Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

https://energiwatch.no/nyheter/politikk_marked/article16747567.ece

Sitat

Det sies at «løsningen er mer kraft», uten at det svares på hvordan mer kraft skal realiseres.

Norske eksperters avvisning av alternative innfallsvinkler står i kontrast til diskusjoner i land regulert av EUs energiregelverk. I Europa diskuteres markedets svakheter – samt tiltak for å avbøte svakhetene – langt åpnere enn i Norge. Det er ikke EU som presser Norge til en markedsliberalistisk og uendret innfallsvinkel til markedet. Det er vi selv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Equinor må taue Hywind Scotland-turbinene i land i Norge for tungt vedlikehold....

Equinor må stenge verdens første flytende vindpark på grunn av omfattende vedlikehold | Europower

"– Opprinnelig var det ikke planlagt at vi skulle taue turbinene inn til land nå. Men dette er behov for tungt vedlikehold som er oppdaget underveis gjennom de vanlige vedlikeholdsprogrammene. Da er det mest effektivt å gjøre det ved land. Dette er jo et pilotprosjekt hvor vi høster erfaringer underveis, sier Magnus Frantzen Eidsvold i Equinor.

Han legger til Equinor ikke ønsker å dele kostnadsestimatet for vedlikeholdsarbeidet."

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Må erkänna att jag trodde det skulle gå raskare och bättre når jag först hörde om hywind för snart 20 år sen. 

Nu vet jag inte hur det egentlig går med hav vind, varken botten fast eller flytande men har kommit till insikten att ny teknologi oftast tar längre tid att få till än vad man tror. Är också en massa kraft ideer man hört om som fremdeles ikke verkar vara realiserade i någon större skala.  

Har blivit ganska skeptisk till diverse framtids scenarior som bygger på teknologi som idag ikke finns tillgänglig eller som är väldigt dyr.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, fredrik2 said:

ny teknologi oftast tar längre tid att få till än vad man tror

Definitivt. Legg til at milliardinvesteringer som er så store og langsiktige at de krever støtte i velgermassen over mer enn én stortingsperiode, er vanskeligere å få til enn man tror. 

Lenke til kommentar

For en gjeng: https://www.dn.no/energi/havvind/terje-aasland/aasland-om-havvind-krevende-tider-men-haper-fortsatt-pa-auksjon/2-1-1585111
 

Sitat

Aasland har tidligere sagt at det er uaktuelt å gjøre noe med for eksempel subsidietaket på 23 milliarder kroner, som allerede er blitt løftet.

– Er du åpen for å gå tilbake til Stortinget for å foreslå å øke subsidietaket?

– Nei, ikke ennå. 

Smart det der, sikkert mange som kommer til å gi bud med et slikt svar :)
Bare å forberede seg på at dette pengesluket bare vil vokse.
Nå er det bare å vente på artikler plantet i avisene fra Åslaug Haga & co om at "det haster" og lignende.

Lenke til kommentar

Forsyningssikkerhet dette ja.

https://energiwatch.no/nyheter/nett_teknologi/article16772294.ece
 

Sitat

Det er ikke første gang Statnett struper kapasiteten på mellomlandsforbindelsen grunnet problemer internt i Norge. Samme forklaring ble også benyttet for å begrense importkapasiteten fra England i fem dager i begynnelsen av året. Den ble da begrenset til 400 MW.

– Hvorfor skjer dette? Dette skjedde også forrige kuldeperiode, kommer det til å fortsette å våre slik fremover at vi ikke kan importere på maks når det er kaldt?

– Grunnen til reduksjonen i importkapasiteten har samme årsak som sist. Om det vil skje igjen kan vi ikke spekulere i, svarer Marianne Veggeberg, pressevakt i Statnett.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beregninger fra TØI og NTNU viser at elektrifisering av hurtigbåtruter vil koste mellom 2500 og 18.000 kroner per tonn CO₂ ved bruk av dagens batteriteknologi.

Det er langt over myndighetenes referansepris for CO₂ på 2000 kroner per tonn i 2030, skriver forskerne i denne kronikken.

https://www.nrk.no/rogaland/el-hurtigbater-er-bra-for-klimaet_-men-darlig-for-passasjerene-1.16708810

Lenke til kommentar

Det viser seg at Danske Commodities, en kraft trader basert i Danmark, jobber hardt for å dra opp strømprisen så langt som mulig ved å spekulere vilt i krafthandel. Det beste av dette? Selskapet er heleid av Equinor, som igjen er styrt av den norske stat med 67 % eierandel. Den Norske Stat bruker altså det statlige oljeselskapet til å spekulere opp kraftprisene og skumme fløten. Innbyggerne sitter frysende igjen med gigantiske regninger, Staten stikker av med overskuddet. Dette må jeg si har vært en godt gjemt nyhet i lang tid, utrolig nok. 

Quote

En annen bekymring er at folk mister tilliten til at det grønne skiftet gjøres på en rettferdig måte.

Skjølsvold sier det er svært viktig at denne tilliten ikke rakner i befolkningen.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 19.1.2024 at 10:49 PM, Jarmo said:

Beregninger fra TØI og NTNU viser at elektrifisering av hurtigbåtruter vil koste mellom 2500 og 18.000 kroner per tonn CO₂ ved bruk av dagens batteriteknologi.

Det er langt over myndighetenes referansepris for CO₂ på 2000 kroner per tonn i 2030, skriver forskerne i denne kronikken.

Det er litt ufattelig at disse "forskerne" ikke har fått med seg at det nå bygges flere serier med hurtigbåter med batteribyttesystem, hvor batteriene kan stå på land og saktelade, og unngå pristopper.  https://shiftr.no/ . Når de i stedet begynner å diskutere hydrogen, så blir det enda verre. De må enten være kjøpt og betalt, eller ha totalt manglede kompetanse. 

Å endre ruter på steder hvor det er et komplisert samspill mellom forskjellige transportmidler er veldig komplisert og samfunnsskadelig.  Nye elektriske hurtigbåter må kunne gå rett inn i eksisterende ruter. Hvis de må ha lengre tid ved kai, så er det bare to muligheter, høyere fart eller flere fartøy. Å bygge en hurtigbåt med minimum hastighet, uten dieselaggeregat og uten batteribytte, slik de har gjort i Stavanger, virker helt håpløst. Den båten burde heller hete "Motstraum",

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2.500 til 18.000?

Bred spredning (stor usikkerhet) på estimatet. +500 kroner per tonn med CO2 der referanseprisen skal vokse raskt framover, er et stykke unna +16.000 kroner per tonn.

Artikkelen hadde naturligvis ikke hadd samme slagkraft om de justerte ned til 2025-batteripris og fikk samme prisen som kvoteprisen. Og differansen vil bare bli mindre og mindre de neste årene framover. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...