Gå til innhold

Easypark er hacket: Bekrefter at norske kundedata er berørt


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For mer info:

https://www.nrk.no/nyheter/datainnbrudd-hos-easypark--1.16087382

De sier de har kontaktet alle involverte, men dette begynner jeg nå å tvile på, for i de siste par dagene har jeg fått en kraftig oppblomstring på typisk svindeloppringinger, der, om du tar i mot samtalen, så blir det lagt på med en gang, eller det bare ringer noen få ganger, for det slutter.

Disse er tydeligvis for at du skal ringe opp igjen, men bli viderekoblet til et dyrt, utenlandsk nummer. Noen av samtalene er norske nummer, men og fått fra "Microsoft Support". Slik det virker, kan de ha fått tak i mitt telefonnummer via dette bruddet.

Denne hackingen skal ha skjedd mandag 26.08 NRK melder det 31.08 og Digi kommer med artikkel bak betalingsmur nå i dag...

F..king fantastic.

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

De sier de har kontaktet alle involverte, men dette begynner jeg nå å tvile på, for i de siste par dagene har jeg fått en kraftig oppblomstring på typisk svindeloppringinger, der, om du tar i mot samtalen, så blir det lagt på med en gang, eller det bare ringer noen få ganger, for det slutter.

Jeg har ikke merket noe.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Takk for at dere legger en slik artikkel bak betalingsmur. Det ville jo vært for jævlig om noen kunne finne nyttig info og ta sine forholdsregler, uten å først betale dyrt for tilgang. "Double whammer" for oss altså.

Jobber du gratis? Nei, det gjør ikke journalister heller. Ergo betaling for å lese.

Og det heter "double whammy", ikke "double whammer".

https://www.grammarphobia.com/blog/2018/09/double-whammy.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (4 timer siden):

Jobber du gratis? Nei, det gjør ikke journalister heller. Ergo betaling for å lese.

Og det heter "double whammy", ikke "double whammer".

https://www.grammarphobia.com/blog/2018/09/double-whammy.html

Angående Double Whammy/whammer, så har du rett. Korrigeres.

Når det gjelder den første setningen, så er det kun gyldig om enten alle artikler er bak betalingsmur, eller at ikke dette var en NTB-notis som noen andre har skrevet, og som de vel kostnadsfritt kan benytte.

De har flere artikler som er åpen, og jeg stiller spørsmålstegn med hvorfor de valgte å la akkurat denne bak betalingsmur, når andre saker som sikkert krever mer av "journalisten" enn å gjengi en NTB-artikkel.

Du kan gjerne være uenig med meg om hvorfor denne bør være åpen eller ikke, men jeg synes "jobber du gratis"-argumentet blir for enkel med de forutsetningene som ligger til grunn. Dessuten tjener de penger på annonsering også, så de er ikke helt uten inntekter for de.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

For mer info:

https://www.nrk.no/nyheter/datainnbrudd-hos-easypark--1.16087382

De sier de har kontaktet alle involverte, men dette begynner jeg nå å tvile på, for i de siste par dagene har jeg fått en kraftig oppblomstring på typisk svindeloppringinger, der, om du tar i mot samtalen, så blir det lagt på med en gang, eller det bare ringer noen få ganger, for det slutter.

Disse er tydeligvis for at du skal ringe opp igjen, men bli viderekoblet til et dyrt, utenlandsk nummer. Noen av samtalene er norske nummer, men og fått fra "Microsoft Support". Slik det virker, kan de ha fått tak i mitt telefonnummer via dette bruddet.

Denne hackingen skal ha skjedd mandag 26.08 NRK melder det 31.08 og Digi kommer med artikkel bak betalingsmur nå i dag...

F..king fantastic.

Har også fått en del slike oppringninger i det siste, men ikke svart på noen av dem. Men usikker på om det har blitt fler av dem de siste dagene.

 

PS:

Jeg har ikke Telenor-abo, men hvis man har Telenor merker man kanskje ikke så mye til det, da de vel er de eneste jeg kjenner til som har et effektivt system for å luke ut spam-telefoner.

Lenke til kommentar
5 hours ago, KarvaBlad said:

Jobber du gratis? Nei, det gjør ikke journalister heller.

De er allerede delvist lønnet med våre skattepenger.  Teknisk Ukeblad Media, som eier digi, er blant de som får mediestøtte av staten og dette burde naturligvis dekke denne typen artikler som i bunn og grunn er copy paste fra enten ntb, reuters eller tilsvarende - eller en ren gjengivelse av pressemelding fra selskapet. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 6
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (På 3.9.2022 den 11.54):

Jeg har ikke Telenor-abo, men hvis man har Telenor merker man kanskje ikke så mye til det, da de vel er de eneste jeg kjenner til som har et effektivt system for å luke ut spam-telefoner.

Jeg har to sim-kort i min telefon. Et Telenor og et Telia. Spam får jeg nesten kun inn på Telenor kortet.

Lenke til kommentar
StigVidar skrev (14 minutter siden):

Jeg har to sim-kort i min telefon. Et Telenor og et Telia. Spam får jeg nesten kun inn på Telenor kortet.

Har ingen statistikk på dette, kun anektodisk.

Men de jeg kjenner som har Telenor-abo virker å være mye mindre plaget enn meg med spoofede oppringninger.

Ikke-spoofede oppringninger som viser et utenlandsk nummer er selvsagt vanskelig å gardere seg mot. Men personlig er ikke det noe problem. Jeg kjenner ikke så mange som bor utenfor Europa, så tar aldri slike telefoner. Litt forstyrrende, men ikke noe problem. Det er spoofede telefoner som ser ut som de kommer fra Norge som jeg anser som et problem.

Lenke til kommentar
Curuion skrev (9 minutter siden):

Ah, samme her, det forklarer det. Får 5-6 stk daglig med nytt nummer. 

Japp. Spesielt utenlandske eller skjult nummer. Nå har jeg en jobb hvor jeg får telefoner fra utenlandske nummer noe som gjør dette litt verre 😕

Har uansett tipset Datatilsynet om måten EasyPark håndterer informasjonen på her. Jeg synes det er elendig når de først vet de har hatt datalekasje å ikke informere ALLE kundene sine om nettopp dette. Her prøver de å redde ræva si med å skjule dette så godt de kan. Artikkelen/nyheten de selv har lagt ut er og "godt skjult" på sidene deres. Den BURDE ha dukket opp for alle besøkende når de kom inn og den burde og ha inkludert råd til evnt berørte. Møkkahåndtering.

747043135_Skjermbilde2022-09-09092917.thumb.png.96250f33d897a89897274d98be4df71b.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, sedsberg said:

Alltid morro når "har man ingenting så skjule har man ingenting å frykte"-folket plutselig finner ut at, "Oj dæven, jeg HAR jo faktisk noe å skjule!" :lol:

Hehe ja, de tenker vel at de ikke har noe skjule kriminelt da, ikke at andre kan misbruke info slik som dette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...