Gå til innhold

Her skal pris for hurtiglading svinge med strømprisen


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (Akkurat nå):

BMW oppgir et forbruk på 0,48 l/mil på denne bilen på landeveiskjøring (by 0,8, blandet 0,59, automat, bakhjulsdrift). Gratulerer med at du klarer nesten å komme ned på det minimumsforbruk som BMW oppgir. Få klarer det!

På spritmonitor.de er det en som klarer 0,471 av 98. Ellers er snitt 0,831 og maks er 1,327! Nr. to oppgir 0,629.

 

Ja den bruker litt over WLTP den andre bilen min går under wltp. Har vel litt med hvilke dekk og last man har. Kjøring i sterke stigninger gir også utslag. Det gode er at det ikke har endret seg på 10 år og 160 000km. Helt konstant. På flat vei viser computeren 0.45 men start og stopp samt bakker og svinger gir økt forbruk. Komputeren sjekker jeg for hver fylling. Noen hundredeler optimistisk. Merker liten forskjell om vinteren også. 

Om strømprisene holder seg høye kommer jeg nok til å bruke den om jeg skal langt. Spesielt om vinteren. Har en el bil i bestilling men den er nok gunstigst til jobbpendling

Bilene i tyskland bruker nok noe mere. Også el biler. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min 2016 BMW 220d (F46) med automat, 7seter osv. den brukar då altså heilt ned mot 0.40l/mil.

I vår hadde eg ein tur Stryn-Halden-Stryn for å kjøpe en stoor sofa. Turen under eitt gav eit snittforbruk på 0.56l/mil med boggihengar(!). 1313kr ca i diesel (20kr) Det var heller ikkje noko sinketur, det var ein dagstur så vil karakterisere det som fin flyt. Bilen går som ei kule og den er heller ingen ungdom lenger med 310.000 kjørte kilometer.

Egentlig volvomann, men BMW'en imponera stort på mange område.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Ja den bruker litt over WLTP den andre bilen min går under wltp. Har vel litt med hvilke dekk og last man har. Kjøring i sterke stigninger gir også utslag. Det gode er at det ikke har endret seg på 10 år og 160 000km. Helt konstant. På flat vei viser computeren 0.45 men start og stopp samt bakker og svinger gir økt forbruk. Komputeren sjekker jeg for hver fylling. Noen hundredeler optimistisk. Merker liten forskjell om vinteren også. 

Om strømprisene holder seg høye kommer jeg nok til å bruke den om jeg skal langt. Spesielt om vinteren. Har en el bil i bestilling men den er nok gunstigst til jobbpendling

Bilene i tyskland bruker nok noe mere. Også el biler. 

Jeg har vært nede på 0,69 over året på min E46 318i (skriver ned hver gang jeg fyller bensin og regner ut forbruk). Over flere år ligger forbruket i området 0,69 til 0,72. Har en gang vært nede på 0,61 l/mil på en langtur. Det som oppgis på min kjørecomputer er alt for lavt!

Om du klarer 0,5 på langtur er dette meget imponerende for en så stor og tung bil og med 184 hk (to litersmotor). Automater er jo nå blitt så bra at de bruker mindre enn de med manuelt gir!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Dassen skrev (3 timer siden):

Så la oss si du skal kjøre 1000 km og lader på DC100. Da vil en e-tron med 24,1 kWh per 100 km koste nesten 1500,- i strøm?!

Min bensinbil har 1000 km rekkevidde på full tank (58 L) som med dagens drivstoffpriser ville kostet 1270,-.

Har jeg tenkt feil her?

Litt feil og litt rett. Det vil være vanligere å kjøre på billigere hjemmeladet strøm fra f.eks 100% SoC til 20% og deretter lade. Kommer litt an på variant av bilen, kjøreforhold og kjørestil, men la oss si 300 km før lading. Da regner du 300 km a f.eks 3 kr/kWh fra laderen hjemme, deretter f.eks DC100 til 6 kr/kWh for de resterende 700 km så du ankommer med 20% SoC og plugger i veggen for hjemmelading, eller på hytta eller hvor man nå overnatter. Med 24,1 Wh/km blir totalsummen med disse prisene 1229 kr.

Bensin koster for tida rundt 22 kr/l og en bil i samme størrelse bruker gjerne rundt 0,8 liter på mila så den samme turen ville da kostet 1760 kr.

Tenker vi 2021-priser på 0,5 kr/kWh hjemme og 5 kr/kWh på DC100 og 18 kr/l så ville turen kostet hhv 843 kr for elbilen og 1440 for bensinbilen.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært nede på 0,69 over året på min E46 318i (skriver ned hver gang jeg fyller bensin og regner ut forbruk). Over flere år ligger forbruket i området 0,69 til 0,72. Har en gang vært nede på 0,61 l/mil på en langtur. Det som oppgis på min kjørecomputer er alt for lavt!

