Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jarmo skrev (6 timer siden):

Disse stikker ikke av til Sveits. Den norske stat er jo deres velgjørere.

Smule8o skrev (5 timer siden):

AP har tydeligvis oppdaget at det funker å linke alt mulig rart opp mot velferd. Unntatt støtte til "grønne" luftslott da. Penger som kastes i den retningen behøver ikke gå ut over lærere og sykepleiere. 

Velferdsordninger slankes jo rett som det er enten det er rødgrønt eller blått styre så dette er bare svada fra pampene som aldri har opplevd hva det vil si å ha det trangt.

Smule8o skrev (5 timer siden):

Og folket jubler 

Jeg vet at befolkningen har hukommelse og konsentrasjonsevne som gullfisker men at det skulle være såpass at "arbeider"-partiet steg til himmels bare fordi de dron inn en avdanket eks-statsminister på snart 70 år overgår mine villeste fantasier.  Men - de kommer til å lære den harde veien konsekvensen av fantasisen deres; når kulda setter inn; Jens har dratt videre til nye og bedre betalte oppdrag og vi sitter igjen med det samme som forrige periode. Vi får den politikken vi fortjener.

Mannen med ljåen skrev (4 timer siden):

Hva hjelper det at pengene går til velferd, når mesteparten av trygde/helse-budsjettet går til utlendinger?

Nå ja; er dette riktig. Blir jo litt på siden dette skjønt det er jo helst et spørsmål om den svadaretorikken "arbeider"-partiet slenger rundt seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sk0yern skrev (12 timer siden):

Nok et innslag i "kraftinntektene kommer oss alle til gode".
Eller som energiministeren sier "hver krone går til velferd".
https://www.aftenposten.no/shared/norge/i/3MyRnd/stroemprisene-har-gaatt-i-taket-det-har-ogsaa-kraftsjefenes-loenn?pwsig2=43ae86f94df7aa7eb9a7d05a62e87d9d7875796b2b52eb5e06429322fca6b433_1756324086_RXJpaw==

Der har dere velferd.
Betal din strøm med glede?

BT (og sikkert andre Schibsted-aviser) har sin egen versjon av samme sak: 
https://www.bt.no/politikk/i/5E2Mdm/stroemprisene-har-gaatt-i-taket-det-har-ogsaa-kraftsjefenes-loenn

Sitat

Strømprisene har gått i taket. Det har også kraftsjefenes lønn.

Toppsjefene i de største kraftselskapene har i snitt økt lønnen med nesten en million kroner de siste fem årene.

Avisen har inkludert en rekke grafer for de fleste ulike strømselger-selskaper. 

Jeg innser jo nå at jeg burde ha satset på å bli strømselger! :p 

Sitat

I snitt tjente de 20 toppsjefene 3,8 millioner i fjor. Aller best betaler Statkraft. De brukte 8,2 millioner kroner på toppsjeflønn i fjor. Det meste av dette gikk til Birgitte Ringstad Vartdal, som tok over sjefsstolen 1. april.

Til sammenligning tjener statsminister Jonas Gahr Støre 2,1 millioner.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Norgesnett (nettselskap) har en app som gir meg all info jeg trenger om eget forbruk.

Vibb hadde 0,- kr i fastpris for de som ikke ville ha Vibb sin "pluss" app, men nå endres det til obligatorisk og 49,- / mnd.  Totalt unødvendig når det blir norgespris og forbruket er det samme år for år.

Vekslet noen mail med Vibb da alle strømselskap legger seg på ca samme pris og det virker jo unødvendig dyrt om det er i prinsipp samme app som de setter sin logo og "look" på  (noen indiske utviklere kan nok levere dette for type 5 kr/bruker).  Men neida de har visst egen utvikling og ca samme pris var ikke prissamarbeide men "konkurranse" og at de måtte ha noe de fikk fortjeneste på ??!

Det lukter svada og prissamarbeid lang vei !

