Gå til innhold

Tråden om Rings of power (bruk spoiler!!)


Anbefalte innlegg

Curuion skrev (4 timer siden):

Men hvorfor hater resten alvene, de har jo ikke gitt noen grunn? Og hvorfor liker kongen alvene? Slik jeg forstod er det mange hundre år sida kampen mot Morgoth og at alvene ga de Numenor. Det har ikke vært noe annet backstory. Den profeti greia med kula starta vel når Galadriel kom. 

Så send et par stykker om natta? Så ikke ut som Adar hadde hastverk. Frigjøre en av beste alvene blir for dumt, når det kan brukes på andre måter, lage felle for de andre feks, eller som slave som de starta med. 

Så hvorfor vet ungene dette, eller hvorfor bruke et kjent rytme når de holder det hemmelig selv onvenfor sine egne folk? 

 

Var ingen grunn til å dra så kjapt. Noen kunne blitt igjen og ta med maten, mens andre holder øye på om det kommer orker. 

De har ikke vist noe grunn til at de må stikke av i hastverk, blir bare svakere av å etterlate folk. 

 

Mulig det, men de gjorde vel det med Adar. 

Lurer på grunnen til hvorfor han etterlater seg kart overalt. 

 

Veldig utydelig, eneste vi vet at for Galadriel så har det gått 3-5 dager eller noe siden hun så Elrond? 

Virker som Elrond teleporterer fram og tilbake også, burde ta noen dager turen fra Calabrimbor sitt sted og dvergene, etter det vi så på kartet. 

  • Ganske tydelig at det er en del anti-alve holdninger blant befolkningen. Dette kan spores lengre tilbake og det sier man også i fra om i serien. Mye handler om at numenorianerne er ekstremt stolte og mener at det var de som avgjorde slaget mot Morgoth i det første tideverv og fikk øya som gave. Samtidig er det en del som husker og fortsatt ærer vennskapet og samarbeidet med alvene. Blant annet kongen og Elendil. 
  • Hvorfor skulle Adar sende orker for å gi en beskjed til menneskene. Vi vet ikke hva Adar egentlig ønsker ennå, men det er nok mye mer naturlig å sende Arondir. Her forstår jeg virkelig ikke at man mener at man skulle sende orker. 
  • Durin bruker det barnerimet fordi han kanskje ikke tenker at andre utenfra vil høre barna hans synge det og så koble det sammen? Så utrolig er det vel ikke. 
  • Hvis du får beskjed at man må flykte for å redde livet ditt og familien din, tar du vel kanskje med det du kan og kommer deg av gårde? De visste ikke om orkene ville komme om 5 min eller 2 dager. 
  • Det har vært tydelig at harfootene er vandrere og at de har noen steder de reiser mellom i løpet av et år. Enig i at det er brutalt, men er det det som skal til for å overleve, så er det sånn. De kan sikkert finne måter å unngå det på. 
  • Det med at symbolet er et kart synes jeg også egentlig ble litt for enkelt.
  • Selv om tidsutviklingen er litt uklar, er det ganske tydelig at det har tatt tid. Det trengs kanskje ikke tekst hvor det står "5 måneder senere" hele tiden, men noen kommentarer om det (slik som HotD) hadde vært fint. Samtidig presser de en del historie sammen, så da blir det sånn.  
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Tomeito said:
  • Mye handler om at numenorianerne er ekstremt stolte og mener at det var de som avgjorde slaget mot Morgoth i det første tideverv og fikk øya som gave.

Ok, men det ble vel ikke forklart ? eneste vi så var hatet mot Galadriel.

Hvordan kan de huske det, når det har vært flere hundre år siden?

22 minutes ago, Tomeito said:
  • Hvorfor skulle Adar sende orker for å gi en beskjed til menneskene.

Skjønner ikke hvorfor han skulle sende beskjed i det heletatt... Men plottet krevde det slik så han kunne redde guttungen.

24 minutes ago, Tomeito said:
  • Hvis du får beskjed at man må flykte for å redde livet ditt og familien din, tar du vel kanskje med det du kan og kommer deg av gårde? De visste ikke om orkene ville komme om 5 min eller 2 dager. 

Joda, mener fortsatt noen skulle vært igjen og samla opp mat, samt speide etter orkene. Men plottet trengte det slik for at guttungen skulle tilbake til byen.

26 minutes ago, Tomeito said:
  • Det har vært tydelig at harfootene er vandrere og at de har noen steder de reiser mellom i løpet av et år. Enig i at det er brutalt, men er det det som skal til for å overleve, så er det sånn. De kan sikkert finne måter å unngå det på. 

