Gå til innhold

Denne elbilen bør kurere rekkeviddeangsten til selv de mest innbitte skeptikerne


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (10 timer siden):

Jeg hadde elbil i 4 år og kjørte ca 20 000 km på langtur til sammen de fire årene. Jeg har hurtigladet ca 60 ganger, eller ca 15 ganger per år i gjennomsnitt. Ofte fra ca 25% til ca 75%. Har kjørt Norge på langs tur-retur hvert år, Sverige og Danmark på langs et par ganger, og en tur til Frankrike. Og selvsagt en drøss med helgeturer utenfor allfarvei.

Jeg har stått i hurtigladekø tre -3- ganger. Lengste ventetid var et kvarter. De to andre gangene tok det bare noen få minutter. For å si det mildt, jeg tror @MrVilla har en overdreven frykt for hva han har i vente..

Det kan godt være at frykten er overdreven, men den er der uansett. Jeg kan velge å ha bensinbil og slippe hele problemet ergo et temmelig enkelt valg. 
Det kan godt være at du og mange andre aldri har stått i ladekø, men noen andre har erfart å stå i ladekø. Det er mulig å havne i ladekø uansett hvor mange solskinnhistorier man hører. 
Så lenge jeg ikke vil risikere å havne i ladekø så er eneste valget å velge bort el-bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrVilla skrev (55 minutter siden):

Så lenge jeg ikke vil risikere å havne i ladekø så er eneste valget å velge bort el-bil. 

Fordi bensinbiler ikke har noen negative sider? :whistle:

Jeg kjører selv bensinbil for tida, men savner el. Pengene renner ut på drivstoffet, bensinprisangsten har kommet tilbake så jeg driver nå aktivt å jakter på lavere priser igjen, må jo fylle året rundt selv de sesongene jeg ikke drar på langtur. Mye deiligere å la samme pengesum renne ut på verditap, fordi det betyr at man har en vesentlig nyere bil, samt slippe å dra innom fyllestasjoner året rundt.

Dubious skrev (24 minutter siden):

Har kjørt bil i over 20 år og aldri måtte stå i kø for å fylle diesel. 

Jeg har stått mer i diesel-kø og bensin-kø enn jeg har stått i kø før å hurtiglade. Mest fordi prisnivået har motivert meg til å jakte på lave priser og da er det selvsagt kø.. Den lengste bensinkøa jeg har stått i tok over en time. Da skulle de tømme tankene i forbindelse med nedleggelse og solgte for 10 kroner literen, mens prisnivået lå normalt rundt 14 kroner. Så jeg sparte vel 4 kroner literen ganger 40 liter = 160 kr på det. Ikke den beste timelønna jeg har hatt akkurat.

Kjører man elbil sparer man kanskje i størrelseorden 10 000 kr på drivstoff (veldig avhengig av mye, så det er bare et fingeren i været anslag). Hurtiglader man 40 ganger i året a 30 minutter, så får man "betalt" 250 kr per gang, sammenlignet med bensinbil. Eller 500 kr/time skattefri "lønn".

Men man får ennå bedre "timelønn" om man dropper dekkhotell. 800 kr spart hvert sesongskifte for en drøy halvtimes jobb med å skifte selv.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, MrVilla said:

Det kan godt være at frykten er overdreven, men den er der uansett. Jeg kan velge å ha bensinbil og slippe hele problemet ergo et temmelig enkelt valg. 
Det kan godt være at du og mange andre aldri har stått i ladekø, men noen andre har erfart å stå i ladekø. Det er mulig å havne i ladekø uansett hvor mange solskinnhistorier man hører. 
Så lenge jeg ikke vil risikere å havne i ladekø så er eneste valget å velge bort el-bil. 

Har et par kolleger so fortsatt tenker 1000 km rekkevidde og ladehastighet under 10 min er kravet før de velger elbil. Har tegnet og forklart for de gjentatte ganger de tar det ikke til seg. Den ene har under en time til hytta og drar sjeldent lengre. Den andre har sommerhus/arvehus 4 timer unna. Ingen av de tror elbil passer for de. 

Du virker ganske bastant du og?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dere glemte å nevne rekordlave drag koeffisienten Mercedes har klart å fått med EQS designet. Den er nede på 0,20! Noe som er ytterlig imponerende med tanke på hvor høy bilen er.

