Gå til innhold

Oppdatering skal kutte strømforbruket til Ethereum-utvinning med 99,95 prosent


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (24 minutter siden):

Jeg får jo ikke navn og adresse til de som tar del i transaksjonene. Da blir jo det hele uten mening.

Når du før ellers siden ønsker å cashe ut pengene, så må du innom en børs hvor du er registrert med legitimasjon. Denne informasjonen kan ikke DU hente ut av åpenlyste grunner, men politiet kan det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 8/26/2022 at 1:41 PM, Ketill Jacobsen said:

Skal du snakke om inflasjon så er det meningsløst å snakke om inflasjon siste måned eller år. Det en går ut fra er konsumprisindeksen i de enkelte land. Jeg har sett på utvikling over siste 42 år. Å trekke frem prisutvikling for en enkelt vare (her boliger) er fullstendig meningsløst. Da kunne en trekke frem en annen vare som har gått ned i pris, for eksempel mikroprosessorer siste 40 år!

I det ene øyeblikket uttaler du deg som at inflasjon er et problem for i neste øyeblikk å fremheve at Bitcoin har gått opp med 4686% på 5 år! Nå må du bestemme deg!

Inflasjonen siste 20 år i NOK er 100%, sånn ca. Sjekket faktisk ut dette da jeg fant en gammel dagligvarekvittering fra 2001, kjøpte samme varer i fjor og det var rimelig nøyaktig dobbelt så dyrt. Det tilsier ca. 4% årlig inflasjon i gjennomsnitt. 

Nå er bolig en rimelig stor utgift for de fleste, så det er rimelig relevant, vil jeg si. Alle må ha et sted å bo.

Hvis siste måned eller år ikke er relevant, så betyr det ikke noe at Bitcoin er ned 50% i år; på lengre sikt har den jo økt enormt i verdi; mer jo lengre tidshorisont du bruker. 

Endret av Kalle Klo
Feil tenkt, dobling er selvfølgelig 100% økning
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Hva gjør vel det når det ikke bidrar til inflasjon. Verdiene har også steget voldsomt over år. Det er derfor naturlig at også pengemengden øker.

Dette er helt baklengs. Pengemengden økte voldsomt, og disse pengene ble pøst inn i banker og firmaer, og kom stort sett rike folk til gode. Rike folk kjøpte mer aksjer og eiendom, og pumpet opp disse prisene (inflasjon). Når myndighetene så begynte å gi penger direkte til fattigere folk, så brukte de stimulus-pengene på varer, og så gikk prisene på vanlige forbruksvarer opp. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (6 minutter siden):

Dette er helt baklengs. Pengemengden økte voldsomt, og disse pengene ble pøst inn i banker og firmaer, og kom stort sett rike folk til gode. Rike folk kjøpte mer aksjer og eiendom, og pumpet opp disse prisene (inflasjon). Når myndighetene så begynte å gi penger direkte til fattigere folk, så brukte de stimulus-pengene på varer, og så gikk prisene på vanlige forbruksvarer opp. 

Jeg skjønner jo at du har tro på juksepenger når dine oppfatninger ellers synes å ha lite med virkeligheten å gjøre. At noen få blir stadig rikere har ingen ting med valuta å gjøre.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Jeg skjønner jo at du har tro på juksepenger når dine oppfatninger ellers synes å ha lite med virkeligheten å gjøre. At noen få blir stadig rikere har ingen ting med valuta å gjøre.

Ikke direkte med valuta, hvis du først og fremst tenker på det som vekslingskurser, men den amerikanske sentralbankens krumspring etter 2008 har definitivt vært med på å øke forskjellene i samfunnet der borte. Ironisk nok så har det nok bidratt til økningen i verdien av kryptovaluta også, da det er rike folk med penger til overs som har investert i kryptovaluta (og aksjer og eiendom og råvarer), ikke de som knapt har råd til mat og husrom.

Hvordan vil du forklare at verdiene på eiendom og firmaer har økt så voldsomt etter 2008? Og hva betyr dette egnetlig, når feks. lønninger har økt mye mindre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (22 minutter siden):

Ikke direkte med valuta, hvis du først og fremst tenker på det som vekslingskurser, men den amerikanske sentralbankens krumspring etter 2008 har definitivt vært med på å øke forskjellene i samfunnet der borte. Ironisk nok så har det nok bidratt til økningen i verdien av kryptovaluta også, da det er rike folk med penger til overs som har investert i kryptovaluta (og aksjer og eiendom og råvarer), ikke de som knapt har råd til mat og husrom.

