Gå til innhold

Dødsulykke ved Arendal: - Teslas Autopilot gjorde at føreren var mindre engasjert i kjøreprosessen


Anbefalte innlegg

Et greit innlegg i debatten.  Tesla har sløyfet radar og sløyfer nå også nærsensorer i nyere biler - dvs stoler kun på kamera.

En bil langt unna kan til forveksling ligne en MC mye nærmere i mørket, er konklusjonen i videoen under.  AI er ikke trent godt nok på mørkekjøring.

Videre er Elon Musk og Tesla "smarte" - Autopiloten er programmert til å slå seg av 1 sekund før det smeller!  Så politi osv ikke får noen håndfaste bevis på feil.   (Ca 07:25 i videoen under)

Men alvoret er der like fullt - to nesten identiske dødsulykker i USA i senere tid.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rune_says skrev (23 minutter siden):

Et greit innlegg i debatten.  Tesla har sløyfet radar og sløyfer nå også nærsensorer i nyere biler - dvs stoler kun på kamera.

En bil langt unna kan til forveksling ligne en MC mye nærmere i mørket, er konklusjonen i videoen under.  AI er ikke trent godt nok på mørkekjøring.

Videre er Elon Musk og Tesla "smarte" - Autopiloten er programmert til å slå seg av 1 sekund før det smeller!  Så politi osv ikke får noen håndfaste bevis på feil.   (Ca 07:25 i videoen under)

Men alvoret er der like fullt - to nesten identiske dødsulykker i USA i senere tid.

 

*SUKK* Dette er jo gjennomdiskutert opp og i mente så mange ganger nå at det kan da ikke være nødvendig å gjenta hele diskusjonen IGJEN???

Bruk heller søkefunksjonen og les deg opp på alle argumenter og fakta som er lagt fram en rekke ganger allerede. FMLD!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (20 minutter siden):

Et greit innlegg i debatten.  Tesla har sløyfet radar og sløyfer nå også nærsensorer i nyere biler - dvs stoler kun på kamera.

Jeg klarer ikke helt å hisse meg opp over at Tesla fjerner ultralydsensorene. Der mistenker jeg at kamera rett og og slett er overlegen. For min egen del stoler jeg mer på speil og kamera. Har en artig blindsone i fronten på min TM3, parkerte opp til en henger og selve hengerfestet var usynlig for ultralydsensorene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musk fjerner enda flere sensorer og gjør nok en funksjonalitet til et sjansespill hvor de håpefulle gang på gang tror den NESTE oppdateringen vil gjøre susen og få bilen deres opp på samme nivå som en 2010 Toyota Corolla. Akkurat som vindusviskere, cruise-controll og stort sett det meste.

Ja, og forresten, det glemte jeg.  Blir dette tredje vinteren på rad med varmepumpeproblemer som Tesla håper å fikse i neste oppdatering?

Hvordan noen kan kjøpe disse bilene er en gåte.

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (54 minutter siden):

*SUKK* Dette er jo gjennomdiskutert opp og i mente så mange ganger nå at det kan da ikke være nødvendig å gjenta hele diskusjonen IGJEN???

Bruk heller søkefunksjonen og les deg opp på alle argumenter og fakta som er lagt fram en rekke ganger allerede. FMLD!

Videoen jeg linket var postet på Youtube 3dje September 2022.  Finner den ikke linket tidligere ?  At de fjerner enda flere sensorer er i dagens nyheter.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Musk fjerner enda flere sensorer og gjør nok en funksjonalitet til et sjansespill hvor de håpefulle gang på gang tror den NESTE oppdateringen vil gjøre susen og få bilen deres opp på samme nivå som en 2010 Toyota Corolla. Akkurat som vindusviskere, cruise-controll og stort sett det meste.

Ja, og forresten, det glemte jeg.  Blir dette tredje vinteren på rad med varmepumpeproblemer som Tesla håper å fikse i neste oppdatering?