Men de har ikke vist at trengs for å overleve akkurat slik det var i serien, hadde de fått øye på orker så hadde jeg forstått det. Var bare så kjapt det gikk fra de syng om at de alle tar vare på hverandre til å bare etterlate folk.. Men igjen plottet trengs det nok slik for han mystiske fyren (Gandalf, Saruman ?).

29 minutes ago, Tomeito said:
  • Selv om tidsutviklingen er litt uklar, er det ganske tydelig at det har tatt tid. Det trengs kanskje ikke tekst hvor det står "5 måneder senere" hele tiden, men noen kommentarer om det (slik som HotD) hadde vært fint. Samtidig presser de en del historie sammen, så da blir det sånn.  

HotD gjør det ganske perfekt akkurat der, da de viser at det har vært en tidshopp uten å må fortelle om det.

I RoP blir jeg bare forvirra, føles ikke ut som det har gått måneder for noen av de, samtidig har de kommet langt på tårnet så.

Gikk også litt vel kjapt med dvergene som først ikke ville hjelpe. Elrond tapte duellen men allikevel så hjelper de plutselig med tårnet.

Lenke til kommentar
Curuion skrev (8 minutter siden):

Ok, men det ble vel ikke forklart ? eneste vi så var hatet mot Galadriel.

Hvordan kan de huske det, når det har vært flere hundre år siden?

Numenor-folket er vel (om jeg husker riktig) mennesker som lever superlenge og er "blessed with long life" - de folka som Aragon stammer fra. Så det kan godt tenkes at det er noen mennesker i på øya som også levde "for flere hundre år siden" - eller i verste fall 1 generasjon. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Tobeass said:

Numenor-folket er vel (om jeg husker riktig) mennesker som lever superlenge og er "blessed with long life" - de folka som Aragon stammer fra. Så det kan godt tenkes at det er noen mennesker i på øya som også levde "for flere hundre år siden" - eller i verste fall 1 generasjon. 

Men da kommer det problemene med måten de gjør showet på:
-Tidslinjen er komprimert, så vi får aldri noe ahaopplevelse av at elvene kommer tilbake til en plass bare for å finne oldebarne av folk de kjente. Det var det aller første de hivde ut av vinduet når de introduserte Durin, for å se reintrodusere det igjen med Isildur.
-Hele poenget med Numenor er i starten av den andre alderen  er at de er fornøyd med sin posisjon som supermennesker. Until de flyter inn og kræskjer hele mordor prosjektet, for å så "drink the coolaid" og bestemmer seg kollektivt for at å raide Valinor er en god ide

Skriptet er mer eller mindre søppel, fordi de ansvarlige forstår ikke de bevelige delene.
TVshowet er sebart, hovedsakelig som en blanding av budsjettet og estestikken. Men det blir en dårlig imitasjon av Game of Thrones, spesielt siden karakteren sliter med å prater med hverandre. 

Lenke til kommentar
Curuion skrev (1 time siden):

Ok, men det ble vel ikke forklart ? eneste vi så var hatet mot Galadriel.

Hvordan kan de huske det, når det har vært flere hundre år siden?

Skjønner ikke hvorfor han skulle sende beskjed i det heletatt... Men plottet krevde det slik så han kunne redde guttungen.

Joda, mener fortsatt noen skulle vært igjen og samla opp mat, samt speide etter orkene. Men plottet trengte det slik for at guttungen skulle tilbake til byen.

Men de har ikke vist at trengs for å overleve akkurat slik det var i serien, hadde de fått øye på orker så hadde jeg forstått det. Var bare så kjapt det gikk fra de syng om at de alle tar vare på hverandre til å bare etterlate folk.. Men igjen plottet trengs det nok slik for han mystiske fyren (Gandalf, Saruman ?).

HotD gjør det ganske perfekt akkurat der, da de viser at det har vært en tidshopp uten å må fortelle om det.

I RoP blir jeg bare forvirra, føles ikke ut som det har gått måneder for noen av de, samtidig har de kommet langt på tårnet så.

Gikk også litt vel kjapt med dvergene som først ikke ville hjelpe. Elrond tapte duellen men allikevel så hjelper de plutselig med tårnet.

