Gå til innhold

Tråden om Rings of power (bruk spoiler!!)


Anbefalte innlegg

12 hours ago, Dotten said:

Galadriels valg er et som viser risikoen hun er villig til å ta, og det tilfører en liten minicliffhanger for spenningens skyld, og dramtaturgiske grepet med "nedtelling" ble også benyttet seg av.

Problemet var at det ikke var noe setup, eller noe logikk bak det, og slik går gjennom begge episodene. Ting skjer bare fordi plottet trenger det og de vil videre til neste ting uten de aner hvordan de skal skrive det inn.

Mulig det var noe jeg ikke fikk med meg, men skjønte ikke hva hun gjorde på båten engang ? hun sa jo nei til Elrond, at hun ville være igjen. Hun hadde kun en ting i tankene og det var å finne Sauron, så plutselig var hun på båten i neste scene og bestemte seg for en umulig svømmetur, what.

Samme scene hadde vært bedre om vi hadde sett henne begynne å tvile, lengter seg hjem, men når hun er på båten, blir de angripet av det monsteret eller noe, hun detter i sjøen. Neste episode er hun tilbake på land igjen og får øye på en ødelagt landsby og da får beviset på at Sauron er tilbake.

Skjønte heller ikke logikken til alve kongen, først sier han krigen/søket etter Sauron er over og tilbakekaller alvene, men så sier han plutselig til Elrond at han vet Sauron er der ute ? what? og noe annet nonsene om at Galadriel kommer til å spre evil videre om hun fortsetter.. ehh. Hvorfor sende alvene hjem når han vet at det er bare et spørsmål om tid før Sauron er tilbake og kaste bort alt de har gjort de siste århundrene med å bygge opp forsvar osv.

Endret av Curuion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer nok ikke til å se denne, så det bryr meg egentlig ikke, men synes det blir for dumt å stemple alle som er kritiske som rasister.

Er jo liksom ikke en hvit homoseksuell mann som har hovedrollen i The Woman King heller, for å sette det litt på spissen. Tåpelig eksempel vil mange si, men likevel var det hva som skjedde med Haakon Sigurdsson. 

Men, der sistnevnte valg hylles, er det første utenkelig, og ansett som en dum kommentar.

Jeg synes det var et idiotisk valg. På samme måte som jeg ville syntes det ville vært helt meningsløst å skrive inn en hvit person i en film fra historisk Afrika. 

Mange av mine favoritt skuespillere er svarte, det handler ikke om rasisme. Det handler om at jeg mener det er mange grunner til å være tro mot en historie, og ikke alltid må være politisk korrekt. Faktisk kan til og med en historie få lov til å gjenspeile samtidens kultur.

Fremfor å bootstrape svarte skuespillere til helteroller basert på hvite karakterer, hvorfor ikke bygge på historier med svarte helter? Uten å gjøre det til et alt for politisk korrekt kostymedrama. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Serpentbane said:

Fremfor å bootstrape svarte skuespillere til helteroller basert på hvite karakterer, hvorfor ikke bygge på historier med svarte helter? Uten å gjøre det til et alt for politisk korrekt kostymedrama. 

Yeah, det er en fantasy verden, de har enormt med muligheter å skrive inn karakter med mer mangfold uten å ødelegge for eksisterende karakterer. 

Lenke til kommentar
Dotten skrev (48 minutter siden):

Maktens Ringer var helt spektakulært på kino. Var mye jeg fikk med meg der jeg gikk glipp av på mindre skjerm. 

Det tviler jeg ikke ett sekund på, men nå hjalp det vel ganske mye på å ha sett episoden på forhånd før du såg den på storskjermen? 
 

I kaos filmer/serier som Saving Private Ryan og Band of Brothers så er det utrolig morsomt hva man legger merke til av detaljer for hver gang man ser der. Disse blir man jo regelrett satt helt ut av første gangen man ser de.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
Curuion skrev (4 timer siden):

Problemet var at det ikke var noe setup, eller noe logikk bak det, og slik går gjennom begge episodene. Ting skjer bare fordi plottet trenger det og de vil videre til neste ting uten de aner hvordan de skal skrive det inn.

Mulig det var noe jeg ikke fikk med meg, men skjønte ikke hva hun gjorde på båten engang ? hun sa jo nei til Elrond, at hun ville være igjen. Hun hadde kun en ting i tankene og det var å finne Sauron, så plutselig var hun på båten i neste scene og bestemte seg for en umulig svømmetur, what.

