Gå til innhold

Tråden om Rings of power (bruk spoiler!!)


Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (På 2.9.2022 den 14.46):

Jeg vet ikke helt jeg altså, jeg kan ramse opp ganske mange show som for meg er 10/10, men 1/10 jeg mener hvem gidder engang og fortsette etter de første minuttene av et 1/10 show, hvordan får man egentlig til det engang ? Bare ruller trynet over tastaturet når man skriver manus og filmer med en ekte potet, det skal litt til, det holder ikke med en skuespiller som er blekere enn forventet.   

Rams gjerne opp dine 10/10-serier, så kan jeg fortelle deg hvorfor du tar feil 😄

Har inntrykk av at folk kun vurderer serier etter hvor bra de er på sitt beste. Ta Breaking Bad som et eksempel. Serien har 9,5 på imdb og det er jo helt hinsides. Høydepunktene kan jeg fint gi 10/10, men det er nettopp det - høydepunkter. Serien er veldig ujevn og har flere perioder hvor det skjer lite og er på grensa til kjedelig, som de første 4-5 episodene av sesong 3. Også har jeg altfor mange ganger hørt folk kalle serier "tidenes beste", men "du må se så og så mange episoder før det blir skikkelig bra altså". Beklager, men hvis det ikke er skikkelig bra fra starten er det verken 10/10 eller tidenes beste serie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøleskap skrev (1 minutt siden):

Serien er veldig ujevn og har flere perioder hvor det skjer lite og er på grensa til kjedelig, som de første 4-5 episodene av sesong 3.

Dette er noe av grunnen til at mange mener det er en 10/10, de liker den drøye oppbygningen, det er også sånn at bare fordi du ikke liker det trenger ikke bety at den er dårlig eller ujevn, det betyr bare at du ikke liker den, mange tenker sånn om jeg ikke liker det er det ikke bra, men ingen av oss bestemmer hva som er bra eller ikke. Så hvis jeg gir deg mine tiere så kan du dra dem ned i møkka om du vil, men de er fremdeles tiere for meg. Smaken er som baken vettu, delt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (36 minutter siden):

Rams gjerne opp dine 10/10-serier, så kan jeg fortelle deg hvorfor du tar feil 😄

Har inntrykk av at folk kun vurderer serier etter hvor bra de er på sitt beste. Ta Breaking Bad som et eksempel. Serien har 9,5 på imdb og det er jo helt hinsides. Høydepunktene kan jeg fint gi 10/10, men det er nettopp det - høydepunkter. Serien er veldig ujevn og har flere perioder hvor det skjer lite og er på grensa til kjedelig, som de første 4-5 episodene av sesong 3. Også har jeg altfor mange ganger hørt folk kalle serier "tidenes beste", men "du må se så og så mange episoder før det blir skikkelig bra altså". Beklager, men hvis det ikke er skikkelig bra fra starten er det verken 10/10 eller tidenes beste serie.

Det får være din mening og det er ingenting galt med det. Jeg er ikke helt enig med deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Tråden om Rings of power
Kjøleskap skrev (2 timer siden):

Rams gjerne opp dine 10/10-serier, så kan jeg fortelle deg hvorfor du tar feil 😄

Har inntrykk av at folk kun vurderer serier etter hvor bra de er på sitt beste. Ta Breaking Bad som et eksempel. Serien har 9,5 på imdb og det er jo helt hinsides. Høydepunktene kan jeg fint gi 10/10, men det er nettopp det - høydepunkter. Serien er veldig ujevn og har flere perioder hvor det skjer lite og er på grensa til kjedelig, som de første 4-5 episodene av sesong 3. Også har jeg altfor mange ganger hørt folk kalle serier "tidenes beste", men "du må se så og så mange episoder før det blir skikkelig bra altså". Beklager, men hvis det ikke er skikkelig bra fra starten er det verken 10/10 eller tidenes beste serie.

Hermeneutisk sirkel er min tilnærming. Et ord kan kun forstås ut fra hele teksten, og teksten kan kun forstås ut fra hvert enkelt ord. 

En tilnærming som gjør at forståelsen av at en serie er "god i starten" ramler bort. Det kan være nettopp den starten som gjorde seriens høydepunkt tre år senere så bra.