Hvordan noen kan kjøpe disse bilene er en gåte.

https://dinside.dagbladet.no/motor/sikrest-av-alle/77132498

Det er for mange den eneste grunnen de trenger.

Men legger merke til at du igjen kommer med konklusjonen fullstendig prematurt

Er ikke engang snakk om å vente til tester viser om dette gjør bilene bedre eller dårligere egnet, før du finner det for godt å slakte det.

Dog, mest overrasket over hvor treg du var ute denne gangen. For fokuset og konklusjonen din visste vi alle på forhånd. Ingen overraskelser der.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

 

Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Men legger merke til at du igjen kommer med konklusjonen fullstendig prematurt

Er ikke engang snakk om å vente til tester viser om dette gjør bilene bedre eller dårligere egnet, før du finner det for godt å slakte det.

Vente? Tesla har selv annonsert at de fjerner funksjoner og håper å få de billige webkameraene til å ta over jobben til ultralydsensorene på et senere tidspunkt. Synes ikke du det ville vært litt bedre om de først hadde hatt løsningen på plass før de fjernet dem?

Tesla utvikler seg mer og mer til en parodi på en bilprodusent. Hvis de fjerner den inkompetente Elon Musk så kan skuta kanskje snus, men ellers så tror jeg de er over toppen nå.

Endret av uname -i
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quote

Autopilot er et førerstøttesystem og det var ikke konstruert for å oppdage konflikt med en person i kjørebanen, eller iverksette automatisk nødbremsing eller en unnamanøver i situasjonen som oppstod, påpeker SHK.

Hva i s. f.? Dette er jo funskjoner de har reklamert for i alle år. Men nå er den plutselig ikke der?

Da bør man jo straks forby all bruk av autopilot.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (14 minutter siden):

 

Vente? Tesla har selv annonsert at de fjerner funksjoner og håper å få de billige webkameraene til å ta over jobben til ultralydsensorene på et senere tidspunkt. Synes ikke du det ville vært litt bedre om de først hadde hatt løsningen på plass før de fjernet dem?

Tesla utvikler seg mer og mer til en parodi på en bilprodusent. Hvis de fjerner den inkompetente Elon Musk så kan skuta kanskje snus, men ellers så tror jeg de er over toppen nå.

Nå fjerner ikke Tesla de sånn helt uten videre, og uten å ha løsningen i bakhånd. De har garantert testet og funnet ut at de kan gjøre dette minst like bra eller endog bedre vha Tesla Vision, på samme måte som når de fjernet radaren. Det viser seg jo at de klarer seg veldig fint uten radar.

At Tesla "innvilger seg selv" en "grace period" mellom fjerningen og ferdig "sertifisert" løsning, kan man selvsagt mene endel negativt om. Er ikke akkurat veldig glad for det selv, til tross for at det ikke rammer meg personlig da jeg ikke har Tesla. Men det er snakk om en relativt kort overgangsperiode, så er løsningen sent ut OTA.

Men jeg har ikke den minste tvil om at de allerede vet at Tesla Vision gjør dette bedre i de aller fleste situasjoner, sammenlignet med sensorkontrollert. Det er kanskje i max 1 % av tilfellene, at sensorer muligens er overlegent.

Som antydet over, vent og se. Kanskje du blir overrasket du og, når/om du velger å se på dette med litt mer åpne øyne.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Nå fjerner ikke Tesla de sånn helt uten videre, og uten å ha løsningen i bakhånd. De har garantert testet og funnet ut at de kan gjøre dette minst like bra eller endog bedre vha Tesla Vision, på samme måte som når de fjernet radaren. Det viser seg jo at de klarer seg veldig fint uten radar.

De har ikke løsningen klar. Det går klart fram i Electreks artikkel her. Så hva du fabler om er hvertfall ikke knyttet til den virkelige verden.