Til sammenligning, siste aerodynamiske designet til Tesla Model S, har en drag koeffisienten på 0,21 - en bil som til og med er lavere enn EQS (1440mm vs 1512mm). 

Endret av keramikklampe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, NERVI said:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "komplisert for privatpersoner"?

Mitt utgangspunkt er NIO, og for ca. 15 år siden? var det tester på gang med Nissan og et Israelsk selskap? hvir også Danmark var "testsite". Så er de iganghttps://m.youtube.com/watch?v=zl5UJQzP7NE

 

Ser at NIO er i ferd med å lisensiere systemet allerede

Jeg tror batteriene er for forskjellige og for integrert i karosseriet. Det blir vanskelig å få lønnsomhet hvis det skal være egne batterityper for hver modell. Fordelene er litt marginale også. 

Da har jeg mer tro på små batteritilhengere, som man kan plukke opp for langtur.

Campingvogner med eget batteri kan også ha noe for seg. Det kan jo da kobles til som bufferbatteri hjemme.

Lenke til kommentar
MrVilla skrev (9 timer siden):

Det kan godt være at frykten er overdreven, men den er der uansett. Jeg kan velge å ha bensinbil og slippe hele problemet ergo et temmelig enkelt valg. 
Det kan godt være at du og mange andre aldri har stått i ladekø, men noen andre har erfart å stå i ladekø. Det er mulig å havne i ladekø uansett hvor mange solskinnhistorier man hører. 
Så lenge jeg ikke vil risikere å havne i ladekø så er eneste valget å velge bort el-bil. 

Jeg vil nok si jeg har brukt minst 500 ganger så mye tid de siste årene på å stå i vanlig kø som i ladekø. Så om man er redd for kø er det nok best å ikke kjøre bil i det hele tatt ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (4 timer siden):

Da har jeg mer tro på små batteritilhengere, som man kan plukke opp for langtur.

Campingvogner med eget batteri kan også ha noe for seg. Det kan jo da kobles til som bufferbatteri hjemme.

Jeg tror også at integrerte solceller i taket på både biler og campingvogner kan være et bra supplement som reduserer behovet for lading av bil i hverdagen og fungere som rekkeviddeforlenger på campingtur.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (5 timer siden):

Jeg tror batteriene er for forskjellige og for integrert i karosseriet. Det blir vanskelig å få lønnsomhet hvis det skal være egne batterityper for hver modell. Fordelene er litt marginale også. 

Da har jeg mer tro på små batteritilhengere, som man kan plukke opp for langtur.

Campingvogner med eget batteri kan også ha noe for seg. Det kan jo da kobles til som bufferbatteri hjemme.

 

J-Å skrev (5 timer siden):

Jeg tror batteriene er for forskjellige og for integrert i karosseriet. Det blir vanskelig å få lønnsomhet hvis det skal være egne batterityper for hver modell. Fordelene er litt marginale også. 

Da har jeg mer tro på små batteritilhengere, som man kan plukke opp for langtur.

Campingvogner med eget batteri kan også ha noe for seg. Det kan jo da kobles til som bufferbatteri hjemme.

Jo, man må som sagt få med flere bilprodusenter om man skal få det lønnsomt. Så får man for øvrig ikke vite hva som blir mest lønnsomt uten å teste det ut. Man får bare vente å se hva som blir resultatet nå Uber begynner å bruke det I stort omfang i USA. Da kan man se om byttebatteriselskapet får lavere kostnader med sine modulbatterier og bytteroboter, samtidig som taxiene kan gå uten særlig heft.

Så hadde jeg en thinkCity et års tid, 2006 som jeg ladet på motorvarmeruttaket på kontoret. Da tenkte også jeg på å foreslå muligheten med et tilhengerbatteri. Jg vurderte også å ha med et aggregat i bilen, for å komme meg fra Oslo til Trondheim. Det ble ikke noe av noen av delene. Men fikke noen a-ha opplevelser på forskjellen mellom elbil og ICEbil! 