Totalopplevelsen av en serie er det som gjelder, og å se helheten - hvordan hver brikke, uavhengig av hvordan de isolert ble oppfattet - til slutt bør tolkes ut fra samtlige brikker. 

Det kan også sette første episode i et helt nytt lys. :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 9/2/2022 at 9:46 PM, Lugmeister said:

IMDB har slettet alle skrevne reviews under 6/10 så er stor manipulering på gang.

Ser det også når flesteparten har gitt den 1 eller 10 i score så er nok en review brigading.

Dette er korrekt. Serien ble review bomba flere dager før den kom på Prime. Når jeg sjekket før serien kom ut så var det bare enere og tiere som var blitt gitt på IMDB. 

Jeg har sett to episoder, men avventer med en konklusjon til serien er ferdig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er overasket, men jeg hadde ikke veldig høye forventninger. Serien ser pen ut, skuespilleren gjøre en ok jobb og CGIen er god. Manus er helt elendig og jeg synes synd på de som virkelig bryr seg om lore.

Konkrete problemer i spoiler

Spoiler

Manus problemene begynner ganske tidlig, når Galadriel og hennes soldater møter på et troll så får vi se hvor kul Galadriel er. Problemet er bare at alle de andre alvene er helt udugelig. Dette skal være alvene på sitt sterkeste, men allikevel får de ikke til helt enkle ting som vi ser, for eksempel, Legolas gjøre. Galadriel fremstår på ingen måte som en badass i den senen, alt man tenker på er hvor udugelige de andre er.

 Galadriel venner hjem og får æren av å reise over havet, noe som på den tiden ikke er noe mer enn en faktisk seil tur. Det var først senere at Valinor ble gjort vanskelig å nå. Greit nok hvis de absolutt vil endre på det, men rett før hun skal tre inn i lysvulvaen som viser seg foran henne så hopper hun av båten og begynner å svømme hjem. Du tuller? Hun bestemmer seg for å svømme? Hallo.

Alle denne politikken blant alvene er også litt rart og det føles på ingen måte som Tolkins verker. Elrond er en soyboy fra booklyn og dverger blir lei seg hvis folk ikke kommer i bryllupet deres. Det er masse rar dialog og alt for lange sener om proto-hobbiter som spiser bær. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Flin skrev (20 timer siden):

 

  Skjul innhold

og dverger blir lei seg hvis folk ikke kommer i bryllupet deres. 

 

Hadde ikke du blitt lei deg om en god venn ikke kom i bryllupet ditt? Men det var vel for å poengtere aldersforskjellen mellom alver og dverger, at det som kun oppleves som et kort øyeblikk i en alvs liv kan være et helt liv for en annen rase. Greit nok at dverger også blir x-antall hundre år men det kan ikke sammenlignes med livet til en alv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Flin skrev (22 timer siden):

Jeg må si jeg er overasket, men jeg hadde ikke veldig høye forventninger. Serien ser pen ut, skuespilleren gjøre en ok jobb og CGIen er god. Manus er helt elendig og jeg synes synd på de som virkelig bryr seg om lore.

Konkrete problemer i spoiler

  Skjul innhold

Manus problemene begynner ganske tidlig, når Galadriel og hennes soldater møter på et troll så får vi se hvor kul Galadriel er. Problemet er bare at alle de andre alvene er helt udugelig. Dette skal være alvene på sitt sterkeste, men allikevel får de ikke til helt enkle ting som vi ser, for eksempel, Legolas gjøre. Galadriel fremstår på ingen måte som en badass i den senen, alt man tenker på er hvor udugelige de andre er.

 Galadriel venner hjem og får æren av å reise over havet, noe som på den tiden ikke er noe mer enn en faktisk seil tur. Det var først senere at Valinor ble gjort vanskelig å nå. Greit nok hvis de absolutt vil endre på det, men rett før hun skal tre inn i lysvulvaen som viser seg foran henne så hopper hun av båten og begynner å svømme hjem. Du tuller? Hun bestemmer seg for å svømme? Hallo.

