Gå til innhold

Res av trafikkulykker. Hva skjer?


Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/ulykkesdata/dybdeanalyser-av-dodsulykker-i-vegtrafikken-2020.pdf

Manglende førerdyktighet 49%  (Mobil etc.)

Høy fart har vært medvirkende til at ulykken skjedde i 31 ulykker (35 %) i 2020. Av disse 31 ulykkene har
høy fart etter forholdene vært medvirkende i 9 ulykker, over fartsgrensen i 11 ulykker og godt over
fartsgrensen i 11 ulykker. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, kremt said:

Ipader på dashboardet, "selvkjørende" biler er nok en faktor.

Naturlig variasjon, med mindre man måler det opp mot antall passasjer km som jeg ikke finner at de gjør.

Det er ofte små marginer for om det går bra eller noen dør. Så flere stang ut enn inn ett år har mye å si.

Ser ut til at ulykkene går greit nedover. Tipper korona årene fremstår som de to unormale. Journalister liker å skape overskrifter og å bevisst (får vi håpe, alternativet er at de har kollektivt nedsatte kognitive evner) hente ut biter av statistikk uten å opplyse om det hele bildet er en effektiv måte.

Forresten kom vel biler med iPad og «selvkjøring» for fullt i 2015, hatt fin nedgang siden den gang?

4101BBB5-66D2-49D5-8E9A-1313873EC23A.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv tenker jeg følgende kompromiss kunne vært en god løsning:

-70 kmt/t på all landevei uten midtdeler

-100 km/t som standard fartsgrense på vei med midtdeler

-130 km/t på de beste motorveiene sommerstid, 110 vinterstid. 

Kombinert med flere fartskontroller tror jeg dette ville gitt større respekt for fartsgrensene. 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En gang i fremtiden kommer mennesker til å lure på hva i huleste vi holdt på med da vi tenkte det var en god ide å frakte folk i metallkasser som veier et drøyt tonn, i hundre kilometer i timen, kun holdt adskilt fra annen trafikk med et strøk maling.

Endret av :utakt
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (På 25.8.2022 den 20.58):

Selv tenker jeg følgende kompromiss kunne vært en god løsning:

-70 kmt/t på all landevei uten midtdeler

-100 km/t som standard fartsgrense på vei med midtdeler

-130 km/t på de beste motorveiene sommerstid, 110 vinterstid. 

Kombinert med flere fartskontroller tror jeg dette ville gitt større respekt for fartsgrensene

Jeg tror det eneste som vi gi større respekt for fartsgrenser er å ha fartsgrenser som står i stil med veiene vi kjører på, ikke "generelle fartsgrenser", selv om generelle fartsgrenser er en praktisk løsning på f.eks. landeveier hvor det er lite trafikk, vedlikehold og behov for skilt.

Men, om jeg kunne innført noe i dag hadde jeg gått for forslaget ditt med min. 80 på all landevei og uten vinterfartsgrenser der det er saltet veg.

Lenke til kommentar

Det står i loven at en skal kjøre etter forholdene, så her må politiet på banen og ta de som kjører for fort, uten at de nødvendigvis bryter fartsgrensen.  Dette er desverre vanskelig å få til uten veldig mange sivile politibiler. 

Mesteparten av problemene kunne vært løst ved at videoopptak av ulovligheter kan føre til bot.
Så kan folk sende inn klipp til politiet og få bøtelagt folk en ikke liker. 

Lenke til kommentar

Virker som det primært er motorsyklister som drar tallene opp, så litt rart at fokuset skal være på billister. 

Er ellers helt enig i at det er en uting at fysiske knapper har blitt erstattet med skjerm der man faktisk må flytte blikket til skjermen, navigere rundt i diverse menyer for å finne helt enkle funksjoner som tidligere var tilgjengelig med en enkelt knapp. 

Edit: https://www.aftenposten.no/norge/i/nW8RlL/flere-doede-i-mc-ulykker-hittil-i-aar-enn-i-hele-fjor - får desverre ikke lest artiklen, men viser i det minste til at tallet for motorsyklister er langt høyere enn normalt. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...