Samme scene hadde vært bedre om vi hadde sett henne begynne å tvile, lengter seg hjem, men når hun er på båten, blir de angripet av det monsteret eller noe, hun detter i sjøen. Neste episode er hun tilbake på land igjen og får øye på en ødelagt landsby og da får beviset på at Sauron er tilbake.

Skjønte heller logikken til alve kongen, først sier han krigen/søket etter Sauron er over og tilbakekaller alvene, men så sier han plutselig til Elrond at han vet Sauren er der ute ? what? og noe annet nonsene om at Galadriel kommer til å spre evil videre om hun fortsetter.. ehh. Hvorfor sende alvene hjem når han vet at det er bare et spørsmål om tid før Sauron er tilbake og kaste bort alt de har gjort de siste århundrene med å bygge opp forsvar osv.

Ja, det er jo hjernedød underholdning så klart. Men en fotballkamp eller visse talkshow er også hjernedød underholdning. Noen ganger er det vel det man ønsker? Jeg tror serien fungerer greit for de fleste, hvis man bare ikke har så høye forventninger. Ihvertfall kan man glede seg over spesialeffektene, fotograferingen, lydbilde etc. Det er til tider ganske imponerende. 

Men ja, merkelig at serieskaperne bruker så mye penger når manus har logiske brister og er underutviklet. Noe annet jeg stusser over er hvordan serien klarer å få positive anmeldelser over det hele. Hvordan skjer dette egentlig? Er kritikerne i media korrupt, og får betalt for gode anmeldelser? Høres kanskje konspiratorisk ut her i Norge, men man snakker jo om amerikanske selskaper, og vi vet f eks at imdb blir manipulert. Noen mener at også seertall blir det. Har vanskelig for å tro at noen er veldig begeistret over historien, ihvertfall, selv om de to første episodene er helt OK etter min mening. Mistenker også at mange enten støtter eller misliker serien pga debatten omkring woke og politisk korrekthet. 

Så ja, mine konspiratoriske følehorn forteller meg at her er det noe som foregår i kulissene. Det er definitivt en "Star Wars: Force awakens"-følelse over dette. Storstilt manipulering på gang i media og på nett fra de store selskapene for å skape en hype, der man nærmest blir fortalt hva man skal mene med løftet pekefinger. Man går på kino, og så er det en skikkelig b-film, og da klarer jeg ikke la være å le litt, fordi det føles som om folk har blitt lurt, meg selv inkludert. 

Denne serien blir ikke et kulturfenomen slik som Ringenes Herre og Game of Thrones. Men kanskje vil den skape ny interesse for Tolkien bøkene, og tenker da på Hobbiten og Ringenes Herre-triologien. Similiarion har jeg ikke lest. Og det er jo virkelig god underholdning. I tilfelle kommer det i det minste noe godt ut av det. Mange har blitt så dopaminavhengige av sosiale medier at de heller burde sette seg ut i hagen eller parken med en god bok mellom hendene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Curuion skrev (6 timer siden):

Problemet var at det ikke var noe setup, eller noe logikk bak det, og slik går gjennom begge episodene. Ting skjer bare fordi plottet trenger det og de vil videre til neste ting uten de aner hvordan de skal skrive det inn.

Mulig det var noe jeg ikke fikk med meg, men skjønte ikke hva hun gjorde på båten engang ? hun sa jo nei til Elrond, at hun ville være igjen. Hun hadde kun en ting i tankene og det var å finne Sauron, så plutselig var hun på båten i neste scene og bestemte seg for en umulig svømmetur, what.

Samme scene hadde vært bedre om vi hadde sett henne begynne å tvile, lengter seg hjem, men når hun er på båten, blir de angripet av det monsteret eller noe, hun detter i sjøen. Neste episode er hun tilbake på land igjen og får øye på en ødelagt landsby og da får beviset på at Sauron er tilbake.

Skjønte heller logikken til alve kongen, først sier han krigen/søket etter Sauron er over og tilbakekaller alvene, men så sier han plutselig til Elrond at han vet Sauren er der ute ? what? og noe annet nonsene om at Galadriel kommer til å spre evil videre om hun fortsetter.. ehh. Hvorfor sende alvene hjem når han vet at det er bare et spørsmål om tid før Sauron er tilbake og kaste bort alt de har gjort de siste århundrene med å bygge opp forsvar osv.

Symbolikken er der, og den er ganske så spenstig. Setup er alt i anslaget.