Og når de fjernet radar så gikk antall klager til NHTSA på fantombremsing i taket. Så igjen, hvor kommer du med disse tingene fra?

Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Som antydet over, vent og se. Kanskje du blir overrasket du og, når/om du velger å se på dette med litt mer åpne øyne.

Fakta i saken er at de har brukt 10 år med denne såkalte "Tesla Vision" og ikke fått til fungerende vindusviskere. 

Men alle ser hva som skjer. Dette er for å spare inn ytterligere noen kroner for å holde skuta oppe vel vitende om at Tesla-fans som deg(spiller ingen rolle om du kjører Tesla eller ikke) vil lulle seg inn i en forestilling om at det "snart" blir så mye bedre.  

Det er som damer som tror på konebankeren de er gift med når han sier at han skal skjerpe seg. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Fakta i saken er at de har brukt 10 år med denne såkalte "Tesla Vision" og ikke fått til fungerende vindusviskere.

10 år på å få fungerende vindusviskere? Her til lands tok det bare noen måneder fra de første TM3 ble levert til vindusviskerfunskjonalitet var på plass. De var ikke perfekte men det er jo heller ikke sensorene de erstatter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

10 år på å få fungerende vindusviskere? Her til lands tok det bare noen måneder fra de første TM3 ble levert til vindusviskerfunskjonalitet var på plass. De var ikke perfekte men det er jo heller ikke sensorene de erstatter.

De er så dårlige at haugevis med Tesla-eiere foretrekker manuell styring av vindusviskerne. Det er også en forskjell på "perfekt" og ubrukelig.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (33 minutter siden):
Snowleopard skrev (46 minutter siden):

Nå fjerner ikke Tesla de sånn helt uten videre, og uten å ha løsningen i bakhånd. De har garantert testet og funnet ut at de kan gjøre dette minst like bra eller endog bedre vha Tesla Vision, på samme måte som når de fjernet radaren. Det viser seg jo at de klarer seg veldig fint uten radar.

De har ikke løsningen klar. Det går klart fram i Electreks artikkel her. Så hva du fabler om er hvertfall ikke knyttet til den virkelige verden.

Og når de fjernet radar så gikk antall klager til NHTSA på fantombremsing i taket. Så igjen, hvor kommer du med disse tingene fra?

Jeg valgte å gå rett til kilden, Tesla sin egen melding om dette. Du finner den om du søker litt utenom de vante anti-Tesla-kildene dine.

Link til artikkel som gikk på EuroNCAP og NHTSA-testene som gir Teala mye bedre score enn noen annen bil har oppnådd hittil, har du allerede fått. 

Klagene om fantombremsing gikk vel opp straks NHTSA sa de ville undersøke saken. Men du må ta høyde for alle anti-Tesla-meldingene som kommer inn som falske positive. Tallene teller antall klager, ikke antall klager fra faktiske eiere. Men, ja, de gikk vel opp i den "Grace Period" hvor verken radar eller Tesla Vision var aktivert.

uname -i skrev (33 minutter siden):
Snowleopard skrev (46 minutter siden):

Som antydet over, vent og se. Kanskje du blir overrasket du og, når/om du velger å se på dette med litt mer åpne øyne.

Fakta i saken er at de har brukt 10 år med denne såkalte "Tesla Vision" og ikke fått til fungerende vindusviskere. 

Men alle ser hva som skjer. Dette er for å spare inn ytterligere noen kroner for å holde skuta oppe vel vitende om at Tesla-fans som deg(spiller ingen rolle om du kjører Tesla eller ikke) vil lulle seg inn i en forestilling om at det "snart" blir så mye bedre. 

