Gå til innhold

Transseksualisme og psykisk lidelse


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (2 minutter siden):

Man må selvsagt passe seg for at noen bruker tomme trusler, men hvis fagfolk og forskere kan si med noen sikkerhet at akkurat denne personen har en 5% sannsynlighet for å begå selvmord (eller bli tvangsinnlagt, dypt deprimert eller lignende) uten behandling, mens den er 1% med behandling så virker det rimelig å ta det til følge.

Dette forutsetter selvsagt at faget blir så robust at det kan gjøre gode prediksjoner. Hvis de ikke er i stand til det så blir det vel fort bare velmenende synsing?

-k

Da forskningen på området er ufullstendig, tenker du da dette som en teoretisk problemstilling? Utgangspunktet for kjønnskorrigerende behandling, slik jeg ser det, er hormonbehandling og kirurgiske inngrep i en ellers velfungerende kropp. Differansen må uansett ses opp mot personer som senere angrer på inngrepet, og som på mange måter får permanent ødelagt kroppene sine, noe som trolig vil ha stor negativ betydning for dem resten av livet. Differansen må også ses opp mot andre negative effekter, som feilbehandling. Snakker man om mindreårige, vil det ofte være snakk om en forskyvelse av kjønnskorrigerende behandling til pasienten har blitt myndig. I dag får 16-åringer denne behandlingen.

Et spørsmål for problemstillingen, som jeg fortsatt betrakter som teoretisk, er om man kan forbedre behandlingstilbudet til barn og unge med kjønnsdysfori og økt selvmordsrisiko, for eksempel gjennom forbedret psykiatritilbud. Et annet alternativ er hvis man blir bedre på å predikere hvem som senere angrer, og hvem som ikke gjør det. I Sverige har de blitt mer restriktive til behandling av tenåringer som plutselig finner ut at de er "i feil kropp", men har lavere terskel for å behandle ungdommer som har vært konsekvent i dysforien siden de var små. Gruppen av tenåringer som finner ut at de er trans, som også har eksplodert de siste årene, virker å ha langt flere potensielle angrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dassrull skrev (5 timer siden):

Dette er noe av det jeg opplever som så vanskelig med debatten, "hvis jeg ikke får vilja mi, så tar jeg livet mitt!".

I flere andre sammenhenger er det den som truer med å ta livet av seg, som har feil. Den som blir dumpet av forloveden eller sparket fra jobben, blir ikke hørt selv om han/hun truer med selvmord. Men det er altså greit at en gruppe får styre samfunnet med trusler om selvmord. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nepa skrev (59 minutter siden):

I flere andre sammenhenger er det den som truer med å ta livet av seg, som har feil. Den som blir dumpet av forloveden eller sparket fra jobben, blir ikke hørt selv om han/hun truer med selvmord. Men det er altså greit at en gruppe får styre samfunnet med trusler om selvmord. 

Å kreve hormonkur eller kirurgi for seg selv går først og fremst ut over en selv. Det er problematisk om 14-åringer evt får utdelt medisin som om det var drops av Benestad, for deres egen del, ikke for alle oss andre. Fordi 14-åringer ikke nødvendigvis har den oversikten eller følelsesmessige ballasten som skal til for å ta en slik avgjørelse.

Fokuset bør alltid være «hvordan kan folk få bedre liv», og det besvares med god, uhildet forskning.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 minutter siden):

Å kreve hormonkur eller kirurgi for seg selv går først og fremst ut over en selv.

Kan nevne reduksjon i antall fødte barn, for den som er opptatt av Europas befolkning. Trans-men fortsetter noen ganger å få barn i sin tilværelse som trans-men. Dette kan likevel ikke dekke opp for et stort antall steriliserte. Men hvis vi liker tanken på at afrikanere og asiater tar over Europa, så er det nå greit.

Kostnader og tidsbruk i helsevesenet, som vi i andre sammenhenger forsøker å unngå.

Visse grupper har en sterk drivkraft til å misjonere dette til andre. "Rosa kompetanse" skal være agendaen på arbeidsplasser, og helt ned til barnehagenivå. De opptrer som misjonærer mange steder. De holder det dermed ikke for seg selv, som du tror de gjør. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Å kreve hormonkur eller kirurgi for seg selv går først og fremst ut over en selv. Det er problematisk om 14-åringer evt får utdelt medisin som om det var drops av Benestad, for deres egen del, ikke for alle oss andre. Fordi 14-åringer ikke nødvendigvis har den oversikten eller følelsesmessige ballasten som skal til for å ta en slik avgjørelse.

Fokuset bør alltid være «hvordan kan folk få bedre liv», og det besvares med god, uhildet forskning.