  • Som noen andre nevner her: De lever lengre enn "vanlige mennesker". Det var en av gavene de fikk for å være med i den kampen (hvis jeg husker riktig). Og selv om ikke dette er forklart: Du husker vel selv ikke hva som skjedde på 1800tallet? Eller 1500tallet? Men du kan ha lest om det? Blitt lært det? Meninger, ideer osv. kan tross alt bli videreført fra generasjon til generasjon. Om de så er utydelig på hvor lenge det faktisk har gått her og hvor "gamle" numenorianerne er akkurat her, så er det jo ikke unaturlig at en misnøye, et hat osv. kan videreføres - og dessverre ser vi ofte at slikt hat økes/forsterkes over generasjoner fordi de som var til stede ikke lengre lever og da kan mye i detaljene forsvinne. Galadriel er også "flink" til å påpeke hvor lenge hun har levd i motsetning til de andre. 
  • Kanskje er både det at Arondir og at de reiste kjapt fra landsbyen gjort for at Theo (til nå den kjipeste karakteren, men kan bli spennende å følge) skulle tilbake til landsbyen osv., men noe må jo drive historien videre. Kanskje litt enkelt, men for meg effektivt og ikke for usannsynlig. 
  • De voksne harfootene har hele tiden snakket om å ikke stikke av, om det å følge flokken osv. Det at de har de to ytterpunktene - at de både står sammen, men om de må så forlater de sine venner og familie uten å nøle - viser heller hvor vanskelig livet deres er. Selv om mye virker flott, muntert osv., så er det et mørke der! Hadde alt bare vært rosenrødt for dem, hadde kanskje det vært kjedelig. De kan ikke være for like hobbitene. 
  • Durin ville først ikke hjelpe Elrond og alvene nei, men allerede i samme episode blir de jo venner igjen - og da er det bare å bygge. Det at de har kommet så langt med det tårnet er jo seriens "skilt" med info om at det har gått en stund. 

Hmmm. Kanskje jeg bare virkelig tolker det i beste mening og gir serien mer kred enn det den fortjener, for jeg ser jo mange av poengene/argumentene mot serien, men samtidig er jeg altså ikke enig i alt og synes kanskje noen er for negative. Jeg synes det er bra, andre får mene at de synes det er dårlig - jeg synes bare det blir feil å påstå at den er objektivt dårlig. 

Endret av Tomeito
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hihi, mange her som ser på YouTube clickbait videoer. Gjør dere selv en tjeneste, finn på noe annet, du vil bli mindre sur og ha en bedre dag.

Serien er ikke noe nytt The Wire på manussida, men det er ikke så dårlig, og produksjonen ellers er fantastisk.

Ja jeg har lest alle bøkene for årevis siden, og kjenner ikke noe boblende sinne eller stor eiertrang til Tolkiens "rette" univers og alt som liksom truer dette som alver eller dverger med mye melanin eller annet grums. Buhu.

Serien er langt over gjennomsnittet bedre en hva som sendes på tv ellers, det er helt normalt at ikke alle liker alt men når du blir sur og sint av å se på en serie fra et fantasyunivers så er det enten annen bagasje som virker her eller litt subtil hjernevasking fra idioter med clickbait videoer som tjener penger på å hisse opp folk da dette er den enkleste måten å skape interesse (klikk) og blest heller enn å gjøre godt arbeid, som nesten alt annet på sosiale medier.

Liker man ikke ringenes herre er det jo heldigvis andre alternativer som Alabama albino medieval incest fun dragon times på HBO.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ticx skrev (28 minutter siden):

Hihi, mange her som ser på YouTube clickbait videoer. Gjør dere selv en tjeneste, finn på noe annet, du vil bli mindre sur og ha en bedre dag.

Serien er ikke noe nytt The Wire på manussida, men det er ikke så dårlig, og produksjonen ellers er fantastisk.

Ja jeg har lest alle bøkene for årevis siden, og kjenner ikke noe boblende sinne eller stor eiertrang til Tolkiens "rette" univers og alt som liksom truer dette som alver eller dverger med mye melanin eller annet grums. Buhu.

Serien er langt over gjennomsnittet bedre en hva som sendes på tv ellers, det er helt normalt at ikke alle liker alt men når du blir sur og sint av å se på en serie fra et fantasyunivers så er det enten annen bagasje som virker her eller litt subtil hjernevasking fra idioter med clickbait videoer som tjener penger på å hisse opp folk da dette er den enkleste måten å skape interesse (klikk) og blest heller enn å gjøre godt arbeid, som nesten alt annet på sosiale medier.