Det handler enten om alvisk mannsjåvinisme eller paternalisme. Kanskje begge deler, men garantert sistnevnte. Galadriel blit gjennom episoden fortalt om å kjenne sinn plass. Hun bryter fri. Vannet symboliserer døpelse/bli født på ny som fri til å følge hennes egne ønsker. Å frigjøre seg er ensomt, hun er på dypt vann og det er farlig. Egentlig ganske håpløse odds.

Men én situasjon mange i løpet av livet vil kjenne seg igjen i, rent symbolsk.

Hun valgte det fremfor den paternalismen/sjåvinismen hun ble møtt med. 

Troppen hennes nektet å følge henne, alvekongen tilbakeholdt informasjon og Elrond manipulerte henne (motvillig). Hun ble motarbeidet. Alvekongens motivasjon fremstår å være en spådom de har sett (kanskje lik hva Frodo så da han møtte Galadriel i LOTR)

Hennes ønske var å hedre og hevne broren. Katalysatoren var brorens råd fra anslaget.

Kvinner tar nok dette poenget noe enklere, da de klarer å relatere seg til det. Spesielt seere fra kulturer og miljø hvor det er vanlig at "menn vet best". 

Det er også en symbolikk her som undertrykte og manipulerte menn kan kjenne seg igjen i. Utsettes man for det og frigjør seg, er det risikabelt. 

Det å bruke å falle/hoppe i vann er ikke uvanlig i film/TV for å signalisere å bli født på nytt. Boardwalk Empire var vel serien som lærte meg å se etter slik. :)

Endret av Dotten
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Curuion skrev (7 timer siden):

Yeah, det er en fantasy verden, de har enormt med muligheter å skrive inn karakter med mer mangfold uten å ødelegge for eksisterende karakterer. 

Er egentlig ikke det det handler om, det handler om nærhet til kildematerialet, historien, karakterenes rolle og plassering i historien, hvordan forfatteren så for seg og beskrev dem osv osv. Så, når man plutselig får en sterk ukjent kvinnelig alv og en alv/dverg kjærlighetsromanse i Hobbiten og en omskriving av karakterenes roller og handlingen for å tilpasse dette så synes ikke jeg det er en god utvikling, bare fordi man skal ha inn en sterk kvinnelig rolle og drama.

Men, jeg er naturligvis ikke kritisk bare til endringer som handler om å bli "mer tidsriktig" hva angår kjønn og etnisitet, jeg er like lite fornøyd med Azog some jeg er Tauriel. Selvsagt er det andre karakterer som også er "originale" som man ikke legger like mye merke til, og der orkene opprinnelig var en udefinert horde har de nå mer karakter om du vil, men det bryter mindre med historien enn Tauriel som skaper en helt ny story arc som ikke eksisterer i boka.

Ødelegger dette filmen i seg selv? Det kan diskuteres, for her er folk veldig delt, noen hater det, andre synes det er flott, og noen bryr seg ikke. Men ødelegger det historien, så klart. Totalt sett når man alle de store målene naturligvis, men Hobbiten handler like mye om reisen og følgets utvikling, og her endres jo veldig mye. Det betyr ikke at resultatet ikke kan være bra, men det er endret, og for den som ønsker en sann filmatisering av boken så er dette negativt.

Man må gjerne ha forskjellige meninger her, men å dra fram rasismestempelet bare fordi noen ikke ønsker for store endringer i forhold til det opprinnelige verket, det blir for dumt.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Uenig i at Galadriels valg mot slutten av e1 ikke hadde noe setup - hele episoden bygger jo opp om den indre konflikten hennes (hevne broren/fullføre oppdraget hans vs. lengselen etter Valinor - som gjelder de fleste alver) og posisjonen hennes i alvesamfunnet på denne tiden (selv om "denne tiden" er noe rart å bruke da det jo egentlig spenner over utrolig lang tid). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
LarZen skrev (1 time siden):

Barnebarnet til J.R.R. Tolkien, Simon Tolkien jobbet vist tett med Amazon på både historie og karakter utvikling. Får håpe at han ikke blir skremt bort ifra å gjøre noe lignende eller mer i fremtiden.

Litt ironisk at "fansen" kan bli dem som skyver bort den siste av Tolkien familien.

Stemmer. Jeg leser litt rundt på fan-sider og sånt, inntrykket er at de aller fleste Tolkien-blodfans er veldig positive til denne serien egentlig. Tolkien Estate er og involvert i produksjonen.