Og rekkeviddeangst; jeg kjørte ca. 50 mil på en lading om vinteren, med 12-13 kuldegrader i en lang periode. Og stillstand i 2,5 døgn midt mellom lading/halvladet batteri. Det gikk bra i kulden. Kun en incident med strømstopp, hadde da glemt å slå av defrosterviften på 200 watt varme(om jeg husker rett). Men statoilstasjonen hadde strømuttak til støvsuger på veggen til vaskehallen, og varm kaffe. Det var kun 5 km til kontoret, så det holdt med en kaffekopp og jeg kom meg på jobb!

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Jeg tror også at integrerte solceller i taket på både biler og campingvogner kan være et bra supplement som reduserer behovet for lading av bil i hverdagen og fungere som rekkeviddeforlenger på campingtur.

Per idag er ikke det veldig aktuelt grunnet lav effektivitet. Arealet selv på store sedaner og stasjonsvogner og suv'er er ikke nok til at det gir gevinst. Hverken i forhold til pris eller ekstra rekkevidde. En stor vogn der en lager origami celler slik at en kan doble eller triple arealet hjelper. Dog vil jo det kun gi full effekt når skyssen er parkert og det er plass nok. 

Vi er nok et tiår el mer før effektiviteten er stor nok og slike paneler er i tilgjengelig.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (18 minutter siden):

Per idag er ikke det veldig aktuelt grunnet lav effektivitet. Arealet selv på store sedaner og stasjonsvogner og suv'er er ikke nok til at det gir gevinst. Hverken i forhold til pris eller ekstra rekkevidde. En stor vogn der en lager origami celler slik at en kan doble eller triple arealet hjelper. Dog vil jo det kun gi full effekt når skyssen er parkert og det er plass nok. 

Vi er nok et tiår el mer før effektiviteten er stor nok og slike paneler er i tilgjengelig.

Jeg er hent uenig i det. Dagens solceller har god gevinst til visse typer bruk. Dvs. vanlig hverdagskjøring. Ta f.eks biler som Aptera og Lightyear one. Sistnevnte er en 5-serters sedan med 5 kvadratmeter solceller som kan gi 35 km rekkevidde daglig (Nederlandsk klima og skydekke og en god del mer i Portugal.) 35 km per dag er nok til å kjøre over 12 000 km/år. Nå varierer selvsagt skydekket og det er der batteriet kommer inn som en buffer. Man må fortsatt hurtiglade ved langkjøring og i perioder med mye kjøring, men solcellene gjør virkelig en stor forskjell når det kommer til hverdagslading. I følge lightyear one sine erfaringer i Nederland og Portugal regner de med det vil være vanlig at det går 2-7 måneder mellom hver lading, når man ser bort fra langkjøring. Solcellene erstatter altså MYE av den daglige hjemmeladingen.

Aptera er riktignok bare en 2-seter med sært utseende (ikke for alle), men det er noe av det samme der.

Begge bilene er spesielt aerodynamiske. Andre biler på markedet ville nok hatt lavere nytte av solceller, men det vil likevel redusere mengden hjemmelading når man kjører lite eller moderat daglig. Tenker vi oss en hypotetisk SUV med 3 kvadratmeter solceller så kan vi regne med å få i størrelseorden 10 km rekkevidde daglig. For mange er det nok til å øke tida mellom hver hjemmelading med flere dager. Jeg vil si det har en betydelig nytteverdi. Tenk om bensinbiler plutselig fikk en liter bensin på tanken bare av å la den stå i sola en dag?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg er hent uenig i det. Dagens solceller har god gevinst til visse typer bruk. Dvs. vanlig hverdagskjøring. Ta f.eks biler som Aptera og Lightyear one. Sistnevnte er en 5-serters sedan med 5 kvadratmeter solceller som kan gi 35 km rekkevidde daglig (Nederlandsk klima og skydekke og en god del mer i Portugal.) 35 km per dag er nok til å kjøre over 12 000 km/år. Nå varierer selvsagt skydekket og det er der batteriet kommer inn som en buffer. Man må fortsatt hurtiglade ved langkjøring og i perioder med mye kjøring, men solcellene gjør virkelig en stor forskjell når det kommer til hverdagslading. I følge lightyear one sine erfaringer i Nederland og Portugal regner de med det vil være vanlig at det går 2-7 måneder mellom hver lading, når man ser bort fra langkjøring. Solcellene erstatter altså MYE av den daglige hjemmeladingen.