Liker man ikke ringenes herre er det jo heldigvis andre alternativer som Alabama albino medieval incest fun dragon times på HBO.

Du klarer fortsatt ikke anerkjenne at folk har problemer med pacingen, lettvint karakterbygging, svak dialog og store plotthull? Litt rart hvordan det er "dere" som alltid tar det tilbake til å handle om melanin. Man kunne nesten kalt det ironisk.

Uten å prate for andre, så klarer jeg helt fint å gjøre opp en mening om denne serien uten innflytelse utenfra. Kanskje det er du som må kutte ut disse clickbait-idiotene av sytende amerikanere? Hvem de nå enn er, disse som du har et stort behov for å putte alle som ikke deler din mening i bås med. 

Forstår du forresten at den overdrevne nedlatende tonen som i siste setning kun får deg til å fremstå som et troll?

Endret av Revie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åh så sint.

Hvem er "dere"?

Hallo, dette er et fjernsynsprogram. Ingen blir tvunget til å se på. Hvorfor det gjør folk sinna er for meg morsomt da jeg kjenner mekanismene bak det og det blir litt som et godt klovnenummer på sirkus å se det utfolde seg. Til orientering liker jeg også House of the dragon, moro med to gode fantasyshow på tv om dagen.

Endret av ticx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
ticx skrev (44 minutter siden):

Åh så sint.

Hvem er "dere"?

Hallo, dette er et fjernsynsprogram. Ingen blir tvunget til å se på. Hvorfor det gjør folk sinna er for meg morsomt da jeg kjenner mekanismene bak det og det blir litt som et godt klovnenummer på sirkus å se det utfolde seg. Til orientering liker jeg også House of the dragon, moro med to gode fantasyshow på tv om dagen.

Sint er jeg ikke, men du skal selvsagt få lov å late som om det hjelper! 🙂

Med "dere" mener jeg de som ikke takler saklig kritikk av Rings of Power, men velger i stedet å tillegge andre meninger de ikke har for å underbygge manglende argumentasjonsgrunnlag. Som at kritikk alltid i følge "dere" må handle om hudfarge eller at man sitter her og koker fordi man påpeker svakt manus og keitete dialog.

I hine hårde dager, så langt som fem-seks år tilbake, gikk det nemlig an å være uenig med hverandre og diskutere uten å måtte tillegge folk meninger. Man trenger tross alt ikke vinne en diskusjon, det handler om å fremlegge sine meninger og anerkjenne at andre kan ha sine helt egne uten at du må bli støtt av den grunn og deretter begynne å kalle folk ditt eller datt. 

Så skal jeg selvsagt ikke påstå at det ikke finnes slike clickbait-kanaler du nevner eller folk med virkelig idiotiske meninger. Jeg tråler ikke nettet etter slike, da jeg ikke er noen fan av folk med sånne holdninger. Det er bare synd at du ønsker å skjære alle med saklig kritikk over samme kam, i stedet for å bidra til en moden prat om emnet.

Du skriver nedlatende og sarkastisk. Mulig det føles godt? Det er typisk argumentasjonsteknikk på nettet når man mangler poenger. Det fremstår etter hvert ganske så søtt. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor du er så opptatt av å få folk til å si "det er bare et tv-program, slapp av" "å så sint" "buhu", men så involverer du deg likevel i diskusjonstråden om serien. 

Som Tomeito sier; hvorfor ikke diskutere serien på riktig grunnlag?


 

Endret av Revie
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (På 12.9.2022 den 14.05):

Digger det jeg har sett til nå etter 3 episoder.

Silmarillion ble vanvittig tung for meg å lese, men denne serien ser jeg kommer til å fortelle en liten del av denne historien på en måte som gjør at jeg får visualisert og hektet historien på knagger. Skal lese Silmarillion på nytt etter serien.

  Vis skjult innhold

Jeg synes Galadriel fremstilles fornuftig, og handlingen forklarer hvorfor hun "dweller" i Middle Earth og Lothlorien i Ringenes Herre, og understreker for meg gleden over endelig å kunne seile inn i vesten når ringen er tilintetgjort og all rest av Morgoth er utslettet.

Spent på den fremmede som Nori fant fallende fra himmelen. Saruman?

