Gå til innhold

Strømstøtte til hytte og fritidsbolig. Meningsmåling. Ja/nei?


Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte  

178 stemmer

  1. 1. Er det viktig at hytteeiere får full strømstøtte

    • JA. 90% støtte til hytta er viktig
      39
    • TJA. Litt strømstøtte 20%-30%
      16
    • NEI. Hytte er ikke viktig å støtte.
      123


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Vaniman said:

Det var ikke det jeg mente. Jeg liker at folk har hytte og bruker fjellet (men ønsker ikke hytte selv). Jeg tenkte mer på at vi sylter ned mye kapital i hus og hytter i Norge. Det hadde vært bedre om vi investerte mer i selskaper. 

Hvorfor skal vi binde opp millioner av kroner i selskaper? hvilken verdi gir det meg? føle meg rik ved at jeg har 10000000++ på konto? eller har jeg har en hytte eller båt jeg kan komme meg ut til og slappe av?  jeg veit hva jeg velger.

 

ikke glem de pengene jeg legger i hytte kommer til gode til lokalsamfunn, håndtverkere, nærbutikker osv. ikke mange hyttekommuner som hadde overlevd uten de slemme "rike" som eier noen hundre kvd der

Endret av -Night-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre1980 skrev (6 minutter siden):

Vi hadde ikke trengt å importere om vi ikke hadde eksportert i utgangspunktet. 

Magasinene er blitt tappet ned pga eksport fordi kraftverkene tjente mest penger på det, og så importerer vi når vi er omrtrent tomme for å veie opp for den tidligere eksporten. 

Dette er en sirkel hvor eneste mulighet for å komme ut, er å si opp ACER og styre strømmen selv. 

 

Ja, ska vi melde oss ut av Nato i samme slengen? Koster flesk det der også. Så kan vi kanskje spare noen tusenlapper i skatt pr år. Hva med import av mat? Vi kan jo bare selv forsyne oss med poteter som i gamle dager! Hva trenger vi avtaler for

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja, ska vi melde oss ut av Nato i samme slengen? Koster flesk det der også. Så kan vi kanskje spare noen tusenlapper i skatt pr år. Hva med import av mat? Vi kan jo bare selv forsyne oss med poteter som i gamle dager! Hva trenger vi avtaler for

Dette er bare trolling. Acer/strømbørsen stjeler strømmen vår. NATO stjeler ikke strømmen vår, men beskytter oss mot Putin. Stor forskjell.

Sett deg inn i politikk, så du ikke dummer deg ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Nei. Ikke morsomt. Du må prøve hardere for å lage morsommere trolling. Dette var bare dumt.

Du er klar over at en ikke skal debattere på denne måten her inne? Anbefaler å lese reglene. 

Det er helt ok at du ikke er enig med meg, men ta gjerne diskusjonen om det da og ikke bare hopp rett til troll kortet. Det er så lite gøy og strider i mot reglene.

Klart nato var en spøk, men det er litt i samme gate. En kan ikke bare hoppe ut av avtaler den dagen en er missfornøyd. Vi har handlet strøm på børs i mange år, det er ikke slik at en kan snu seg i rundt den dagen en er missfornøyd og droppe alle avtaler. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Dette er bare trolling. Acer/strømbørsen stjeler strømmen vår. NATO stjeler ikke strømmen vår, men beskytter oss mot Putin. Stor forskjell.

Sett deg inn i politikk, så du ikke dummer deg ut.

Nå må du skjerpe deg. Å selge / kjøpe noe kan i verste fall være et dårlig salg / kjøp, men det er ikke å stjele. Som andre sa tidligere, folk her inne er blitt ekstremister.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Ja, ska vi melde oss ut av Nato i samme slengen? Koster flesk det der også. Så kan vi kanskje spare noen tusenlapper i skatt pr år. Hva med import av mat? Vi kan jo bare selv forsyne oss med poteter som i gamle dager! Hva trenger vi avtaler for

Jeg antar du mener det er usolidarisk og ikke skulle bistå europa med energi gitt situasjonen i dag. Og er redd en eventuell stopp i eksport av energi ville forsure vårt forhold til EU/Nato-land? Det er et argument jeg kan kjøpe. Men å påstå at kabler som direkte knytter oss til Europa og dertil det europeiske strømmarkedet ikke har skyld i prisene i dag. Det er bare tull. Det er en grunn til at energiministeren stod på debatten å måtte forsvare allerede etablerte kabler,  og samtidig (bort)forklare hvorfor vi ikke skal etablere nye. 
 