Jeg tror veldig mye av den synlige støyen er fra de mest vokale anti woke-folka med et stort publikum, som gjerne har en annen agenda enn fansen. Det er litt synd, for mer konstruktiv diskusjon og kritikk om karakterer, historie og valg drukner nok en del i den kulturkrigen.

Norsk Tolkienforening (hehe) var også positive før lansering ser det ut til:

Sitat

Blant Tolkiens kjernefans i Norge er det – i sterk kontrast til nettets harme – mange som ser frem den nye TV-serien.

– Det er kritiske røster der ute, men i vår forening er de fleste positive, forteller Vegard Ovland, leder for Norges Tolkienforening.

https://www.nrk.no/kultur/snart-klart-for-tidenes-dyreste-tv-serie-_-stalsetter-seg-for-sinte-fans-1.16056523

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Stemmer. Jeg leser litt rundt på fan-sider og sånt, inntrykket er at de aller fleste Tolkien-blodfans er veldig positive til denne serien egentlig. Tolkien Estate er og involvert i produksjonen.

Jeg tror veldig mye av den synlige støyen er fra de mest vokale anti woke-folka med et stort publikum, som gjerne har en annen agenda enn fansen. Det er litt synd, for mer konstruktiv diskusjon og kritikk om karakterer, historie og valg drukner nok en del i den kulturkrigen.

Norsk Tolkienforening (hehe) var også positive før lansering ser det ut til:

https://www.nrk.no/kultur/snart-klart-for-tidenes-dyreste-tv-serie-_-stalsetter-seg-for-sinte-fans-1.16056523

Det jeg har sett av diskusjoner har i all hovedsak vært saklig, og det har vært relativt lite woke/antiwoke i de forum jeg har vært innom, og alltids saklig. Eller så blir det kanskje det usaklige moderert vekk før jeg har sett kommentarene.

Min mening er at amazon har "blåst opp" woke/anti-woke debatten for å få mer PR. Og en ting som da kan følge er at anmeldere ikke tør å gi serien dårlig karakter, siden de kan vil anklaget for å være rasistisk. Jeg tror amazon er sleip nok til å spille på sånt. Ihvertfall når de nå manipulerer reviews på imdb.

 

Men nå laget jeg woke-støy, så... :p For min del er 2 episoder for lite for å ha en mening om serien, så jeg venter med å se serien til det er ihvertfall 4 episoder ute.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LarZen skrev (5 timer siden):

Barnebarnet til J.R.R. Tolkien, Simon Tolkien jobbet vist tett med Amazon på både historie og karakter utvikling. Får håpe at han ikke blir skremt bort ifra å gjøre noe lignende eller mer i fremtiden.

Litt ironisk at "fansen" kan bli dem som skyver bort den siste av Tolkien familien.

Du trenger ikke være redd for at fansen skal skremme bort den siste delen av Tolkien-familien. De er jo helt med på det Amazon har gjort. 

Tolkien Estate beskytter ikke lenger originaliteten i JRR Tolkiens verker som da hans sønn Christopher var i selskapet. Det var etter hans avgang at dealen med Amazon ble gjort. Simon Tolkien og faren var også i en periode uvenner over PJs Lord of the Rings, som Christopher Tolkien ikke likte i det hele tatt. Som du sikkert kjenner til, hadde ikke Tolkien Estate noe de skulle ha sagt om disse filmene ettersom JRR solgte rettighetene til The Hobbit og Lord of the Rings i sin levetid. I tillegg sparket Amazon Tolkien scholar Tom Shippey, som var skeptisk til alle endringene. 

Simon har også uttalt at han har hatet å leve i JRRs skygge, særlig etter at trilogien ble gitt ut. Han har ønsket å skape noe selv (forståelig nok) og prøvde seg blant annet som romanforfatter, uten veldig stort hell. Ironisk nok lever han nå godt av og på sin farfars kreasjon likevel. 

Vet for øvrig ikke helt hvilke sider Snikpellik leser, for jeg er av en ganske annen oppfatning i påstanden om at "de aller fleste Tolkien-blodfans er veldig positive". Det er derimot mulig at det faktum at en god andel av oss "Tolkien-blodfans" er svært skeptiske til denne serien, både som påstått Tolkien-serie og som en gigantisk produksjon i det hele tatt, ikke passer helt narrativet om at det er "anti-wokere med en agenda" som står for "det meste av støyen". Eller jo, når jeg tenker meg om, så stemmer faktisk det. Det er bare det at "støy" i denne sammenheng er de som har innsigelser til det som skjer, ergo er negative og ikke svelger Bezos cool aid uten en ekstra tanke. For sånn jeg oppfatter det, er det mange av oss som var glad i Tolkien også lenge før PJs filmer som faktisk ønsker å diskutere karakterer, handlinger og valg. Det virker derimot ikke alltid å være legitimt at man er negativ til serien, ergo Axefjords uttalelse om at Amazon (og Disney) forsøker seg med billig hersketeknikk som forklarer hvorfor en bred fanbase er kritiske . Det kan nemlig IKKE ha noe med svakt manus og dårlig skuespill å gjøre, det er nødt å være en gjennomsyret giftig fanbase. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LarZen skrev (8 timer siden):