Hvordan vil du forklare at verdiene på eiendom og firmaer har økt så voldsomt etter 2008? Og hva betyr dette egnetlig, når feks. lønninger har økt mye mindre?

Hva tror du er forklaringen? Har det kanskje noe å gjøre med at utbudet er begrenset (attraktive tomter i storbyer) og pengerikelighet hos de fleste og særlig blant de rike (eller er det dollaren som er blitt mye mindre verdt, ca 2,2% inflasjon per år) og russiske oligarker?

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

Hva tror du er forklaringen? Har det kanskje noe å gjøre med at utbudet er begrenset (attraktive tomter i storbyer) og pengerikelighet hos de fleste og særlig blant de rike (eller er det dollaren som er blitt mye mindre verdt, ca 2,2% inflasjon per år) og russiske oligarker?

Mer penger som jakter begrensede ressurser? Jo, du begynner å nærme deg noe nå. Bra jobbet!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kalle Klo said:

Inflasjonen siste 20 år i NOK er 200%, sånn ca. Sjekket faktisk ut dette da jeg fant en gammel dagligvarekvittering fra 2001, kjøpte samme varer i fjor og det var rimelig nøyaktig dobbelt så dyrt. Det tilsier ca. 4% årlig inflasjon i gjennomsnitt. 

Nåvel.

image.png.30814d986aed7fb598461da0ca298126.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Sutekh said:

Nåvel.

image.png.30814d986aed7fb598461da0ca298126.png

Jeg gjorde faktisk en reell test; samme varer, samme butikk. Hvis den offisielle inflasjonen er på 50%, så bygger jo det oppunder hva slags triksing som foregår med den statistikken. Min test var på dagligvarer, men det er jo litt pussig om konsumindeksen skulle være så forskjellig fra dagligvarer.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sånn omtrent så kan jeg si at pris stigningen på boliger her i området har vært på 100 % de siste 10 årene sammenlagt. Fra 2012 til 2022 kan man dermed si at NOK har mistet 50 % av sin kjøpekraft. Siden skrotingen av gullstandarden på 1970-tallet har USD mistet over 97 % av sin verdi. Det er hva fiat valutaer gjør, mister sin verdi.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Sånn omtrent så kan jeg si at pris stigningen på boliger her i området har vært på 100 % de siste 10 årene sammenlagt. Fra 2012 til 2022 kan man dermed si at NOK har mistet 50 % av sin kjøpekraft. Siden skrotingen av gullstandarden på 1970-tallet har USD mistet over 97 % av sin verdi. Det er hva fiat valutaer gjør, mister sin verdi.

Og kryptopenger? Hva skjer med dem?

Valutaenes stabilitet kan videre ikke baseres på en vares prisutvikling. Den beste målestokken er konsumprisindeksen.

Om din påstand er riktig (97% av sin verdi) så skal altså et gjennomsnittlig hus i USA være mer enn tretti ganger så dyrt i dag som det var i 1970. Det er naturligvis det rene sludder.

I følge denne kilden: htpps://www.in2013dollars.com/Housing/price-inflation/1970-to-2022?amount=1000 koster et hus i USA 8,1 ganger så mye i 2022 som det gjorde i 1970 (fra 100.000 $ til 813.300 $).

Det er gjennomgående at noen av kommentatorene her slenger ut tall som overhodet ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Prisstigningen på boliger i USA blir i snitt litt under 4% per år.

Når ellers inflasjonen er 2,2% er merinflasjonen for boliger i USA ca 1,8%.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Sånn omtrent så kan jeg si at pris stigningen på boliger her i området har vært på 100 % de siste 10 årene sammenlagt. Fra 2012 til 2022 kan man dermed si at NOK har mistet 50 % av sin kjøpekraft. Siden skrotingen av gullstandarden på 1970-tallet har USD mistet over 97 % av sin verdi. Det er hva fiat valutaer gjør, mister sin verdi.

