Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Musefella said:

https://www.newegg.com/zotac-geforce-rtx-4090-zt-d40900j-10p/p/1FT-000M-003C8?Description=4090&cm_re=4090-_-9SIA6V6J9R5222-_-Product&quicklink=true

Altså ikke unormalt

2269 usd er nå verdt skinnsyke 24500kr x moms = 30500.

 

Før i tiden så kjøpte mange ifra newegg for å spare penger, nå er det omvendt.

Denne er jo solgt fra tredjepart, ikke newegg direkte

image.png.d5f535b010c01b6cf62d01d168a454d3.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Når det gjelder butikkene så er det meget forståelig at de ønsker å bestykke ferdigbygde PC'er før komponentsalg. Antallet innbyggere som kjøper ferdig-pc har nok økt betraktelig siste 10 år. 

(Offtopic) Hvem tar sjansen på ferdigbygd 😎

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, ticx said:

Med moderne komponenter og planlegging er det jo lekende lett å bygge pc med mindre man skal kjøre vannkjøling for første gang. Vet ikke hvor mye komplett tar for selve byggingen men for min del blir det både penger spart og moro å gjøre det selv.

Det har alltid vært lekende lett siden jeg begynte å bygge PC på tidlig 90-tall.

Lenke til kommentar
11 hours ago, JarleGutt said:

Den eneste måten deres meninger har noen som helst innflytelse på noe som helst, er ved å stemme med pengene deres. Jo flere som kaster penger etter nVidia og forhandlerne til disse prisene, jo lenger holder galskapen frem, og det er vi som forbrukere som sitter med svartepetter. Ris til egen bak...

Ja det overrasker hvor mange som er villige til å betale 25k for et skjermkort. Helt vilt og totalt overpriset men nvidia er flinke på mindeshare og reklame. Og om selskapet skal beholde 60% (???) margin så er det bare for «folk flest» å hoste opp.

nvidia vinner alltid. AMD har innsett dette og derfor vil de ikke komme med pris krig siden de tjener mye mer på å legge seg på bølgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, scuderia said:

Ja det overrasker hvor mange som er villige til å betale 25k for et skjermkort. Helt vilt og totalt overpriset men nvidia er flinke på mindeshare og reklame. Og om selskapet skal beholde 60% (???) margin så er det bare for «folk flest» å hoste opp.

Nå ser vi flere problemer på en gang, nvidia har tatt den helt ut i design da tanken var at pris ikke ville bety noe (under toppen av gpu-mining festen). Dette medførte også en overproduksjon av 30xx som nå medfører tilbakeholding av nye kort. Og igjen har vi i praksis kun produksjon av ikke-basismodleler (med msrp) for å holde marginene oppe hos produsentene. Men hovedproblemet er sisteledd som igjen skrur opp prisene noe voldsomt så lenge de kan; Komplett har eks tydeligvis priset inn at alle skal benytte 10% kuponger, og Proshop henger på, Power er helt ute på pris-sykkeltur (antagelig pga denne dnb rabatten som prises inn) og så har vi Elkjøp som ikke tar av på priser men har ikke-fungerende butikk.

30 minutes ago, ticx said:

Ah 90 tallet. Sparer jo litt penger på norgesplaster siden kabinettene den gang og nå.

AT kabinettene var virkelig mann mot maskin :) (savner nesten lyden av metall mot metall)

Endret av ps5
Lenke til kommentar
ps5 skrev (20 minutter siden):

Komplett har eks tydeligvis priset inn at alle skal benytte 10% kuponger

Da jeg spurte Komplett på chat hvorfor deres priser lå mellom 1000 og 2000kr over Elkjøp sine priser fikk jeg til svar at "Komplett tilpasset prisene på nye produkter i samråd med markedssituasjonen til produktet." 😅

Edit: spurte om dette da jeg ved launch fikk tilbud om å kjøpe et "PNY GeForce RTX 4090 Gaming VERTO EPIC-X RGB Triple Fan" For 23999kr 😐 Spurte fordi Elkjøp samtidig solgte kortet til 21490kr.

Endret av Voro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sidekick said:

Jeg har bygd flere stasjonære selv siste 20 årene, men i fjor så kjøpte jeg ferdigbygd, har ingenting å klage på.

Hadde jeg fått en pc i den tilstanden som i videoen over så hadde jeg bare brukt angreretten.

Åff tåppikk

Noen som vet hvor mye de tar for å bygge PCer? Noen har regnet på diffen på deler og bygging? Hva garantier/reklamasjoner gir de?

Lenke til kommentar
25 minutes ago, JarleGutt said:

Åff tåppikk

Noen som vet hvor mye de tar for å bygge PCer? Noen har regnet på diffen på deler og bygging? Hva garantier/reklamasjoner gir de?

Dette kommer sikkert an på komponenter du velger, men testet for moro skyld a270 Core med oppgradert kabinett, hovedkort og dyreste 4090  (zotak da strix kun fås i ferdigpc)  samt bortvalg av det som var mulig og endte opp med ca 6300 i differanse. 

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (Akkurat nå):

Andre må svare for 4090 men det har man coilwhine i menyer og lignende steder hvor FPS går meget høyt så er det nesten ikke noe man kan laste kortet for. Samtidig er det også avslørt at coilwhine ofte kan komme fra PSUen i disse tilfellene.

Ja PSU kan helt klart være årsaken til litt kontra mye coil whine. Det som diskuteres i diverse forum om dette vedrørende rtx 4090 går i retning av at det angivelig er plagsomt mye coil whine på mange kort. 

Lenke til kommentar

Jeg har alltid fått bort coil whine ved å sjonglere PSU Jeg husker spesielt et Gainward-kort som hylte som en gris sammen med Corsair HX som ble helt stille med Seasonic M12. Jeg var i ferd med å bruke angrefirist da jeg kom på at jeg skulle teste med en annen PSU.

Coil whine ble nevnt for 30-serien også. Jeg har mange kort der og aldri hørt noe skriking ved vanlig bruk eller mining. Nå skal det sies at jeg ikke har kjørt kortene så hardt som enkelte. Ser ikke bort fra at det hadde skreket litt med en heftig overklokk og FurMark. Mitt krav er at det ikke skal skrike under spill og arbeid og der har jeg ikke hatt noen problemer.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (18 timer siden):

Du må ikke si GPU om grafikkort da det kun er grafikkbrikken og ikke selve kortet. Folk har allerede begynt å si CPU om hele PC-en. Jeg har ikke lyst til å gå nedover den veien.
image.png.fc85e5b9b4038b2faa9abf6ec53443ec.pngimage.png.95be6cc6c43f67c323fa3b23b1a303ca.png

Kall meg firkantet, men det er det som blr resultatet når folk slutter å bruke riktige ord.

Du må heller ikke si AIB kort om 3 parts leverandører for det blir heller ikke riktig, alle som lager grafikk kort bruker AIB eller "Add In Board" 

Når noen sier AIB kort så blir det jo det samme som å si "Kort Kort"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...