Om du klarer 0,5 på langtur er dette meget imponerende for en så stor og tung bil og med 184 hk (to litersmotor). Automater er jo nå blitt så bra at de bruker mindre enn de med manuelt gir!

Husk at de nyere motorene har direkte innsprøyting. Det gjør mest utslag når de er kald. Man slipper å anrike fordi man blåser inn bensin med høyere trykk og ved varmere luft. Dessuten har turbo motoren fullt moment ved 1200rpm som er det turtall man ligger på ved ca 80 på 8 gear. Ulempen er at injektorene lager lyd og at man får mere koks i insug. 

Komputeren kan du justere. Fikk justert komputeren på en bil jeg hadde. Den var 5% feil. For optimistisk. Irriterende. 

Ellers er det minihybrid som styrer generatoren lik at den lader 2KW når du bremser på gear eller slipper gassen. Dessuten har de tatt bort hydraulikkpumpa til servostyringen og gjort den elektrisk. (Det jeg liker minst med bilen) Kjølevannspumpen er også elektrisk for å gjøre vannflow så lav som mulig

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Husk at de nyere motorene har direkte innsprøyting. Det gjør mest utslag når de er kald. Man slipper å anrike fordi man blåser inn bensin med høyere trykk og ved varmere luft. Dessuten har turbo motoren fullt moment ved 1200rpm som er det turtall man ligger på ved ca 80 på 8 gear. Ulempen er at injektorene lager lyd og at man får mere koks i insug. 

Komputeren kan du justere. Fikk justert komputeren på en bil jeg hadde. Den var 5% feil. For optimistisk. Irriterende. 

Ellers er det minihybrid som styrer generatoren lik at den lader 2KW når du bremser på gear eller slipper gassen. Dessuten har de tatt bort hydraulikkpumpa til servostyringen og gjort den elektrisk. (Det jeg liker minst med bilen) Kjølevannspumpen er også elektrisk for å gjøre vannflow så lav som mulig

Ja BMW's biler har blitt meget sofistikerte. Mange små tiltak betyr noe samlet!

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

F30

Det blir litt unyttig å sammenligne forbruket på en F30 med forbruket på en E-tron siden det er to vidt forskjellige biler. Sammenlign heller med i4 i stedet. 16,9 kWh/100km gir 84,5 kr/100km ved 5 kr/kWh. Så selv ved den "blodprisen" så er elektrisk billigere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mr. papp skrev (5 timer siden):

Det blir litt unyttig å sammenligne forbruket på en F30 med forbruket på en E-tron siden det er to vidt forskjellige biler. Sammenlign heller med i4 i stedet. 16,9 kWh/100km gir 84,5 kr/100km ved 5 kr/kWh. Så selv ved den "blodprisen" så er elektrisk billigere. 

Jeg brukte BMW X4 mot etron. I4 kan godt sammenlignes mot F30. Det gjør jeg. 

 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Jeg har vært nede på 0,69 over året på min E46 318i

OT:

BMW F20 (BMW 1 serie med 3 sylindret 1,5 liter):  Under 0.5 liter bensin per mil ved helt vanlig motorveikjøring. Ved snitt fart over 80km/t steg forbruket til 0,55. Dette var med manuelt gir uten eco-pro aktivert. BC vet eksakt hvor mange liter som er igjen på tanken, dette stemte de gangene jeg sjekket så jeg valgte å stole på forbrukstallene.

Mercedes Vito kassebil, 0,6 liter diesel per mil sålenge man holder seg under 90km/t og ikke skal "opp på fjellet".

Moderne biler bruker lite drivstoff. Men til småkjøring er elektrisk suverent, på langtur... not so much....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 timer siden):

Jeg måtte kjøre en BMW X5 diesel en uke. Den lå på 0.65 på mila. 100km ville ha kostet 1440 med dagens diesel pris.

En hybrid X5 hadde nok klart ganske bra verdi den også.

Så forresten en som kjørte en 7 serie fra London til Madrid på en tank( Han kunne vel kjørt 100km lenger) 

Så den hadde kjørt 1000km for 880kr. 

En nær slektning kjørte til Norkapp fra bergen i sommer med en 15år gammel Mercedes e klasse diesel. Ca 0,4 på mila den også. 

Min bensinbil ville ha brukt 0,5 på mila og 1100kr på 1000km . Så med over 5kr kwh blir det fort dyrt å kjøre el bil

Tja, brukte ca 3 kroner pr mil sist måned. Skal godt gjøres med ICE i dag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Skal godt gjøres med el bil også. Om jeg hadde ladet hjemme hadde det kostet ca 6kr pr mil. Snakket med en som hadde kjørt til middelhavet i sommer med el bil. Ca 9kr pr mil

Betalte 1,5 pr kWh i strøm sist måned, bilen bruker i snitt under 2kWh pr mil med tap. 