Barnebarnet til J.R.R. Tolkien, Simon Tolkien jobbet vist tett med Amazon på både historie og karakter utvikling. Får håpe at han ikke blir skremt bort ifra å gjøre noe lignende eller mer i fremtiden.

Litt ironisk at "fansen" kan bli dem som skyver bort den siste av Tolkien familien.

Familien var i London under premieren. Samtidig hevdes det at det var herfra det ikke var ønskelig at Peter Jackson ble involvert, men det har jeg ikke fått bekreftet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dotten skrev (39 minutter siden):

Familien var i London under premieren. Samtidig hevdes det at det var herfra det ikke var ønskelig at Peter Jackson ble involvert, men det har jeg ikke fått bekreftet

Publiseres intervjuer/artikler fra deg noe sted? Ser du nevner dette flere steder, hadde vært morsomt å lese! 

Lenke til kommentar
LarZen skrev (27 minutter siden):

Det her er et så perfekt eksempel på hvilke type folk som har så problem med Rings of Power.. 😆

80675DD3-7365-47B6-B15F-48277F57C8F8.thumb.jpeg.e6daeb978c483ccfe6f547e1fc36edf7.jpeg

Ja huff, tenk så fælt at folk har nnvendinger mot manus og skuespill! :grin: Hvilken 'type folk' mener du vi er?

Endret av Revie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (2 minutter siden):

Takk til de over som ødela poenget mitt... 😕

Jeg beklager mitt bidrag til dette. Jeg syns bare det er søtt med folk som ikke ønsker andres meninger enn sine egne og går direkte til personangrep når de møter andres argumenter. 

Det hadde jo vært spennende å kunne diskutert de tingene som ikke er bra eller har forbedringspotensial, for en som etter fem år med venting og noen måneder med bekymring ble skuffa på fredag. Når man derimot er en idiot dersom man ikke er enig, så er vi på barnehagenivå. 

Jeg har ikke tenkt å synke dit, LarZen har det sikkert fint der uten at jeg skal blande meg inn. Så må jeg ta selvkritikk for sarkasmen jeg kom med som tilsvar til at alle som har problem med Rings of Power er en "type folk". Det var også lavmål, samme hvor tåpelig påstanden måtte være.

Beklager igjen 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rings of power er egentlig bare en dårlig kopi av det som har blitt laget tidligere i samme univers, altså Ringenes Herre og Hobbiten trililogiene. Både Tolkien og Peter Jackson har mange fans, og dermed blir en del skuffet, fordi forventningene er såpass høye. Selv ble jeg positivt overrasket. Likte f eks miljøskildring, landskapsbilder, fotografering etc. 

Fokus på kjønn, legning og rase fører dessverre til at debatten omkring serien blir politisert. Det er dermed vanskelig å få tak på objektive og ærlige anmeldelser. Mainstreammedia ønsker sannsynligvis å støtte woke-bevegelsen, eller de har blitt betalt for å gi strålende anmeldelser (ikke norske media, heldigvis). Enkelte YouTubeere er definitivt kjøpt og betalt.

Vel, etter min mening er dette ganske middelmådig etter to episoder, fort sett fort glemt, men fungerer bra som underholdning hvis man liker fantasy-sjangeren og ønsker å følge med på det som rører seg i samfunnet. Men det er ikke verdt å krangle over. F eks har man lite interesse for noen av karakterene. Jeg tror det å lage gode filmer og serier er en begrensningens kunst som svært få behersker. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mitt førsteinntrykk etter å ha sett 2 episoder er at dette var ikke så ille som jeg fryktet (etter fadesen med Wheel of Time), men det var heller ikke spesielt bra.

Hadde det vært generisk fantasy så hadde det vært midt på treet, altså en god 5/10, men siden det er ringenes herre, og man forventer mer, så står det ikke til noe bedre enn 3/10.

Håper det tar seg opp utover i sesongen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...