Gå til innhold

Historisk lav fyllingsgrad i Sør-Norge – eksporten mer enn tredoblet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (25 minutter siden):

I NTB-propagandaen står det:

Det samme prosenttallet omtales også med Sør-Norge i ingressen. Tallet 202 GWh tilhører NO2 alene - ikke NO2 + NO1 + NO5. Du skriver "men vi forstår hva de mener" selv om du har misforstått NTB. Jeg skulle gjerne tatt dette opp med rette propagandist i NTB, men de holder navnet på propagandisten hemmelig. Det var også noe av grunnen til at jeg spurte her på forumet hvem som står bak NTB-propagandaen. Artikkelen som kamufleres som journalistikk er dessverre på nivå med propagandaen i regimer vi ikke liker å sammenligne oss med. Skremmende!

Jeg har også lav tillit til NTB, men dette virker uproblematisk. N05 kan ikke eksportere til utlandet, fordi området ikke har utenlandskabler. Ergo går endel av strømmen produsert her via N01 og N02, for så å eksporteres til utlandet.

På samme måte vil det være veldig vanskelig å transportere to spekeskinker produsert på Gol med lastebil til utlandet, uten å kjøre enten sørover eller østover. Slik strømregnskapet fungerer loggføres strømmen i N01. Man kunne også loggført spekeskinkene når de ankom Oslo og så loggført at en av dem ble spist i Oslo og en ble eksportert til Sverige. Oslo har importert to spekeskinker og eksportert én. Dette er faktisk ikke så søkt som det høres ut, ofte loggfører transittland varer som både import og eksport, slik at Tyskland står som eksportør av bananer til Norge f.eks.

Poenget er at strøm produsert i Norge eksporteres. At det er vanskelig å produsere vannkraft på slettelandet rundt Oslo er ikke så relevant i sammenhengen.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Musefella skrev (5 minutter siden):

Trenger vel neppe noen flere kraftverk i Norge hvis vi kapper kablene.

Å kappe kablene er nok ikke så lurt med tanke på forsyningssikkerhet, men om vi vedtar en makspris på strøm i Norge, eller fastpris og forbyr eksport, så løser problemet seg selv, fordi da vil ikke europeerne ønske å selge til Norge, hvis de ikke må dumpe strøm til under produksjonskost, noe som hender.

Hvis Norge på et tidspunkt skulle trenge å importere strøm, til tross for at vi kun produserer til eget bruk, kan staten steppe inn og dekke det meste av innkjøpsprisen. Per i dag er det ikke så mye nettoimport i gjennomsnitt per år at dette skulle være uoverkommelig økonomisk sett.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
neglesprett skrev (2 minutter siden):

Her på østlandet og sørlandet er det gnistrende blå himmel, varmt og godt så strømforbruket er stort sett lett å holde lavt. Missunner ikke de i nord, der hoppet de over sommeren og fyrer vel som det er høst.

Ja, og så kommer vinteren, hvem er det på kontinentet som har strøm å sende oppover til oss da...? Det blir vel ikke varmere hos dem heller.

Det er ikke sikkert det kommer noe.

Dette kan bli et eksperiment med potensiale til å få hoder til å rulle.

Nest siste ord er ikke sakt før vinteren er over.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Her i Norge blir det nok bare noen sinte kommentarer på Facebook. Muligens et fakkeltog eller to.

Sant nokk.

Vanlige folk er alt for godt oppdratt.

Vi oppfører oss som om vi lever på steder vi ikke vil sammenligne oss med.

I mens "regjerer" en gjeng som minner stadig mer om olig....., og som er vant til å få ting som de vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (29 minutter siden):

Dette kan bli et eksperiment med potensiale til å få hoder til å rulle.

Det som er ALVORLIG her er at de hodene som VIL rulle hører til andelen syke eller eldre, tenk minstepensjonister og uføretrygdede.
Her vil vi måtte oppleve at det er HELT GREIT for regjeringen og de med gode lønninger å akseptere at folk faktisk vil fryse til døde kommende vinter. (Ja, det vil garantert skje.)
Du bruker MINDRE penger enn behovet tilsier når valget står mellom livsviktige medisiner, nok mat ELLER en vanvittig strømregning.
(Jeg er 60+ år, jeg har ALDRI frosset så mye i mitt liv som sist vinter.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (5 minutter siden):

(Jeg er 60+ år, jeg har ALDRI frosset så mye i mitt liv som sist vinter.)

Vedovn?

Antar du bor i sør

Er forøvrig enig i at det kan bli trangt for minstepensjonister og uføretrygdede som ikke er istand til å jobbe når alt stiger, og det ikke finnes vilje fra politikere til å gjøre noe

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

.. dette viser tydelig at tørrår svekker norsk forsyningssikkerhet - no shit sherlock.

.. dette viser også at progressiv tysk nedleggelse av kjernekraft svekker norsk forsyningssikkerhet - no shit..