Alle denne politikken blant alvene er også litt rart og det føles på ingen måte som Tolkins verker. Elrond er en soyboy fra booklyn og dverger blir lei seg hvis folk ikke kommer i bryllupet deres. Det er masse rar dialog og alt for lange sener om proto-hobbiter som spiser bær. 

 

Hva manus angår er dette for styrker å regne. Klimakset på båten bygges opp fra anslaget til gjennom samtlige akter. 

Møtet mellom alv og dverg forteller noe viktig mellom linjene om hvordan evig liv skaper en blindsone/arroganse, den tydeliggjør kulturforskjell som kan friste dverger til å "grave for dypt"/oppsøke makt.

Enhver mann, enten beintøff eller myk, vil bli preget av om en venn, alliert eller samarbeidspartner ignorerer store hendelser i ens liv. Spesielt for den stoltheten Tolkien er tydelig på i sitt verk at dverger har. Det er smått bekymringsfullt om den scenen ikke er en man klarer å bli empatisk til - det er noe av det absolutt sterkeste i serien, som også synliggjør alvenes naturlige svakhet. At de fort glemmer dette (samtidig styrken til en mann som Elrond, som klarer å si unnskyld. Svake og arrogante menn sier som kjent ikke unnskyld). Det er ment å vise at mennesker og dvergers mistro og misunnelse over alvenes lange liv får konsekvenser. 

Håper det klargjør det litt mer :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Tråden om Rings of power (bruk spoiler!!)

Da håper du nok på for mye.

Spoiler

For å være helt ærlig, hvis min gode venn hadde vært opptatt med andre ting og levde i en verden hvor man ikke akkurat kan reise fra A til B uten problemer, så hadde det vært helt greit for meg. Jeg hadde iallefall ikke oppført meg som et snurt lite barn. Jeg er heller ikke sikker på hvor mye hold det er i den påstanden din om at dvergene hadde mistro til alvene fordi de ikke var dødelige. Problemene mellom dvergene og alvene kan spores tilbake til konkrete historiske hendelser,  for eksempel hele greia med Nauglamír og Thingol. Senen vi fikk i TV-serien er mer passene for en sitcom enn Tolkins univers.

Og hva denne senen på båten angår, joda det er greit nok at de bygger om til det. Problemet er bare at de bygger opp til noe idiotisk. Hun begir seg altså ut på å svømme over havet, noe som er rene selvmordet. Det gir så lite mening at hun helt tilfeldig må møte på overlevende fra et skipsforlis. Tenk deg at du forsøker å svømme over Atlanteren, hva er sannsynligheten for at du skal møte på noen? Det er helt hinsides idiotisk, hvis man tenker litt på det. Videre kan jeg jo også nevne at på den tiden der så var ikke Valinor vanskelig å nå, iallefall ikke på den måte Valinor var senere. Alle med en god nok båt kunne seile ditt, noe menneskene fra Númenór gjør på et tidspunkt.

Jeg tipper at grunne til at ville ha henne på den båten var at de måtte få henne til Númenór og at de ikke klarte å finne på en rimelig måte å få henne dit.

 

Lenke til kommentar
Flin skrev (32 minutter siden):

Da håper du nok på for mye.

  Skjul innhold

For å være helt ærlig, hvis min gode venn hadde vært opptatt med andre ting og levde i en verden hvor man ikke akkurat kan reise fra A til B uten problemer, så hadde det vært helt greit for meg. Jeg hadde iallefall ikke oppført meg som et snurt lite barn. Jeg er heller ikke sikker på hvor mye hold det er i den påstanden din om at dvergene hadde mistro til alvene fordi de ikke var dødelige. Problemene mellom dvergene og alvene kan spores tilbake til konkrete historiske hendelser,  for eksempel hele greia med Nauglamír og Thingol. Senen vi fikk i TV-serien er mer passene for en sitcom enn Tolkins univers.

Og hva denne senen på båten angår, joda det er greit nok at de bygger om til det. Problemet er bare at de bygger opp til noe idiotisk. Hun begir seg altså ut på å svømme over havet, noe som er rene selvmordet. Det gir så lite mening at hun helt tilfeldig må møte på overlevende fra et skipsforlis. Tenk deg at du forsøker å svømme over Atlanteren, hva er sannsynligheten for at du skal møte på noen? Det er helt hinsides idiotisk, hvis man tenker litt på det. Videre kan jeg jo også nevne at på den tiden der så var ikke Valinor vanskelig å nå, iallefall ikke på den måte Valinor var senere. Alle med en god nok båt kunne seile ditt, noe menneskene fra Númenór gjør på et tidspunkt.