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Skrevet
Sitat

I førre veke gjekk magasinfyllinga i sørlege Noreg ned. Hovudårsaka til nedgangen var lite nedbør.

Netto eksport ut av NO2 var 322GWh.
Nyttbart tilsig i NO2 var 0,2TWh, 28% av normalen.
Differanse fra median var nå 21,7 mot 19,4 uken før.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sedsberg skrev (2 timer siden):

Hva er grunnen til at de må helt ned på 15 minutters intervaller på strømprisene nå?

Det skal vistnok gjere det enklere å stabilisere et nett med stadig meir ustabil kraft frå sol og vind

Skrevet

225 øre klokken 20, det var da ganske voldsomt? Er hvertfall import på UK kabelen nå da, hele 0.16 MW! Det kommer nok godt med...

Skrevet

er det noen spådommer om strømprisen neste år?

nærmer seg jo muligheten å binde seg til Norges-pris, i slutten av september.

såvidt jeg kan se på fakturaer, har det perioden mai-august (september?) i år vært gj. spotpris over 40 øre i prisområde NO1 (som jeg tilhører) og gjentar evt. lignende seg neste år, er det jo en no-brainer å gå for Norgesprisen.

Skrevet (endret)

Skrinlegger planer om hydrogenfabrikk

Kvina Energy Park avslutter planene om en hydrogenfabrikk i Kvinesdal, som kunne gitt 100 faste arbeidsplasser. Det skriver Lister24.

Beslutningen skyldes usikkerhet rundt samarbeidspartnere, betalingsvilje og markedets modenhet for grønt hydrogen. Prisforventningen til kundene («off takere») med faktiske produksjonskostnader i Norge ble for høye kontra import til Europa fra andre verdensdeler.

Operatør Linde Gas trakk tilbake reservasjonen på 500 megawatt kraft, og prosjektet ble vurdert som økonomisk urealistisk.

Endret av Jarmo
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mr.M skrev (43 minutter siden):

såvidt jeg kan se på fakturaer, har det perioden mai-august (september?) i år vært gj. spotpris over 40 øre i prisområde NO1 (som jeg tilhører) og gjentar evt. lignende seg neste år, er det jo en no-brainer å gå for Norgesprisen.

Gå for Norgesprisen du 

Screenshot_20250827-183139_Samsung Internet.jpg

Skrevet
HF- skrev (7 minutter siden):

Gå for Norgesprisen du 

ender nok med det, men grafen er ikke veldig entydig på pris sommeren neste år? altså, ser ut som balanserer hårfint rundt 50 øre?

men som sagt, hiver meg på uansett, i en blanding av nysgjerrighet og for å ha prøvd det. :grin2:

Skrevet

Fra artikkel i Stavanger Aftenblad kommer det frem at norgespris ikke blir 40 øre, men ca 140 øre med alle avgifter og nettleie. Dette med et gjennomsnittlig forbruk for norsk husstand på 1500 kWh per måned. For mange blir det vel kanskje det i snitt men mulig 1000 per måned på sommer og 2000 på vinter. Dette tilsvarer 18000 kWh i året. Prisen blir da altså 25200 i året for strøm, eller 2100 per måned. 

Dette er hvertfall langt over det jeg betaler per nå, men så er det jo fortsatt sommer og magasiner er fulle.

Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Fra artikkel i Stavanger Aftenblad kommer det frem at norgespris ikke blir 40 øre, men ca 140 øre med alle avgifter og nettleie.

er klar over at Norges-pris (40 øre) kun er selve strømprisen, ikke medregnet nettleie, påslag, og avgifter.

om det ender med spotpriser på rundt 65 øre til neste sommer, blir det en liten gevinst i alle fall (strømforbruket er jo generelt lavt de månedene)

Skrevet
kremt skrev (59 minutter siden):

225 øre klokken 20, det var da ganske voldsomt? Er hvertfall import på UK kabelen nå da, hele 0.16 MW! Det kommer nok godt med...