.. dette viser også .. hvor mye må jeg egentlig gjenta for at du skal skjønne at utlandskablene ikke er den eneste årsaken til dagens situasjon?

 

Nei, det er de selvfølgelig ikke, men situasjonen gjør dem til et tveegget sverd, med vilje og plikt til å selge, og vilje og evne hos kjøperen til å betale en "god pris" tappes det ned, og gambles på at "ting skal løse seg til vinteren".

Det er det slett ikke sikkert det gjør.

Hvem der sør om oss vet om dem har tilstrekkelig kraftoverskudd til vinteren...?

Eller skal det kokes mat på  "vindkast" fra nordsjøen, såkalt "stormsuppe"?

 Vi får håpe det regner mye sørpå, og like viktig, at det regner lenge, selv om det ikke er superpopulært. 

Det er vi vant til i Trøndelag, og det blir mye vann av slikt.

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

 

Mechablast skrev (4 minutter siden):

Vedovn?

JEG VIL NEPPE DØ..
Jeg kan riktignok kun 'fyre' med strøm, men jeg kan ikke ta meg råd til å 'sløse'..
Det betyr at man kler seg GODT også innendørs.
Riktignok blir det fortsatt dyrt, og jeg kjøpte (i går faktisk) en gass-ovn bare fordi jeg MÅ ha alternativer ved en strøm-utkobling. Ingen som kan garantere noe når det gjelder leveringa til vinteren. 

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Musefella skrev (43 minutter siden):

Trenger vel neppe noen flere kraftverk i Norge hvis vi kapper kablene.

What? Da vil vi virkelig trenge flere kraftverk! MYE mer kraft, først og fremst forutsigbar kraft uten krav om rask regulerbarhet. Altså kullkraft, kjernekraft og sånt.

Hvorfor? Fordi Norge er alt for avhengig av én type kraft, vannkraft og dermed god nedbør. Det har vært flere år vi har hatt underskudd og måttet være netto importører fordi nedbør varierer fra år til år. Kutter man utenlandskablene så må forsyningssikkerheten sikres på andre måter, altså med forutsigbar kraft. Videre så er kraftforbruket i Norge forventet å stige i framtida sånn at vi blir netto kraftimportører oftere i framtida, med mindre vi bygger ut egen kraftproduksjon raskt nok.

Så denne kutt utenlandskablene-populismen som har fått moment av blant annet Listhaug, NTB og diverse klikker i sosiale media, er nok særdeles korttenkt og kunnskapsløs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Hvem er "vi" i denne sammenhengen? Tor Hansen og ..?

Tror de som engasjerer seg er like fordelt kanskje?
De som synes at "markedet" skal styre (du blant annet?) liker at det er som det er (Særlig de som tjener grovt på å "selge" strøm, inkludert "staten").
De som synes det er ille at strømprisen kan variere 1000% utifra hva "markedet" kan/vil betale, og mener at det er kablene sin "skyld" at det er slik, er den andre grupperingen.
De fleste bryr seg ikke  så mye tror jeg. Dessverre kanskje.

Jeg er litt nysgjerrig @Simen1
Hvorfor ditt voldsomme engasjement for disse utenlandskablene og troen på det frie "markedet"?
Vil du også at f.eks andre varer vi er avhengige av i ulik grad skal ha en slik prisvariasjon som strøm pt har?

Jeg synes det bør være noe som ikke skal styres av "markedet", men være ett "statlig" ansvar (hvorfor har vi politikere til ellers?) å sette til ett anstendig nivå.
I "gamle" dager hadde vi strømtariff som skulle hinder "sløsing" og/eller at de som hadde god råd betalte for "luksus-forbruk".
😄

Endret av Fartnoccio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (1 time siden):

Jeg har også lav tillit til NTB, men dette virker uproblematisk. N05 kan ikke eksportere til utlandet, fordi området ikke har utenlandskabler. Ergo går endel av strømmen produsert her via N01 og N02, for så å eksporteres til utlandet.

På samme måte vil det være veldig vanskelig å transportere to spekeskinker produsert på Gol med lastebil til utlandet, uten å kjøre enten sørover eller østover. Slik strømregnskapet fungerer loggføres strømmen i N01. Man kunne også loggført spekeskinkene når de ankom Oslo og så loggført at en av dem ble spist i Oslo og en ble eksportert til Sverige. Oslo har importert to spekeskinker og eksportert én. Dette er faktisk ikke så søkt som det høres ut, ofte loggfører transittland varer som både import og eksport, slik at Tyskland står som eksportør av bananer til Norge f.eks.

Poenget er at strøm produsert i Norge eksporteres. At det er vanskelig å produsere vannkraft på slettelandet rundt Oslo er ikke så relevant i sammenhengen.

Du sier du har lav tillit til NTB men at dette er uproblematisk. La meg bare minne om denne delen av overskriften "eksporten mer enn tredoblet" og inni "artikkelen" står det at økningen var 326%.