 

 

 

RoP har ikke rettighet til Silmarillion. Det eneste de har rettigheter til er noe appendix greier. Så du får ikke noen flere knagger fra denne serien enn du fikk fra Harry Potter 1-7. Det er ren fanfiction og vill diktning uten mål og mening.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Vill diktning uten mål og mening" vil jeg påstå at det ikke er. Selv om de gjør en del valg, de fyller ut der deres kildemateriale stopper opp (tidvis ganske nærme Silmarillion osv.), legger til nye karakterer og den slags for å få til en helhetlig historie, følger den også en hel del hovedmomenter, både åpenbare og litt mer skjulte, fra Tolkiens univers. Feks dette med en flodbølge, som vi hører om i LoTR og som Tolkien selv har snakket om. Det er samtidig IKKE en ren gjendiktning av Tolkiens historier, det har de ikke mulighet til, men de ligger ganske nærme. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Tomeito said:

Hva har de latt gått tapt?

Elrond møter ikke etterkommeren eller barnebarnet til krigskameraten sin, det er kun gått 20 år.
Celebrimbor har... hastverk?
Alvene er utålmodig over at en jakt har pågått i.... under 20 år. Samtidlig som at ingen har sett på et kart.
Isuldur blir kun middelaldrende etter 2-3 storkriger, som skjer i hans levetid.
Vi får heller ingen genersjonsovergang med troskapet til sørlendingene, og vi vil heller aldri få noe innblikk i Numenors håvmodhet siden vi ikke kommer til å se deres dødelighet av alderdom.

De katolske elementen er også tonet ned, men det er de og i  Jackson sin filmatisering

Lenke til kommentar

Lar bare denne henge her så forstår kanskje noen hvorfor enkelte er så opprørt av en spesifikk fjernsynsserie. Samme greia som når det dukket opp folk i en galakse langt langt borte man ikke likte men det er jo heldigvis ytrings og tankefrihet.

 

Quote

Stages of a Toxic Fandom:

1. I love this

2. I own this

3. I control this

4. I can't control this

5. I hate this

6. I must destroy this

Hvor snålt er det ikke å først se på innhold som gjør at man blir forutinntatt over annet upublisert innhold for å bli opprørt over det upubliserte innholdet på forhånd og utbasunere det fra berget.

Liker man ganske enkelt ikke serien slutter man bare å se på og går videre i noenlunde stillhet da viktigere ting tar over inne i pannebrasken. Men når man er egget til korstog går det mye tid og energi i å overbevise andre om hvor dårlig dette er med en intensitet som er litt morsom da det er åpenbart at det er ikke bare "eh, dette var dårlig gitt" som ligger bak.

Kan allerede si at dette ikke akkurat er verdens beste manus men kjøttet rundt det litt tynne beinet er jammen saftig, det er en fryd å se og høre på en stor skjerm. Stakkars de som ser serier på mobilen.

Unntatt de slow motion scenene de har disket opp med, hva er greia? Synes aldri det har funket, selv ikke i filmtrilogien men her snapper det meg helt ut av handlingen hver gang enten det er dansende hobbiter eller slow motion hesteridning fra en 80talls b film.

Går heldigvis raskt over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å hate bare for å hate blir for dumt ja, aldri skjønt meg på toxic fandom greia, gir null mening.

3 hours ago, ticx said:

Liker man ganske enkelt ikke serien slutter man bare å se på

Jeg prøver alltid å se ferdig sesongen i det minste, kan være ting som plutselig gjør det mer intressant å se på. Så se an om jeg gidder sesong 2.

3 hours ago, ticx said:

Unntatt de slow motion scenene de har disket opp med, hva er greia?

Ja, skjønner ikke hvorfor så mange serier/filmer bruker det, ser som regel bare dumt ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (På 20.9.2022 den 12.01):

RoP har ikke rettighet til Silmarillion. Det eneste de har rettigheter til er noe appendix greier. Så du får ikke noen flere knagger fra denne serien enn du fikk fra Harry Potter 1-7. Det er ren fanfiction og vill diktning uten mål og mening.

Rettighetene dekker store deler av det som er nevnt i Silmarillon siden det referes mye til. Ikke nevneverdig store utfordringer med å skape et rikholdig universt. 

Det er også utvidet med interessante nyanser, spesielt hva orker gjelder og Adar. 

Nyeste episode likte jeg. Den satt flere karakterer i etisk skvis, og gjør det fortsatt uklart om hvilken side flere ender på. 

Jeg har drømmejobben, men gledet meg likevel til å bli ferdig for å få sett en ny episode. Da er det ekstra kjekt. Gode tider for de som er glade i serier. 

Så kom det jo også et nytt Monkey Island-spill. Overhodet ikke relevant, men ble så glad at det bare snikes inn her. Fin helg dette 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...