er fullt mulig. Men slik jeg ser det er det ingen grunn til å konkludere med at det er rasediskriminering som foregår, eller at «hvite navn» skulle ha en slags universell fordel.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Jeg har tidligere funnet kilder som viser at selv store arbeidsgivere uten blygsel unngår å ansette feite folk - eller gjemmer dem unna på et bakrom. Noe tilsvarende på etnisitet ville i 2022 skape et ramaskrik.

Takk for godt og utdypende svar, selv om det er også er et trist svar på mange måter. Og informasjon som jeg kan bekrefte, både fra oppvekst og annet. Jeg har noen kg for mye, men jeg var en gang 30 kg større enn jeg er nå. Jeg husker jeg søkte på en jobb jeg var kvalifisert til, men fikk nei. Og grunnen var at jeg var "for røslig". Uten en gang muligheten til å vise at jeg kunne utføre jobben.

Er man tjukk så antar mange i Norge at du er dum og ikke kan jobbe. Dessverre. 

Dette er noen den diskrimineringen som er verst i Norge.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

At det finnes andre slags diskriminering endrer ikke faktumet at det finnes rasediskriminering 

Har jeg heller ikke påstått. Jeg bare lurte, men fikk et glimrende svar fra knutinh på det. Du (og heiagjengen som tomler) trenger ikke anta at et spørsmål betyr at man benekter noe.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (7 timer siden):

Har jeg heller ikke påstått. Jeg bare lurte, men fikk et glimrende svar fra knutinh på det. Du (og heiagjengen som tomler) trenger ikke anta at et spørsmål betyr at man benekter noe.

Vi må lære oss selv og hverandre til å respektere andre, å se igjennom overfladiske trekk, og se hvilken verdi (monetært og i overført betydning) et annet menneske kan ha.

Det betyr selvsagt at en kvinne med mørk hud eller en transperson skal kunne gå igjennom dagen og leve livet uten at vi andre legger unødig bør på ryggen deres. Det betyr like selvsagt at en person som kjører rullestol eller mangler en fot, som veier 150kg eller er 70 år gammel er fullverdige mennesker som kan tilføre oss og verden noe bra - eller leve miserable liv. Skolebarna på butikken som butikkeieren mistenker for å pønske på nasking fortjener å bli behandlet på en ok måte (i alle fram til de personlig evt misbruker den respekten). Selv Frp-velgeren med IQ på 94 som har blitt 50 og ikke fått seg hverken lang utdanning eller kjæreste fortjener å bli behandlet på en ok måte - selv om han ikke skulle tro på global oppvarming.

Sitat

Dette er noen den diskrimineringen som er verst i Norge.

Det er mulig, det vet jeg ikke. Generelt så er det lett å trå i baret og anta noe med dårlig hold ut fra gruppetilhørighet. De tradisjonelle høyre-rasistene er utmerkede eksempler på dette. Litt mer pussig er det at noen fremoverlente progressive sjeler ikke ligger så langt bak - de bare velger seg en annen demografi å tråkke på.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (3 timer siden):

Skal ærlig innrømme at jeg bare skumleste det dokumentet du linkte til, da det fremstår som spesifikt rettet mot forhold i USA, samt da jeg ikke gidder å lese 40 sider sånn uten videre uten at du poengterer hva i dokumentet som underbygger påstanden din. Men for å komme med en kjapp kommentar, så vil jeg ta for meg overskriften.

Dette er ikke «hvite navn», så mye som de er engelske navn. Selv om USA teoretisk sett ikke har et offisielt språk, så har de i praksis engelsk som offisielt språk. Om navn knyttet til den rådende språkkulturen i et geografisk område er fordelaktig er fullt mulig. Men dette har igjen ingenting med rase å gjøre. Om noe som helst er det kulturdiskriminering som foregår, ikke rasisme. Og jeg ser heller ingen grunn til at dette er eksklusivt for «hvite land», og følgelig ikke et «hvitt» fenomen. I min forrige post listet jeg opp flere «hvite navn». Tror du disse ikke-engelske «hvite navnene» gjør det like bra i USA som Emily og Greg? Ville «hvite» nederlandske, Vsnderveer gjøre det like bra som Emily og Greg? Jeg har et stereotypisk norsk navn, og den gjengse amerikaner ville sikkert ha gjettet på at jeg er skandinavier. Ville mitt ikke-engelske men «hvite» navn gjøre det like bra som Emily og Greg? Ville jeg gjøre det bedre i stater med en stor andel norsk-amerikanere, enn andre stater?