Dette er litt høna og egget diskusjon. Ja, uten krig, lite nedbør m.m så ville ikke prisene ha vært slik de er i dag. Uten kabler hadde vi ikke vært eksponert i det hele tatt mot de største faktorene (Putin og Tyskland) til prisene vi opplever i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (Akkurat nå):

Jeg antar du mener det er usolidarisk og ikke skulle bistå europa med energi gitt situasjonen i dag. Og er redd en eventuell stopp i eksport av energi ville forsure vårt forhold til EU/Nato-land? Det er et argument jeg kan kjøpe. Men å påstå at kabler som direkte knytter oss til Europa og dertil det europeiske strømmarkedet ikke har skyld i prisene i dag. Det er bare tull. Det er en grunn til at energiministeren stod på debatten å måtte forsvare allerede etablerte kabler,  og samtidig (bort)forklare hvorfor vi ikke skal etablere nye. 
 

Dette er litt høna og egget diskusjon. Ja, uten krig, lite nedbør m.m så ville ikke prisene ha vært slik de er i dag. Uten kabler hadde vi ikke vært eksponert i det hele tatt mot de største faktorene (Putin og Tyskland) til prisene vi opplever i dag. 

Joda, jeg er enig i at de er en del av problemet. Men dette har vi holdt på med siden '93 om jeg har googlet riktig. En kan ikke bare stenge ned ett slikt samarbeid over natten pga prisene er høye over hele linja. Men å finne alternative løsninger, det må vi absolutt se på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Joda, jeg er enig i at de er en del av problemet. Men dette har vi holdt på med siden '93 om jeg har googlet riktig. En kan ikke bare stenge ned ett slikt samarbeid over natten pga prisene er høye over hele linja. Men å finne alternative løsninger, det må vi absolutt se på.

Det er jeg enig i. Skaden har allerede skjedd - nå må man finne gode løsninger for å få kommet oss så helskinnet vi kan over kneika :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forholdene har endret seg siden 93. Nye kabler er bygget, Tyskland legger ned kraftverkene sine og belaster vårt kraftnett hardere. Vi har ikke nok vann selv, og Tyskland fortsetter å legge ned kraftverk så de ikke kan eksportere strøm tilbake til oss.

Våre politikere har spilt et altfor høyt spill med arvesøvet vårt, og det er ikke greit. Vi hadde ikke trengt å melde oss på Putins strømkrise. Det var valgritt å delta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hytteeiere kan koble av vannet om vinteren og bruke selvregulerende varmekabel fra vanninntaket til hovedstoppekrana / tappepunktet. Vinterturene til hytta kan de enten ta seg råd til å fyre med strøm til fullpris, eller fyre med ved. Velger de ved så kan de enten velge dyrekjøpt ved, eller bruke selvhugd ved. Smak og behag og ulik lommebok. Dette får folk selv finne ut av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hytteeiere kan koble av vannet om vinteren og bruke selvregulerende varmekabel fra vanninntaket til hovedstoppekrana / tappepunktet. Vinterturene til hytta kan de enten ta seg råd til å fyre med strøm til fullpris, eller fyre med ved. Velger de ved så kan de enten velge dyrekjøpt ved, eller bruke selvhugd ved. Smak og behag og ulik lommebok. Dette får folk selv finne ut av.

Fra en som ikke finnes handy. Er dette noe hvermannsen klarer, og kreves det mye «arbeid» for å få til, eller innkjøp av av noe? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (42 minutter siden):

Ja, ska vi melde oss ut av Nato i samme slengen? Koster flesk det der også. Så kan vi kanskje spare noen tusenlapper i skatt pr år. Hva med import av mat? Vi kan jo bare selv forsyne oss med poteter som i gamle dager! Hva trenger vi avtaler for

Slutt å trolle.  Kommentaren din fortjener ikke ytterligere svar. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En varmekabel er noe som rørleggeren installerer i vannrøret (fra brønnen/kilden til husets inntak) i den varme halvdelen av året. Den ligger inni vannrøret, og lager varme.

Vannrør er gjerne begravd under bakken under frosten, men ved lite bruk kan de likevel fryse. Da har du ikke innlagt vann før til våren. Varmekablene sørger for at vannet i vannrøret frem til huset ikke fryser. Da har du vann hele året, akkurat som du er vant til i byen der kommunen er ansvarlig.

iblazeqt skrev (4 minutter siden):

Fra en som ikke finnes handy. Er dette noe hvermannsen klarer, og kreves det mye «arbeid» for å få til, eller innkjøp av av noe? 

 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

En varmekabel er noe som rørleggeren installerer i vannrøret (fra brønnen/kilden til husets inntak) i den varme halvdelen av året. Den ligger inni vannrøret, og lager varme.

Vannrør er gjerne begravd under bakken under frosten, men ved lite bruk kan de likevel fryse. Da har du ikke innlagt vann før til våren. Varmekablene sørger for at vannet i vannrøret frem til huset ikke fryser. Da har du vann hele året, akkurat som du er vant til i byen der kommunen er ansvarlig.

 

Så hva må konkret gjøres dersom man gjør det @simen1 skriver? Det er jo et veldig godt forslag dersom dette er forholdsvis enkelt/liten kostnad. Grunnen til at jeg spør er at min farmor eier en hytte, og er ikke rik (minstepensjonist). 

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...