Tesla Vision har ikke vært ute i ti år. Den ble vel lansert offisielt med fjerning av radaren, så påstanden om 10 år er spinnvill. Mai 2021 er mer korrekt tidspunkt for å snakke om Tesla Vision.

https://www.notateslaapp.com/news/929/teslas-equipped-with-radar-are-now-transitioning-to-tesla-vision

Selv om Tesla har hatt klager på de automatiske viskerne, som sies at fungerte bra på de første bilene før de ikke lengre var endel av Mobileye-samarbeidet i Juli 2016. Men de har vel alltid kunne trykke på en knapp ytterst på blinklyshendelen for å initiere manuell et-drag-visking, og samtidig få opp menyen på skjermen for å sette manuell hastighet.

Det virker på meg som om dette problemet er sterkt overdrevet, og at det mer dreier som om at det ikke er optimalt, men ikke fullstendig på bærtur, slik du insinuerer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Autopilot

uname -i skrev (33 minutter siden):

Det er som damer som tror på konebankeren de er gift med når han sier at han skal skjerpe seg. 

Og her viser du igjen hvor på seriøsitetsskalaen du velger selv å legge deg. :no:

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (3 timer siden):

Videoen jeg linket var postet på Youtube 3dje September 2022.  Finner den ikke linket tidligere ?  At de fjerner enda flere sensorer er i dagens nyheter.

Du må ikke ta det så tungt. Han hører til en av de på forumet som tar all kritikk mot Tesla som personlig. 

 

Men for å svare på trådtittelen: merker selv at jeg blir sløvere etter å ha kjørt mye med autopilot. I dag holdt den på å kjøre inn i bilen foran meg. Den manglet baklys på venstre side. Svingte av mot høyre, men stoppet opp for fotgjenger. Var mye regn og vind når det skjedde. Det er dog utrolig behagelig når den fungerer. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Jeg valgte å gå rett til kilden, Tesla sin egen melding om dette. Du finner den om du søker litt utenom de vante anti-Tesla-kildene dine.

Min kilde var Electrek og går jeg til tesla.com så står det akkurat det jeg har påstått. Hva er det du holder på med her egentlig?

"For a short period of time during this transition, Tesla Vision vehicles that are not equipped with USS will be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:"

'

Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Klagene om fantombremsing gikk vel opp straks NHTSA sa de ville undersøke saken. Men du må ta høyde for alle anti-Tesla-meldingene som kommer inn som falske positive. Tallene teller antall klager, ikke antall klager fra faktiske eiere. Men, ja, de gikk vel opp i den "Grace Period" hvor verken radar eller Tesla Vision var aktivert.

Det er så mye konspiratorisk kultisme i det du skriver at man må jo lure. Mener du at Tesla-eiere som setter seg ned og formulerer en klage til NHTSA ljuger om at Autopilot/cruise-kontroll fantombremser?

Og det med at de hadde en "grace period" hvor verken radar eller Tesla Vision aktivert er jo helt borti natta. Du mener hundretusenvis av eiere kjørte rundt i god tro uten at det fantes noe som helst system for å detektere objekter? Det er jo i tilfelle kriminelt og burde ført til lange fengselsstraffer.

 

Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Tesla Vision har ikke vært ute i ti år. Den ble vel lansert offisielt med fjerning av radaren, så påstanden om 10 år er spinnvill. Mai 2021 er mer korrekt tidspunkt for å snakke om Tesla Vision.

Spiller ingen rolle hva de kaller det. Tesla har siden Mopbiley trakk seg fra samarbeidet, prøvd å få kameraene til å pålitelig detektere om det regner. Det er gått snart 10 år og de har ikke fått det til. Det er ikke liten kognitiv dissonans som skal til for å tro at Tesla er langt fremme på noe som helst når de ikke en gang behersker det mest trivielle.

 

Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Men de har vel alltid kunne trykke på en knapp ytterst på blinklyshendelen for å initiere manuell et-drag-visking, og samtidig få opp menyen på skjermen for å sette manuell hastighet.

Så akkurat som en bil fra 80-tallet. Ja, det er jo litt av en trøst for de som trodde de kjøpte bil fra en produsent som fansen mener ligger 10 år foran alle andre.