Artikkelen du linker til konkluderer med at det foregår rasediskriminering, men for meg fremstår konklusjonen som pseudovitenskapelig. Selve begrepet «hvite navn» fremstår som et mildt sagt uvitenskapelig begrep, forfattet av noen som tror at «hvitt» er synonymt med engelsk. At «hvite» er en ekstrem homogen gruppe med lite variasjon innen språk og kultur. Hvis det er noe i artikkelen du linket til som redegjør for faktisk rasisme så må du gjerne gi meg de spesifikke sidene, men jeg gidder ikke å lese 40 sider i leting etter fakta som støtter DITT argument.

At engelske navn er en fordel i engelskspråklige kulturer, skandinaviske i Skandinavia og japanske i Japan er fullt mulig. Men slik jeg ser det er det ingen grunn til å konkludere med at det er rasediskriminering som foregår, eller at «hvite navn» skulle ha en slags universell fordel.

Navnene som ble valgt ble identifisert oftest som Hvite eller afroamerikanske i en undersøkelse på forhånd slik at det er få arbeidsgivere som ville mene noe annet enn at kandidatene var hvite eller afroamerikanske.

Om årsaken til diskriminering er kultur eller ikke så er resultatet rasediskriminering.  Det er ikke slik at ens rase bestemmer ens kultur, det heter fordommer når man mener alle som tilhører en rase tilhører en kultur.   Typiske hvite amerikanske navn har ufortjente fordeler.

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (16 minutter siden):

Navnene som ble valgt ble identifisert oftest som Hvite eller afroamerikanske i en undersøkelse på forhånd slik at det er få arbeidsgivere som ville mene noe annet enn at kandidatene var hvite eller afroamerikanske.

Om årsaken til diskriminering er kultur eller ikke så er resultatet rasediskriminering.  Typiske hvite amerikanske navn har ufortjente fordeler.

Nå siterer jeg artikkelen din igjen:

Sitat

Are Emily and Greg More Employable than Lakisha and Jamal?

I USA er det følgende antall personer som har de navnene som fornavn:

Emily: 320 104; Greg: 327 538; Lakisha: 7 694; Jamal: 12 713

De «hvite navnene» over er langt mer vanlige enn de «svarte navnene», kan det ha en innvirkning? Er dette faktumet tatt i betraktning? Igjen, kan du gi meg et spesifikt sideantall i dokumentet du linket til? Noe som helst som peker til noe konkret fremfor vage indisiebevis?

I svaret ditt som jeg nå besvarer skrev du følgende:

Sitat

Typiske hvite amerikanske navn har ufortjente fordeler.

Hvorfor heller ikke skrive «Typiske amerikanske navn har ufortjente fordeler»? Hvorfor dra inn rase?

Hvis en amerikansk arbeidsgiver blir trukket mot et navn som høres mer typisk amerikansk ut, så er ikke det rasisme. Jeg har et «hvitt fornavn», som også skarve 385 amerikanere har. Tidligere postet jeg en rekke «hvite navn» fra ulike «hvite land» som sikkert heller ikke er mer populært i USA enn mitt eget. Hvis det kun er noen «hvite navn» som gir fordeler i USA, mens andre «hvite navn» IKKE gir samme fordel, så har kanskje rase ikke noe med saken å gjøre? Kan du virkelig kalle det for rasediskriminering hvis hvite også er blant de som blir diskriminert?

Lenke til kommentar
Subara skrev (8 timer siden):

Man trenger ikke synes synd på noen som legger fram fakta på bordet.

Sant nok, en trenger heller ikke å kalle disse ukvemsord som rasister. Ikke at du gjør det såvidt jeg vet, bare nevner det.

Subara skrev (8 timer siden):

Det kan like gjerne være sinne som er motivasjonen til å si i fra.  Å synliggjøre utfordringer, den eneste måten å få diskutert situasjonen på og finne løsninger. Oppklare eventuelle misforståelser.

Det er greit, men denne oppklaringen bør gå litt bedre enn "alle nordmenn er fæle rasister" når integreringsproblematikk diskuteres.

Subara skrev (8 timer siden):

En velykket integrering mener jeg vi alle har ansvar for, vi kan også bidra selv. Det hjelper å legge til rette for en god start/utvikling.

Selv mener jeg at de som initiert, forfektet og påtvunget denne innvandringen på resten av folket burde ha tilnærmet alt ansvar for at integreringen fungerer. 

Subara skrev (8 timer siden):

Og viktigst å få innvandrere med på banen. Mødre som har tillitt til politiet og henvender seg til dem for å be om hjelp med sønnene, viser at det fungerer. Og den tidligere gjenglederen som etter å ha blitt rehabilitert, velger å bruke livet sitt på sosialt arbeid. Ellers kjenner jeg ingen kriminelle innvandrere, bare pliktoppfyllende folk som går på jobben og betaler skatt.

Jeg tror de fleste kan enes om at de er gode og dårlige tilfeller, den tidligere gjengkriminelle som blir sosial arbeider er jo en klassiker i media. Synes dog de heller kunne fokusert på ofrene som har fått livene sine ødelagt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...