Jeg tipper at grunne til at ville ha henne på den båten var at de måtte få henne til Númenór og at de ikke klarte å finne på en rimelig måte å få henne dit.

 

(jeg vil anta det gjelder som før, at det er greit å ikke bruke spoiler for det som alt er sendt). 

I første tilfelle projiserer du fremfor å ta til etterretning hvordan dverger er beskrevet av Tolkien. Hva du mener du ville gjort i en slik situasjon er ikke relevant, det er jo ikke deg den handler om. Det er en heller hensynsløs, lite empatisk og respektløs måte Elrond har gått frem - som så våger å bruke betegnelsen "venn", uten å ha fulgt forpliktelser som er vanlig for et vennskap. Spesielt hva dverger angår. 

Hva angår mistro (samt misunnelse) og konflikt, er det grunnleggende forklaringer som ligger bak at ringene blir til. Du ser dette i manusarbeidet, hvordan ulik motivasjon ligger til grunn for å forklare dette som Tolkien har rørt ved. Hvorfor ringene ble skapt og hvordan de klarte å la seg lure av Sauron. 

Manuset har alt lagt grunnlaget her både for menneskene, alvenes og dvergenes motivasjon for slikt. Tre ulike årsaker, som vil bli utforsket videre. I tillegg vil forsvinngen til Sauron sikkert være deler av forklaringen på at man senket guarden. 

Igjen, alt dette er alt plantet i de to første episodene. Det vil overraske meg om det ikke bygges videre på det.  

Galadriels valg er et som viser risikoen hun er villig til å ta, og det tilfører en liten minicliffhanger for spenningens skyld, og dramtaturgiske grepet med "nedtelling" ble også benyttet seg av. Klassisk fortellerkunst, om enn litt forutsigbart for drevne seere. Tolkien har skrevet lite om alvers svømmeferdigheter, vi vet de har ekstrem uutholdenhet og egenskaper til land, men jeg tviler på at ferdighetene er der for en så lang svømmetur.

Løpeturen til Legolas, Aragorn og Gimli varte i dager og dekket absurd lengde (som herlige Reddit har "forsket" på), så de håper vel på lignende engasjement/utregninger fra dedikerte fans :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg synes du strekker deg veldig langt her. Misunnelse og mistro er sentrale tema i Tolkins verker, men du må gjerne vise meg hvor dvergens missundlese for alvenes lange liv omtales. Uansett om det skulle være tilfellet, så var dialogen og måten det var gjort på i serien ytterst dårlig. Kleint og rart. Kilde materialet er fylt av historier om dverger og alver som jobber sammen, men også om hvordan de havner i konflikt. Forskjellen er at Tolkin makter å skrive noe mer troverdig enn en fyr som oppfører seg som et furtent barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke siden Game of Thronee var på sitt beste har jeg kost meg å gledet meg til å se neste episode som med Rings of Power.

Synes det er helt hinsides bra. En ønsker ikke at det slutter rett og slett. Det visuelle blender deg og en vil bli mer kjent med disse karakterene…

Skikkelig digg med en serie virkelig leverer noe såpass heftig som det her igjen på TV. Hadde uten å blunke reist på kino hver uke for det her..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Maktens Ringer var helt spektakulært på kino. Var mye jeg fikk med meg der jeg gikk glipp av på mindre skjerm. 

Deg var også kjekt å snakke med skuespillere, komponisten, regissøren og production designer om valg som var gjort, arbeidsforhold og mer. 

Har man ikke sett House of the Dragon er også den sterkeste av de seks første episodene nå ute. Biter godt fra seg. 

Det er veldig kjekt å være fantasygeek, og se den lidenskapen og investeringen som gjøres. Jeg husker godt tiden før Game of Thrones kom, da var det kun kinoen som tidvis kunne gi noe fantasykos :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...