 

Snowleopard skrev (43 minutter siden):

Og her viser du igjen hvor på seriøsitetsskalaen du velger selv å legge deg. :no:

Dine evner til å ta til deg og tolke info, er det kun begrenset til Tesla eller gjelder det andre ting i livet? I tilfelle, Gud bedre.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Min kilde var Electrek og går jeg til tesla.com så står det akkurat det jeg har påstått. Hva er det du holder på med her egentlig?

"For a short period of time during this transition, Tesla Vision vehicles that are not equipped with USS will be delivered with some features temporarily limited or inactive, including:"

Kanskje du egentlig skjønner forskjellen på "temporarily" og din opprinnelige påstand "...og håper å få de billige webkameraene til å ta over jobben til ultralydsensorene på et senere tidspunkt.". Tesla sier jo at dette er så godt som klart, ikke noe de håper å få til en gang i nær fremtid. Denne bias-tilnærmingen din er det jeg kritiserer, men du fortsetter ufortrødent med akkurat det samme. Når har du tenkt å fremstå som bare bittelittegranne seriøs?

uname -i skrev (12 minutter siden):

Det er så mye konspiratorisk kultisme i det du skriver at man må jo lure. Mener du at Tesla-eiere som setter seg ned og formulerer en klage til NHTSA ljuger om at Autopilot/cruise-kontroll fantombremser?

Og det med at de hadde en "grace period" hvor verken radar eller Tesla Vision aktivert er jo helt borti natta. Du mener hundretusenvis av eiere kjørte rundt i god tro uten at det fantes noe som helst system for å detektere objekter? Det er jo i tilfelle kriminelt og burde ført til lange fengselsstraffer.

Her velger du å missforstå fullstendig, og antyde at jeg mener det helt motsatte av det du her later til å tro. Nekter plent å tro at du ikke gjør dette fullstendig med overlegg og i full viten om hva du gjør. Men alt er greit i dine øyne, så lenge du kan sverte Tesla og EM, uansett om det bygger på tull og vas.

Dessuten, hvor pokker har du det fra at de bare fjerner ting uten at eier/sjåfør blir informert? Det kommer selvsagt info på bilen, som sjåføren må bekrefte at de har est og forstått, i tillegg til eventuelle meldinger i mail eller app på tilknyttet konto.

Dette selvsagt i tilfelle til infoen på hjemmesidene, og pressemeldinger til mediene, som selvsagt blir blåst opp av endel av mediene. Prøv igjen, du klarer om du gidder å prøve, samt viser litt seriøsitet.

uname -i skrev (18 minutter siden):

Spiller ingen rolle hva de kaller det. Tesla har siden Mopbiley trakk seg fra samarbeidet, prøvd å få kameraene til å pålitelig detektere om det regner. Det er gått snart 10 år og de har ikke fått det til. Det er ikke liten kognitiv dissonans som skal til for å tro at Tesla er langt fremme på noe som helst når de ikke en gang behersker det mest trivielle.

De splittet lag med Mobileye i 2016, det er nå 8 år siden. Ikke 10 år. Og som sagt, Tesa Vision kom ut i 2021, det er 1 år siden. Ikke 10 år. Og dessuten, som jeg skrev over, du overdriver problemet noe voldsomt. Igjen fordi du tydeligvis ønsker å sverte Tesla og EM uansett om det er noe fakta involvert eller ikke.

uname -i skrev (25 minutter siden):

Så akkurat som en bil fra 80-tallet. Ja, det er jo litt av en trøst for de som trodde de kjøpte bil fra en produsent som fansen mener ligger 10 år foran alle andre.

