Red Frostraven Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden sk0yern skrev (19 minutter siden): På enkelte områder ønsker folk og bedrifter seg forutsigbare avgifter. Kommunale avgifter, veiavgift o.s.v. *utgifter. Avgiftene på strøm er forutsigbare. Utgiftene henger sammen med forbruket, samt markedsverdien, som alle andre varer og tjenester en forbruker. sk0yern skrev (19 minutter siden): Hvis diverse kommuner på sørlandet nå plutselig ble pålagt å samarbeide tett med England, Danmark o.s.v med tanke på renovasjon, og renovasjonsavgiften dermed ble mangedoblet ...det er mer som at vi må betale markedspris for olje og gassprodukter, selv om utvinner dette selv; Renhold ville ikke blitt dyrere i Norge om selskapene som driver renhold startet opp tjenestene sine utenfor Norge. 1
HF- Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Jarmo skrev (1 time siden): Og taper masse penger når strømprisene ligger på minussiden i Tyskland-Nederland-Danmark osv.. Så lenge det er deutsche bahn som taper på det er det vel fint for Statkraft? 1
sk0yern Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Red Frostraven skrev (7 minutter siden): *utgifter. Avgiftene på strøm er forutsigbare. Utgiftene henger sammen med forbruket, samt markedsverdien, som alle andre varer og tjenester en forbruker. Ikke sant. Kanskje distriktene skulle betalt selv da, for egen infrastruktur? Sikkert gøy å kjøpe flybilletter f.eks fra Svolvær da 1
Jarmo Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden HF- skrev (8 minutter siden): Så lenge det er deutsche bahn som taper på det er det vel fint for Statkraft? Jupp, da tjener Norge penger på den avtalen. 2
agvg Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Red Frostraven skrev (3 timer siden): Ønsker folk seg virkelig planøkonomi..? Det folk ønsker seg er at alle pengene de har betalt inn i årtier for og betale for denne infrastrukturen blir brukt til formålet. At det offentlige har valgt og ta ut storparten av pengene for og bruke det på alt annet var ikke en del av avtalen, så lenge det offentlige måtte redusere grådigheten for og investere i elnettet skjedde det veldig lite, når man innførte prinsippet om brukerfinansiering så var det ingen ende på viljen til og bruke penger. 1
agvg Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden sk0yern skrev (14 minutter siden): Kanskje distriktene skulle betalt selv da, for egen infrastruktur? Sikkert gøy å kjøpe flybilletter f.eks fra Svolvær da tja, hvis distriktene fikk beholde verdiskapingen selv så hadde de kanskje hatt bedre råd?
agvg Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden kremt skrev (3 timer siden): Telenor er i praksis staten. De har bygd ut fiber her for lenge siden, har også linje fra Get/Telia innlagt. Men de siste årene har de priset seg noe så hinsides ut at det har blitt valgt bort til fordel for 5G. Telenors regnskaper viser at de har 46 % overskudd fra driften av fiber i Norge, noe som er helt drøyt. De kunne nesten halvert prisen og fortsatt gått med overskudd. At staten skal bygge ut og drifte noe er overhodet ikke ensbetydende med rimelige og stabile tjenester dessverre. Finnes ingen grådigere kapitalist enn staten, de gir ikke ved dørene for og si det forsiktig og forlanger store utbytter uansett hva bunnlinja sier. 1
Neptun1 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden HF- skrev (2 timer siden): Dei kunne tatt 90 øre hvis avtalen vart inngått i 2022 Ja, eller tenk om norske kraftkrevende bedrifter kunne sitte der å glise for en slik avtale i stedet for tysk jernbane. Det hadde gjort underverker for norsk industri og bevarelsen av norske arbeidsplasser i stedet for at de går konkurs grunnet skyhøye el.priser. Men selvskading er en norsk øvelse. Vi må for all del ikke gi våre egne et fortrinn. Europa først, alltid. 1
agvg Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Neptun1 skrev (28 minutter siden): Men selvskading er en norsk øvelse. Vi må for all del ikke gi våre egne et fortrinn. Dette er jo en del av at alt skal behandles likt, alt skal være "rettferdig", det fine med dette er jo at man aldri behøver og ta vanskelige valg, det norske styringssystemet gjør hva som helst for og slippe og velge eller prioritere.
Jarmo Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden (endret) Neptun1 skrev (52 minutter siden): eller tenk om norske kraftkrevende bedrifter kunne sitte der å glise for en slik avtale i stedet for tysk jernbane. Alle bedrifter fikk ca. samme tilbud den gangen. En PPA er en langsiktig kontrakt, gjerne på 5-20 år, mellom en kraftkjøper og en kraftprodusent. Kontrakten fastsetter pris, volum og varighet for levering av elektrisitet. Og bla. Norsk Hydro har en hele haug med egne magasiner og kraftverk. NO3 og NO4 har billig strøm dagen i dag. Osv.. I tillegg får bedrifter tilbake MVA og kan utgiftsføre regninger i regnskapet. Dog vises mer negativ resultat under bunnlinjen. Endret 17 timer siden av Jarmo 1
agvg Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Jarmo skrev (1 minutt siden): En PPA er en langsiktig kontrakt, gjerne på 5-20 år, mellom en kraftkjøper og en kraftprodusent. Kontrakten fastsetter pris, volum og varighet for levering av elektrisitet. Er vel dette som er problemet, disse kraftavtalene som har eksistert som en løsning for norske bedrifter i strømkrisa ikke akuratt er laget for det lille næringslivet som er i Norge.