Nå er det et vesentlig problem med dette da, og det er at man må parkere i sola. Hvor mange gjør det? Her står ingen av bilene i sola på gårdsplassen, da må de i så fall settes midt i oppkjørselen så alt annet blokkeres. På jobben er det P-hus. Og det er heller ingen god ide å parkere i sterk sol om det kan unngås, ikke bare blir det svært varmt men det sliter også på både lakk og interiør. 

Nei, de solcellene gjør etter min mening vesentlig mer nytte for seg på hustak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (21 minutter siden):

Her står ingen av bilene i sola på gårdsplassen, da må de i så fall settes midt i oppkjørselen så alt annet blokkeres. På jobben er det P-hus.

Da burde du hoppe bukk over solcelle-tilvalget på din framtidige bil, dersom det tilbys. Men situasjonen er ikke lik for alle. Det er mange boligområder, arbeidsplasser og campingplasser som har utendørs parkering.

Å ha solceller på bilen utelukker selvsagt ikke å ha det på huset. Men situasjonen er ikke lik for alle der heller. Noen har ikke den muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Da burde du hoppe bukk over solcelle-tilvalget på din framtidige bil, dersom det tilbys. Men situasjonen er ikke lik for alle. Det er mange boligområder, arbeidsplasser og campingplasser som har utendørs parkering.

Å ha solceller på bilen utelukker selvsagt ikke å ha det på huset. Men situasjonen er ikke lik for alle der heller. Noen har ikke den muligheten.

Vi parkerer begge bilene utendørs, men når de står inntil bygninger (som biler ofte gjør) blir det skygge likevel. Trær vil skape det samme problemet. Sånn generelt tipper jeg at svært få biler parkeres slik at de får uhindret sol mesteparten av dagen. Dermed blir det også en dårlig utnyttelse av de solcellene, derfor mener jeg det er bedre å bruke råvarene til å produsere paneler som monteres på bedre lokasjoner enn et biltak. 

Vi har solceller på campingvogna, men den er da på veien i mange timer daglig når vi bruker den og jeg prøver så godt som mulig å parkere den slik at panelene får sol. De driver selvsagt ikke vogna, men ting som kjøleskap, 4G router osv. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Da burde du hoppe bukk over solcelle-tilvalget på din framtidige bil, dersom det tilbys. Men situasjonen er ikke lik for alle. Det er mange boligområder, arbeidsplasser og campingplasser som har utendørs parkering.

Å ha solceller på bilen utelukker selvsagt ikke å ha det på huset. Men situasjonen er ikke lik for alle der heller. Noen har ikke den muligheten.

Der treffer du egentlig min situasjon. Borettslag der jeg ikke har veranda til å skjule solcellepaneler som ville brutt med reglene om felles fasade, og taket har jeg ikke lov å innstallere noe på. Kan heller ikke sette tak over der bilen står, da det ikke finnes faste plasser.

Men bilen står utendørs, og kunne nyttiggjort seg det lyset som finnes. Og bilen står fort både en og to uker i strekk, av og til mere. Og jeg hadde gjerne sagt ja takk til noen kWh som triller inn nesten hver dag.

Dog, problemet nå er kostnaden med integrerte solceller, så jeg ser mer for meg å få en løsning med paneler festet på takstativet, gjerne en løsning som kan brettes ut. Men da må jeg få en løsning som kan gjøre bilen mottakelig for solstrøm uten å kreve en stor og tung boks.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Dog, problemet nå er kostnaden med integrerte solceller, så jeg ser mer for meg å få en løsning med paneler festet på takstativet, gjerne en løsning som kan brettes ut. Men da må jeg få en løsning som kan gjøre bilen mottakelig for solstrøm uten å kreve en stor og tung boks.