-k

Jeg vet ikke om jeg forstår deg riktig her, men mener det er forskjell på hva voksne mennesker velger å gjøre, og hva mindreårige velger å gjøre. For samfunnets del er det uheldig om 14-åringer får medisin som om det var drops fra Benestad, på samme måte som at det er uheldig dersom 14-åringer får tak i "medisin" fra vinmonopolet eller det som verre der.

Kostnaden med kirurgi blir et sekundært spørsmål. Kanskje det burde være mer debatt rundt hvem som skal betale, ikke minst fordi man gjennomfører til dels kostbar behandling på friske kropper, men når det voksne mennesker som ønsker kjønnsbekreftende behandling, og denne er godkjent av lege, har ikke jeg i utgangspunktet problemer med det, selv om det kan virke urettferdig for andre som ønsker seg kirurgi eller annen behandling kostnadsfritt for samfunnet. Ved angring vil trolig taksameteret løpe ganske mye raskere og lengre. Transbevegelsen er veldig opptatt av at det å være trans, ikke er en psykisk lidelse, men det løper en del ekstraordinære kostnader til helsebehandling som de som ikke er trans, ikke belaster helsevesenet.

 

Nepa skrev (3 timer siden):

Kan nevne reduksjon i antall fødte barn, for den som er opptatt av Europas befolkning. Trans-men fortsetter noen ganger å få barn i sin tilværelse som trans-men. Dette kan likevel ikke dekke opp for et stort antall steriliserte. Men hvis vi liker tanken på at afrikanere og asiater tar over Europa, så er det nå greit.

 

 

Kommentaren har undertoner av rasisme, eller tolker jeg den feil? Trans eller ikke trans - det er frivillig om man ønsker barn i Norge. Tror ikke transpersoner har mer ønske om å bli fødemaskiner enn andre, uavhengig av helsetilbud fra det offentlige. Transpersoner utgjør dessuten en så liten del av befolkningen at det neppe utgjør noe demografisk om de ikke kan/ønsker å bidra til reproduksjon.

Uønsket sterilisering er imidlertid gjerne en uønsket effekt for indivitet ved en del kjønnskorrigerende behandling, ikke minst for de som angrer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (2 timer siden):

Kommentaren har undertoner av rasisme, eller tolker jeg den feil? Trans eller ikke trans - det er frivillig om man ønsker barn i Norge.

Er denne artikkelen om lave fødselstall i Spania, også rasistisk?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2007/07/07/spanjolene-fristes-med-fodselsbonus/

Noen norske kommuner frister også familier med bonus på samme måte, hvis de kan øke befolkningstallet eller redde skolen på stedet. 

Selv om det virker som det er få som skifter kjønn, har det blitt noe av en religion av dette. Der det viftes med Pride-flagg på St.Hans og Olsok. Og barna blir fortalt at de kan bli det de vil, at de kan skifte kjønn. Ser ikke bort fra at de kommer til å gå med Pride-flagg ved jul og nyttår også, nå. Det nye Pride-året må selvsagt markeres med flagg og skjerf. 

Så stor iver for å feire som er nå, er det vanskelig å se at det ikke fører til lavere fødselstall om 10-20 år hvis mange står fram som LGBT. Men du har på en måte rett, hvis det er vanlige gifte par som heier fram Pride og barna deres fortsetter å få 3-4 barn pr familie, hvilke følger får dette egentlig for folketallet?

Lenke til kommentar
knutinh skrev (16 timer siden):

 

Fokuset bør alltid være «hvordan kan folk få bedre liv», og det besvares med god, uhildet forskning.

Helt enig. Jeg ser folk har litt forskjellige mening om det i denne tråden, men vi har så godt som alle denne meningen i felles.

 

Nepa skrev (16 timer siden):

Kan nevne reduksjon i antall fødte barn, for den som er opptatt av Europas befolkning. Trans-men fortsetter noen ganger å få barn i sin tilværelse som trans-men. Dette kan likevel ikke dekke opp for et stort antall steriliserte. Men hvis vi liker tanken på at afrikanere og asiater tar over Europa, så er det nå greit..

Det er så få som ser på seg selv som trans, 0.3% at jeg ville ikke vært bekymret for det.
 

Nepa skrev (10 timer siden):

Selv om det virker som det er få som skifter kjønn, har det blitt noe av en religion av dette. Der det viftes med Pride-flagg på St.Hans og Olsok. Og barna blir fortalt at de kan bli det de vil, at de kan skifte kjønn. Ser ikke bort fra at de kommer til å gå med Pride-flagg ved jul og nyttår også, nå. Det nye Pride-året må selvsagt markeres med flagg og skjerf. 

