Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

PgUp skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke mene at dette er en troverdig undersøkelse? Tror du NRK mener det?

Den viser nok hva som rører seg ganske greit. "Miljøopprøret" viste seg å bare være tøv, og MDG var fullstendig fiasko forrige valg for unge velgere. Det vil nok vise seg at "woke"-greiene også er noe bare en del raringer bryr seg om. Heldigvis.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Den viser nok hva som rører seg ganske greit. "Miljøopprøret" viste seg å bare være tøv, og MDG var fullstendig fiasko forrige valg for unge velgere. Det vil nok vise seg at "woke"-greiene også er noe bare en del raringer bryr seg om. Heldigvis.

Virker som du bryr deg ganske mye om "woke" greiene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

Jeg synes det er bemerkelsesverdig idiotisk og får voldsomt mye plass og omtale i media. Men selve sakene dere fronter er jo stort sett bare tøv.

Dere? Er jo høyresiden som bruker begrepet woke. Lenge siden venstresiden brukte begrepet. Woke begrepet ble kapret av høyresiden for lenge siden, er det noen som er opptatt av woke er det republikanere i USA, ikke venstresiden.

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (49 minutter siden):

Dere? Er jo høyresiden som bruker begrepet woke. Lenge siden venstresiden brukte begrepet.

Magnus Marsdal og Mimir nevner Woke, 14. oktober i år:

https://www.aftenposten.no/kultur/i/155Pee/to-skraasikre-typer-ser-seg-i-speilet

Tid er relativt, men jeg vil ikke si at et par måneder er «lenge» hva gjelder politiske begreper.

Mars 2022, SoMe-ansvarlig i Grunerløkka SV bruker begrepet woke:

https://www.jeune.no/innlegg/jeg-er-en-stolt-krenkehysteriker

-k
 

 

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (20 minutter siden):

Magnus Marsdal og Mimir nevner Woke, 14. oktober i år:

https://www.aftenposten.no/kultur/i/155Pee/to-skraasikre-typer-ser-seg-i-speilet

Tid er relativt, men jeg vil ikke si at et par måneder er «lenge» hva gjelder politiske begreper.

Mars 2022, SoMe-ansvarlig i Grunerløkka SV bruker begrepet woke:

https://www.jeune.no/innlegg/jeg-er-en-stolt-krenkehysteriker

-k
 

 

Og poenget her er jo det samme som mitt, at woke begrepet ikke brukes av venstresiden, men av høyresiden. Så poenget er at venstresiden ikke bruker dette begreper som sitt eget lengre. Noe forfatter av artikkelen også viser.

 

"Minoriteters ønske om å danne og formidle begreper om seg selv gjennom sitt eget blikk provoserer gjengen rundt restaurantbordet. Og dette tilfellet føyer seg dessverre i rekken av utallige andre kontekster jeg har hørt liknende kommentarer – kontekster der budskapet er at de som boikotter eksempelvis N-ordet representerer en woke-kultur og et krenkehysteri. "

Endret av PgUp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, PgUp said:

Og poenget her er jo det samme som mitt, at woke begrepet ikke brukes av venstresiden, men av høyresiden. Så poenget er at venstresiden ikke bruker dette begreper som sitt eget lengre. Noe forfatter av artikkelen også viser.

 

"Minoriteters ønske om å danne og formidle begreper om seg selv gjennom sitt eget blikk provoserer gjengen rundt restaurantbordet. Og dette tilfellet føyer seg dessverre i rekken av utallige andre kontekster jeg har hørt liknende kommentarer – kontekster der budskapet er at de som boikotter eksempelvis N-ordet representerer en woke-kultur og et krenkehysteri. "

Jeg er ganske sikker på at svarte ikke liker beskrivelsen «melaninrike» om seg selv. Et ord funnet opp av hvite majoriteten i vesten. Samme som ordet latinX hates av den latinske befolkningen i USA

Endret av scuderia
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Og poenget her er jo det samme som mitt, at woke begrepet ikke brukes av venstresiden, men av høyresiden.

«At vi ikke engang klarer å oversette ord som «woke» til norsk, er et symptom på at det knapt finnes en venstreoffentlighet, mener Marsdal»

Jeg forstår linken min som at Marsdal savner en Norsk venstre-side som snakker mer om woke.

-k

 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (40 minutter siden):

«At vi ikke engang klarer å oversette ord som «woke» til norsk, er et symptom på at det knapt finnes en venstreoffentlighet, mener Marsdal»

Jeg forstår linken min som at Marsdal savner en Norsk venstre-side som snakker mer om woke.

-k

 

Hvordan definerer du woke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (22 minutter siden):

Hvordan definerer du woke?