Neste måned går jeg ut i fra vi havner på 2 kroner + nettleie. Så ca 5 kroner pr mil. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Betalte 1,5 pr kWh i strøm sist måned, bilen bruker i snitt under 2kWh pr mil med tap. 

Neste måned går jeg ut i fra vi havner på 2 kroner + nettleie. Så ca 5 kroner pr mil. 

Bor du i rett sone er det vel slik. Der jeg bor er magasin tømt og importstrøm i kontakten. 

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (19 timer siden):

Hvilken bensinbil er det? Det er oppsiktsvekkende om en normalt stor bensinbil klarer seg med så lite!


Om man faktisk har opplæring i økokjøring er bruker det man har lært så er det om sommeren ikke noe problem å kjøre på det som oppgis fra fabrikk.
Jeg har faktisk kjørt en hyundai billigere en hva fabrikken oppga på langkjøring

Og er faktisk en haug med stasjonsvogner med bensin og diesel som klarer halvliteren eller mindre på mila.
Min personlike rekord er 0.38 med en hyundai i30sw diesel.
Nå skal jeg ærlig innrømme å si at det var en drit kjedelig kjøretur, med maks utnytte av terrenget og ut-rulling, samt noen sære hastigheter (den brukte minst drivstoff i nøyaktig 78km/t, gikk jeg lavere eller høyrere i hastighet økte forbruket)

Edit: men hadde jeg hatt penger til det hadde jeg glatt bytta ut ICE med Elbil, eller hydrogen.
Men har noen krav som må tilfredsstilles og jeg har ikke penger til å legge mellom bilen jeg har i dag og bilen jeg har lyst på som tilfredsstiller krava jeg har til bilen.

Endret av Eskove
Lenke til kommentar
Eskove skrev (4 minutter siden):


Om man faktisk har opplæring i økokjøring er bruker det man har lært så er det om sommeren ikke noe problem å kjøre på det som oppgis fra fabrikk.
Jeg har faktisk kjørt en hyundai billigere en hva fabrikken oppga på langkjøring

Og er faktisk en haug med stasjonsvogner med bensin og diesel som klarer halvliteren eller mindre på mila.
Min personlike rekord er 0.38 med en hyundai i30sw diesel.
Nå skal jeg ærlig innrømme å si at det var en drit kjedelig kjøretur, med maks utnytte av terrenget og ut-rulling, samt noen sære hastigheter (den brukte minst drivstoff i nøyaktig 78km/t, gikk jeg lavere eller høyrere i hastighet økte forbruket)

Med kreativitet kan en bruke latterlig lite i en elbil også, de som driver med hypermileing bruker sykt lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske mye friksjonstap i en fossilmotor som går på tomgang eller er innkoblet på f.eks 2000 rpm så får man friksjonstapene i girkassa i tillegg. Det tapper ganske mye energi selv om ingenting overføres til hjulene. F.eks ved å trille ned en svak bakke. Det er ganske annerledes i en elbil.

Da jeg kjørte elbil så klarte jeg å hypermile meg ned til 50% av WLTP, men med bensinbil klarer jeg ikke lavere enn 80% av WLTP over lengre strekninger på sommerføre og 70-80 km/t. Jeg har prøvd hardt i det siste på grunn av høye bensinpriser og "sporten" i å klare det. Husk også at når man først må bremse så kan regenerativ bremsning gjenvinne noe av energien til en elbil eller hybrid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (53 minutter siden):

Det er ganske mye friksjonstap i en fossilmotor som går på tomgang eller er innkoblet på f.eks 2000 rpm så får man friksjonstapene i girkassa i tillegg. Det tapper ganske mye energi selv om ingenting overføres til hjulene. F.eks ved å trille ned en svak bakke. Det er ganske annerledes i en elbil.

Da jeg kjørte elbil så klarte jeg å hypermile meg ned til 50% av WLTP, men med bensinbil klarer jeg ikke lavere enn 80% av WLTP over lengre strekninger på sommerføre og 70-80 km/t. Jeg har prøvd hardt i det siste på grunn av høye bensinpriser og "sporten" i å klare det. Husk også at når man først må bremse så kan regenerativ bremsning gjenvinne noe av energien til en elbil eller hybrid.

Gearet kommer man ikke utenom på elbiler heller. Tror muligens det finnes en. uten gear. 

Ellers er det mye likt. Mye luft i dekkene. høyest mulig virkningsgrad på motoren, la luftmotstand bremse bilen, unngå høy fart osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...