Så stor iver for å feire som er nå, er det vanskelig å se at det ikke fører til lavere fødselstall om 10-20 år hvis mange står fram som LGBT. Men du har på en måte rett, hvis det er vanlige gifte par som heier fram Pride og barna deres fortsetter å få 3-4 barn pr familie, hvilke følger får dette egentlig for folketallet?

På en måte så tror jeg du er inne på noe. Folk som er veldig opptatt av Pride, er typisk også overbevist om at klima kommer til å kollapse. Det pleier også å henge sammen med et sterk anti-vestlig sentiment og en ganske nihilistisk holdning i min erfaring. Det er ikke overraskende at en slik holdning, når den fester seg i kulturen gjør at færre får barn... Jeg har INGEN kilder på det her, dette er bare spekulasjoner og anekdoter. Jeg vil likevel legge til at de virker som om at de aller fleste vokser av seg de "spenstige" meningene, og slår seg ned og får en familie. Dog senere enn før.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Måtte bare legge ut disse sakene:

https://www.nrk.no/sport/norsk-antidopingkrise-_-norge-kan-bli-nektet-a-arrangere-mesterskap-1.16070934

https://www.nrk.no/sport/antidopingkrisen_-ut-og-mate-ulver-1.16085342

Hva har en potensiell skandale tilknyttet manglende doptesting av toppidrettsutøvere med transaktivisme? Foreningen Fri, HKS og andre aktivister kjemper for lettere tilgang til pubertetsblokkere, samt senking av aldersgrense for hormonbehandling for personer med kjønnsdysfori. 16-åringer kan i dag få hormoner, blant annet hos Benestad, etter en konsultasjon og uten utredninger. Samtidig er antallet tenåringer med kjønnsdysfori kraftig økende. Økningen skyldes åpenbart ikke utelukkende at behandling er lettere tilgjengelig, da man trolig ville sett en økning av behandling for flere aldersgrupper. Per i dag vet man ikke hva økningen skyldes, men som tidligere vist, viser undersøkelser at de fleste, uten behandling, vil finne seg til rette i egen kropp.

Det er ironisk å lese på nettaviser om årsaken til manglende testing: "Sakens kjerne er en lovtolkning som gjør at utøvere mellom 15 og 18 år ikke kan dopingtestes uten foreldrenes samtykke." Med andre ord, er du mellom 16 og 18 år, er du ikke voksen nok til å tisse i et glass med dopingkontroll som formål, uten å spørre om lov først fra en voksen hjemme. Men, du kan få utskrevet hormoner med potensielt ikke-reversible virkninger, uten samtykke, viten eller fullmakt fra foresatte, fra Benestad, og det etter en times konsultasjon. Du må imidlertid vente til du fyller 25, eventuelt søke til en sterliseringsnemd, før du kan få klippet strengen, en operasjon som stort sett kan reverseres. (https://nhi.no/familie/seksualitet-og-prevensjon/sterilisering-mann/)

Når ulike transaktivistiske organisasjoner ønsker å senke alderen for alt fra pubertetsblokkere og hormoner til personer med kjønnsdysfori, med det bakteppe at antall tilfeller blant nye tilfeller blant tenåringer har skutt i været, er det mildt sagt i utakt med samfunnets øvrige krav til forsvarlig behandling og føre-var-prinsipper, samt en uforholdsmessighet i forhold til når man bør regnes som samtykkekompetent i ulike sammenhenger.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 8/14/2022 at 12:45 PM, knutinh said:

Foreningen FRI er også for å fjerne sexkjøpsloven. Helt i tråd med en liberal filosofi men kanskje ikke noe mange av de som forsvarer FRI er enige i?

Hvis sjansen for at jeg begår selvmord med begge beina inntakt er 90%, mens sjansen hvis jeg får amputere ett av dem er 5%, er det da god lege-etikk å amputere beinet mitt?

-k

Hvis man binder deg fast i ei seng og sperrer deg inne er sjansen null. Er det da god lege-etikk å gjøre det?

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 2.9.2022 den 11.35):

Hvis man binder deg fast i ei seng og sperrer deg inne er sjansen null. Er det da god lege-etikk å gjøre det?

Tja. Det er vel fremdeles adgang til å bruke tvang, inklusive å medisinere eller binde pasienter som med stor sikkerhet vil skade seg selv ellers?

Om det er «god etikk» kan man jo diskutere. Hvis jeg blir uhelbredelig syk og får smerter jeg ikke kan utholde så vil jeg kanskje mene at jeg som åndsfrisk voksen burde få lov til å velge å avslutte livet. Hvis jeg får en «kjemisk ubalanse» i kroppen som gjør at jeg en uke i måneden er dypt deprimert og prøver å ta mitt eget liv uten at min bevissthet/frie vilje greier å kontrollere det så tenker jeg kanskje at jeg hadde foretrukket litt tvang?