For det første kan de enten ikke prosentregne, eller så regner og formulerer de det bevisst feil for å krisemaksimere. En økning fra 62 til 202 GWh er en økning på 226%, ikke 326%. Men 326% høres jo mer dramatisk ut så hvorfor ikke bare smøre på?

For det andre så er grunnlagstallene deres helt feil, hvis du tolker de på din måte, altså at norsk intern kraftutveksling ikke spiller noen rolle for totalregnskapet over eksport. Eksporten var nemlig på 270 GWh i uke 28 og 486 GWh i uke 29. Disse tallene vil jeg gjerne dokumentere med link til Nordpool og be deg om å faktasjekke. Dersom økningen hadde vært på 100% så ville 270 GWh økt til 540 GWh, men nå økte det ikke fullt så mye. Det økte til 486 GWh, noe matematikken sier er en økning på 80%. NTB ville nok skrevet at økningen var 180% og du ville nok kalt det uproblematisk. Jeg kaller det bevisst villedende propaganda.

For spekeskinka kunne jo vært produsert i Trøndelag, eller hva? Passer ikke det din selektive forståelse av nasjonen Norge i akkurat denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Woff skrev (45 minutter siden):

Det som er ALVORLIG her er at de hodene som VIL rulle hører til andelen syke eller eldre, tenk minstepensjonister og uføretrygdede.
Her vil vi måtte oppleve at det er HELT GREIT for regjeringen og de med gode lønninger å akseptere at folk faktisk vil fryse til døde kommende vinter. (Ja, det vil garantert skje.)
Du bruker MINDRE penger enn behovet tilsier når valget står mellom livsviktige medisiner, nok mat ELLER en vanvittig strømregning.
(Jeg er 60+ år, jeg har ALDRI frosset så mye i mitt liv som sist vinter.)

Se for deg følgende hypotetiske situasjon: Strømprisen i år hadde vært som i 2019, bensinprisen som i 2019, matprisene som i 2019 - men styringsrenta hadde økt fra dagens 1,25% til 6,25%. En økning på nøyaktig 5 prosentpoeng. Nøyaktig det boliglånsforskriften krever av at lånetaker skal kunne betjene i det man opptar et boliglån. Nå har kanskje du delvis nedbetalt bolig og/eller noe formue å tære på (ikke vet jeg), men hvordan ville dette slått ut for deg? Og hvordan tror du det hadde slått ut for folk i etableringsfasen og foreldrefasen?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
2 hours ago, TorHansen said:

1. kilde: «Årsaka? Dei manglar vatn. Mykje vatn. – Det er det lågaste me har hatt på denne årstida på 20 år, seier Sandvik.»

Det er kjent, men er ikke det samme som at det er tomt. Om de ligger på snittet for regionen kan vi gjette at de er ca halvfulle.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Fartnoccio skrev (31 minutter siden):

Jeg er litt nysgjerrig @Simen1
Hvorfor ditt voldsomme engasjement for disse utenlandskablene og troen på det frie "markedet"?

Jeg har nok mindre engasjement for de kablene enn det kan virker som med første øyekast på de trådene jeg har deltatt i de siste ukene. Mitt engasjement er mer fokusert på kritisk sans, faktasjekking og det å knuse vedtatte folkemyter og umoral. Dette er en rød tråd som går igjen for min del i svært mange ulike tema her på forumet. Myter og folkelige feiloppfatninger om kjernekraft, plast, CO2-utslipp, elbiler, prosessorer, kjøling, vaksiner, geopolitikk, overvåkningssamfunnet, programvarelisenser, EULAer, juss, fysikk, kjemi, språk, geografi, biologi, økonomi, vær, klima, romfart, foto, rettferdighet og sosiale forhold for å nevne noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Disse utenlanskablene gir meg assosiasjoner til han som ikke kunne kvitte seg med hesten, for da fikk han ikke kjørt hesetmøkka ut av fraukjelleren.

Eller han som mente at automatisk innfellbare speil var dyre, og når de først var så dyre måtte de være innfellbare for å berge de...

Aldri har det vert så greit å eksportere norsk strøm, for vi har jo så gode kabler.

Dermed tappes det så mye som man tørr, og gjerne enda mere. Og tjener penger som gress.

Da må man også importere tilsvarende til vinteren, som jeg går ut ifra at noen også tjener på.

Dette går dårlig ihop med en kraftkrise sør for oss på grunn av omlegging og krig. To faktorer kablene ikke kan løse da den totale tilgangen på kraft er så anstrengt. Kabler genererer ikke kraft, de gjør det bare lettere å leke butikk, og plutselig er det ingen som har ansvar for at det spares på vannet til vinteren.

En vinter hvor avvikling av kull, og kjernekraft, fortsetter, og gass begrenses på grunn av krigen.

En krig vi ikke kjenner enden på.

Greit med kabler, men noen har fullstendig mistet magemålet her, og skyver problemene foran seg, og over på de "nyttige, men ikke viktige" og som snart står med lua i hånden igjen.

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...