Gå til innhold

Eksperter: Russland brenner gass for millioner hver dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo gass som hadde brent opp i EU uansett så det er vel bare å slappe av når det gjelder klimautfordringen.

 

Å forvente at de skal selge oss gassen blir vel litt naivt eller? Vi er i gang med å nekte sivile russere adgang til visum, og varer som de har solgt oss og allerede ligger på hylle i EU kan ikke brukes pga våre egene saksjoner. Hvorfor i allverden skal de selge oss det vi trenger mest? Må jekke ned naiviteten ca 10 hakk her tror jeg. Selvfølgelig får vi ikke den gassen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Med risiko for å bli oppfattet som politiker gitt russernes krig, så drister jeg meg likevel til å påstå at det er standard prosedyre å fakle overtrykk. Det er nok forklaringen her også. Gassovertrykket i Nordstream2 må jo slippes ut et sted før man får tømt den for gass.

Endret av NERVI
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (6 timer siden):

Med risiko for å bli oppfattet som politiker gitt russernes krig, så drister jeg meg likevel til å påstå at det er standard prosedyre å fakle overtrykk. Det er nok forklaringen her også. Gassovertrykket i Nordstream2 må jo slippes ut et sted før man får tømt den for gass.

De burde ha kjølt det ned og laget LNG i stedet

Lenke til kommentar
NERVI skrev (6 timer siden):

Med risiko for å bli oppfattet som politiker gitt russernes krig, så drister jeg meg likevel til å påstå at det er standard prosedyre å fakle overtrykk. Det er nok forklaringen her også. Gassovertrykket i Nordstream2 må jo slippes ut et sted før man får tømt den for gass.

Dette er NS1, og selv om det er "normalt" å brenne gass i gitte sammenhenger så er dette noe helt annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansp skrev (10 timer siden):

Det er jo gass som hadde brent opp i EU uansett så det er vel bare å slappe av når det gjelder klimautfordringen.

 

Å forvente at de skal selge oss gassen blir vel litt naivt eller? Vi er i gang med å nekte sivile russere adgang til visum, og varer som de har solgt oss og allerede ligger på hylle i EU kan ikke brukes pga våre egene saksjoner. Hvorfor i allverden skal de selge oss det vi trenger mest? Må jekke ned naiviteten ca 10 hakk her tror jeg. Selvfølgelig får vi ikke den gassen.

Fordi EU ikke kjøper mye av det som ble levert fra Russland andre steder slik at dette ikke blir "dobbelt" opp? De brenner nok til å gi et fotavtrykk tilsvarende 1100 amerikanske bosetningers årlige forbruk, hver dag. 

Vesten sanksjonerer Russland ja. Og er i ferd med å kutte gassen deres. Men, de selger oss fremdeles gass. Dette er tidvise demonstrasjoner. 

For, det er et åpenbart faktum du overser. Der vi kan kjøpe en god del andre steder, brenner Russland denne gassen fordi de ikke kan selge den andre steder. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Dette er NS1, og selv om det er "normalt" å brenne gass i gitte sammenhenger så er dette noe helt annet. 

Om det er NS1, så får de vel snart den kompressoren, og kan kjøre på. NS2 er også full av gass, den som de vel ikke får satt i drift.https://www.google.com/amp/s/amp.dw.com/en/nord-stream-2-fdp-lawmaker-slammed-for-suggestion-to-open-pipeline/a-62866955

Endret av NERVI
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (9 timer siden):

Om det er NS1, så får de vel snart den kompressoren, og kan kjøre på. NS2 er også full av gass, den som de vel ikke får satt i drift.https://www.google.com/amp/s/amp.dw.com/en/nord-stream-2-fdp-lawmaker-slammed-for-suggestion-to-open-pipeline/a-62866955

Deffinisjonsspørsmål. Selve brenningen skjer på et anlegg som brukes til produksjon av LNG. Men gassen skulle ha kommet i NS1 til Europa. 

Hvorvidt problem eller en demonstrasjon er det noe uenighet om. Men, de brenner altså årsforbruket til ca 1100 amerikanske husholdninger hver eneste dag. 

 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 hours ago, NERVI said:

Med risiko for å bli oppfattet som politiker gitt russernes krig, så drister jeg meg likevel til å påstå at det er standard prosedyre å fakle overtrykk. Det er nok forklaringen her også. Gassovertrykket i Nordstream2 må jo slippes ut et sted før man får tømt den for gass.