-k

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (På 31.8.2022 den 22.24):

16-åringer kan i dag få hormoner, blant annet hos Benestad, etter en konsultasjon og uten utredninger.

Det er jeg dypt skeptisk til.

Sitat

Samtidig er antallet tenåringer med kjønnsdysfori kraftig økende. Økningen skyldes åpenbart ikke utelukkende at behandling er lettere tilgjengelig, da man trolig ville sett en økning av behandling for flere aldersgrupper. Per i dag vet man ikke hva økningen skyldes, men som tidligere vist, viser undersøkelser at de fleste, uten behandling, vil finne seg til rette i egen kropp.

Er det så åpenbart? Hva om man som tenåring har et «vindu» hvor søken etter kjønnsidentitet er på et maksimum, og tilbud/aksept for den type behandling vi snakker om her gjør at dagens unge i større grad går for det.

Mens de som er 40 i dag er forbi dette «vinduet» og har slått seg til ro med sin situasjon, men potensielt ville ha gått for behandling om det var enklere for 25 år siden, og kanskje (eller kanskje ikke) ville ha hatt «bedre» liv i dag?

-k

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 minutt siden):

Høres ut som alvorlige tvangstanker og avvikende virkelighetsoppfatning. Burde nok vært skjermet……

Det som er interessant her, er jo hva som gjør at man betrakter personen som psykisk syk. Er det kjønnskiftet, eller at personen velger å leke lam? Er det ene normalt, mens det andre ikke er det? Hva tenker dere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (11 minutter siden):

Det som er interessant her, er jo hva som gjør at man betrakter personen som psykisk syk. Er det kjønnskiftet, eller at personen velger å leke lam? Er det ene normalt, mens det andre ikke er det? Hva tenker dere?

En tilnærming til psykisk sykdom er at når din psyke gir deg vesentlige utfordringer i å leve et «rikt» liv, så er du psykisk syk.

På en måte så skyver det bare på problemet (for hva er et rikt liv), men samtidig omfavner man da også samfunnets aksept for annerledeshet.

Hvis jeg må kalle de jeg møter på gata for «fitte» så kan jeg bli utstøtt eller få juling. Det er et problem. Eller også kan de jeg møter akseptere at jeg antageligvis er litt annerledes, og da er det ikke nødvendigvis et like stort problem.

-k

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (2 minutter siden):

Det som er interessant her, er jo hva som gjør at man betrakter personen som psykisk syk. Er det kjønnskiftet, eller at personen velger å leke lam? Er det ene normalt, mens det andre ikke er det? Hva tenker dere?

Å «leke lam» er nok mer avvikende enn kjønnsskifte. Tviler på at en ellers frisk person hadde valgt et liv i rullestol, selv med dagens trygdeordninger. Kjønnsskifte for en som har udefinerte kjønnsorganer eller er åpenbart født i feil kropp, er nok mer utbredt selv om antallet likevel er marginalt. 

Den «normaliserende» mediadekningen av kjønnsskifte, gjør at mennesker i en søkende fase av livet får et uheldig inntrykk av at dette er enkelt, reversibelt og en måte å få masse aksept/sympati/oppmerksomhet på. Realiteten er at dette er en langvarig, krevende  og svært inngripende prosess.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

 

Den «normaliserende» mediadekningen av kjønnsskifte, gjør at mennesker i en søkende fase av livet får et uheldig inntrykk av at dette er enkelt, reversibelt og en måte å få masse aksept/sympati/oppmerksomhet på. Realiteten er at dette er en langvarig, krevende  og svært inngripende prosess.

Kjenner mennesker som har gått gjennom prosessen med vekslende resultater. Alvorlige hormonforstyrrelser og personlighetsforandringer er bare noen av dem.

Kjønnsskifte bør kun utføres i helt spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar

Og det er likevel under 1% som gjennomgår endringen som angrer. 

Videre så er det litt smått sykt å tro at kjønnsidentitet er en sykdom.

Der er som å tro at det å være tiltrukket av menn er sykt:

Det er først og fremst en misforståelse av virkeligheten.m, i det at man gjør en antagelse om at kjønnsidentitet direkte henger sammen med kjønn, slik man antok at legning durekte hang sammen med kjønn da homofili ble ansett som avvik, på grunn av praktisk talt samme misforståelse;

Ideen om at legning, og nå kjønnsidentitet, springer ut fra biologisk kjønn.

Går tilbake til ferie igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...