Gå til innhold

Bør man ringe Politet hvis man tror man overhører vold?


Anbefalte innlegg

Jeg bor i en blokk, og hører ofte en kvinne gråte eller rope i leiligheten over.

Problemet er også at de er fra en annen kultur, og jeg vet ikke om det å rope høyt er normalt der.

Jeg vil absolutt ikke gå opp å banke på døren, så ikke nevn dette i hele tatt.

Er det mulig å anonymt tipse Politiet? Hvis de finner ut at jeg er feil tenker jeg de og de over blir sinte, og jeg ender opp med å flytte ut. Blir også vanskelig hvis politet spørrer meg ut når jeg ringer, og må give masse grunner og beviser etc.

Har ikke hørt så mye bra om Politet i Norge, men gråtingen høres ganske ille ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Letterboxd skrev (Akkurat nå):

Men da finner de sikker ut at det er jeg, siden jeg er eneste leligheten under, og de har ingen over eller ved siden av.

Er du redd at du skal få bank eller at det skal bli flaut?

Hva med å ta kontakt en gang det ikke er bråk? Si hei og si at de er den eneste naboen og spør om dere skal ta en kaffe?

-k

Lenke til kommentar

Høy stemme er kanskje normalt noen steder, men gråting er ikke. Naboen din trenger hjelp. Neste gang du hører husbråk så ringer du. 

Egentlig kan du godt ringe når det er rolig også, da er det lettere å prate med politiet om hva du har hørt og hva de mener om saken. 

Telefonnummeret er 02800.

Lenke til kommentar

Jeg sendte inn et tips og nevnte min egen leilighet og bråket ovenfra. Angrer på det nå og er ganske redd for konfrontasjon

 

Noen som kan fortelle meg jeg gjorde det rette? 

 

EDIT: En del av meg har nesten lyst til å henge opp lapp på inngangsdøren til blokken og informere om at jeg har hørt noen gråte, slik at alle leser dette når de kommer inn døren.

EDIT: Har aldri opplevd noe som dette så er ganske redd for konsekvensene og føler meg veldig dårlig og redd

Endret av Letterboxd
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (13 minutter siden):

Jeg sendte inn et tips og nevnte min egen leilighet og bråket ovenfra. Angrer på det nå og er ganske redd for konfrontasjon

Noen som kan fortelle meg jeg gjorde det rette? 

Du gjorde det rette. I beste tilfellet har du vært med å redde et liv. Vær stolt over det! Hvis det formodning skulle komme represalier (noe jeg tviler da konebankere ofte er ganske feige), så kontakt politiet. Jo, mer politiet har på drittsekken jo bedre sak har de. Ikke bry deg om at de er utlendinger. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Dette er en sak for de involverte og politiet. Ikke alle naboene som ser lappen.

problemet er at jeg har blitt mer usikker på hvilken leilighet det er. Hva hvis jeg hørte feil og det kom underfra og ikke ovenifra? Hva hvis steingulvet og leilighetene reflekterte det så jeg misforstod hvilken retning det kom fra?

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (12 minutter siden):

problemet er at jeg har blitt mer usikker på hvilken leilighet det er. Hva hvis jeg hørte feil og det kom underfra og ikke ovenifra? Hva hvis steingulvet og leilighetene reflekterte det så jeg misforstod hvilken retning det kom fra?

Finn ut om det bor et par under deg? Uansett trenger det ikke å være konebanking, men bare at kjerringa er dramaqueen, men uansett bedre å ringe politiet en gang for mye enn en gang for lite. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (3 minutter siden):

Finn ut om det bor et par under deg? Uansett trenger det ikke å være konebanking, men bare at kjerringa er dramaqueen, men uansett bedre å ringe politiet en gang for mye enn en gang for lite. 

Enig. Å ringe politi, barnevern etc er ikke en «dom». Folk avventer å sende tips til de er sikre, men det er ikke vår jobb å etterforske, og politi/retten straffer ikke noen pga et tips men fordi etterforskning viser at noe galt har skjedd.

-k

Lenke til kommentar

Kanskje en skriftlig klage er en god tilnærming på saken? Det er jo tross alt uønsket støy vi snakker om her. Disse menneskene skjønner jo ikke hvordan de skal oppføre seg i et boligblokk og hva som er akseptabelt og hva som ikke er det. At du personlig skal være nødt å oppleve og gjennomgå deres dramatikk gang på gang kan fort bli litt for mye å lastes i sitt eget hjem der man i utgangspunktet skal ha det hyggelig i lag. Kanskje du kan snakke litt vett til mannen og be han holde fred eller få politiet på døra.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høylytt krangling betyr ikke at det automatisk er vold eller maktubalanse, men hold øyne og øre åpne og vurder om det kan være fare for noen. I så fall er det bare å ringe 02800, eller mer akutt til 112 eller 113. Jeg vil anta 02800 er det mest naturlige sånn du beskrev det i første post. Da kan Politiet vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse og se hvordan de prioriterer ressursene sine. Er det en ledig patrulje i nærheten kan det hende de stikker innom og tar en prat med de to, evt noe mer om det skulle være alvorlig.