Problemet med mottak av solstrøm fra et 3.parts anlegg er nok ganske stort problem. Så vidt jeg vet kan ingen biler gjøre dette nå i fart. Ladeluka kreves stengt før bilene vil kjøre. Et annet problem med en 3. parts løsning på stativ er at aerodynamikken kan spise opp hele gevinsten. Begge deler gjør at jeg håper integrerte solceller blir et tilvalg, som på Aptera.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Problemet med mottak av solstrøm fra et 3.parts anlegg er nok ganske stort problem. Så vidt jeg vet kan ingen biler gjøre dette nå i fart. Ladeluka kreves stengt før bilene vil kjøre. Et annet problem med en 3. parts løsning på stativ er at aerodynamikken kan spise opp hele gevinsten. Begge deler gjør at jeg håper integrerte solceller blir et tilvalg, som på Aptera.

Nå vil ikke det være store tapet om det ikke kan lades mens jeg kjører, så lenge jeg kan flippe ut paneler når jeg står parkert, siden det blir mange timer hver dag, frem til bilen tas på en lengre tur. Gjerne slik at de stopper mye av varmen som ellers ville påvirket lakk og kupé-temperatur.

Da kunne jeg kanskje ladet batteriet tilnærmet fullt uten å koble til nettet. Men hadde selvsagt vært veldig fint om man kunne hatt kabler som koblet mot ombordladeren, og derved omgikk problemet med lading via noe som bruker CCS/Type 2-porten.

Grunnen til at jeg ikke vil ha noe som krever en stor og tung boks, er selvsagt at jeg vil ha en løsning jeg kan ta med meg, f.eks. ved free camping eller på besøk hos andre. Er ofte hos broren min over en helg, så da ville det vært fint å kunne lade på solstrøm, der og. Sånn siden en innebygd/fabrikkmontert løsning ikke er et alternativ.

Lenke til kommentar

Ja, å ha det i takboksen kunne gitt en slags garasje når man er på tur og det ikke blåser så mye. Jeg kan godt se for meg den i tilhenger-variant også. Altså som tak på en tilhenger som kan brukes til mer enn bare å lade bilen. Enten det er campingvogn eller kapellhenger.

Mange har solceller på fritidsbåten og nyter godt av litt strøm der. Det markedet forventer jeg vil vokse mer ettersom Li-ion tar over for blybatterier og man får stadig flere elektriske apparater om bord. Samt at fritidsbåter lader jo ofte 5 arbeidsdager mellom hver gang de brukes. Og innendørs parkering er relativt uvanlig. Jeg ser for meg at elbåter har ennå mer nytte av store solcellepaneler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg er hent uenig i det. Dagens solceller har god gevinst til visse typer bruk. Dvs. vanlig hverdagskjøring. Ta f.eks biler som Aptera og Lightyear one. Sistnevnte er en 5-serters sedan med 5 kvadratmeter solceller som kan gi 35 km rekkevidde daglig (Nederlandsk klima og skydekke og en god del mer i Portugal.) 35 km per dag er nok til å kjøre over 12 000 km/år. Nå varierer selvsagt skydekket og det er der batteriet kommer inn som en buffer. Man må fortsatt hurtiglade ved langkjøring og i perioder med mye kjøring, men solcellene gjør virkelig en stor forskjell når det kommer til hverdagslading. I følge lightyear one sine erfaringer i Nederland og Portugal regner de med det vil være vanlig at det går 2-7 måneder mellom hver lading, når man ser bort fra langkjøring. Solcellene erstatter altså MYE av den daglige hjemmeladingen.

Aptera er riktignok bare en 2-seter med sært utseende (ikke for alle), men det er noe av det samme der.

Begge bilene er spesielt aerodynamiske. Andre biler på markedet ville nok hatt lavere nytte av solceller, men det vil likevel redusere mengden hjemmelading når man kjører lite eller moderat daglig. Tenker vi oss en hypotetisk SUV med 3 kvadratmeter solceller så kan vi regne med å få i størrelseorden 10 km rekkevidde daglig. For mange er det nok til å øke tida mellom hver hjemmelading med flere dager. Jeg vil si det har en betydelig nytteverdi. Tenk om bensinbiler plutselig fikk en liter bensin på tanken bare av å la den stå i sola en dag?

Vil bilen/batteriet/panelet ta noe skade/introdusere noe fare, av å stå i sol når batteriet er fulladet? Er dette noe ekstra å tenke på, eller slutter panelet å produsere strøm når det ikke kan "tappe seg" i andre enden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...