UK kabelen er ute av drift. Den har vært det i 2 dager nå og skal være det i 9 dager til.

Mr.M skrev (53 minutter siden):

Er det lov å komme med personlige spådommer her? På grunn av litt lav fyllingsgrad i NO1, NO2 og NO5, samt kapasitesbegrensninger fra NO3 og sørover regner jeg med at alternativet, som før avgifter og nettleie er spot minus strømstøtte, kommer på rundt 60-70 øre i høst, vinter og vår. Men husk at avtaleperioden varer helt fra 1. oktober 2025 til 31. desember 2026. Hva som skjer fra neste sommer av er helt i det blå og er ren gambling mot kraftselskapene. Det er spot minus strømstøtte som må sammenlignes med Norgesprisen før mva (40 øre). Så i den perioden ville jeg nok gått for Norgespris.

Noen forbehold: Norgespris gjelder bare opp til 5000 kWh per måned. Usikker på hvordan forbruk over det prises. Norgespris vil frata deg muligheten til å utnytte billig strøm i perioder det er billig. Det være seg bare noen timer om dagen eller f.eks sommeren 2026 hvis det blir billig da. Folk flest bruker lite strøm om sommeren så det er kanskje ikke så mye å vinne på å ha spotpris selv om det skulle slå til med billig strøm sommeren 2026.

Skrevet
kremt skrev (14 minutter siden):

Fra artikkel i Stavanger Aftenblad kommer det frem at norgespris ikke blir 40 øre, men ca 140 øre med alle avgifter og nettleie.

Dette er direkte feil. Norgesprisen blir 40 øre/kWh. Det er denne prisen som kalles for Norgespris. Det Stavanger Aftenblad trekker fram er ikke Norgespris, men Norgespris + faste avgifter + mva + nettleie (som i sin tur inkluderer en hel del poster).

Skrevet
Jarmo skrev (58 minutter siden):

Skrinlegger planer om hydrogenfabrikk

Kvina Energy Park avslutter planene om en hydrogenfabrikk i Kvinesdal, som kunne gitt 100 faste arbeidsplasser. Det skriver Lister24.

Beslutningen skyldes usikkerhet rundt samarbeidspartnere, betalingsvilje og markedets modenhet for grønt hydrogen. Prisforventningen til kundene («off takere») med faktiske produksjonskostnader i Norge ble for høye kontra import til Europa fra andre verdensdeler.

Operatør Linde Gas trakk tilbake reservasjonen på 500 megawatt kraft, og prosjektet ble vurdert som økonomisk urealistisk.

Dersom en skal gjere noke so vondt og vanskelig som å lage hydrogen med straum er det nordland som utpeker seg med innestengt kraft og stadig lave priser

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Men husk at avtaleperioden varer helt fra 1. oktober 2025 til 31. desember 2026.

ja det stemmer. Først da kan det revideres mht. beløpet (40 øre)

Hvis Norges-pris evt. blir veldig lukrativt vs. vanlig strømstøtte, blir det nok "rettet på" ved første anledning..

btw, skal visstnok finnes en "ukjent" klausul at myndighetene kan gripe inn på pris før avtaleperioden er endt, men jeg tror akkurat det sitter langt inne, i risiko for å pådra seg "folkets harme" og beskyldninger om løftebrudd.

Skrevet
HF- skrev (5 minutter siden):

Dersom en skal gjere noke so vondt og vanskelig som å lage hydrogen med straum er det nordland som utpeker seg med innestengt kraft og stadig lave priser

Ja, på grunn av mye nedbør de siste 8-10 måneder. Hvor lang tid tar det å bygge en sånn fabrikk? Og hva er strømprisen i nord da?

Vi skal ikke lengre tilbake enn til 2020 for å finne samme gode beslutningsgrunnlag i NO2 for en fabrikk der og da ville kanskje en sånn fabrikk stått ferdig i 2022-23?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...