Jeg tror tiden vil vise at du har rett. Russerne vil neppe produsere gass bare for å fakle den. En teoretisk mulighet er at det er assosiert gass fra oljeproduksjon som de ikke får solgt, og som heller ikke kan reinjiseres. Men jeg tror, som du, at dette er trykkavlasting av rørledninger/prosessanlegg av sikkerhetsgrunner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Hansp said:

Det er jo gass som hadde brent opp i EU uansett så det er vel bare å slappe av når det gjelder klimautfordringen.

 

Å forvente at de skal selge oss gassen blir vel litt naivt eller? Vi er i gang med å nekte sivile russere adgang til visum, og varer som de har solgt oss og allerede ligger på hylle i EU kan ikke brukes pga våre egene saksjoner. Hvorfor i allverden skal de selge oss det vi trenger mest? Må jekke ned naiviteten ca 10 hakk her tror jeg. Selvfølgelig får vi ikke den gassen.

Er helt enig med deg. Selvsagt må vi forvente russiske reaksjoner på våre egne sanksjoner. Sist vår var Nordstream-2 ferdig for oppstart. Men tyskerne nektet sertifisering for oppstart, og derved bare gass i Nordstream-1. At tyskerne/EU etter å ha nektet oppstart av N-2 kritiserte russerne for å bruke gass som politisk pressmiddel, noe de selv gjorde, virker ikke særlig gjennomtenkt. Ei heller virket det smart å utelukke russerne fra SWIFT, for deretter å kritisere dem for ikke å betale sin internasjonale gjeld. Slike handlinger hører knapt nok hjemme i en barnehage.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Proton1 said:

Men tyskerne nektet sertifisering for oppstart, og derved bare gass i Nordstream-1. At tyskerne/EU etter å ha nektet oppstart av N-2 kritiserte russerne for å bruke gass som politisk pressmiddel, noe de selv gjorde, virker ikke særlig gjennomtenkt. Ei heller virket det smart å utelukke russerne fra SWIFT, for deretter å kritisere dem for ikke å betale sin internasjonale gjeld. Slike handlinger hører knapt nok hjemme i en barnehage.

Merk deg at mye av dette er det USA som står bak, de trekker i ganske mange tråder når det gjelder EU, dette gjelder særlig NS2. Mye skittent spill fra alle sider her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (12 minutter siden):

Er helt enig med deg. Selvsagt må vi forvente russiske reaksjoner på våre egne sanksjoner. Sist vår var Nordstream-2 ferdig for oppstart. Men tyskerne nektet sertifisering for oppstart, og derved bare gass i Nordstream-1. At tyskerne/EU etter å ha nektet oppstart av N-2 kritiserte russerne for å bruke gass som politisk pressmiddel, noe de selv gjorde, virker ikke særlig gjennomtenkt. Ei heller virket det smart å utelukke russerne fra SWIFT, for deretter å kritisere dem for ikke å betale sin internasjonale gjeld. Slike handlinger hører knapt nok hjemme i en barnehage.

Det Russland har utført mot Ukraina et direkte sammenlignbart med overfallet Nazi-Tyskland utførte mot Polen i 1939. Da var det en bande av gangstere,pøbler og kriminelle forbrytere med Hitler i spissen som styrte fra Berlin. I dag har er det akkurat samme oppstått i Kreml. En bande av gangstere,pøbler og kriminelle forbrytere med Putin i spissen. Banden ranet verdiene som var igjen etter Sovjetunionens fall og fordelte dem mellom oligarkene og ledelsen i Kreml. Så ble folket i Russland kneblet og banden fant ut at de skulle rane også Ukraina og få Ukraina til å kapitulere. Heldigvis var svaret fra Zelensky det samme som kong Haakon ga til Hitler i 9 april 40,NEI. Nå er det tallet på døde og skadede blitt 6 sifret på begge sider i Ukraina. 
Det er alt annet enn en barnehage vi snakker om. Hvis ikke vesten hadde stått opp mot banden med gangstere og kriminelle forbrytere som styrer i Russland,så hadde Russland etter suksess i Ukraina rullet over flere land inkludert både Finland og Sverige. Alle disse landene hadde havnet i en situasjon som bare kan tenkes i de mørkeste krokene av fantasien vår. Derfor må ikke vesten nøle med moderne høyteknologiske våpen til Ukraina. Landet må fylles med det som trenges av våpen for å jage russerne ut av Ukraina og Ukraina må så snart som overhodet bli medlem av både Nato og Eu. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, kremt said:

Merk deg at mye av dette er det USA som står bak, de trekker i ganske mange tråder når det gjelder EU, dette gjelder særlig NS2. Mye skittent spill fra alle sider her.

Det har du helt rett i. Trump la heller ikke skjul på det da han sa EU burde stoppe import av russisk gass, og heller kjøpe amerikansk LNG. Problemet er at den totale LNG produksjon i USA tilsvarer 380 mill kbm/dag, mens EU importerte 400 mill kbm/dag fra Russland. Dessuten går mye amerikansk LNG til Østen, så Trump sitt regnestykke ville ikke gå opp - dessuten er LNG langt dyrere. Angela Merkel mente at samhandel med russerne var mer fredsskapende enn boikott og sanksjoner- kanskje hadde hun rett.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ACYBN18O said:

Det Russland har utført mot Ukraina et direkte sammenlignbart med overfallet Nazi-Tyskland utførte mot Polen i 1939. Da var det en bande av gangstere,pøbler og kriminelle forbrytere med Hitler i spissen som styrte fra Berlin. I dag har er det akkurat samme oppstått i Kreml. En bande av gangstere,pøbler og kriminelle forbrytere med Putin i spissen. Banden ranet verdiene som var igjen etter Sovjetunionens fall og fordelte dem mellom oligarkene og ledelsen i Kreml. Så ble folket i Russland kneblet og banden fant ut at de skulle rane også Ukraina og få Ukraina til å kapitulere. Heldigvis var svaret fra Zelensky det samme som kong Haakon ga til Hitler i 9 april 40,NEI. Nå er det tallet på døde og skadede blitt 6 sifret på begge sider i Ukraina. 
Det er alt annet enn en barnehage vi snakker om. Hvis ikke vesten hadde stått opp mot banden med gangstere og kriminelle forbrytere som styrer i Russland,så hadde Russland etter suksess i Ukraina rullet over flere land inkludert både Finland og Sverige. Alle disse landene hadde havnet i en situasjon som bare kan tenkes i de mørkeste krokene av fantasien vår. Derfor må ikke vesten nøle med moderne høyteknologiske våpen til Ukraina. Landet må fylles med det som trenges av våpen for å jage russerne ut av Ukraina og Ukraina må så snart som overhodet bli medlem av både Nato og Eu. 

Nå misforstår du kraftig. Selvsagt forsvarer jeg ikke Russlands brutale invasjon av Ukraina, og selvsagt er det lett å forstå den moralske begrunnelsen for Vesten å si nei til russisk gass, og å stenge Russland ute fra det internasjonal bankbetalingsystem. Mitt poeng er bare at det er inkonsekvent å klandre russerne for konsekvensene av våre egne handlinger - det er også vanskelig å se moralsk forskjell på å få gass gjennom Nordstream-1 og -2. End of discussion!!!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (2 timer siden):

Nå misforstår du kraftig. Selvsagt forsvarer jeg ikke Russlands brutale invasjon av Ukraina, og selvsagt er det lett å forstå den moralske begrunnelsen for Vesten å si nei til russisk gass, og å stenge Russland ute fra det internasjonal bankbetalingsystem. Mitt poeng er bare at det er inkonsekvent å klandre russerne for konsekvensene av våre egne handlinger - det er også vanskelig å se moralsk forskjell på å få gass gjennom Nordstream-1 og -2. End of discussion!!!

Russerne har bare alt å tape på å være i Ukraina. De bør snarest trekke seg ut av øst-Ukraina og Krim. Russland ødelegger sitt eget forsvar og ødelegger sitt eget land på en oppgave hvor de står fast i ei hengemyr i Ukraina som de uansett må gi opp etterhvert. Russland burde begynne å se skriften på veggen nå og forstå at når det om ikke lenge kommer nok vestlige våpen inn i Ukraina så taper de krigen uansett hvor mye de kjemper imot. Russland blir sakte men sikkert slitt ned i Ukraina akkurat som i Afghanistan. Planen er allerede lagt,det russiske Forsvaret vil bli plukket i fillebiter i Ukraina. Hadde Putin brukt det siste han har av forstand,så hadde han nå allerede forstått det. 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...