Jarmo Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden agvg skrev (3 minutter siden): Er vel dette som er problemet, disse kraftavtalene som har eksistert som en løsning for norske bedrifter i strømkrisa ikke akuratt er laget for det lille næringslivet som er i Norge. https://www.statkraft.no/produkter-og-tjenester/kraftavtaler-ppa/?gad_source=1&gad_campaignid=22649651512&gbraid=0AAAAACVXUniOi1FDkcWjo9RN9i6uv_1GL&gclid=Cj0KCQjwhafEBhCcARIsAEGZEKKSS5ZZIfK77e0axZnksSVtIlt2XZsOe4vvGt3eNE3i8_dCaSP33GkaAgzrEALw_wcB
HF- Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden agvg skrev (14 minutter siden): Er vel dette som er problemet, disse kraftavtalene som har eksistert som en løsning for norske bedrifter i strømkrisa ikke akuratt er laget for det lille næringslivet som er i Norge. Ppa er vel helst for kraftkrevende industri. Strømkrisa er verst for vanlige bedrifter i no2. 1
agvg Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden HF- skrev (1 minutt siden): Ppa er vel helst for kraftkrevende industri. Strømkrisa er verst for vanlige bedrifter i no2. Man laget jo en ordning som skulle sørge for billigere strøm til næringslivet, vilkårene var jo helt uspiselig for det meste av næringsliver.
Simen1 Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Her etterlyser jeg cred for saklighet også "belønnes" påfølgende usaklige hersketeknikker i stedet for. Bare én belønner fakta - og 4 belønner usaklighet. Greit å vite. Da ser jeg ingen hensikt med å kaste bort mer av min tid her. Kunnskaper og min søking etter faktaopplysninger er lite ønsket.
Jarmo Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden agvg skrev (1 minutt siden): Man laget jo en ordning som skulle sørge for billigere strøm til næringslivet, vilkårene var jo helt uspiselig for det meste av næringsliver. Vilkårene(les prisene) ble til sirkus i slutten av 2021. Før var prisene relativ lave og stabile over tid. Dei som timet inn tidligere årene (langsiktig), har gode priser dagen i dag. Nå for tiden er det helt umulig å peile inn noe slikt. (Slik ble det med meg også, timet inn 5 års rentebinding til 1,99% i 2021)
Sjørøver Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Simen1 skrev (6 minutter siden): Her etterlyser jeg cred for saklighet også "belønnes" påfølgende usaklige hersketeknikker i stedet for. Bare én belønner fakta - og 4 belønner usaklighet. Greit å vite. Da ser jeg ingen hensikt med å kaste bort mer av min tid her. Kunnskaper og min søking etter faktaopplysninger er lite ønsket. Personlig mener jeg man burde kunne skru av likes for seg selv, så man ikke ser det i noen tråder. Men burde også ha det i tråder man starter, så det ikke blir synlig for noen. Det er forstyrrende. Mange kommer med innlegg bare for å høste likes.
HF- Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Simen1 skrev (29 minutter siden): Her etterlyser jeg cred for saklighet også "belønnes" påfølgende usaklige hersketeknikker i stedet for. Bare én belønner fakta - og 4 belønner usaklighet. Greit å vite. Da ser jeg ingen hensikt med å kaste bort mer av min tid her. Kunnskaper og min søking etter faktaopplysninger er lite ønsket. Det meste av importen har vi frå Sverige. Det er ikkje sjølvsagt kven av dokke som har rett, uten tilgang på tall for handelen med Nederland, England og Tyskland. Sjølv om vi kan være uenige sett eg stor pris på diskusjonane våre, ikkje dropp ut for et par tomler Simen1
Ruskepus Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Sjørøver skrev (3 timer siden): Det synes jeg blir feil. Simen har bidratt godt i mange år på forumet. Har enda tilgode å se at han kommer med piss, selv om jeg av og til er uenig med han. Han sitter langt nord i landet og kan nok se på ting litt mer rasjonelt. Beklager fra meg hvis innlegget ble oppfattet som kritikk av Simen1. Han er meget fin å ha i dette forumet. Men noen ganger har han et "narrativ" om at det er bra med høye strømpriser. Selv om vi vet at kostpris for å produsere 1Kw er under 15 øre. og jeg har aldri sett noe til et eventuellt overskudd som AS Norge går med. Jeg bor ikke i nord, så føler på urettferdigheten med prisene vi har her sør.
fredrik2 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden 32 minutes ago, Simen1 said: Her etterlyser jeg cred for saklighet også "belønnes" påfølgende usaklige hersketeknikker i stedet for. Bare én belønner fakta - og 4 belønner usaklighet. Greit å vite. Da ser jeg ingen hensikt med å kaste bort mer av min tid her. Kunnskaper og min søking etter faktaopplysninger er lite ønsket. Lurer lite på vad du egentligen har beräknat och på vilket sätt det är sakligt. Vi har alltså eksporterat 3.34 gånger så mycket som vi har importerat. Importen står för 23% av den totala överföringen. Sen beräknar du netto eksporten och dividerar den med det totala och får 54% Vad säger det talet? Om vi eksporterar 3 gånger så mycket som vi importerar så blir talet 50%. 90% er fel men 77% av den totala överföring är faktiskt eksport. Hvis du ser på Englands kabel skulle jag vara förvånad om inte över 90% er eksport. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå