Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis dumt. Alt har sin pris. Betaler de oss fett så er det klart at de gjør nytte for landet og vi nyter godt av det. Politikerne må bare få fingeren ut og beregne hva som er en god pris for oss og få på plass lover som stiller ultimatumet: Enten betale fett eller f* off.

De er i Norge fordi de slipper å betale fett.

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Aluminium? Eksport?

Disse "to" er jo én ting. For å oppsummere: verdier. Noe datasentre også kan gi.

Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Arbeidsplasser?

Noe datasentre også kan gi enten direkte eller indirekte: betale seg til sysselsetting f.eks i helsevesenet. Eller begge deler.

Skrevet
Jotun skrev (1 minutt siden):

De er i Norge fordi de slipper å betale fett.

Det er våre politikeres oppgave å påse at de betaler akkurat passe fett. Ergo: Ja, det er mulig. Datasentere kan være tilstrekkelig til nytte for oss.

Skrevet

Datasenteret sysselsetter vaktmesteren som feier lokalene hver uke. Ellers fjernstyres alt fra utlandet etter at de er bygget.
Og de skaper ikke aluminium.

Norge har fabrikker som bruker aluminium direkte, alt er ikke råvareeksport. Bildeler, for eksempel.

• Liker 1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Og de skaper ikke aluminium.

Men de skaper verdier - som kan skattes av før de eksporteres, ikke sant? Det er våre politikeres jobb å sørge for at de gjør det og ikke stikker av med skatten også.

Hvis målet var å på død og liv lage mest mulig aluminium så burde jo f.eks Norsink lagt ned sin virksomhet. De lager jo ikke aluminium.

Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Datasenteret sysselsetter vaktmesteren som feier lokalene hver uke.

Aluminiumsverk sysselsetter sånn ca like mange, regnet per GWh de forbruker. Er det like ille? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Skrevet (endret)
Jotun skrev (4 minutter siden):

Ene er industri det andre er energisluk 

Så AI er ikke industri? Ei heller søkemotorer, datalagring, tungregning, eller noe annet digitalt? Har du prøvd å misjonere det budskapet i silicon valley?

Mener du det er negativt at de ikke har en svær teglsteinspipe å spy "godsaker" ut av? At Norilsk er et forbilde fordi de er mer "ekte" industri?

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

I mårra 1. oktober tilbys norgespris-støtte for første gang. Samtidig innføres prising pr kvarter. Næringslivet får opp mot 115 øre/kWh kl 08.00 - 08.15.

Ganske billig i forhold til svenskene som faktisk må betale opptil 472 øre i morgen kveld (SE4). 407 øre i SE3 så ikke så mye billigere. 19:00-19:15, vi har 75 øre i NO1 på samme tid. Ganske ekstrem forskjell på to områder som ligger inntil hverandre og har høy overføringskapasitet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (46 minutter siden):

Men de skaper verdier - som kan skattes av før de eksporteres, ikke sant? Det er våre politikeres jobb å sørge for at de gjør det og ikke stikker av med skatten også.

Kommer til å bli lagt ned rubb og rake hvis de må begynne å betale for det.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Aluminiumsverk sysselsetter sånn ca like mange, regnet per GWh de forbruker. Er det like ille? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Disse tallene skulle eg gjerne sett. 

Ta gjerne med firmaer som har tjenester inn mot verkene også.

Skrevet
obygda skrev (På 6.9.2025 den 21.44):

Vil bare slenge på en kommentar her. For dersom det er slik, som alle data tyder på at det er - så må dette være norgeshistoriens dårligste funderte lov - en lov som vil komme på nyhetene og de som har fremmet den vil for alltid bli fremstilt som...ja rett og slett dumme. Og innspurten av valgkampen er det nesten utrolig at INGEN plukker opp denne saken her..

En lov der man gjennom høringer har spurt bransjen og INGEN har sett utfordringen med en privat fastprisavtale og denne støtteordningen. Absolutt ingen, så vidt jeg kan se, har kommentert eller tenkt på dette og skrevet noen ord om hvordan det burde eller skal fungere. Ingen har påpekt at kombinasjonen fastpris og støtten norgespris kan virke mot sin hensikt. F.eks husstander der kommunen gir lave kraftpriser til sine kunder og der kunden så går inn og tegner Norgespris...Da er det vel bare å skru på panelovnen og bruke 5000 kwh pr husstand til priser der støtten er stor nok til å dekke kraftpris,avgifter og nettleie...Og dette er lett å regne ut slik at hver og en i disse kommunene med slike gode fastprisavtaler kan sitte der og plukke 5000 kwh og snu strømregningen fra noe som går UT til noe som går INN. I alle fall så lenge kraftprisen er høy nok. 

@obygda 
@Simen1
Her er det tydelig at noen har "funnet ut noe" i Norgesprisen.
Bak betalingsmur og jeg gidder ikke betale for å finne ut hva det står videre.
Kanskje noen andre har abonnement og kan formidle det viktigste ?

Norgespris gjør strømmen dyrest når den er billigst | DN

Skrevet (endret)

Har ikke tilgang. Men jeg logget på og sjekket min strømpris.
11 av 12 måneder i fjor lønner Norgespris seg for meg, men i juli 2024 var strømprisen lavere enn Norgespris.

Jeg kan ikke skru Norgespris av og på avhengig av strømprisen den timen/dagen/måneden pga. bindingstid og, det kan være dyrere av og til, men billigere totalt.

Når mange velger Norgespris på bakgrunn av at det ville lønt seg i fjor, blir det spennende å se hva neste års strømpris blir. Har de lurt alle til å velge den dyreste prisen, eller blir ordningen avskaffet?

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet
26 minutes ago, Frank Olsen said:

@obygda 
@Simen1
Her er det tydelig at noen har "funnet ut noe" i Norgesprisen.
Bak betalingsmur og jeg gidder ikke betale for å finne ut hva det står videre.
Kanskje noen andre har abonnement og kan formidle det viktigste ?

Norgespris gjør strømmen dyrest når den er billigst | DN

Handlar om det vi har diskuterat øver noen sider før ett tag sen. 

Norges pris samman med fastpris avtale.

Skrevet
Jotun skrev (55 minutter siden):

Kommer til å bli lagt ned rubb og rake hvis de må begynne å betale for det.

Ja, er ikke det en grei måte å bli kvitt de på da? Kreve anstendig skatt og inntekter til landet?

Og hvis noen skulle forbli, på tross av de premissene, så må jo det være greit.

Skrevet

Men jeg logget på og sjekket min strømpris.
11 av 12 måneder i fjor lønner Norgespris seg for meg, men i juli 2024 var strømprisen lavere enn Norgespris.

Elhub viser bare 2 av 4 mulige kombinasjoner. Sikkert fordi de legger opp til at man ikke skal oppdage fastpris-avtaler og hva de gjør.

Jeg kan ikke skru Norgespris av og på avhengig av strømprisen den timen/dagen/måneden pga. bindingstid og, det kan være dyrere av og til, men billigere totalt.

Basert på 2024-priser ja. Det er sannsynlig, men ikke garantert at det blir billigere totalt i 2026.

Skrevet
fredrik2 skrev (29 minutter siden):

Handlar om det vi har diskuterat øver noen sider før ett tag sen. 

Norges pris samman med fastpris avtale.

Ja det skjønte jeg, men står det noe om at man faktisk kan "tjene penger" på nettleia dersom man har en dyr fastprisavtale ?

Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Disse "to" er jo én ting. For å oppsummere: verdier. Noe datasentre også kan gi.

Noe datasentre også kan gi enten direkte eller indirekte: betale seg til sysselsetting f.eks i helsevesenet. Eller begge deler.

Om et datsenter står i kina, kinsarvik eller whatever så har det null å si for sysselsetting i helsevesenet.  Vi trenger dem ikke plassert i Norge for å bruke tjenesten. Men plasserer vi dem i Norge så løfter de spotprisen i Norge og således gjør annen norsk industri som er avhengig av strøm dyrere å drifte.

Forøvrig stor forskjell på ulike datsentere mhp hvordan de fungerer, hvilke krav de stiller til plassering,infrastruktur osv. Men felles for dem alle er lavt antall arbeidsplasser og ofte lavt skattbart overskudd. Det siste kommer trolig av hvor enkelt det er å regnskapsføre inntekter og utgifter på ulike steder og land selskapene opererer i. Slik er det jo med tjenester levert på nett..de kan plasseres i hvilken som helst postboks i verden.

Derfor må man regulere denne virksomheten slik at vi i Norge ikke blir tappet for kraft uten å få noe mer enn bare kraftpris og nettleie tilbake. En vanlig kebab sjappe gir jo mer tilbake pr kwh i til fellesskapet form av arbeidsplass,skatt på arbeidstaker og på overskudd fra driften..og kanskje formueskatt om eier har noen verdier også..og når eier og arbeidstaker skal bruke sine penger..så skjer det i stor grad Norge hvilket igjen gir mer fordeling...Et datasenter eid av et utenlandsk selskap med svært få ansatte i Norge gir urovekkende lite tilbake...

• Liker 2
Skrevet

Gode nyheter for de som kjemper for formuesskatt. Pga denne skatten blir nå datasentre solgt til kinesiske eiere der de stort sett brukes til å utvinne kryptovaluta. Så dette er veldig gode nyheter for dere. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal visst kunne spare 2200 - 2500 kr på Norgespris.

Men man blir anbefalt å bytte strømavtale også, hvis man betaler for mye i dag. Jeg har Fortum spotpris.

https://www.hvakosterstrommen.no/artikler/gjennomfakturering-slik-unngar-du-a-legge-ut-for-stromstotten Velge en strømleverandør som tilbyr strøm og nettleie på samme faktura - og da også fratrukket strømstøtten. 

Ja-ha, Og det er mer.

https://www.nettavisen.no/okonomi/norgespris-gebyrer-kan-spise-opp-hele-gevinsten/s/5-95-2637095

– Ved å velge Norgespris vil du kunne spare flere tusenlapper i året. Det er ingen grunn til at deler av denne besparelsen skal spises opp av strømselskapets påslag, sier forbrukerrådets fagsjef for strøm, Thomas Iversen, til Nettavisen.
Han anbefaler alle å benytte anledningen til å sjekke sin strømavtale når man først er i gang med Norgespris.

– Ved å velge en kraftleveringsavtale med null i påslag og null i månedspris vil folk oppleve hele besparelsen Norgespris kan gi, sier Iversen.

??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...