Det virker som om tankene og filosofien bak woke, identitetspolitikk, cancel culture, dekolonialisering, glir inn i hverandre. Videre så synes forkjemperene å bruke whack-a-mole som en strategi. «Det finnes ikke. Bare lurte det, det finnes. Neida, det finnes ikke»

-k

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (59 minutter siden):

Det virker som om tankene og filosofien bak woke, identitetspolitikk, cancel culture, dekolonialisering, glir inn i hverandre. Videre så synes forkjemperene å bruke whack-a-mole som en strategi. «Det finnes ikke. Bare lurte det, det finnes. Neida, det finnes ikke»

-k

Tenkte på mer en spesifikk definisjon, for det sa meg veldig lite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (7 timer siden):

Dere? Er jo høyresiden som bruker begrepet woke. Lenge siden venstresiden brukte begrepet. Woke begrepet ble kapret av høyresiden for lenge siden, er det noen som er opptatt av woke er det republikanere i USA, ikke venstresiden.

Vi befinner oss i en tråd om woke... Og jo, woke-hysteriet har tatt fullstendig av i USA. Republikanerne gjør mye ut av det fordi de håver inn stemmer på det... (noe må de jo ha inn stemmer for, etter at man har dummet seg ut med MAGA). Folk flest har fått nok for lenge siden, hvis venstresiden er smart så enten tar de avstand fra det eller toner det kraftig ned.

Men det er ikke bare i USA, vi har det her også. Jeg vil si at hysteriet med at "nissene over skog og hei" måtte tas av programmet, før det kom tilbake igjen med en advarsel om at humoren kunne framstå som utdatert(!!!) er et eksempel på woke-hysteri. Selv om de ikke kalte det for woke. Joika-kjøttboller, pepperkake"menn" og alt mulig annet rart som aldri har skadet noen, men som må vekk fordi raringer blir krenket av det er også noe forbanna woke-tøv.

Endret av DukeNukem3d
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (8 minutter siden):

Joika-kjøttboller, pepperkake"menn" og alt mulig annet rart som aldri har skadet noen, men som må vekk fordi raringer blir krenket av det er også noe forbanna woke-tøv.

Det er egentlig noe forbanna tøv å bli krenka av at noen blir krenka også, hva  har det si om det ikke fins joikakaker lenger ? Nytt navn samme uspiselige dritten, ingenting har egentlig forandret seg. Det er ingen som tar skade av å vise bittelitt respekt for menneskers genuine ønsker, det er ingen god grunn til å kalle det joikakaker og ha bilde av en karikert same på boksen, det utgjør ingen forskjell. Når alt kommer til alt så er dette bare 2 sider av samme mynt, stay krenka. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Det er egentlig noe forbanna tøv å bli krenka av at noen blir krenka også, hva  har det si om det ikke fins joikakaker lenger ? Nytt navn samme uspiselige dritten, ingenting har egentlig forandret seg. Det er ingen som tar skade av å vise bittelitt respekt for menneskers genuine ønsker, det er ingen god grunn til å kalle det joikakaker og ha bilde av en karikert same på boksen, det utgjør ingen forskjell. Når alt kommer til alt så er dette bare 2 sider av samme mynt, stay krenka. 

Er ikke krenket over det, synes bare det er latterlig av wokefolket må forandre på og være krenket av alt mulig fra joikaboller og nissene over skog og hei til eskimonika og at peppekakemenn. Og kanskje enda verre, kravet om at det skal finnes flere enn 2 kjønn. Og at vi andre må tiltale dem med uttrykk de identifiserer seg med som man knapt skjønner hva betyr. "Zen" f.eks.

"Det er ingen som tar skade av å vise bittelitt respekt for menneskers genuine ønsker, det er ingen god grunn til å kalle det joikakaker og ha bilde av en karikert same på boksen"

lol! Ja, hvis vi vil ha et samfunn av pyser og snøflak som ikke tåler noe som helst så må vi for all del fortelle folk at det er normalt å bli krenket av tegneseriefigurer på hermetikk 😂 Du må passe deg for å lese Pondus skaftetryne, spørs om du overlever et helt blad der..

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

Er ikke krenket over det, synes bare det er latterlig av wokefolket må forandre på og være krenket av alt mulig fra joikaboller og nissene over skog og hei til eskimonika og at peppekakemenn. Og kanskje enda verre, kravet om at det skal finnes flere enn 2 kjønn. Og at vi andre må tiltale dem med uttrykk de identifiserer seg med som man knapt skjønner hva betyr. "Zen" f.eks.

"Det er ingen som tar skade av å vise bittelitt respekt for menneskers genuine ønsker, det er ingen god grunn til å kalle det joikakaker og ha bilde av en karikert same på boksen"

lol! Ja, hvis vi vil ha et samfunn av pyser og snøflak som ikke tåler noe som helst så må vi for all del fortelle folk at det er normalt å bli krenket av tegneseriefigurer på hermetikk 😂 Du må passe deg for å lese Pondus skaftetryne, spørs om du overlever et helt blad der..

Av de store samfunnsproblemene er dette veldig langt nede. Personlig lar jeg ikke derre leve rentefritt i hodet mitt, det er er drøss av eksempler på serier og komikere som lever av å krenke og har stor suksess. Så jeg ville ikke vært så bekymret hvis jeg var deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Er ikke krenket over det, synes bare det er latterlig av wokefolket må forandre på og være krenket av alt mulig fra joikaboller og nissene over skog og hei til eskimonika og at peppekakemenn.

