Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 hours ago, HF- said:

Korleis kan DK1 klare seg omtrent uten roterande masse? Har spurt om dette før og fikk til svar at dei kjøper systemtjenester fra "utlandet". Vel, kor? Dei er ikkje med i det nordiske synkronområdet som Sjælland er, og Tyskland har også over 90% ny fornybar. 

Behovet blir stadig mindre, med mer erfaring med drift av kraftnett med lite roterende masse https://ing.dk/artikel/dansk-elsystem-koerte-uden-store-kraftvaerker-i-sammenlagt-41-doegn , bedre vindkraftteknologi og bruk av synkronkompensatorer https://ing.dk/artikel/siemens-generatorer-skal-redde-elnettet-fra-ustabile-vindmoeller .

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
farnol skrev (22 minutter siden):

Behovet blir stadig mindre, med mer erfaring med drift av kraftnett med lite roterende masse https://ing.dk/artikel/dansk-elsystem-koerte-uden-store-kraftvaerker-i-sammenlagt-41-doegn , bedre vindkraftteknologi og bruk av synkronkompensatorer https://ing.dk/artikel/siemens-generatorer-skal-redde-elnettet-fra-ustabile-vindmoeller .

Ja, alt tvinger seg frem med bedre og mer innovative løsninger med ny teknologi, noe som man ikke hadde for noen/mange år siden. Livet går videre, vi har ikke sett alt..

Endret av Jarmo
Skrevet
kremt skrev (54 minutter siden):

Negativ snittpris for dagen, aldri sett før. Hva er grunnen for dette?

Vis skjult innhold

strmno3.PNG.a9ccb59186a3fa787dfe065b2a27b8db.PNG

Rundt null heile dagen, og så to dropp i pris om kvelden. Og jamnt under NO4

Screenshot_20250619-195523_Samsung Internet.jpg

Skrevet

Det rare er at både NO5 og NO4 sender høyere priset kraft til NO3 der den er negativt priset. NO3 er ikke transittområde til et høyere priset område, så flytbasert salg kan ikke være svaret her. Vindkraftverkene i NO5 er ventet å få normal produksjon (og står uansett bare for en brøkdel) så det kan ikke være overflod av vindkraft som er svaret. Forbruket er ventet å bli normalt i NO3. Både forbruk og produksjon i NO3 ligner veldig på kvelden i dag på samme tid, med det merkelige unntaket at NO5 og NO1 sender massevis av kraft til NO3 kl 20-21 for uforståelige grunner. Jeg sjekket forbruk og vindkraft i Nord-Sverige og Finland også og finner heller ikke noe svar der. Det er rett og slett to mystiske prisfall kl 18-19 og 20-21.

Screenshot2025-06-19at20-11-04NordPoolDay-aheadmap.thumb.png.19e5e3212bd8e72f7b4e8fadfa1edf0a.png

• Liker 1
Skrevet

Sløseproblematikken med Norgespris løser de ved å automatisk sette kunder over på spotpris når strømmen er dyr. Vinn-vinn! :D

https://www.nationen.no/gudbrandsdal-energi-med-norgespris-advarsel-energidepartementet-avfeier-kritikken/s/5-148-750422

Marius Røed Sveipe, administrerende direktør i Gudbrandsdal Energi, er bekymret for at kundene sendes tilbake til spotpris når strømmen er dyr.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dess meir eg prøver å lære og forstå om straum og straumhandel dess mindre forstår eg. Det pleier å vere flytbasert markedskopling når det er noke uforståelig men det som skjer i midt-norge no er second level

Screenshot_20250620-200706_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet
HF- skrev (1 minutt siden):

Dess meir eg prøver å lære og forstå om straum og straumhandel dess mindre forstår eg.

Jeg har gitt opp hele greia..

• Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, HF- said:

Dess meir eg prøver å lære og forstå om straum og straumhandel dess mindre forstår eg. Det pleier å vere flytbasert markedskopling når det er noke uforståelig men det som skjer i midt-norge no er second level

Screenshot_20250620-200706_Samsung Internet.jpg

Negativa priser och import fra områden med klart høgre priser er intressant. 

Den enda orsaken jag kan tänka mig är att det regnar en del och det er fremdeles en del snö i fjället så de kanske måste tömma magasinen. 

Skrevet (endret)

Priskollaps 7 timer på søndag kl 09-16

Norges laveste pris blir NO1 Østlandet med -6,785 øre/kWh kl 11-12. Prisen drives ned av priskollaps i stort sett hele Europa. Tyskland blir Europas billigste med helt ned i ca -115 øre/kWh kl 13-14. Til gjengjeld spretter de helt opp til 155 øre/kWh kl 21-22. Prisene i Tyskland er altså svært volatile med 3 ganger større forskjell på topp og bunn enn i norske NO2.

Screenshot2025-06-21at14-12-23NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.22d3b7ae66a29afb50376a8d62fb6ce1.png

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Ruskepus skrev (24 minutter siden):

Ser ut til at vi har europas dyreste strøm nå, og så importerer vi billig strøm fra alle som har negative priser! Jeg skjønner ikke dette jeg. https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Prisene skal i teorien (i hvert fall før transaksjonsbasert prising) alltid gå fra lavere prisede områder til høyere prisede områder. Så denne delen av det du ikke skjønner er svært forståelig og intuitivt.

Den andre delen, om at vi angivelig er dyrest i Europa nå, skyldes Norges fantastiske og "magiske" trylletriks i kraftflyten: Vi sitter nemlig med Europas batteri, som har den fantastiske egenskapen at vi kan flytte kraft gjennom tid, som en tidsmaskin. Det har ingen andre land i den graden vi har. Derfor kan vi nå sitte og bruke lav pris (alt er relativt og her er lav relatert til europeisk døgnpris), som et instrument for å importere kraft midt på dagen, for så å selge den samme krafta tilbake i kveld til en høy pris (relativt til europeisk døgnpris). Norge har altså et unikt stort batteri som kjøper billig kraft og selger den dyrt tilbake. Dette er altså den andre, og svært fortståelige delen av det du sier du ikke forstår. Den krafta vi selger dyrt i kveld må nødvendigvis prises lavere enn øyeblikksprisen sentralt på kontinentet.

Derfor ender vi i Norge opp med svakere døgnvariasjoner i prisen enn f.eks Tyskland. Vi sitter "nærmere batteriet" og får dermed flatere priser.

Screenshot2025-06-21at15-04-48NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.e070757c938add506bdf98dfb04e5f27.png

@Mannen med ljåen Selvsagt tjener vi (som i landet Norge med vår i import/eksport-balanse) på dette.

Endret av Simen1
Skrevet
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Vi som betaler tjener ikke på det. Det dekker ikke strømstøtten engang.

Nå tenker du mikroøkonomisk på din egen lommebok, ikke på hele landets makroøkonomiske import/eksport-balanse, som blant annet påvirker vår kjøpekraft gjennom valutakursen mot utlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...