Så, når de endelig bruker knapper, så er det "som en bil fra 80-tallet". Og så blir de kritisert for dette og, i tilegg til å ha gått vekk fra knapper. På tide å bestemme deg om knapper er positivt eller negativt, og ikke bare negativt når Tesla gjør det.

uname -i skrev (27 minutter siden):

Dine evner til å ta til deg å tolke info, er det kun begrenset til Tesla eller gjelder det andre ting i livet? I tilfelle, Gud bedre.

Ditto! Det er jo mye av kritikken mot det du skriver, senest poengtert litt opp i dette innlegget. Men når du sammenligner dette med hva en konemishandler ville sagt, så legger du opp til en rimelig useriøs diskusjon. Men igjen, dette er tydeligvis nivået du velger. Igjen, jeg er ikke overrasket i det hee tatt, for dessverre er det forventningen du legger opp til, og har gjort gjennom flere år her på forumet, ihvertfall når Tesla og EM er mulig å nevne på negativt vis. Ja, selv når det er positive nyheter.

Men nå er jeg lei av å diskutere med deg, så takk for meg.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (34 minutter siden):

Kanskje du egentlig skjønner forskjellen på "temporarily" og din opprinnelige påstand "...og håper å få de billige webkameraene til å ta over jobben til ultralydsensorene på et senere tidspunkt.". Tesla sier jo at dette er så godt som klart, ikke noe de håper å få til en gang i nær fremtid. 

Du som følger så godt med, har du noen gang hørt Elon Musk si at noe kommer "snart" og så blir det utsatt i det uendelige? En slik observasjon vil føre til at man har en naturlig skepsis til den fyrens estimater.

Ja, de vil sikkert ha en løsning etterhvert. Som funker sånn passe og så er det noen som bulker der de ikke hadde trengt å bulke om de hadde brukt ordinære sensorer og så loves det en OTA. Repeat i det uendelige.

Og vanlig logikk for de som er utenfor kulten. Hvis den alternative løsningen er så og si ferdig som du påstår,  hvorfor i all verden ikke bare vente littegrann med å fjerne eksisterende sensorer?

Snowleopard skrev (34 minutter siden):

Så, når de endelig bruker knapper, så er det "som en bil fra 80-tallet". Og så blir de kritisert for dette og, i tilegg til å ha gått vekk fra knapper. På tide å bestemme deg om knapper er positivt eller negativt, og ikke bare negativt når Tesla gjør det.

Det er helt utrolig hvordan du ikke klarer å få med deg noe som helst av det som skrives. Poenget var at din fantastiske løsning med å bruke hendelen når det kommer regn på ruta og styre intervallet manuelt er 80-talls teknologi. Det er ingen som forventer slikt når de bruker 600k på en bil i 2022. De forventer at produsenten bruker de 50 kronene en fungerende regnsensor koster i stedetfor å bli herset med som en taper i åresvis. . 

 

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Dessuten, hvor pokker har du det fra at de bare fjerner ting uten at eier/sjåfør blir informert? Det kommer selvsagt info på bilen, som sjåføren må bekrefte at de har est og forstått, i tillegg til eventuelle meldinger i mail eller app på tilknyttet konto.

Dette selvsagt i tilfelle til infoen på hjemmesidene, og pressemeldinger til mediene, som selvsagt blir blåst opp av endel av mediene. Prøv igjen, du klarer om du gidder å prøve, samt viser litt seriøsitet.

Ingen som husker OTA oppdateringen som senket Vmax, som igjen gir dårligere rekkevidde, akselerasjon, ladehastighet etc? 
De sa ikke et sprøyt om hva de gjorde, og hvorfor, og det endte opp med at folk som TeslaBjørn istedenfor måtte undersøke det hele. 

Nå som vi vet i ettertid at vann fra AC kunne ruste ned pakken, slik at vann kunne komme seg inn dit, så ser man jo hva de gjør for å prøve å forflytte problemer til utenfor garantitidene. 

Når jakten på marginer går ut over sikkerhet, som der og her - så må en tåle kritikk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...