Jo det tror jeg du er, hvorfor skulle du ellers bry deg så mye om noe ubetydelig som et navneskifte på kjipe kjøttkaker ? Ja det enkelte ting som er latterlig jeg kan nevne f.eks at disney har sletta IASIP episodene med blackface, selv om hele poenget var og latterliggjøre disse dumme menneskene som bruker det.

 

DukeNukem3d skrev (1 time siden):

kravet om at det skal finnes flere enn 2 kjønn.

Det er ikke noe som er på min radar, men igjen er det et problem som berører deg på noe vis ? Hvorfor skulle du bry deg ? Treffer du stadig vekk på mennesker som krever av deg at du skal anerkjenne at det fins mennesker med en uvanlig seksualitet eller lignende, som sagt dette berører ikke meg på noe som helst vis og jeg tenker knapt engang på det.

 

DukeNukem3d skrev (1 time siden):

lol! Ja, hvis vi vil ha et samfunn av pyser og snøflak som ikke tåler noe som helst så må vi for all del fortelle folk at det er normalt å bli krenket av tegneseriefigurer på hermetikk 😂 Du må passe deg for å lese Pondus skaftetryne, spørs om du overlever et helt blad der..

Sorry kamerat jeg abonnerer på Pondus og hadde du gjort det selv så vil du legge merke til at både Patrick og Jokke faktisk har ingen av de problemer som ser ut til og plage deg. Om Joikakakegutten er rasistisk, tja si det ,men hvis det finnes mennesker, samer som mener at det er en problematisk karikatur av en same, så hvor vanskelig er det og bare ikke bruke det ? Og hvorfor i all verden skal en fjerninga av en tegning av karikert samegutt gjøre noen til pyser ? Skal vi kanskje innføre obligatorisk mobbing på barneskolen så disse ungene ikke blir snøflak ? Som sagt du er godt forankret på andre siden av mynten enten du forstår det selv eller ikke, det fins en mellomting, men du har valgt den ene av 2 sider som er like dumme, stay krenka.      

  • Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

 

 

Det er ikke noe som er på min radar, men igjen er det et problem som berører deg på noe vis ? Hvorfor skulle du bry deg ? Treffer du stadig vekk på mennesker som krever av deg at du skal anerkjenne at det fins mennesker med en uvanlig seksualitet eller lignende, som sagt dette berører ikke meg på noe som helst vis og jeg tenker knapt engang på det.

 

 

Sier du her at folk kun skal engasjere seg i ting som angår dem direkte? Isåfall er krig, sult, fattidom, voldtekt, drap og andre uhyggelig ting noe jeg slipper å bry meg, for en lettelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (14 timer siden):

Det er ingen som tar skade av å vise bittelitt respekt for menneskers genuine ønsker, 

At unge jenter har blitt avkrevd en sugejobb av mektige menn i filmbransjen for en jobb er virkelig hårreisende. Og noe vel alle mennesker kan forenes om er noe vi vil til livs. På noen måter blir det da en «ikke-sak» for den engasjerer ikke folk mot hverandre på tvers av partilinjene i samme grad.

At et menneske kan ønske at jeg ikke fletter håret mitt på en måte som han/hun mener bør være forbeholdt de som har en spesifikk etnisitet er ikke å vise «bittelitt respekt». Det er tribalisering og litt som når kommunistene krevde at folk tok «sjølkritikk» - et maktspill hvor man prøver (evt ubevisst) å få de uønskede til selv å trykke seg ned under trussel om represalier.

Jeg tror ikke at man ved å endre joikakaker og sukkerkulør og slette 10 år gamle humorserier og sette tabu på at lyse mennesker fletter håret sitt gjør noe bedre. De som genuint ble såret av joikakaker kommer til å bli like såret, bare av noe annet. De som ble påtatt såret fortsetter med det. Det vi oppnår er å gjøre samfunnet mer restriktivt.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (8 timer siden):

Er ikke krenket over det, synes bare det er latterlig av wokefolket må forandre på og være krenket av alt mulig fra joikaboller

Det var samene som i en årrekke ønsket at navnet skulle endres, ikke «wokefolket». Haha. Etterhvert ble dette stemt over i sametinget, og produsenten fulgte oppfordringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (53 minutter siden):

Det var samene som i en årrekke ønsket at navnet skulle endres, ikke «wokefolket». Haha. Etterhvert ble dette stemt over i sametinget, og produsenten fulgte oppfordringen.

Men det var aldri på grunn av denne kritikken fra samer som gjorde at de endret navn og utseende, skal vi tro Nortura selv:

Sitat

– Før kritikken hadde vi allerede planer om å endre designet på Joika. Nå ønsker vi å ta en prat med Samerådet før vi går i gang med prosessen. [...] Flere mener at joikakakenes logo med den karikerte samegutten er utdatert, og et kulturhistorisk gufs fra en svunnen tid. Nortura har ikke merket noe til denne motstanden tidligere. [...]Disse reaksjonene kom rett og slett litt overraskende på oss, uttaler Petersen til Dagbladet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...