Ja heldigvis mister aldri crypto verdi.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (18 timer siden):

Inflasjonen siste 20 år i NOK er 200%, sånn ca. Sjekket faktisk ut dette da jeg fant en gammel dagligvarekvittering fra 2001, kjøpte samme varer i fjor og det var rimelig nøyaktig dobbelt så dyrt

Hvis inflasjonen er 200% blir varer ikke dobbelt så dyre, det blir 3x så dyrt. Kanskje du bør være belærende i noe du kan litt bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mag ne said:

Hvis inflasjonen er 200% blir varer ikke dobbelt så dyre, det blir 3x så dyrt. Kanskje du bør være belærende i noe du kan litt bedre.

Du har helt rett, tenkte fullstendig feil i farten når jeg skrev det der. Jeg prøver ikke å belære noen som helst, oppriktig undrende til hvorfor det er 2x forskjell på offisielle tall og eget eksperiment over 20 år. Er ikke det litt rart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, TheKims said:

Når du før ellers siden ønsker å cashe ut pengene, så må du innom en børs hvor du er registrert med legitimasjon. Denne informasjonen kan ikke DU hente ut av åpenlyste grunner, men politiet kan det. 

Hvis man kjøper eiendom eller gjenstander for cryptovaluta, som kan selges for penger, så må man jo ikke innom en bank. (For veksling av crytovaluta til valuta.)

Hvordan kan politier finne fram til denne informasjonen vedrørende de transaksjonene som skjer? Hva med å legge fram dokumentasjon for denne påstanden og/eller forklare hvordan politiet eventuelt går fram, for å følge transaksjonene? 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (7 minutter siden):

Hvis man kjøper eiendom eller gjenstander for cryptovaluta, som kan selges for penger, så må man jo ikke innom en bank. (For veksling av crytovaluta til valuta.)

Hvordan kan politier finne fram til denne informasjonen vedrørende de transaksjonene som skjer? Hva med å legge fram dokumentasjon for denne påstanden og/eller forklare hvordan politiet eventuelt går fram, for å følge transaksjonene? 

Kjøper du eiendom med kontanter eller krypto så er vel sannsynligheten stor for at du må dokumentere hvor pengene kommer fra. https://e24.no/boers-og-finans/i/wezekP/dnb-nekter-mathias-29-aa-bruke-kryptogevinst-til-boligkjoep

Hvordan politiet jobber kan ikke jeg svare på, og jeg tror heller ikke at slike opplysninger ligger ute for offentligheten.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, TheKims said:

Hvordan politiet jobber kan ikke jeg svare på, og jeg tror heller ikke at slike opplysninger ligger ute for offentligheten.

Hvordan tingene fungerer rent tekniske er jo lærestoff på universitetene. Gjennomførte et hovedfagkurs i såkalt "Cyber Security" ved ett av de norske universitetene siste år, og inntrykket det er vel ikke at det norske politiet sitter på et teknisk faglig kompetansemiljø som ikke finnes andre steder.

Hvordan tingene fungerer rent teknisk og hvordan man ivaretar sikkerheten i et datateknisk anlegg som brukes til transaksjoner av kryptovaluta, det bør vel være rimelig godt kjent for de som drifter og tar vare på sikkerheten i dette anlegget. Jeg la ellers merke til at politiet gikk ut ganske bredt og ba om hjelp i Lørenskogsaken og at de faktisk fikk litt hjelp av en informatikkstudent i sakens anledning.

https://www.aftenposten.no/norge/i/na8QnJ/kryptovalutaekspert-om-loerenskog-saken-fremstaar-som-totalt-inkompetente

Linken som du la ut over er ellers interessant, for den bekrefter jo det er overføringer av krytovaluta ikke så lett lar seg spore og at DNB ser på penger fra salg av kryptovaluta som "tvilsomme penger". (Men dette dreier seg jo bare om policy i regi av en bank. Det finnes mange banker, og rent formelt juridisk så er jo pengene ervervet ved salg av kryptovaluta gode nok.)

Ellers så står det ikke i artikkelen som du linket til at han ikke kunne kjøpe bolig for pengene, det står at banken ikke ville godta pengene fra kryptovaluta som sikkerhet for et videre lån. Sitat:

Quote

Så søkte han boliglån hos DNB.

Det var ikke å kjøpe bolig for pengene som ble nektet. DNB nektet å gi lån, og det kan de jo godt gjøre. Det DNB ikke kan gjøre, uten å handle i strid med lovgivningen, det er å nekte å ta i mot oppgjør for et boligsalg som betales i norske kroner.  

 

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...