 

Lenke til kommentar

Jeg fikk politet på døra en gang jeg hadde besøk av min da 8-9 år gamle nevø og vi lekeslåss med mye hyl og latter fra han som unektelig kan høres ut som noe helt annet gjennom flere etasjer. Noen hadde sendt en bekymringsmelding om bråk.

Tenker det er bra at folk tar en telefon for mye enn for lite. Nøyaktig hva som er riktig i din situasjon er vanskelig å si, men det er i hvertfall riktig å gjøre noe og jeg synes et tips til politiet er greit.

Har selv vært i tvilsomme situasjoner opp gjennom hvor jeg har vært i tvil på hva jeg skulle gjøre, så jeg har bestemt meg for å alltid gjøre noe uansett hva og om jeg er i tvil. Tok meg faktisk inn i en leilighet i fjor hvor det var en vanvittig krangel mellom et par og jeg fryktet det sto om liv, men sannsynligvis var det bare hun som var ekstremt dramatisk. Ringte politiet i etterkant og varslet om saken.

Lenke til kommentar

Ganske enkelt: Hvis du hører lyder i naboleiligheten som kan være forenlig med at det utøves fysisk vold, skal du ikke la tvilen komme den potensielle voldspersonen tilgode. 
Det er heller ikke nødvendigvis noen god idé å ta affære på egenhånd, i alle fall når du ikke kjenner de som det involverer. Du kan risikere at du selv blir et voldsoffer.

Hvis du mistenker voldsutøvelse og fare for noens liv eller helse: Ring politiet. De kan gjøre en vurdering av situasjonen, avklare og iverksette tiltak om nødvendig.

På samme måte som hvis du har grunn til  å tro at barn blir usatt for overgrep eller vold. Ring barnevernet. De har ressirser og disponerer løsninger.

Hvis du har grunn til å tro at noen kan komme til å skade seg selv eller andre, ta kontakt med politi/helsevesen.

Det er grunnen til at vi har helse-, sosial- og politimyndighetsinstans.

Jeg jobber selv som psykolog i privat praksis. Kommer det noe frem i en samtale som indikerer at det foreligger fare for at vedkommende skader selg selv, snakker jeg med pasienten om at vi tar en tur til psykiatrisk legevakt for å få en vurdering.
Hvis det fremkommer informasjon som indikerer at det kan forekomme overgrep mot barn eller at det er planer om alvorlig vold med fare for andres liv og sikkerhet, overstyres taushetsplikten (det er de eneste tilfellene).
Som fagperson, kan jeg ikke bære ansvaret for noe slikt alene, som nabo kan ikke du påta deg noe ansvar som i tillegg vil kunne medføre en fare for deg.

NB. Jeg mener så absolutt ikke at noen nødvendigvis skal ringen politiet hver gang et er litt høylytt i naboleiligheten. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (På 2.9.2022 den 20.33):

Jeg bor i en blokk, og hører ofte en kvinne gråte eller rope i leiligheten over.

Problemet er også at de er fra en annen kultur, og jeg vet ikke om det å rope høyt er normalt der.

Jeg vil absolutt ikke gå opp å banke på døren, så ikke nevn dette i hele tatt.

Er det mulig å anonymt tipse Politiet? Hvis de finner ut at jeg er feil tenker jeg de og de over blir sinte, og jeg ender opp med å flytte ut. Blir også vanskelig hvis politet spørrer meg ut når jeg ringer, og må give masse grunner og beviser etc.

Har ikke hørt så mye bra om Politet i Norge, men gråtingen høres ganske ille ut.

Arabere skriker når de snakker normalt.

Uansett bra, gjort. Man skal reagere om damer gråter og blir slått.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
WitNo skrev (På 3.9.2022 den 15.02):

Det er heller ikke nødvendigvis noen god idé å ta affære på egenhånd, i alle fall når du ikke kjenner de som det involverer. Du kan risikere at du selv blir et voldsoffer.

Hvis du mistenker voldsutøvelse og fare for noens liv eller helse: Ring politiet. De kan gjøre en vurdering av situasjonen, avklare og iverksette tiltak om nødvendig.

Så, hvis noen andres liv er i fare skal man bare vente på politiet?

Har vel vært nok eksempler de siste årene hvor selv politiet ikke agerer og venter på "klarhet" før de gjør noe. Og da gjerne for sent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...